Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we vandaag?

Hoewel ik met onze nieuwe keuken een ware inspirationquelle ben de laatste tijd, kan ik toch wel eens nieuwe inzichten gebruiken in het dagelijkse dilemma: wat eten we vandaag?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ol3

ol3

16-02-2010 om 14:47

Verse erwtensoep

voor het eerst zelfgemaakt!!
ben benieuwd maar het ruikt goed!!
tis een maaltijdsoep met roggebrood erbij en uiteraard moet de worst er straks nog in, hier een pannetje met en zonder want manlief eet al jaren geen vlees

Yta Chalne

Yta Chalne

16-02-2010 om 17:06

Andijvie

Vandaag andijviestamppot. Met verse rookworst en jus. En graag snel want oudste moet om zeven uur alweer ergens zingen, maar niet te vroeg want tweede is pas ruim na zessen thuis. En dan is andijviestamppot eigenlijk helemaal niet handig *mopper*. Niet goed nagedacht vandaag.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-02-2010 om 20:43

Ook andijvie

Stamppot andijvie met spekjes en blokjes oude kaas. 't Was lekker!

Echte hollandse winterkost...

...namelijk nasi

Selamat makan, genista!

Wij zaten in dezelfde contreien; BAMI!

Jons

Gmta

hier ook heerlijk nasi gegeten vandaag.

groetjes van Purk

Katrien

Katrien

16-02-2010 om 22:39

Weer simpele kost

Erwtjes en worteltjes, zalm, aardappelpuree.

Katrien

Wegens jarige hier

Aardappels met kepsjup!
Man en ik eten een curry van groene kool en wat er verder over ligt te schieten aan groenten.

Bellefleur

Bellefleur

17-02-2010 om 09:28

Ik wil gierst

ik weet niet hoe het komt, maar ik wil gierst. Het zit in m'n hoofd, en wat voor andere opties ik ook voorstel, ik wil gierst. Wie kent een lekker recept voor gierst? (zeker 10 jaar niet gegeten!)

Silone

Silone

17-02-2010 om 11:04 Topicstarter

Gierst?

Dat klinkt wel heel erg flowerpower. Ik zou niet weten wat je er mee moest doen, behalve aan de vogels voeren.

We eten vandaag wat ik her en der vind. Vanwege nog steeds zieke kind, heb ik geen zin om de deur uit te gaan. Ik heb gisteren de helft van de biefstuk versneden, de andere helft staat in de marinade voor gegrillde spiesjes vandaag. Simpele risotto met kippebouilon/pecorino, beetje spinazie uit de diepvries en tomatensalade.

Gierst blijkt hier een beetje lastig

..andere korrels, zoals Quinoa, worden makkelijker gegeten.

Maar je vroeg gierst.

Aan de kook brengen met bouillonblokje en afgemeten water, uitzetten en gaar laten worden (voorkomt dat het een prutje wordt).

Bloemkool hardgaar stomen.

Ovenschaal vullen met mengsel bloemkoolroosjes en gierst. Daaroverheen iets kaassausigs en dan gratineren.

Berthe Meijer had een rare combi van gelijke delen geraspte oude kaas en slagroom, en daar roerde ze een pasta van die op de gierst ging (recept was zonder de bloemkool). Kwam een heel mooie korst van maar ja, de verzadigde vetten...

Iig is die combi van bloemkool uit de oven en gierst die niet tot pap gekookt is het enige gierstgerecht dat hier goed gegeten wordt.

Alternatief is een tomatensaus geinspireerd op de Siciliaanse keuken met rare zoetige ingredienten (sinaasappel, amandel). Dat past er ook goed bij.

Massi Nissa

Massi Nissa

17-02-2010 om 13:42

Anders

Wij aten vroeger (dertig jaar geleden, mind you) vaak half gierst half aardappel. Dan kregen we groente, vlees, een aardappel en een lepel gierst. Was lekker, ik hield van de textuur van die korreltjes in mijn mond.
Groetjes
Massi

reina

reina

17-02-2010 om 16:23

Gierst!

