Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we vandaag?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Katrien

Katrien

03-11-2011 om 15:57

Aanvulling pompoensoep

Naast limoen en vissaus doe ik er ook nog peper uit de molen bij, een paar flinke draaien met de pepermolen.

Katrien

Pompoen

O? Ik haal ze bij Appie en/of Lidl, idd iets kleiner dan normaal nu je het zegt, maar verder prima. Heb al minstens 10x soep gegeten dit jaar, vind het zo lekker
Dank voor de recepten!

Puck

Puck

03-11-2011 om 21:20

Slecht pompoenjaar?

Nou misschien wel voor de commerciële, maar wij jongste had 1 zaadje voor een pompoenwedstrijd en die is uitgegroeid tot een pompoen van een kilootje tot 12. Genoeg pompoen om te experimenteren dus, jammer dat de rest van het gezin het niet zo lekker vindt. Dus ik wil graag de recepten van Anneque en Katrien zodat ik een vergelijkend warenonderzoek kan uitvoeren. Het recept dat ik er van de week mee heb gemaakt kwam van smulweb en was ook lekker: 750 g blokjes van ca. 3 cm pompoen. Verder in een vijzel teentje knoflook, 1 gedroogde chili, verse tijm en e.l. ketoembar met ca. 6 e.l. olijfolie mengen tot een sneuiïg geheel, over de pompoen in een braadslee gieten, goed omscheppen en in de over gaar laten worden bij 200 gr, ca 30 minuten.

Komt-ie puck!

Mijn pompoensoep. Alles uit de losse pols, dus geen precieze hoeveelheden.
1 pompoen, flink wat uien, paar teentjes knoflook, gevogeltefond (mag vast ook kippenbouillon zijn, of paddenstoelenbouillon, wil ik ook nog es uitproberen), laurier, kneepje harissa (essentieel), peper en zout.
Uien flink fruiten en wat zouten, pompoen ongeschild in stukjes erbij. Even laten bakken, knoflook erbij. Weer wat peper en zout erover. Fond erbij, en een scheut water. Laurier erbij en de harissa. Tijdje laten pruttelen tot alles zacht is, niet koken, net eronder. Staafmixer erin, dan door een zeef (er blijft haast niks achter maar toch). Als-ie nou veel te dik is, doe ik er wat water bij, de smaak is intens genoeg. Verder doe ik er gehaktballetjes in en in kleine blokjes gesneden courgette. En ik eet er dus linzensalade bij, van Du Puylinzen (jaja , hierboven staat wel ergens het recept.
Vandaag dal gemaakt, (mijn rode linzen moesten op, nou ja, ze waren al 2 jaar over datum eigenlijk) en het was echt lekker! Op die manier vind ik ze heel lekker, dus dat ga ik vaker doen.
Dal: http://www.ah.nl/kookschrift/verzameld-recept?userid=215492&id=82179

Puck

Puck

03-11-2011 om 22:22

Dank anneque

Die ga ik eens uitproberen, maar ik hoop dat je me niet kwalijk neemt dat ik niet 1 pompoen gebruik maar een stukje .
Van het restje gestoofde pompoen heb ik trouwens ook een (denk ik) heerlijk bakje soep gemaakt: staafmixer erin en een scheut water en bouillonpoeder. Morgen eens bij de lunch uitproberen.

Ik vergeet wat!

Ergens in het proces komt er nog Parmezaanse kaas bij, soms rasp ik het over de pompoen (en laat het dus meetrekken), soms rasp ik het door de gehaktballetjes. Je kunt ook een korst van de Parmigiano mee laten trekken.

Katrien

Katrien

03-11-2011 om 23:11

Puck

Hierboven heb ik het recept al geschreven, hoeveel pompoen ik precies gebruik, weet ik niet. Vandaag was het 1,5 kleine pompoen, samen zo'n 900 gram (zijnde 900 gram vooraleer ik de pompoen geschild en ontdaan heb van pitten, geen idee hoeveel er overschiet na het schillen en ontpitten).

Katrien

krin

krin

04-11-2011 om 09:12

Witlof met ham en kaas

Geïnspireerd door dit draadje, zoals wel vaker, heb ik gisteren witlof gemaakt, met een twist: halve struikjes kort voorkoken, uit laten lekken, plakje feta tussen de helften, ham eromheen, parmezaanse kaas erover, even in de oven. Was lekker.
En nu hoef ik weer even drie dagen alleen maar aan te schuiven, dus wat we vanavond eten, weet ik nog niet.

