Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we vandaag?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

10-11-2011 om 18:48

Stimpstamp met spekjes

andijviestamppot met spekjes, worst en een lekker kuiltje met jus.
Als toetje chocolade vla

cakey

cakey

11-11-2011 om 06:40 Topicstarter

@ ishtar

Het is idd een soort hollandse atjar. We hadden het vorig jaar al eens gemaakt en uitgedeeld aan familie en vrienden. Een paar weken geleden hebben we het laatste potje opgemaakt. Mijn vriend eet het bij soep,pasta,pizza, stoofvlees, eigenlijk bij alles waar hij iets zoetzuurs lekker vindt.

Ingrediënten rode kool in zoetzuur.

½ l wijnazijn
½ l appelsap
300 g rietsuiker
10 kruidnagels
10 peperkorrels
1 kaneelstokje, in stukjes
½ tl zout
1 rodekool

Verder
4 of 5 weckpotten van ½ liter

Bereidingswijze
Meng de wijnazijn, appelsap, kruiden, zout en suiker in een pan en laat het mengsel vijf à tien minuten doorkoken. Laat het volledig afkoelen. Verwijder de buitenste bladeren van de kool, snijd haar in vieren en verwijder de harde kern. Snijd of schaaf de kool in dunne slierten. Neem vier of vijf brandschone weckpotten van een halve liter (of meer kleinere) en verdeel de kool over de potten. Giet het afgekoelde azijnmengsel erover en schud de pot zodat de luchtbellen eruit zijn. Voeg eventueel extra azijn toe om de pot tot de rand toe te vullen. Laat de pot voor gebruik minimaal drie weken staan. Bewaar op een koele en donkere plek, bijvoorbeeld in de kelder. Dit gerecht is maximaal drie maanden houdbaar.

Wij hebben geen weckpotten gebruikt maar grote glazen potten die we vlak voor gebruik nog even in de vaatwasser doen. En wij bewaren het dus langer dan drie maanden.
We hadden de hoeveelheden aangepast voor drie kolen tegelijk maar moesten uiteindelijk toch nog wat vloeistof bij maken. En hoe langer het staat hoe lekkerder het wordt.

Cakey

Amk

☺☺☺ hihi, ik dacht nog even huh?? las toen mijn posting na en ja, zo kun je het ook opvatten, maar gelukkig was het warm (en lekker voor een keertje, ik hoef het niet elke week)

ishtar

ishtar

11-11-2011 om 13:04

Cakey

dank je!

Sascha2

Sascha2

12-11-2011 om 16:53

Zelfopschepdag

Op zaterdag hebben wij zelfopschepdag. De kinderen scheppen dan zelf op, bepalen zelf of en wat ze eten. Ik zorg dat er voldoende schaaltjes en keuze is en dat is eigenlijk een hele gezellige dag. Voor vandaag is het oosters: mihoen, roerbakgroenten, schaaltje met wortels en met broccoli, sateetjes, ketjapsaus, pindasaus, schaaltjes rauwkost, gemarineerde komkommer, hier en daar een schaaltje kroepoek, seroendeng en gebakken uitjes. Ik ben benieuwd wat er op gaat.

cakey

cakey

16-11-2011 om 07:00 Topicstarter

Vissoep

Hadden we gister (had ik nog in de vriezer liggen) met stokbrood en een rouille. Daarna een visje uit de oven met maiskoekjes en provencaalse worteltjes.
Vandaag wordt het het restant van de soep en wat we erbij gaan eten moet ik nog verzinnen.

Cakey

Verstopte gehaktballetjes

Volgens mij een OOL-recept. Simpel, gezond en best lekker.
Men neme een ingevette ovenschaal, daarin gaan kant-en-klare gehaktballetjes. Eroverheen een pak deelblokjes spinazie a la creme. Bestrooien met wat oregano of Italiaanse kruiden. Daaroverheen een pakje Heinz tomato frito. En dan tot slot geraspte kaas. Over voorverwarmen op 200 graden. Schotel 25 minuten verwarmen, tot de kaas gesmolten en een beetje bruin is. Ondertussen rijst of pasta koken.
Klaar! Eet smakelijk!
Engeltje

ishtar

ishtar

16-11-2011 om 17:49

Erwtensoep met versgebakken brood

mjammie!
En makkelijk, bbm bakt het brood en de erwtensoep komt uit de vriezer

Lekker, snert!

Binnenkort ook maar weer eens maken.
Wij vandaag: tagliatelle met spinazie-room-spekjes-ui-saus en tegelijkertijd een varkenshaasje in de ovenschaal gebakken met citroen, knoflook, Bretons kruidenzout (souvenir) en verse rozemarijn. Beetje verse parmezaan erover, mjum.

