Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Merla

Merla

11-09-2008 om 08:41

Wat gaat er mee op brood naar school?

Na zo'n 4 schoolweken begint het weer: wat moet er nou weer eens mee op brood naar school?
Oudste twee nemen elke 6 boterhammen mee, nr. 3 neemt er 4 mee.
Kaas vinden ze niet lekker op gewoon brood en al helemaal niet als het een halve dag al op je brood zit.
Vleeswaren eten ze niet zo graag en al helemaal niet als het een halve dag ongekoeld op brood zit voor je het eet.
Jam, appelstroop en honing trekt veel te veel in het brood dus wordt ook afgekeurd.
Muisjes, hagelslag e.d. smelt en wordt een vieze kleffe toestand. Net als kokosbrood.
Dus op dit moment is het pindakaas, chocopasta en in een stukje aluminiumfolie meegenomen speculaasje wat er op de boterham gaat.
Wat gaat er bij jullie mee op brood naar school?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zakjes hagelslag?

hier nemen ze altijd kaas/pindakaas en vleeswaren mee op het brood. dus daar heb je niks aan. maar soms wil jongste graag hagelslag. daarvoor heb ik van die kleine papieren zakjes hagelslag. ik koop ze op het werk á 3 cent per stuk. maar ik zie ook wel eens een soort doosjes in de supermarkt (iniemieniedoosjes dus). is dat niet wat? en volgens mij bestaan er ook hele kleine kuipjes jam. maar dat lijkt me lastiger dan die hagelslag. hier houden ze ook van brood zonder wat en dan eten ze er een klein worstje bij (zoiets als bifiworst, maar dan kleiner).
groeten albana

Vroeger

Ik ben het grootste deel van mijn middelbare-schooltijd doorgekomen op boterhammen met smeerkaas en met ontbijtkoek. En inderdaad ipv die ontbijtkoek af en toe speculaasjes die dan in folie gingen, want ze moesten wel knapperig blijven. Je kinderen zijn vast familie van me

Je kan ook boterhammen met kaas invriezen (van tevoren een hele stapel maken, dit deed ik in mijn studententijd): tegen lunchtijd zijn ze ontdooid maar heeft de kaas nog geen kans gehad om te gaan zweten.

IN de winter, als het risico op bederf niet zo groot was, nam ik ook wel eens metworst/paardenworst op brood mee. Dat houdt zich ook wel goed.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-09-2008 om 09:47

Altijd chocopasta

Dochter wil altijd chocopasta op brood, dus dat krijgt ze ook in haar broodtrommel. Het is een enorme knoeier, dus beleg wat niet plakt krijgt ze niet mee. Nu heeft ze alleen na de maaltijd de chocopasta in haar haar zitten, maar dat kan ze tegenwoordig al heel behoorlijk zelf schoonpoetsen.

Dendy

Merla

Merla

11-09-2008 om 10:00

Die cupjes, zakjes en ieniemienie pakjes

Al die kleine verpakkinkjes gaat me veel te veel in de papieren lopen. Voor een keer is het leuk, maar als je elke dag 16 boterhammen mee gaat laten nemen naar school wordt dat veel te kostbaar.
Ontbijtkoek! Jaaaaaa, dat deed ik vroeger ook altijd en oudste twee hebben ook idd wel periodes gehad dat ze dat ook graag mee wilden op brood. Goed idee, gaan we weer invoeren.
En invriezen is idd ook een goed idde. Dat kan natuurlijk ook met ham oid.
Ben benieuwd of er nog meer goed ideeën zijn! Kom maar op

Invriezen ja

Ik ga er vrijdags of zaterdags even voor zitten want dan maak ik voor het hele gezin de lunch voor de komende week klaar en vries het dan in. Dat is even een tijdrovend klusje, maar het scheelt zóveel tijd als je 's ochtends alleen maar de pakketjes uit de vriezer hoeft te pakken. Tegen lunchtijd is alles net ontdooid en nog heerlijk vers. Kan met kaas, vleeswaren, filet americain, pindakaas, etc.
Margoth

Kleine verpakkingen

je kunt toch ook van die kleine doosjes kopen (Xenos heeft ze voor bijna niets) en die zelf elke dag even vullen met hagelslag/jam/etc. Wat ik wel doe met picnicken zijn die blikjes met smeerworst; goed voor 3 a 4 boterhammen en dit is wel lekker.
En sandwichspread blijft trouwens ook verbazend lekker; ook als je dit combineert met kaas.
Ik denk nog even verder...

