Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we vandaag?


Anneque

Anneque

04-03-2015 om 07:36 Topicstarter

Geroosterde groenten

Leuk dit!
Juline, jij had dus ook schorseneren gisteren! Ik vind het schoonmaken (het was mijn debuut) totaal geen probleem, snap niet dat dat zo berucht is. Ze waren heel lekker, maar ik eet ze de volgende keer niet met penne. Lijkt te veel op elkaar

Wij eten vanavond soep van palmkool (cavolo nero) en geroosterde groenten (in elk geval bietjes, zoete aardappel, pompoen en verder alles wat aan het verleppen is) uit de oven met zilvervliesrijst.

Juline

Juline

04-03-2015 om 14:49

Schorseneren

Nou, het schoonmaken had mijn man dit keer gedaan . Ik vind het toch wel een werk hoor. De kleur is wat minder, samen met aardappels op het bord is het wel veel van hetzelfde. Smaak is goed, wat had jij voor saus bij de penne, Anneque?

grappig

Kijk ik hier voor het eerst in en heel lange tijd, komt dezedraad voorbij.
Maandag mihoen met gefrituurde tempeh. Dinsdag rest mihoen met nasi. Vandaag liggen de gehaktballen in de pan met jus, straks nog even aardappeltjes bakken en sperziebonen koken. Morgen witte rijst met boeuf bourguignon (uit diepvries, want ben laat thuis)

Anneque

Anneque

04-03-2015 om 16:49 Topicstarter

Juline (schorseneren)

Nou, ik had ze dus met penne en een soort bechamel - Parmezaanse kaassaus. Lekker wel, maar echt veel te uniform op dat bord. Bleke penne, bleke schorseneren in een bleke saus. Had er eigenlijk Spaanse peper overheen moeten raspen voor wat kleur en pit. Evengoed was het lekker en de omelet met raapsteeltjes was heerlijk.

Heb de zwarte koolsoep van vandaag al geproefd en die is echt heerlijk geworden. Heel simpel maar erg lekker.

mijk

mijk

04-03-2015 om 17:19

Ik weet het nog niet

het plan was boontjes met aardappelpuree en stoofvlees maar ik zette het vlees wel erg laat op. Het alternatief is denk ik hetzelfde met een worstje (we hebben een koe en een varken in stukjes in de vriezer liggen) en dan morgen iets origineels met het stoofvlees al zal mijn gezin wel om frietjes stoofvlees gaan zeuren dan.

Gisteren aten we Surinaamse vis: dit recept http://www.kayotic.nl/blog/surinamese-fish-masala

Morgen zou zoon koken en die wil schnitzels met gebakken aardappels en witlofsalade maken (maar dat hangt dan van het stoofvlees af) Wat dochter vrijdag van plan is heb ik nog niet gehoord..

Mijk

Anneque

Anneque

05-03-2015 om 07:46 Topicstarter

Koolraap

Wij eten vandaag koolraap met een biefstukje. Nou ja, biefstuk, het zijn de stooflappen van de Lidl die zich verrassend goed als biefstuk laten behandelen

Verder weet ik het nog niet, ik denk gewoon aardappels. En wat geroosterde bietjes die over zijn van gisteren.

Anneque

Koop je dan gewoon stooflappen en bak je die dan zo kort als een biefstuk?

Anneque

Anneque

05-03-2015 om 17:19 Topicstarter

Emine

Ja, precies. Lukt niet bij alle stooflappen hoor, maar bij deze gaat dat prima. Soms is het verschil met echte biefstuk niet te merken, soms is het idd ietsje taaier. Als het dikke stukken zijn, zou je ze wat dunner en malser kunnen slaan, nog niet geprobeerd. Het zijn de stooflappen van de Lidl, twee Beter Levensterren, €6,- per 5oo gram. Lekker hoor!

