Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we vandaag?


Katniss

Katniss

10-03-2015 om 21:56

Onze macaroni

Ik eet alleen pasta als ik samen met jongste eet want oudste 'moet' bij haar vader al heel vaak pasta eten dus weigert het hier (tja). Wij eten het met kipfilet, gehaktballetjes of een stukje vis. Jongste eet dan haar pasta met geraspte kaas en het vlees/vis erbij. Ik maak voor mezelf nog tomatensaus (potje) met groente (ui, paprika, champignons, of een zakje gesneden groente).

De ultieme tomatensaus

Heb ik van een site; lekkerhapje.nl. Daar staat hij als tomatensoep - http://lekkerhapje.nl/2005/04/12/tomatensoep-a-la-italiaans-restaurant/. Als je de hoeveelheid water vermindert, is dit een geweldig lekkere pastasaus. Wij mogen van de kinderen niets anders meer maken . Je kunt er allerlei groentes in verstoppen, ideaal, dus!

Anneque

Anneque

11-03-2015 om 08:07 Topicstarter

Aardperen met eiersaus!

Ben zelf ook heel benieuwd
Daarbij een salade van winterpostelein en opgebakken zilvervliesrijst. Die lasagne van gisteren was toch weer wat anders geworden: ik was netjes zwarte kool en pompoen aan het stapelen, en ben steeds de lasagnebladen vergeten. Heb er toen maar (veel) rijst bij gekookt.

amk

amk

11-03-2015 om 08:12

anne

ik wilde aangeven dat je een recept heel makkelijk kunt aanpassen. Andere vis, maar ook bv kip ipv vis. De meeste van de recepten die hier gegeven worden luisteren niet zo nauw, met een kleine aanpassing kun je het asnpassen naar je eigen wensen / noodzaak.
Daarmee is het niet precies hetzelfde maar nog steeds erg lekker.

Anneque

Anneque

12-03-2015 om 07:26 Topicstarter

De aardpeer

...was eens maar nooit weer....Brrrrr wat was dat een mislukt gerecht zeg. Ik vind niet gauw iets echt niet lekker, maar die geur alleen al die uit die pan kwam. Ik hou geloof ik niet van aardpeer. Heb er nog een paar over, die doe ik een keer rauw door de salade, dat gaat ws een stuk beter.

Vanavond schorseneren met pasta.

vera

vera

12-03-2015 om 08:15

jee

Wat eten jullie allemaal veel groenten, eten jullie kinderen die? Hier wordt over een klein stukje groente ergens in al lastig gedaan, er zijn maar een paar groenten die ik 'mag' verwerken. Ze eten wel rauwe groenten en verder pureer ik vaak maar groente
Maar hier dus echt niet zoveel keuze in wat ik kan maken. (kan natuurlijk wel, doe ik soms ook wel, maar dan wordt er niet veel van gegeten en vind ik zonde om te vaak te doen)

(echte miepers dus ook wel, dochter is bijv dol op fruit, eet dit heel veel en ook echt alles, maar er mag absoluut geen fruit verwerkt in de warme maaltijd, dan vindt ze het weer niet lekker)

Anneque

Anneque

12-03-2015 om 08:21 Topicstarter

Nee joh

Ik zet hier neer wat ik klaarmaak, niet wat ze opeten
Ik maak er meestal wat rauwkost bij (zoals gisteren postelein, maar vaak ook een bakje koolsla of zo). Dan eten ze tenminste groente. Gisteren hebben ze dus zilvervliesrijst met veldsla gegeten. Zij vonden die aardpeer nog viezer dan ik...

Barvaux

Barvaux

12-03-2015 om 08:34

Vera

Ja, hier wordt eigenlijk alles gegeten. Oudste wilde juist laatst schorseneren en pastinaak eten toen dat een keer in de reclame bij de Lidl was. Ze zijn nu wel 13 en 16 maar ik kan me niet herinneren dat er een groente bij was die ze niet wilden hebben. Natuurlijk zijn bepaalde gerechten wel 'minder lekker'. Ze eten hier ook graag spruitjes (maar daar doe ik niet aan mee, dan heb ik een tweede groente er naast).

amk

amk

12-03-2015 om 09:33

zuurkool

dochter eet onverwacht niet mee, dus ik warm maar een kliekje zuurkool uit de vriezer op.