Vera*

Vera*

04-11-2011 om 09:16

Pompensoep

Dochter kreeg haar plaatjesbeugel gisteren en zoon weer een nieuwe draad in zijn plaatjesbeugel.
Het wordt 'dus' pompoensoep, voor allebei goed naar binnen te slobberen en ook nog erg lekker.

Vera

Vera (o.t.)

Wat een fraaie vertyping! Pompensoep, die hou ik erin

Vera*

Vera*

04-11-2011 om 13:13

Genista ot

ik merk dat ik de laatste dagen niet op mijn best ben, zie ook andere postings *schaam*

VEra

Gourgettesoep en tortellini

De soep vor de groenten en de tortellini lekker makkelijk met gerookte zalm en lenteui. Mjum.

Margriet*

Margriet*

04-11-2011 om 20:33

Gisteren

agf (broccoli, aardappelen, kipcordonbleu van de goede slager). Vandaag pasta met boursin/demi creme-fraiche/ham/courgette saus.

Poempoensoep mijn recept (heeel lekker).
Twee uien bakken met gemberpoeder/korianderpoeder/djinten/kurkuma en een beetje kerrie. Uien laten smoren. Twee appels in stukjes erbij doen en mee laten bakken. Ondertussen pompoen met schil in stukken snijden. In pan met water doen + groentebouillonblokjes. Uien mengsel erdoor.
Blenderen en met room en gehakte koriander serveren. Door de appel lekker fris.

Morgen wordt het Jamie 30 minuten. Ik heb zin in een geheel menu.

cakey

cakey

04-11-2011 om 22:28 Topicstarter

Alweer kip

deze keer kipfilet, gehalveerd en een beetje platter gemept, in paneerlaagje gebakken in koekepan. Erbij aardappeltjes met oregano,thijm en flink wat knoflooktenen, ongeveer een uurtje in de oven. Salade erbij en foccacia in plakken, olie en zout erop en de gepofte knoflook, jammie...

Morgen gyros en als ik zin heb taart, zag van de week een recept wat me wel lekker leek...

Cakey

Primavera

Primavera

06-11-2011 om 09:48

Gefrituurde rapenbladpakketjes

Ik heb gisteren veel rapenbladeren gekregen uit de moestuin van iemand in het dorp. Mijn man is er dol op, maar de kinderen houden niet zo van de iets bittere smaak ervan. Een leuke uitdaging om dat fantsievol op te lossen.
Ik kon geen goed recept vinderen, maar geinspireerd door een grieks wijnbladeren recept, besloot ik dat ik iets dergelijks ook wel met deze bladeren kom proberen. Als vulling heb ik een restje rijst, gepureerde minestrone, rode peper, stukjes knakworst, mozzarella en panneermeel om het mengesel wat steviger te maken gebruikt. Om de rapenbladeren nog meer te verstoppen heb ik ze in deegbeslag gewenteld en even kort in olijfolie gefrituurd. 3 van de 4 kinderen vonden het erg lekker.
Met de steeltjes van de bladeren eten we als lunch een garnalen-rapestelen-mascarpone-taart.
Vanochtend heb ik al vlees met groeten opgezet om bouillon van te trekken, wat we vanavond met tortellini eten. De groenten en het vlees wat ervan overblijft vermaak ik dan morgenavond wel met wat gepureerde tomaten tot een lekkere pastasaus.
Primavera

Hier

wij gooien alle restjes in de vriezer, en de vriezer zit nu overvol. Even wat goedkope en makkelijke dagen, met vanavond restje boerenkool, restje stamppot en runderworstjes (in de aanbieding ooit gekocht) uit de vriezer.

morgen macaroni uit de vriezer, overmorgen bami uit de vriezer.

Monet

Monet

06-11-2011 om 13:54

En hier

Een heerlijke beenham, daarbij krieltjes met bosuitjes en groene kruidendressing uit de oven. Dan nog Japanse wokgroenten met teriyakisaus, en ons maaltje is klaar
ALs toetje een toffeepudding met chocoladesaus!