Charis

Charis

05-03-2015 om 17:38

Ja maar

ik snap het niet! Een stooflap moet minstens 2 uur opstaan, een biefstukje een paar minuten. Lijkt me een gevalletje verkeerde etikettering . Of zou het ermee te maken hebben dat Lidl vaak plakvlees verkoopt?

Moni

Moni

05-03-2015 om 17:54

Kan best kloppen

In DWWD college is de chef Kranendonk te gast geweest. Hij gebruikte sucadevlees als biefstuk, wel wat langer bakken, maar dan wel het 'echte' sucadevlees. Veel vlees dat verkocht wordt als sucadevlees, ribeye of andere soorten worden van een veel groter deel gesneden dan eigenlijk de bedoeling is. En dan verkocht als zijnde dat deel.

Ik ga dat vlees van de Lidl ook eens proberen.
Zelf hebben we laatst longhaas gegeten, 4,50 per 500 gram. Lekkerder dan biefstuk namelijk meer smaak. En prachtig rood vlees met de bite van biefstuk.

Kinne

Kinne

05-03-2015 om 19:04

spruiten uit de wok

Vandaag spruiten uit de wok met banaan,appel,kokos genipperd uitje en verse gember. Was een probeersel en werd met gemengde gevoelens ontvangen. Gelukkig vond een meerderheid het lekker. Daarbij aardappelen en een gehaktbal.

Morgen kip Hawaii. Niet uit een pakje maar vond op een blog een heerlijk recept. Maak er ook komkommersla bij.

Anneque

Anneque

05-03-2015 om 19:20 Topicstarter

plakvlees

Nee hoor, tis echt geen plakvlees. Dat geldt vziw vooral voor al die zogenaamd luxe stukjes vlees uit de vriezer: hertenbiefstuk en zo. Dit is vers vlees, en dat ze het als stooflappen verkopen snap ik echt niet, er zit dus ook totáál geen vet aan. Wat daarvan over moet blijven na uren stoven is me een raadsel.

Het is ook 2 sterren vlees hè, Beter Leven. Net niet biologisch maar het schurkt er tegenaan.

Het was Herman den Blijker die me ooit op dat idee bracht, maar idd, Kranendonk heb ik zoiets ook wel eens zien doen.

Brianna F

Brianna F

05-03-2015 om 19:25

Hier

Gisteren savooiekoolstamp met spekjes, gedroogde tomaatjes, paprika, geitenkaas, knoflookteentje en uitje.
Vandaag zuur vlees met rode kool en aardappelpuree.

Anneque

Anneque

06-03-2015 om 07:33 Topicstarter

En vandaag...

Weet ik het niet! Ik denk dat het mihoen wordt, maar het kan zomaar omslaan in pasta alla Carbonara. Misschien wacht ik tot de kist er is, en beslis dan ter plekke wat het wordt.
Of jullie brengen me nog op[ een idee..

vandaag

verse tortelini (4 kazen) met gerookte zalm en snijboontjes.
OHHHHH, zuurvlees! Lekker! Kan ik echtgenoot ieder moment van de nacht voor wakker maken. Ga ik binnenkort weer eens maken. Goede inspiratie weer.

Anneque

Anneque

07-03-2015 om 08:05 Topicstarter

Soepkip

Gisteren is het toch mihoen geworden, met roergebakken witte kool.
Vanavond gaat de soepkip in de pan!

schorseneren, tempheh… dan eet ik maar gewoontjes. Ik kan hier nog iets leren. Anneque, als jij een lekker recept hebt voor de mihoen met witte kool: graag!