En bij mij eet ze ook wel alle groenten, er zijn meer en minder favoriete soorten maar geproefd wordt er zeker en meestal ook gewoon een volle portie gegeten. En soms probeer ik haar te verleiden als ik weet dat ze het niet zo lekker vindt met een lepel zelfgemaakte appelmoes er naast of als toetje.
Appelmoes uit de fabriek die moet ze dan echt weer niet. (ik ook niet dus dat komt goed uit) Dat maak ik dan met een pot of 15 tegelijk en is heel lang houdbaar buiten de vriezer.

Hanne.

Hanne.

12-03-2015 om 09:38

kinderen en groenten

Hier eten de kinderen (5,8 en 10) ook lang niet alles wat op tafel staat.

Wat ik hier neerzet is wat ik serveer. Wat ze eten varieert per kind. De ene eet aardappels en vlees met een vleugje groenten en de ander eet alleen groenten met een vleugje aardappels. En morgen doen ze het weer anders. Met uitzondering van de jongste. Die eet (bijna) niets als het om de warme maaltijd gaat. Maar daar houd ik dan weer geen rekening mee.

Maar ik blijf stug groenten in allerhande vormen en smaken serveren en daarmee het goede voorbeeld geven. In de hoop dat ze het ooit een keer gaan oppikken.

Anneque

Anneque

13-03-2015 om 14:07 Topicstarter

Mihoen

met paksoy en omeletreepjes vandaag.

Schorseneren van gisteren waren heerlijk: gaar koken in water met een scheutje citroensap en wat zout, in stukken van zo'n 3 cm snijden en mengen met een dressing van olijfolie, citroen, peper, zout en gehakte peterselie. Lauwwarm tot koud opeten, was echt lekker!

tonny

tonny

13-03-2015 om 14:16

volop variatie

ha, ik heb de tweede vrijdagavond van de maand tot mee-eetavond gebombardeerd. Vond het jammer dat we de uitgevlogen kinderen zo weinig zien, zij elkaar ook niet, dus vandaar dit moederinitiatief.

Vanaf vijf uur hapjes en drankjes. Bitterballen, olijfjes, stukjes kaas, honingtomaatjes, kaashapjes uit de oven, stokbrood, kruidenboter, wraps met zalm of tomatentappenade en toastjes met paling (op speciaal verzoek. Poe, is wel duur zeg!).

Vanaf half zeven aardappel-anders uit de oven, als groente snijbonen en broccoli, stoofpeertjes en sla. Frites, gemarineerde kipkluifjes en voor de vegetariër onder ons groenteballetjes.

Toe zet ik gewoon wat pakken neer. Stacciatellavla, aardbeienyorghurt, vanillevla. En een bak gewassen druiven.

(volgende maand haal ik chinees, lekker makkelijk, hahaha!)

schorseneren

klinken zo ook erg lekker. Ik kook ze meestal in melk en eet ze warm.
Vandaag kippenpootjes uit de oven, met olijfolie, zeezout, peper, geperste mandarijn, knoflook. Krieltjes voorgekookt in schil en hup ook in oven met knoflook en rozemarijn uit de tuin. Ratjetoe aan groente: winterwortel in stukjes, sugarsnaps, mais en doperwten uit diepvries, door elkaar gehusseld.

Leuk idee Tonny, die mee-eetvrijdag. Creatieve oplossing om iedereen thuis te krijgen

Vis- tip

Ipv kip- zoetzuur, koolvis- in zoetzuursaus, met rijst.