Heel vroeger, zo'n 25 jaar geleden, aten we vaak een gierstschotel met kaas, beetje quiche-achtig, ik was er dol op. Zo nu en dan bedenk ik dat ik het weer wil eten, maar dan moet ik eerst op zoek naar het recept

Margriet*

Margriet*

17-02-2010 om 20:16

70's

Wij aten ook gierst met een peterselie kaassaus, was lekker herinner ik me. Zus zat op de Vrije Hogeschool in Driebergen een jaartje en kwam altijd met dat soort recepten thuis. Mijn moeder had toen al een vegetarische, biologisch dynamische etc etc kookcursus achter de rug. Wat ik me herinner, kikkererwten zonder saus oid. Echt vies. Je kon ze wel lekker de tuin in schieten.... (deden we echt). Ik vind ze nu overigens heel lekker.

Margriet*

Margriet*

17-02-2010 om 20:17

Vandaag

aten we overigens sperziebonen, gebakken aardappeltjes en lams/rundersticks (halal), niet vanwege geloof maar ze zijn lekker gekruid.
Morgen pasta, broccoli/ham saus met pesto.

Bellefleur

Bellefleur

18-02-2010 om 09:23

De gierst van gister

Was geslaagd. Het gezin was het erover eens dat het een volgende keer wat meer gekruid zou mogen. Maar er is dus een volgende keer! Ik ben mijn kritische gezin dankbaar
Zondag is zoon jarig, en hij wil graag dat ik pannenkoeken bak. Ik schat dat we zo'n 10 man bezoek krijgen, ik zie het eigenlijk niet zitten om voor 14 mensen pannenkoeken te bakken. Kun je ze bakken en dan later opwarmen? (ik heb geen magnetron!) Ik denk dat ik er maar een maaltijdsoep bij maak. Scheelt in het bakken. Is er nog een lekker recept voor maaltijdsoep in da house?

Silone

Silone

18-02-2010 om 09:48 Topicstarter

Bellefleur

Heb je een oven? Verpak de pannekoeken dan in aluminiumfolie of een schaal met deksel en zet de oven in de laagste stand.
Als je geen oven hebt, zou ik een grote pan water opzetten en de pannenkoeken op een bord leggen daarop groot deksel, bord op de pan kokend water zetten en zo warmen. Als je echt veel pannekoeken heb, misschien op twee of drie borden verdelen, niet te hoog stapelen dus.

Silone

Silone

18-02-2010 om 09:50 Topicstarter

We eten vandaag

bloemkool, aardappelkoekjes en stukje zalm. Griesmeel toe.
Morgen pasta carbonara met salade.

Vandaag

Maak ik cassoulet van witte bonen (recept van Silone uit archief).

margje van dijk

margje van dijk

18-02-2010 om 10:31

Gegeten

Gisteren heb ik zalig gekookt al zeg ik het zelf, en het was in 20 minuten klaar. (De snelle variant van de surinaamse kip met kerriesaus, ik heb ook een uitgebreide variant waarbij ik er zelf roti bij bak):
- Eerst: per persoon een ei hard koken en af laten koelen. Dan:
- 2 uien snipperen
- 3 tenen knoflook pletten (of ook snipperen)
- zachtjes bakken in een plensje olijfolie (neem een gietijzeren pan of hapjespan, een koekepan is te klein).
- 3 of 4 eetlepels (echt) kerrie massala erbij (hiervoor fiets ik met liefde naar de toko, 'Hindoestaanse kerrie massala', echt super lekker spul)
- 1 eetlepel sambal badjak (dus milde sambal, daarom ook een eetlepel)
- snufje zout
- 400 g kipfilet in kleine stukjes (onze slager snijdt dat vast voor mij fijn, dus ik kan het er zo bij doen).
Alles goed doorroeren en wat laten bakken. Dan erbij:
- een kwart stuk santen of meer als je dat lekker vindt
- 2 bouillonblokjes
- 400 ml water
Even aan de kook brengen en dan zachtjes verder laten pruttelen. Dan erbij:
- de eieren, gepeld, zodat ze lekker geel worden
- nog een restje koude aardappelen uit de koelkast (had ik gisteren). Als je die niet hebt moet je tegelijk met de eieren ook nog een stuk of 4 aardappelen schillen en mee laten koken (evt al in blokjes gesneden).