AMK wat er voor af ging aan de vriezer, nou… als wij een rustige dag hebben in het weekend zoals vandaag, dan maak ik bijvoorbeeld een mega grote hoeveelheid bolognesesaus. met wortel, bleekselderij, courgette, spekjes enzovoort. veel werk maar lekker. Vandaag met 2kg gehakt, voldoende voor de komende weken. Zometeen de vriezer in en dan op een werkdag alleen even opwarmen en wat pasta er bij maken. niks exotisch, wel makkelijk en lekker. Mijn dochter is een moeilijke eter, en ondanks dat hier flink wat groente in zit eet ze het prima op.

vandaag eten we club sandwich met veel tomaat, sla etc er bij. Dochter zag net rabarber liggen in de supermarkt en ondanks dat het ontzettend duur was (buiten het seizoen he) heb ik het maar gekocht, ze is er gek op. met een beenhammetje er bij, lekker voor morgen. Maandag macaroni met spinazie en prei, en dinsdag de zelfgemaakte-lasagne-uit-de-vriezer.

Anneque

Anneque

07-03-2015 om 15:41 Topicstarter

Gruffalo

Ik had hier een aangepaste versie van gemaakt:
http://www.okokorecepten.nl/recept/noedels/noedels/nigella-lawson-noedels-sesamzaad

En die kool: dat is, vrees ik, niet meer dan wat er staat: roergebakken witte kool. Ik snijd de kool zo fijn mogelijk en bak die in wat olie. Als ik tomaten heb, doe ik er daar een paar van bij. Die heb ik nu niet, en het werd een schepje sambal en een snuf zout. Erg simpel dus.

poging

Straks ga ik een poging wagen op zelfgemaakte kroketten. Nooit gedaan, maar een uitdaging in de keuken ga ik niet uit de weg.

amk

amk

07-03-2015 om 19:24

pompoen-brocolli soep

we hadden nog een halve pompoen en wat brocolli (van die pasta met brie enzo) en daar heb ik op de manier van mijn collega soep gemaakt: knoflookje, uitje, even aanzetten (baken, brocolie en brie erbij, bouillionblokjes naar smaak, 10 minuten koken, staafmixer er over, en dan serveren met kip-, ham- of andere vlees reepjes of voor een vegetarische variant natuurlijk niet. en een flinke lepel creme fraiche, kookroom, slagroom of yoghurt.

Morgen eten we kaasburgers (van geraspte kaas, heel fijn gensipperd uitje, gembersiroop, mexicaanse kruiden of een ander kruidenmengesel met pit, beetje kneden dan door ei, panneermeel, ei en weer panneermeel) worteltjes en rostikoekjes.

Hanne.

Hanne.

07-03-2015 om 21:07

vandaag

Vandaag was het kofte met turks brood en salade. Morgen vegetarische aubergine lasagna of geitenkaas risotto uit de oven. Super simpel omdat het in de oven gaart en je dan letterlijk niets te doen hebt.

Moet alleen het recept even terug zien te vinden

Hanne.

Hanne.

07-03-2015 om 21:08

kroketten

Hoe waren de kroketten gelukt? Ik vind het altijd super lekker maar de rest van het gezin prefereert de mora kroketten,(

Stenna

Stenna

07-03-2015 om 23:23

gezond (en de risotta uit de oven?)

Dat recept voor risotto uit de oven interesseert met wel, als je dat terugvindt? Vind risotto heerlijk maar veel werk. Of eigenlijk lang werk.
Ik las dit draadje in 1x achter elkaar door, (had het nog niet eerder gezien) en dan valt op dat iedereen hier wel heel lekker en verantwoord eet. Met heel veel groenten, weinig vlees, en alles vers (zelf tomatensaus). Wij ook wel hoor, maar je zou niet zeggen dat Nederland zo ongezond eet en dik?diabetes gevoelig wordt als men beweert. Nou ja, beetje vertekende steekproef natuurlijk.

amk

amk

08-03-2015 om 07:34

we dwalen af (ot)

Ik vermoed dat de late eters ook later naar bed gaan. Ik ga zelf niet voor half 12 mijn bed in, al probeer ik 11 uur aan te houden. Onze dag begint hier meestal ook om half 8, 10 over 8 gaan we de deur uit. Op dagen dat dochter niet bij mij is begin ik op mijn werk ook regelmatig om7 uur en dan ook door tot 6, of later.Ik kan me niet herinneren dat ik een week mijn contracturen heb gedraaid. Het is werk is nogal flexibel met collega's in Azie/Australie en aan de Oost -en Westkust van Amerika. Dus werken we allemaal nogal flexibel in zowel de werkgever's als ons prive ritme.