Favoriet van mijn kinderen,

Gehakt met ui en spitskool bakken, zakje gedroogde bamigroente toevoegen. Serveren met rijst, javakroepoek en satesaus + naar wens sweet chilisaus. In 10 minuten klaar en licht verteerbaar.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-03-2015 om 19:37

spaghetti met rode pesto groente saus

Gisteren een van onze favorieten gegeten: spaghetti met een grote pan met 'rode pesto saus'. Ik gooi er altijd allerlei restjes groente in (nu: champignons, broccoli, winterwortel, ui en paprika) en veel tomaten (meestal uit blik). Bouillonblokje erbij en italiaanse kruiden. Half uurtje laten pruttelen en dan nog een potje rode pesto erdoor. Lekker met pittige geraspte kaas. Wij eten dit altijd vega, maar je kunt er natuurlijk ook wat gehakt of vis doorheen doen.

Vandaag hutspot-stampot met een gehaktbal gegeten.

Anneque

Anneque

15-03-2015 om 15:45 Topicstarter

Uitgebreide nasi

Gisteren nasi met pindasaus, gewokte kool, koolsla, verse kroepoek en een gebakken ei.
Vandaag pasta met olie en knoflook, gebakken zalm en ik denk een salade.

Marjoleine64

Marjoleine64

15-03-2015 om 16:09

Een paar standaard-recepten iedere week

Wij hebben allemaal (2 ouders en 2 pubers) een druk leven, en houden niet zo van lang in de keuken staan. Dus we maken het onszelf gemakkelijk. Per week:
* één keer pizza. Kant-en-klaar, 2 pizza's voor ons vieren. Wel met flink extra olijven/tomaat/kaas/kruiden erop. En dan later 's avonds nog een toetje voor de pubers omdat een halve pizza toch niet genoeg is.
* één keer ovenmacaroni. Supermakkelijk klaarmaken! Bijna een kilo verse groente (deels voorgesneden), groot blik zalm, pakje ovenpastamix en 300 g macaroni. Kan ook prima een dag vooraf klaargemaakt worden en dan door een kind in de (voorgeprogrammeerde) oven gezet worden om toch op tijd te eten.
* één keer nasi of 'bahamarijst'. Weer met veel groente.
* verder in het weekend regelmatig ovenschotels (vandaag witlof met ham en kaasssaus, met de aardappels erbij in de ovenschotel). Ook regelmatig pompoen, met rijst en beenhammetje erbij.
* meestal 2 keer per week iets van 'aardappelen-vlees/vis-groente'. Dat is afhankelijk van het aanbod in de winkel en de zin in koken.
* in de zomer vaak maaltijdsalades, maar dat vindt oudste zoon echt niet lekker.

Kinne

Kinne

15-03-2015 om 16:33

soep

Vandaag tomatensoep met brood. Morgen bloemkool, aardappelen en kip. Dinsdag Spinazie, aardappelen en vis. Woensdag spaghetti en donderdag iets vegatarisch.

Plan meestal een week vooruit ivm boodschappen op de markt. Werkt voor ons heel goed. Kinderen vinden het erg prettig om ruim vantevoren te weten wat we gaan eten.

Barvaux

Barvaux

15-03-2015 om 18:19

vandaag

Tot mijn oudstes volle tevredenheid een lekkere oldschool maaltijd van gekookte aardappelen, koolraap met een maizenamelkpapje en een speklapje waarbij ik eerst het speklapje met mosterd had besmeerd. Ik houd er niet van maar er moest ook nog nootmuskaat over de koolraap van oudste. Jammer dat mijn moeder dit niet heeft kunnen zien

andijvie

Hier vandaag andijviestamppot met sucadelapje. Ik kijk ook vaak wat in de reclame is en de sucadelapjes waren in de aanbieding. Een groot pak. Dus zaterdag hebben we daar al van gegeten met haricot verts (ook in de aanbieding) en zelfgemaakte frites met appelmoes van goudreinetten. Vlees voor 2 dagen is wel zo handig.