Maylise

Maylise

11-09-2008 om 12:37

Blijft wel redelijk goed

Als ik 's ochtends sandwiches maak voor de kinderen zijn die tussen de middag nog wel redelijk vers. Invriezen is trouwens ook een goede.
Wat ik meestal meegeef hangt er van af. Vaak iets van vleeswaren gecombineerd met salade dus bijvoorbeeld:

gerookte/gegrilde kip/avocado/bacon
gerookte/gegrilde kip/komkommer/sla/honing/mosterd
gerookte/gegrilde Kip/tomaat/sla/mayonaise
Zalm/komkommer
Zalm salade/komkommer
Tonijn/mayonaise/mais
Tonijn/mayonaise/komkommer
Sucuk/Mayonaise
hardgekookt ei/tomaat/sla/gerookte kip
Koude knakworstjes/mostard
Enzovoorts..

Daarnaast geef ik ook wel boterhammen met pindakaas/bananen, chocopasta, humus enzovoorts

Of ipv sandwiches/wraps ook wel salades: pasta,rijst of couscous

Maylise

Makro?

misschien kan je bij de makro (of aan andere groothandel) wél goedkope mini-verpakkingen halen?? ik heb ze daar al eens gezien, in een kolosale doos, 1000 stuks ofzo? bij ons op het werk (verzorgingshuis) kun je ze kopen in de winkel á 3 cent per stuk. de winkel maakt geen winst, maar wel kosten (die dus bij de prijs opkomen)....dus laat ze 's bij de groothandel 2 cent kosten. je hoeft niet alle boterhammen ermee te doen. 1 per dag kan ook. (voor de afwisseling) dan zou met 3 kinderen op 6 cent per dag komen. moet te doen zijn toch? en volgens mij is kaas/vleeswaren duurder á 1 plakje.
probeer anders of je een makro-pasje kan lenen van iemand, met iemand mee of van je man's werk ( hoor wel eens dat dat vaak gebeurd). ze zijn wel handig in ieder geval. navullen van de doosjes kan natuurlijk ook en erna dicht met plakband.
groeten albana

Guinevere

Guinevere

11-09-2008 om 13:42

Maylise

Mmm maylise, wil jij mijn brood ook komen klaarmaken! Heerlijk zeg, ik krijg er echt trek van. Beter dan die boterham met cervelaatworst van mij in elk geval.

Bellefleur

Bellefleur

11-09-2008 om 14:56

Maylise,

Als je klaar bent met de lunchbakken bij Guinevere, kom je dan bij mij? Je hoeft elke ochtend maar 10 sandwiches klaar te maken.

Linda

Linda

11-09-2008 om 15:31

Onze school

Onze school staat niet te trappelen om mini-verpakkingen (de wegwerpvariant). Levert erg veel afval op voor de school. Zo wordt ook het gebruik van pakjes drinken afgeremd. Bij jullie dus niet?