Erbij had ik de sperziebonen uit het Odin-pakket, en de broccoli, ook uit het Odin-pakket.

In plaats van roti heb ik er heel lui een paar pitabroodjes bij opgewarmd (overigens in de houtkachel opgewarmd, ging heel goed, maar het kan ook gewoon in de oven).

Iedereen vond het lekker.

's Avonds heb ik nog stoofvlees en rode kool en stoofpeertjes gemaakt waar we 2 keer van gaan eten. (De helft doe ik in de vriezer). Vandaag heb ik geen tijd om 3 of 4 uur te wachten voordat het gaar is, dus heb ik het gisteravond al gedaan.

Daarmee hebben we ons vleesquotum voor deze week al weer opgebruikt (we proberen niet vaker dan 2 keer per week vlees te eten), alhoewel ik vermoed dat man dit weekend gaat zwichten voor zuurkool met rookworst. (Die rookworst is dan ook prijswinnend in Gelderland, dat kun je ook niet laten liggen natuurlijk

Verder zal er zeker nog andijvie met tofu op het menu staan, want er zat ook een joekel van een andijvie in het Odin-pakket. En rode bieten liggen er ook nog.

En verder ben ik nog van plan binnenkort een rijstgerecht met cashewnoten te maken waar de Chinese kool (die er ook nog ligt) als salade bij kan.

Dinsdag hadden we gebakken zalm met worteltjes en aardappelen (vandaar dat ik de aardappelen over had voor in de Surinaamse kip). Maandag aten we restjes van afgelopen vrijdag (die waren dus ook echt niet langer houdbaar, het ging net goed).

Margje

ps Dat rijstgerecht met cashewnoten ga ik maken met de rest van de saus van gisteren die over was, er zit zelfs nog wat kip in ook. En die saus is zo lekker, die eet je met liefde nog een keer.
Margje

margje van dijk

margje van dijk

18-02-2010 om 10:32

Dat rijstgerecht met cashewnoten ga ik maken met de rest van de saus van gisteren die over was, er zit zelfs nog wat kip in ook. En die saus is zo lekker, die eet je met liefde nog een keer.
Margje

Vera*

Vera*

18-02-2010 om 12:38

Bellefleur

Aangezien hier op kinderverjaardagen ook (veel) meeeters zijn, kiezen de kinderen op een andere dag hun verjaardagseten. Dat is ten minste zo als de verjaardag plus het feest op dezelfde dag vallen. Dochter kiest voor blauwaderkaas-peren-taart en dat eten we maandag als ze echt jarig is. Ze wil wel eerst nog naar de zwemtraining en eten we laat. Zoon die 'alles' eet moet er van kokhalzen en boft dus dat hij voetbaltraining heeft en wat voor en na eet.
Omdat schoonouders heel vroeg de trein al weer terug willen maak ik het mezelf dit jaar gemakkelijk met de kant en klaar ovenschotels van de bonus deze week. Daarbij maak ik dan nog wel salade(s). Andere keren aten we nasi, wraps of iets met pasta maar ik heb geen zin om nu al zo vroeg de keuken in te moeten en het geklets te moeten missen.

Margje, jouw menu klinkt ook erg lekker.