Jaja, Monet gaat op zondag uit dr dakje, de enige dag in de week dat ik kook omdat de kinderen (met aanhang) dan komen eten, de rest leef ik op kant en klaar maaltijden enzo

Vandaag

Restje boerenkoolstamppot met suddervlees van gisteren voor mij en vegapizza voor dochter met een halve vegaburger van gisteren. Voor zoon nog een stukje suddervlees met brood als die thuis komt vanavond. Mandarijnen.
Morgen rundervinken, aardappelen en doperwten met appelmoes. Vegading voor dochter.

Primavera

Primavera

06-11-2011 om 14:17

Monet

Even nieuwsgierig, uit welke groenten bestaan Japanse wokgroenten? Teriyakisaus ken ik ook niet, van welke ingrediënt(en)is dat gemaakt?

ishtar

ishtar

06-11-2011 om 15:59

Goulash

met rijst en erwtjes.
Het staat inmiddels al 2 uur te pruttelen, en het ruikt hier heerlijk!

Luna

Luna

06-11-2011 om 17:47

Hier

Gisteren linzencurry met rijst en nan brood.

Vandaag uitgebreid:
beenham met rode uiencompote, aardappels met knoflook en rozenmarijn uit de oven, witlof met ham en kaas, sperziebonen, gebakken champignons, en voor vega dochter bladerdeegpakketjes met spinazie en feta vulling. O ja, en stoofperen.

Toetje: viënetta.

Monet

Monet

06-11-2011 om 19:17

Primavera

Beide dingen kocht ik bij de C1000, de Teriyaki woksaus is van het C1000 merk.
De wokgroenten bevatten: 30% prei, 30% tauge, 29% kastanjechampignons en 11% sugar snaps (vraag me niet waarom die 29 en 11% zo zijn verdeeld )) )

Primavera

Primavera

06-11-2011 om 20:05

Monet (ot)

C1000 hebben we hier niet (ik woon namelijk niet in Nederland). Maar een mengsel van prei, tauge, bruine champignons en een platte variant van whole-eetbare erwten kan ik wel maken.
Teriyaki is hier ook nog niet in de supermarkten verschenen en bovendien koop ik niet snel kant-en-klare sausen wegens allergie in het gezin voor bepaalde toevoegingen die er vaak inzitten, maar nooit op etiketten staan. Volgens google is het een saus op basis van sojasaus, japanse saké en suiker. Dat ga ik in ieder geval eens proberen te maken, de kinderen hier zijn dol op gewone sojasaus, dus misschien is deze variant ook wel lekker voor ze.

Margriet*

Margriet*

07-11-2011 om 22:38

Gisteren patat

Ik had geen tijd meer om Linzensoep te maken. Dat kwam er vandaag ook niet van dus werd het pasta/spinazie/spekjes/champignons. Soep is ondertussen klaar (dat wordt dan woensdag)maar morgen eten we eerst de 'pan voor een heel weeshuis' chili op van zaterdag, met taco's en zelfgemaakte guacemole.

cakey

cakey

09-11-2011 om 06:53 Topicstarter

Visje

Gister een lekker gebakken visje, met broccoli en gebakken aardappelblokje en kaassaus. IJs als toetje.

Mijn lief had oesters meegebracht voor me en die heb ik gisteravond op, lekker met rodewijnazijn en een sjalotje. Heerlijk, daar had ik al zo lang zin in...

Cakey

cakey

cakey

09-11-2011 om 07:06 Topicstarter

Oh ja.. rode kool

zoetzuur van rode kool om precies te zijn. Vijftien potten staan klaar, een paar geven we weg en de rest eten we het komende jaar van. Gezelig samen met lief(eigenlijk heeft hij het meeste gedaan) rommelen in de keuken.
Cakey

En vandaag ...

... geroerbakte spruiten met een beetje shoarmavlees en roerbakmie of rijst, denk ik. Waarschijnlijk wel.

ishtar

ishtar

09-11-2011 om 16:49

Cakey

zoetzuur van rode kool? Hoe maak je dat? En is dat als groente te eten of meer als een soort van Hollandse atjar?

Chili con carne..

t is koudddddddddddd

amk

amk

10-11-2011 om 18:47

Dat is nou jammer

ik zou chili con carne toch het liefst warm eten. ☺

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.