Laminaat

Laminaat

11-09-2008 om 16:04

Kleine verpakkingen

Beste kopers van miniverpakkingen,

Denken jullie helemaal niet na over het milieu en de afvalberg? Miniverpakkingen zijn echt niet nodig en zeker niet voor een gezin. Kijk een om je heen en besef dat jullie met velen zijn. Een basisschool van 500 kinderen en ieder kind 1 of 2 pakjes drinken, een kant en klaar verpakt tussendoortje en een zakjes apelstukjes; zie je die hoeveelheid afval voor je? En zie je de fabrieken op volle toeren draaien om al die afval te produceren? Er bestaan curverdoosjes in alle vormen en maten. Als je een groot pak hagelslag koopt, dan kan je elke dag daar je minihoeveelheid hagelslag in doen. En er bestaan ook schoolbekers, die je elke dag kan vullen en daarna weer omspoelen. Enfin, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. En ik hoop heel erg dat er snel veel meer bewustzijn komt over dit soort zaken. Onze generatie MOET het veel beter doen dan de vorige en onze kinderen MOETEN het weer beter doen dan wij. Anders gaat het echt mis!
Ik vind het echt heel erg dat er op dit forum, met ouders wier geschriften ik gemiddeld hoog acht, nog zo achteloos extra verpakkingen wordt aangeraden. Dat je stiekem een keer voor het gemak een paar pakjes appelsientje meeneemt naar de dierentuin is al kwalijk genoeg, maar structureel, dagelijks kinderen onnodige plastics en kartonnen meegeven, dat zou inderdaad verboden moeten worden.
Laminaat (boos)

Luna

Luna

11-09-2008 om 17:09

Helemaal mee eens laminaat!

Niets meer aan toe te voegen. Brood gaat gewoon in een broodtrommel, drinken gaat gewoon in een beker met een deksel. Ik wil heus niet zeggen dat er hier nooit iets weggegooid wordt of dat wij geen plastic gebruiken, maar wel zo min mogelijk en zeker niet structureel dagelijks.
Ben laatst ook heel boos geworden op een collega die notabene iedere dag haar broodje verpakte in alu-folie, terwijl het gewoon in een broodtrommeltje zat.

Luna

Doe ik ook geregeld, alufolie om een broodje in het broodtrommeltje. Heeft ook een reden. Als ik beleg heb wat niet plakt aan de (kleine hoeveelheid) boter dat ik op mijn brood smeer doe ik er ook alufolie om. Anders gaat het schuiven in mijn broodtrommeltje en dan is het een niet erg smakelijke chaos. Alleen als mijn trommeltje helemaal vol is is dat niet nodig. Maar dat is niet elke dag gelijk.

Bastet

Bastet

12-09-2008 om 07:39

Of....

Dunne schijfjes komkommer tussen de boterham met kaas,heerlijk!Houdt de kaas lekker fris.
Groetjes,Bastet

Laminaat en luna lezen geen krant?

luna en laminaat jullie lezen zeker ook nooit de krant hé? want de zakjes die ik gebruik (en bedoel) bestaan uit gerecyceld papier en zijn ong. (opengevouwen) 1,5 cm bij 6cm.....voor 1 krantepagina moet je (even uitrekenen) al 20 keer zoveel papier gebruiken.........
volgens mij wordt de wereld niet zoveel viezer van dat ene zakje dat mijn dochter in de week meeneemt. en het lijkt me stukken beter dan die boterham smeren en dan in aluminiumfolie doen (omdat anders de hagels overal rondzwerven)of welke oplossingen jullie aandragen.voor een plastic bekertje moet ook energie verbruikt worden én het breekt niet af in het milieu.
en volgens mij bestaan die andere mini-verpakkingen met hagelslag óók alleen uit karton (zoals een groot pak hagelslag ook).
misschien moet je eens gaan rondkijken in de zorgsector waar sinds een tijdje álle broodbeleg per stuk verpakt 'aangeboden' moet worden. in opdracht van het ministerie. er staan zelfs dikke boetes op als je het niét doet. dit naar aanleiding van de HACP-richtlijnen en i.v.m. voedselbesmettingen/hygiëne enzo......hetzelfde met alle andere eten wat verbruikt word het komt verpakt in plastic binnen wordt zelfs zó verwarmd/verhit. want vlees of boter b.v. kan nu eenmaal niet in een papiertje...
dán schrik je pas écht.
groeten albana

