Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we vandaag?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Linzen

Ik heb ze helemaal ontdekt, maar: wel Du Puy-linzen. Van die donkergroene. Die vind ik echt lekker van smaak. Die rode vond ik minder, laat je dus niet ontmoedigen als ze tegenvallen. Je kunt er wel goed soep van maken, want ze vallen nogal snel uit elkaar.

Fiorucci

Fiorucci

26-10-2011 om 18:34

Hutspot

Gewoon, hutspot met een balletje en appelkaneelyoghurt toe. En we hebben lootjes getrokken voor sinterklaas..

ishtar

ishtar

27-10-2011 om 08:50

Gisteren hachee

lekker met rodekool.
Vandaag lasagne.
morgen erwtensoep (uit de vriezer )met grof (versgebakken en nog warm )volkorenbrood uit de bbm

Hmm, was heerlijk, de linzensoep.

Zelfs met de rode linzen Anneque! Waar moet in groene 'du puy- linzen halen? En is 'du puy' een merk? Of een type!? En moeten ze langer koken of weken? Die rode linzen waren wel fijn snel klaar.

Ik had gisteren zelf wat recepten gehusseld. Had nog een boel tomaten liggen die opmoesten bijvoorbeeld.

Eerst een uuitje gefruit, met knoflook & (naar later bleek vrij royaal) spaanse peper. Ook wat komijn erdoor, en kerrie. Paar wortels & stengels bleekselderij erbij (zie draadje onderaan!) en toen groentebouillon van 2 blokjes & een half pak rode linzen. Alle overrijpe tomaten erbij gemikt (wel even ontveld, goed he?) en een klein uurtje laten sudderen. Toen vond ik nog een half bakje creme fraiche in de koelkast, en een paar bosuitjes. Dur de cr.fr. erdoorheen & de bosuitjes gesnipperd erover voor een frisse 'look'. Turks brood uit de vriezer even in de oven...het was heeeerlijk! Voor herhaling vatbaar. Vonden zelfs de kinderen, als ik beloofde ietsiepietsie minder ruig met de spaanse peper tekeer te gaan.

Ingrid

Du puys linzen

"Du Puy linzen zijn in Frankrijk - net als veel wijnen - een A.O.C. Appellation d' origine controle is een aanduiding voor sterk gecontroleerde kwaliteitsproducten uit een bepaalde streek, in dit geval zijn dat de hoogvlakten van de Velay in het departement Haute-Loire)
(http://www.dekooktips.com/warenkennis/peulvru/linzen.htm)
Ik koop ze bij de natuurwinkel en ik neem een paar kilo mee vanuit Frankrijk als ik er ben (tssss alsof ik daar maandelijks naar heen en weer vlieg - ik bedoel dus in de zomervakantie).
Maar ik heb nog een zakje rode linzen liggen, nooit meer zin in gehad. Ga jouw aanpak maar eens erop loslaten, klinkt wel lekker!

Lol anneque...

en hoe maak JIJ dan linzensoep?

dat wil ik dan ook wel eens weten...(van die dudinges linzen. We hebben zowaar een biologische supermarkt in het dorp waar ik zelden kom, zal er morgen eens heen.)

Ingrid

Ha ingrid

Ik heb nog nooit linzensoep gemaakt! Die du Puylinzen kook ik in een half paddenstoelenbouillonblokje, na een klein halfuurtje zijn ze gaar. Dan ruim dressing erover van olijfolie, wijnazijn, peper en zout. Fijn gesnipperd uitje erdoor en klaar. Superlekker. Kleuterdochter vindt het zo lekker, die eet het als ontbijt (en lunch, en 's avonds bedelt ze nog om de restjes...).
Maak wel es linzencurry (zo uit mijn hoofd: uitje, gember, knof, rode peper, kruidnagel even bakken, curry erbij (uit potje of zelf maken- is wel nogal bewerkelijk), gezeefde tomaten erbij, schepje suiker, beetje garam masala, linzen erdoor, gekookte eieren gehalveerd erdoor). Dat is 'm wel geloof ik. Lekker met rijst.

2e dag stoofvlees

Gisteren heerlijk stoofvlees gegeten. Vanavond eten we het weer, maar nu heb ik er winterwortel, doperwten en aardappels in gedaan. Oh ja en nog 1 ui... Ben erg benieuwd hoe het straks smaakt.. Mjammie.

Nasi koening met gemarineerde kipfilet en sperzieboontjes

Heerlijke kokosrijst met gemarineerde stukjes kipfilet en sperzieboontjes voor erbij. Ik heb dit al heel lang niet meer gemaakt (want kinderen zijn geen liefhebbers van rijst-met-iets-erin), maar vorige week op bezoek bij mijn ouders aten we het weer eens.

Ik vond het zo lekker dat ik me meteen heb voorgenomen het deze week te maken. Ik zal het recept wel een keer posten in het kookboekdraadje.