Anneque

Anneque

09-03-2015 om 10:22 Topicstarter

Stamppot koolraap

Met rookworst, en coleslaw van Chinese kool erbij.

amk

amk

09-03-2015 om 10:27

opwarm prakje

van de pompoenstamppot van vorige week.

Hanne.

Hanne.

09-03-2015 om 10:44

risotto uit de oven

Ik heb het recept van de risotto weer gevonden.

http://www.ah.nl/kookschrift/verzameld-recept?id=364467&userid=212505

In plaats van eerst eea in de koekenpan doen en dan in een ovenschaal overgooien gebruik ik gewoon een ovenvaste pan. Nog makkelijker en nog minder afwas.

Brianna, mag ik het recept van je savooiekoolstamp?

Klinkt erg goed namelijk! Ben een beetje inspiratieloos de laatste weken, dus ik lees dit draadje met belangstelling!
Vanavond eet ik kipsaté (vlees marineren met ketjap, sambal (djeroek), paar druppels citroensap, zout, peper en gemberpoeder) met pandanrijst en als groenten komkommer en boontjes, erbij uiteraard rijst en kroepoek. Van de week ga ik de pasta met broccoli en brie uit dit draadje proberen en verder komt ook een keer op tafel aardappelwafeltjes uit de oven met kipfilet en een salade. Ik heb ook wel weer zin in andijviestamppot, met spekjes en een beetje geraspte kaas erdoor. Wij zijn vleeseters dus daar gaat ook een rookworst bij.
Fijn draadje dit!

Charis

Charis

09-03-2015 om 13:22

Rijst met witte kool, paprika en kip

Vanavond eten we hier rijst. Dat is helaas geen favoriet van de kinderen maar ik vertik het om elke dag aardappels, groente, vlees te eten. Gebakken witte kool heeft veel smaak, zeker als je er een scheut ketjap bij doet.

Ingrediënten:
kipfilet
witte kool
2 paprika's
1 ui
(witte) rijst
ketjap
sambal
(zonnebloem)olie om in te bakken
zout

Zet de rijst op.

Snijd een kwart witte kool, en twee paprika's in dunne reepjes. Doe dit bij elkaar in een kom of vergiet. Snijd 1 ui in dunne halve ringen. Snijd de kipfilet in smalle reepjes.

Verhit een flinke scheut olie in de wokpan. Voeg de (gezouten) kipfiletreepjes toe en bak deze goed krokant en goudbruin. Haal de reepjes met een schuimspaan uit de pan en bewaar ze op een bord tot later.

Verhit in de overgebleven olie de halve uiringen. Laat een klodder sambal meebakken. Voeg de witte kool en paprika toe. Een minuut of wat op hoog vuur roerbakken tot het goed begint te kleuren. Voeg drie theelepels ketjap toe en laat het geheel op een lager vuur nog even bakken tot de witte kool bijtgaar is. In totaal staat alles bij mij ca. 10 tot 15 minuten op. De truc voor veel smaak is dat je alles echt goed hebt aangebakken. Doe de stukjes kip terug in de pan, nog even meeverwarmen en dan serveren met witte rijst.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

09-03-2015 om 14:10

en hier

vrijdag: hutspot
zaterdag: man en ik alleen thuis, dus restjes.
zondag: zelfgemaakte pizza
vandaag: naar alle waarschijnlijkheid taco's met gehakt/mais/tomaat/sla enz.

Rest van de week is mijn man de geniale bedenker van het menu. Waar ik altijd erg blij mee ben, want zo creatief ben ik niet

sneeuwitje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.