boeke

boeke

12-09-2008 om 10:56

Hier

op school wordt gevraagd om zo min mogelijk afval mee te geven. Dus zo weinig mogelijk brikjes sap/melk/chocomelk... en brood in trommeltjes, ook fruit en koekjes liefst in (koeken)doosjes.
Jongste eet liefst brood met iets van smeerkaas of ander beleg op, oudste neemt liefst beschuiten mee, met beleg in een klein plastic bewaardoosje apart. Fruit en koekjes gaan ook in plastic bewaardoosjes mee. voor de drank heb ik een tijd van die sigg-drinkflessen meegegeven, maar dat gaf dikwijls problemen: als ze het niet goed sluiten, spoelt heel de schooltas onder. Bij gewoon water is dat niet zo erg, maar als ze sap mee hebben, plakt heel de boekentas. Met van die brikjes heb je dat toch niet zo snel dat er in de tas gemorst wordt. Ik moet wel zeggen, die plastic doosjes geeft wel minder afval maar wat heb ik er elke avond een hoop afwas mee. Dus qua milieu weet ik niet of dat nou veel beter is, meer afval of meer water/zeep verbruik (wij wassen met de afwasmachine af).

Laminaat

Laminaat

12-09-2008 om 11:07

Geen krant, inderdaad

Albana,

Ik heb inderdaad ongeveer een jaar geleden ons krantenabbonnement opgezegd. Radio en internet geven mij meer dan genoeg informatie. Maar los daarvan is het een drogreden. Juist als je óók al een krant leest, kan je op andere verpakkingen letten. Als je op 1 onderdeel vervuilt, betekent dat nog niet dat je dan maar meteen op alle andere manieren ook maar moet vervuilen.
"de zakjes die ik gebruik (en bedoel) bestaan uit gerecyceld papier" Ja, maar het hoeft niet. Je kan dat papier ook recyclen voor andere zaken waar nog geen betere oplossing voor is.
"volgens mij wordt de wereld niet zoveel viezer van dat ene zakje dat mijn dochter in de week meeneemt. en het lijkt me stukken beter dan die boterham smeren en dan in aluminiumfolie doen (omdat anders de hagels overal rondzwerven)of welke oplossingen jullie aandragen." Nee, niet dat ene zakje, maar al die zakjes bij elkaar opgeteld. Dat bedoel ik nou juist. Hagelslag is geen noodzaak en als je dat wel vindt, dan kan het ook in een curverbakje.
"voor een plastic bekertje moet ook energie verbruikt worden én het breekt niet af in het milieu." De mepalschoolbekers gaan hier al ruim 5 jaar mee en dat weegt niet op tegen 800 drinkpakjes.
Ja, die zorgsector dat is inderdaad absurd. En bij veel kantines is het minstens zo erg. Ook daar zijn betere oplossingen voor, die evengoed hygienisch zijn. Dat zal, vrees ik, over een jaar of tien pas tot de regelgevers doordringen.
Maar juist omdat het op andere plaatsen zo slecht wordt geregeld op milieugebied, moeten wij als consumenten en ouders ons best doen om te doen wat we kunnen. Ik bedoel heus niet dat we heilig hoeven te zijn en ik weet ook dat gemak de mens dient, maar als er oplossingen zijn die zo veel beter zijn en nauwelijks meer moeite, wat zouden we dan nog rotzooi produceren? Ik doe ook mijn best, maar schaam me heel erg als ik in mijn vuilnisbak kijk en zie hoe vol die is met voornamelijk verpakkingen.
Groetjes,
Laminaat (niet meer zo boos, maar wel gedreven)
P.S. Lees cradle to cradle

Die krant

lees ik dus ook niet. maar niet specefiek om die reden hoor. laten we het zo zeggen; ik houd er wél rekening mee maar geloof niet dat de 'kleine beetjes' die gemiddelde huishoudens verbruiken enigzins zoden aan de dijk zet. mijn kinderen nemen trouwens geen pakjes mee en die worstjes die ze wel eens meenemen zitten gewoon in een (hersluitbaar) blikje. dus wat dat betreft gaat het hier nog heél aardig, dacht ik zo.