Katniss

Katniss

15-03-2015 om 22:54

Kindereten

Dit weekend de kinderen thuis dus dan eten we kindvriendelijk en saai. Gisteren had ik paella gemaakt voor oudste, waarvan ze vandaag de andere helft had. Voor jongste en mezelf had ik gisteren macaroni met kip en tomatensaus en vandaag aardappelvormpjes uit de oven (zij gezichtjes, ik röstiballetjes) met sperziebonen en vissticks.

tonny

tonny

16-03-2015 om 18:56

haha Barvaux

wat een grappig verhaal, van die koolraap met een maïzenapapje. Dat heb ik niet meer gegeten sinds ik uit huis ben!

Barvaux

Barvaux

16-03-2015 om 20:05

Tonny

Ja, oudste vraagt er vaak om maar ik heb niet veel zin om die knol te lijf te gaan, ik weet nog hoeveel kracht dat vergde Vorige week kwam ik bij de AH en daar hadden ze alleen maar zakken van 300 gram van die troep en ja dan heb ik er vier nodig want normaal heb ik een kilo. Ik zag die knollen wel maar die waren aan de kleine kant. Ik wil het toch wel een keer als knol meenemen maar dan alleen als oudste hem gaat slachten.

Het ziet er qua kleur ook niet uit naast de aardappelen maar het is wel erg lekker.

Oja, nog een verhaal: zondag ging ik die koolraap halen in de supermarkt en ik sta met jongste in de rij. Opeens ziet hij op een kassaband waar geen kassière zit een stuk groente liggen (heb zelf ook geen idee wat het was). Hij wees verbaasd op dat ding en vroeg wat het was en ik zei adrem; oh dat is een vergeten groente... We moesten nog lachen toen we bij de auto waren en hij weet nu wat letterlijk en figuurlijk betekent.

vandaag

logistieke nachtmerrie, dus klein restje hutspot uit de diepvries met worstjes en later op de avond nog twee prefab jumbo-pizza's belegd en gebakken. Een met drie kazen en een met vis. Minimale moeite, maximaal applaus.
Morgen nasi goreng met kip. Mjummie...

Anneque

Anneque

17-03-2015 om 08:36 Topicstarter

Koolraap alweer

Over dat slachten: ik snijd hem in schijven van anderhalve cm ongeveer. Die kun je dan heel makkelijk schillen (alsof je een appeltje schilt, gewoon de rand eraf schillen).
Vandaag dus koolraap, wie weet ga ik dat legendarische maizenasausje eens proberen Gewoon een roux'tje maken neem ik aan? En dan met aardappels en gestoofde varkenswangetjes.

tonny

tonny

17-03-2015 om 08:52

schijven snijden van die koolraap

inderdaad, zo deed mijn moeder dat. En dan de schil eraf. Kan me niet herinneren dat dat zo vreselijk lastig was, ik deed het ook weleens.

Varkenswangetjes? Wat zijn dat?

Barvaux

Barvaux

17-03-2015 om 08:54

nee

Geen roux... gewoon melk aan de kook brengen en dan een papje van maizena en koude melk er door. Goed roeren tot het dik is en dan door de koolraap.

Hanne.

Hanne.

17-03-2015 om 09:47

vanavond

De avondmaaltijd is hier momenteel een beetje crisis. Partner is zodanig geblesseerd dat helpen in het huishouden (incl koken en taxi spelen) onmogelijk is en de kinderen hebben toevallig allemaal activiteiten rond etenstijd.

We zijn dus overgestapt op maaltijden die alleen opgewarmd hoeven te worden of waarbij alleen het vuur onder de pan aangezet kan worden en ik bij thuiskomst eea. af kan gieten..).

-Curry met kip, aubergine en kousenband met rijst
-Spaghetti Bolognese
-Stoofvlees met boontjes en aardappelpuree (ik was wat later thuis dan gepland dus de aardappels waren iets te veel doorgekookt)
-Lasagna met aubergine en mozzarella

Anneque

Anneque

17-03-2015 om 11:20 Topicstarter

tonny

Varkenswangetjes zijn de kaken van het varken. Er zitten veel zenuwen en pezen in het vlees, maar die lossen als je het stooft, op tot gelatine. Supergoed stoofvlees dus. Vandaag ga ik het eens zo proberen:
http://www.vlees.be/recipe/show/id/1689

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.