Yta Chalne

Yta Chalne

18-02-2010 om 15:54

Zucht

Vera, bij jou ook al zo'n fijn schema. Vandaag is man hier 'uiterlijk half zeven' thuis. Kwart voor zeven moeten we iemand van het station halen en zeven uur begint het concert waar we heen gaan (oudste zingt). Ik heb na zes uur tijd om boodschappen te doen. Ik denk dat we, eh, een boterham eten. Maximaal. Oh ja, we hebben ook nog twee logees. Geen idee of ze ook mee willen eten, dat hoor ik na zessen. Nja, die vinden een boterham vast ook overheerlijk
Volgende week gaan we een paar dagen weg en ik denk dat ik de braadpan inpak. Kan ik ook eens stoof- en suddergerechten maken. Lijkt me geweldig!

Guinevere

Guinevere

18-02-2010 om 17:09

Indonesisch

Ik hoor net dat ik vandaag weer geluk heb! De geplande wraps met kidneybonen, ijsbergsla en tomatensalsa vervallen, man gaat indonesisch halen. Jammie, dat wordt weer smullen, en dat zonder enige inspanning.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2010 om 17:33

Broccoli

Vandaag broccoli met aardappelblokjes, paprika, ui als eenpansgerecht en om dochter te plezieren apart vlees. Ik denk een speklapje.

Raapsteeltjes

stamppot van raapsteeltjes, aardappelpuree (uit zo'n lullig kan en klaar pakje) met gebakken spekjes. En als toet aardbeien (zelfde groenteman als de raapsteeltjes) met de 2 halve pakken vla die nog in koelkast staat.

Ja dat vinden we lekker.

Katrien

Katrien

18-02-2010 om 20:54

Groene boontjes

Hier kwam vandaag een favoriet van de kinderen op tafel: groene boontjes met spekblokjes, aardappelpuree en chipolataworst.

Katrien

Massi Nissa

Massi Nissa

18-02-2010 om 21:32

Lamsshoarma

Ik wilde helemaal niet koken, gewoon een zak soep opentrekken met stokbrood erbij. Het is een beetje hectisch op mijn werk en ik ben moe, basta. Man is pas om zeven uur thuis. En toch, en toch... ik fietste langs het winkelcentrum en zag dat de halalslager lamsshoarma in de aanbieding had. En dat is toch wel zo lekker. Ik heb er snel 400 gram van gehaald en vier echte shoarmabroodjes van de Turkse bakker (naast de slager, lekker makkelijk).
Shoarma lekker knapperig gebakken met een grofgesneden ui en wat knoflook. Broodjes opgewarmd. Stukjes komkommer en tomaat erbij, sausjes. En zelfs nog een handje ovenfrietjes (over drie personen verdeeld), het restje van een grote zak. Man was blij toen hij thuiskwam (die had op die zak soep gerekend).
Groetjes
Massi

Hmmm! kip! nee, vis!

Vondaman at niet thuis, dus dochter (bijna 4) en ik konden aan de vis, lekkere zalmmoten met gekookte bospeen, pasta (fusilli) en een kerrieroomsausje, erg lekker.
Dochter bleef het maar over de lekkere kip hebben... vis, zei ik steeds.
Ben blij dat ze mijn liefde voor vis deelt (zelfs zoute haring).

Gisteren aten we gehaktballen met rode kool, appelmoes, aardappelen.

Vonda

margje van dijk

margje van dijk

18-02-2010 om 23:46

Ah massi

Ik krijg net van de week mijn mail dat ik mijn bestelde lamsvlees mag ophalen, en dat ze "heel veel shoarma over hebben". Gek genoeg eten wij dat nooit, we weten geloof ik niet zo goed hoe het moet. Maar met jouw beschrijving erbij (OK, komkommer erbij, en sausjes - sausjes?) klinkt dat toch wel heel lekker. Helaas hier geen Turkse bakker om de hoek voor 'echte' shoarmabroodjes, ik kom niet verder dan van die vacuum pitabroodjes uit de supermarkt (óf iets zelfgebakkens maar dat kost meteen meer tijd).

Dus daar zal ik dan maar wat extra van vragen, lamsshoarma. Kunnen we dat ook eens proberen.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.