'Ja, die zorgsector dat is inderdaad absurd. En bij veel kantines is het minstens zo erg. Ook daar zijn betere oplossingen voor, die evengoed hygienisch zijn. Dat zal, vrees ik, over een jaar of tien pas tot de regelgevers doordringen.

Maar juist omdat het op andere plaatsen zo slecht wordt geregeld op milieugebied, moeten wij als consumenten en ouders ons best doen om te doen wat we kunnen'
kijk en daar geloof ik dus niet in. ik denk dat er pas écht wat veranderd als grootverbruikers (zoals de zorg+kantine's of andere grootverbruikers) niet meer zulke belachelijke regels krijgen opgelegd. die regels komen van mensen in 'den haag', van het ministerie. ik denk dat er pas effect optreed als die eens niet zulke rare regels bedachten (die ook nog 's geen effect hebben, want oude mensen kunnen die zakjes niet eens zelf open maken dus wég hygiëne...)en daar meteen hoge boetes tegenoverstellen áls je waagt je er niet aan te houden eens wat beter zouden nadenken over het milieu-effect van 'regels' die ze bedenken. pas als grootverbruikers milieuvriendelijker mógen (of moeten, ook best) zul je enigzins effect hebben op die afvalberg. dat gebeurd niet als wij als ouders een beetje met z'n allen ons best gaan lopen doen.
je zag het ook met de watervervuiling. alle huishoudens deden hun best, maar het effect was minimaal. pas toen óók grootverbruikers zich aan bepaalde milieu-regels moesten houden trad er verbetering op in het watermilieu.

nu mógen grootverbruikers niet eens proberen de afvalberg te verminderen. door wetgeving.het enige wat volgens mij helpt is lid worden van een milieu-beweging, stemmen op een partij die dat belangrijk vindt enz.
ook in europees verband. pas dán zullen fabrikanten ook zo gaan produceren, want er zijn geen afnemers meer.
wel eens in oost-europa geweest? moet je 's doen.....de milieuvervuiling aldaar zal je algauw beseffen dat wij het in nederland zo slecht nog niet doen qua milieu.
en sorry maar ik kan écht niet geloven dat dat ene zakje p.w. van mijn dochter wat uitmaakt bij die 100 zakjes die er op mijn werk dagelijks verbruikt worden en dan praten we nog niet eens over alle plastic kuipjes (boter/jam), plastic zakjes (1 plaatje kaas/worst/2 boterhammen en dan wel állemaal in apparte zakjes hé)en halve literpakjes melk/karnemelk per dág, want die verbruiken wij dan dus allemaal al niet hé?
dus eigenlijk steken wij in vergelijking erg gunstig af.
groeten albana

Laminaat

Laminaat

12-09-2008 om 14:07

Een oud versje

Albana,

Eerst even een oud versje voor de gezelligheid:
"Tracht eigen fout niet goed te praten
Door het kwaad dat gij van anderen weet.
De modder op uw naastes mantel
Kan nimmer zeep zijn voor uw kleed."

Verder. Je hebt groot gelijk dat grootverbruikers veel meer uit maken dan wij armzalige consumenten. De vraag is een beetje of we een slok op een borrel uitmaken of dat we water naar de zee dragen.
Misschien kunnen we niet veel doen, maar we kunnen wel ons denken aanpassen en daarmee onze omgeving aan het denken zetten en die omgeving weer hun omgeving. Consumenten hebben al lang aangetoond dat ze de producenten kunnen sturen. Vrijwel alle supermarkten verkopen tegenwoordig bijvoorbeeld al biologische producten. Niet omdat ze dat zo leuk vinden, maar omdat wij daar om vragen. Zo zijn er inmiddels bemoedigend veel voorbeelden.
We mogen niet denken dat wij niets uitmaken. We zijn met zeer velen. En al lijkt het nu op dit forum een discussie tussen ons twee te worden; velen lezen en denken mee. En als één van die meedenkers bijvoorbeeld een schoolhoofd is en hij/zij besluit nu dat zijn/haar school geheel kleine-pakjes-vrij moet worden, dan scheelt dat op een basisschool van 1000 leerlingen zo'n 100.000 sappakjes per jaar. Denk je nou echt dat dat niets uitmaakt?
Lees het boek cradle to cradle, of op z'n minst wat informatie erover op internet. Het kan beter en het gebeurt ook al op heel grote schaal. Maar dat neemt niet weg dat wij het ook op kleine schaal kunnen ondersteunen EN dat we onze kinderen opvoeden met een moderne opvattingen over afval.
Groet,
Laminaat