Gisteren

Kikkererwten, dal, rijst, lamsworstjes. Kreeg er de handen niet voor op elkaar, behalve voor de dal, die pan ging schoon op (idd Ingridt, rode linzen zijn prima te eten
Vandaag bruinebonensoep!

cakey

cakey

17-11-2011 om 10:38 Topicstarter

Falafel

gaan we vanavond eten, omdat ik het draadje ergens hieronder heb gelezen.... Oh ja de mannen hier vinden dat wel lekker...

Cakey

Zuurkool met stoofpeertjes

en dat vonden ze weer heel erg lekker (en dat voor anti-zuurkool-kinderen).

Soto

Ben ik even exotisch op de vrijdag. Nooit eerder gemaakt. maar er ligt hier zo'n spannend boemboepakketje te wachten op gebruik. Met rundvlees wordt het. En selderij, en prei en ei en weetikwaternogmeerdoormoet. Begrijp dat het een soort zelfmaaksoep is. de bouillon in een pan & de andere ingredienten in schaaltjes op tafel. dat zal de kinderen wel aanspreken. Temeer daar er kroepoek bijmag & draadjesvlees inzit. Dat zijn al 2 plusjes.

Ingrid

Yep

Hier ook immer een succes, hoewel ik alleen maar soto ajam (kip) maak. Oooooo, wat zal dat over een poosje feestelijk staan met al die sotoingrediënten in je kleurige servies

Iets nasi-achtigs

Denk ik. Ofzo. Weinig inspiratie vandaag

Vic

Vic

18-11-2011 om 16:31

Geen erwtensoep ;-(

Ik dacht een bakje erwtensoep uit de vriezer gehaald te hebben, maar eenmaal ontdooid bleek het bami. Nou ja, ook lekker...

Gelunched

Met soto ayam.

Vanavond iets makkelijks, lontong sayur, rendang en ayam panggang. Even bij de coffeeshop gehaald

Diaantje

Diaantje

19-11-2011 om 16:18

Hmmm,

Klinkt goed dirksmama. Jammer dat de coffeeshop hier heeeeel andere dingen verkoopt

Doodstraf

Voor DIE dingen krijg je hier de doodstraf...

Valkyre

Valkyre

22-11-2011 om 00:42

Vandaag: chili dogs

Of eigenlijk gisteren dus, aten we chili dogs. Broodjes hotdog met chili (sin carne) dus. De chili gemaakt van restjes groenten, een restje zelfgemaakte tomaten-pompoensoep, en een blik pinto bonen. Daarbij nog wat avocado en tomaatjes, mmm. Was best een leuk experiment, en een reisje terug in de tijd naar wonen in Amerika

Nou nog echt lekkere knakworstjes zien te vinden. Iemand een tip??

groet, Valkyre

ishtar

ishtar

22-11-2011 om 10:14

Gisteren

aten we pepesan ikan
vandaag paella (met kip)

Bennikki

Bennikki

22-11-2011 om 14:56

Valkyre

De lekkerste zijn natuurlijk de verse, maar die van AH excellent in een glazen pot komen daar dicht bij in de buurt.

cakey

cakey

23-11-2011 om 15:09 Topicstarter

Snert of nasi

een van de twee gaan we vanavond eten. Gisteren aten we broccoli met tartaartjes, gebakken uien en gebakken aardappelschijfjes, bavarois toe..

Cakey

amk

amk

23-11-2011 om 15:14

Hachee

vond een recept en had vanmiddag tijd. Dat is nog eens een goede combinatie. Ik heb het nog nooit gemaakt, en kan me ook niet herinneren dat ik het ooit gegeten heb. Mijn moeder heeft het zeker weten nooit gemaakt.

Petr@

Petr@

24-11-2011 om 19:28

Kibbeling

+ worteltjes + aardappelpartjes uit de oven.
Het was erg lekker ))

Verse spinazie

met gekookte krieltjes, een ei, rundersaucijsjes en een vegetarisch ding.

bibi63

bibi63

24-11-2011 om 21:42

Zalmsticks

mmmmm, veel lekkerder dan gewone vissticks. Van Iglo en in de oven te bereiden, ideaal. Aangevuld met gebakken krieltjes en 'gewone' sla met komkommer, tomaat, ei, slasaus en verse kruiden.
Gr. Bibi

Uit een pakje

Want ik ben moe en ik heb totaal geen inspiratie en weinig kooktijd vandaag. Dus eten we iets uit een pakje/zakje dat in een kwartier klaar is

Broccolistamppot

want de broccoli moet op, met een speklapje erbij (en voor mij een ei).

cakey

cakey

25-11-2011 om 13:44 Topicstarter

Ratjetoe

Vanavond een beetje van alles door elkaar; indiaase curry met bloemkool en hamlappen die op moeten. Erbij turks brood met olie en zout, geroosterde aberginepuree, Yoghurt met komkommer, knoflook en wat koriander, gegrilde paprika en humus. En dan morgen de restjes met wat naanbrood en wat kippenpootjes erbij.
Heb er al helemaal zin in, lekker de tafel vol en lekker kletsen en eten... Fijn begin van het weekend...

Cakey

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.