Chris

Lol anneque...(en rosa)

anneque...nog nooit linzensoep gemaakt..hahaha! jij als peulvruchten-fanaat. Als ik aan linzen denk, denk ik aan soep. of is dat raar? Ik zal op jacht naar die dupuy linzen. Eet je die dan lauw of koud? Als je ze met dressing maakt? En is het dan groente? Vlees? Of koolhydraten? (met andere woorden, wat eet je er dan nog bij!? Ervanuitgaande dat het onderdeel vormt van het avondeten. Linzen bij het ontbijt daar wacht ik nog even mee)

Rosa...die soep van jou klonk ook lekker, maar ik had het idee dat ik daar alle ingredienten voor in huis moest hebben om hem uit te proberen, en die had ik niet. maar ik heb hem geprint voor een volgende keer.

Ik heb trouwens net wel het restje linzensoep voor de lunch opgegeten...nog steeds heerlijk.

Vanavond heb ik de kinderen zelfgebakken friet met van Dobbe kroketten beloofd. Jammie!

Omdat ik nog niet door mijn voorraad overrijpe tomaten heen ben denk ik dat ik er tomatensoep bij maak. En er staat nog sla en snijbiet in de tuin heel riskant te wachten op de eerste echte nachtvorst, dus voor mij en ega ook nog maar een bak sla denk ik. Hmm. Misschien moet de tomatensoep dan toch tot morgen wachten, anders heb ik straks geen ruimte meer over voor die kroket...

Ingrid

Ingrid

Vanavond

Iets heel fouts: een diepvriespizza! En ik bem er dol op - we maken ze ook wel zelf maar dan beleg ok ze jet liefst zelf.

Hebben jullie een diepvries favoriet?

Voor mij: AH gegrilde groenten excellent
En voor de ranzige trek: dr oetker spinazie/geitenkaas

verstuurd per ipod

Linzen deel 2

Die met dressing aangemaakte linzen eet ik lauw of koud, net zoals het uitkomt. Maar ik doe de dressing er doorheen als de linzen nog warm zijn, kan de smaak intrekken.
Tja en wat het is.....koolhydraatrijke vleesvervanger, zoiets? Tis echt voer voor vegetariërs geloof ik, niet dat ze vlees helemaal kunnen vervangen, maar gedeeltelijk wel. Er zitten ieg wat B-vitaminen in, en eiwitten (maar misschien is dat wel inherent aan elkaar géén idee
Ik eet het bijv. als ik spaghetti-pesto eet, gewoon in een bakje ernaast. of bij/voor de pompoensoep. Zoiets.

Okee. anneque,

snap het. Ik ben vandaag de bio-winkel vergeten, maar ik ga ze halen binnenkort. Je hoort het nog!

Ingrid

Margriet*

Margriet*

30-10-2011 om 21:15

Roza

net dat boekje kado gegeven aan een vegetarische vriendin. Hoge hakken en vega dat past wel bij haar.

Kennen jullie ook hartige taart met (bruine) linzen?

Hartige taart met linzen

250g linzen ( ik gebruikte een blikje linzen, die ik goed uit had laten lekken)
1 1/2 kruidenbouillontablet
5 plakjes bladerdeeg of plakjes deeg voor hartige taart)
2 uien, gesnipperd
200g wortel, grof geraspt
1 el boter/margarine
2 el kerriepoeder
1 teentje knoflook ( ik deed er twee )
1 el bakgember in heel kleine stukjes
peper en zout
2 el bloem
1 el paneermeel
2 eieren
2 el slagroom, kan ook zonder
100g geraspte kaas
lage taartvorm 24 cm

oven voorverwarmen op 200 graden
linzen afspoelen en in 3/4l water met bouillontabletten in 30 minuten gaar koken. In zeef uit laten lekken.
bladerdeeg laten ontdooien.
In braadpan ui, wortel en kerriepoeder 5 min. laten bakken. knoflook twee min. meebakken.
linzen en gember door het wortelmengsel scheppen. Peper en zout erbij. Af laten koelen.
vorm invetten. op aanrecht en deegroller strooien en van bladerdeeg een dunne plak maken. Bekleed de vorm hiermee en prik er gaatjes in. Paneermeel over de bodem strooien.
linzen erin en in de koelkast zetten
klop in een kom de eieren, slagroom, zout en peper los. Giet deze over de linzen.
strooi de geraspte kaas erover en bak de taart in het midden van de oven in 30 minuten goudbruin.

cakey

cakey

02-11-2011 om 07:40 Topicstarter

Kip

Een hele kip uit de oven,een half limoentje erin gepropt met wat rozemarijn en knoflook, rosti en een salade erbij.Dat was dus gisteren. Voor vandaag heb ik nog niet een idee, iets met vis ofzo...
Groet,

Cakey

amk

amk

02-11-2011 om 08:59

Pannenkoeken

het is woensdag dus er is tijd om pannenkoeken te bakken.

Vis? goed idee

Dat dan maar vandaag, met gebakken aardappeltjes en groente?
Gisteren citroenolieknoflookspaghetti met lamsfiletje, gebakken champignon/oesterzwam en sugarsnaps. Beetje lenteachtig zie ik ineens

Puck

Puck

02-11-2011 om 10:46

Pompoen

Dochterlief heeft 1 reuzenpompoen gekweekt en die hebben we vorige week geoogst. De komende tijd eten we dus heel regelmatig pompoen, ik kan een weeshuis eten geven van dat megading. We beginnen met gestoofde pompoen uit de oven met verse tijm en knoflook.

Rafelkap

Rafelkap

03-11-2011 om 09:41

Vanavond

Embogoné, saus van barlottibonen, met penne. Volgens mij van Anneque! En morgen wil ik couscous maken, voor het eerst. Helaas doet de printer het niet, ik zit me nu voor te bereiden en te verheugen.

Witlof

Witlof met ham en kaas en broccoli voor het kroost, omdat ze de witlof nog altijd niet waarderen.

ishtar

ishtar

03-11-2011 om 10:59

Bami

met satésaus en kroepoek

Fiorucci

Fiorucci

03-11-2011 om 11:51

Beenham

Ik heb een paar beenhammetjes bereid, die eten we vanavond met brood en honingmosterdsua en salade.

amk

amk

03-11-2011 om 11:56

Gebakken camembert

met couscous en witlof met kaas.

Enige jammere is dat ik die kleine camembertjes nergens meer kan vinden, dus nu moet ik maar een grote zelf van een krokantlaagje voorzien.

Katrien

Katrien

03-11-2011 om 12:43

Pompoensoep

Pittige pompoensoep met brood. En het is de lekkerste pompoensoep die er bestaat.

Katrien

Vanavond ga ik de kinderen blij maken....

...met vissticks, worteltjes en puree! (denk dat ik voor mezelf een salade maak, of een omelet of zo)

En ik ben bij de biowinkel geweest voor Anneque's echte dupuislinzen. heb ook een zak zwarte(ogen) boontjes meegenomen. Ik zag in een Jamie O boek een lollig recept staan van die zwarte boontjes met spinazie. misschien ga ik dat morgen uitproberen! Heb de spinazie al gehaald bij de groenteboer! Lamsworstje erbij, jammie!!

Ingridt

Aaaah, please, mag ik van jou dat recept voor die zwarte-boontje-met-spinazie?
Klinkt goed!

Wij eten kikkererwten met aubergine, rijst en dal van rode linzen (die krengen moeten op

Katrien (pompoensoep)

Wat maakt jouw soep tot de lekkerste? Ik denk nl. dat ík de lekkerste soep maak , maar ik ben wel benieuwd naar de jouwe. Of was jij degene die er een kneepje harissa in deed? Die truc heb ik overgenomen en is briljant

Anneque.

het is heel simpel. 350 gr zwarte boontjes weken & koken.

Dan 2 tenen knoflook bakken in een mix van boter/olie. Bonen erbij en een half pond (ik doe meer denk ik) gewassen & grof gehakte spinazie. Laten bakken tot de spinazie geslonken is. Afmaken met peper, zout & balsamico azijn. A la jouw linzenrecept te eten als maaltijd of als groente. Of koud als salade of voorgerecht, jamie wil er liefst (als hoofdmaaltijd) een lapje vlees bij...

Ik kan je nog niet garanderen hoe lekker het is, dat ga ik morgen uitproberen (als ik niet vergeet vanavond iets in de week te zetten..hahaha)

Ingrid (anders worden het de linzen. Maar mijn spinazie moet op!)

Trouwens....

Ik wil ook pompoensoep maken, maar de groenteboer zei dat het een beroerd pompoenenjaar was. Hij heeft ze nog niet. Tenminste niet de handzame maatjes die hij normaal graag verkoopt. Balen!

Ingrid

Katrien

Katrien

03-11-2011 om 15:54

Anneque

Geen harissa, maar thaise rode curry pasta gaat er in mijn pompoensoep. En gember en limoensap en vissaus. En kokosmelk.

Ik bak een versnipperde rode ui even aan in olie, doe er gember (ongeveer 2,5 cm, in stukjes gesneden) bij en 2 theelepels Thai red curry paste. Even laten bakken. Dan de pompoen (in blokjes) toevoegen en ook laten meebakken. Water toevoegen tot alles goed onder staat en laten koken op een zacht vuur tot de pompoen zacht is. Mixen of blenderen, limoen en vissaus toevoegen naar smaak en dan kokosmelk (ook weer hoeveelheid naar smaak), nog even snel blenden of mixen en smullen maar!

Katrien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.