amk

amk

12-09-2008 om 14:34

Cradle to cradle

ik heb het boek gelezen en ik mis er toch wel een aantal dingen in de praktische uitwerking van de theorie. Dus zalig makend vind ik het zeker niet.
Een voorbeeld is het energieverbruik, het wordt slechts zijdelings aangestipt. Maar in de praktijk moet er altijd energie bij als je iets wilt hergebruiken. En dan gaat het naar laag waardiger producten.

Wat ik van o.a. die kleine pakjes en het gebruik van zakjes vind is dat je steeds geld weggooit. Met mijn broodtrommel doe ik nu al 22 jaar. Toen gekocht voor 2 gulden 95. In die 22 jaar zou ik toch zeker voor meer dan 1euro 33 aan zakjes verbruikt hebben. Al die zakjes vragen ook nog eens een redelijke hoeveelheid olie verbruik. Die pakjes zijn gevoerd met een kunststof laagje. Hoe minder je van dat soort dingen gebruikt worden hoe langer wij met de olie voorraad kunnen doen, en hoe langer we hebben om een goed alternatief te kunnen vinden.

Vele kleine beetjes maken een grote berg. Het is net als met bezuinigen, er zijn maar heel weinig grote klappers (auto wegdoen en stoppen met roken) maar alle kleine beetjes kunnen een gemiddeld huishouden toch zo'n 1500 euro per jaar schelen. Zonder dat je er al te veel van merkt. Ga je overal extreem op letten kom je op jaar basis op nog veel grotere besparingen. Hetzelfde dus op milieu gebied.

en omdat dit een forum is met ouderschap als basis, welk voorbeeld wil je naar je kinderen uitstralen. ja, je moet wel het licht uit doen, maar je mag alles zo weggooien? Ik verwacht daar van mijn kind straks toch wel kritische vragen over.

Zelf eet ik sinds kort zo veel mogelijk biologisch. (Eerder was de intentie er wel maar de financien niet.) Sinds die tijd is mijn afvalbergje wekelijks gehalveerd.
Niet alleen aan verpakkingsmaterialen, maar ook aan weggegooid of verkeerd ingekochte hoeveelheden voedsel. Ik let er beter op en verbazingwekkend genoeg is mijn budget min of meer hetzelfde gebleven. Dat verraste mij nog het meest.

Groet,
Angela

mem

mem

12-09-2008 om 14:53

School

heeft alle kinderen ( lagere school Belgie) een klein plastic gegeven om schoolkoekjes/ fruit in mee te nemen, losse zakjes willen ze in school niet meer zien( dus thuis zakje leeg maken in doosje, thuis heeft dus te maken met het afval) En er mag alleen nog water mee naar school, naar keuze in een flesje of beker. Tussen de middag kan er thee/melk/sap gekocht worden( 25 en 40 cent per beker/glas)
Meestal gaan brooddozen geen 22 jaar, of de kwaliteit gaat achteruit.( en de prijs omhoog)

Albana

Wat schandalig zeg, dat 'hygiene-beleid' in de zorg! Ik zou daar toch zo boos over kunnen worden! Is het niet een goed idee om de dagelijkse afvalbuit naar het verantwoordelijke ministerie te sturen? En dat je dat dan een paar weken volhoudt,iedere dag een pakketje plastic verpakkingsmateriaal?
Niet alleen uit milieuoverwegingen, maar ook uit sociaal oogpunt vind ik dit zo'n vreselijke maatregel! Zit je gezellig met je woongroep te lunchen, zit ieder plakje kaas apart verpakt! (en de verzorgenden maar de hele lunchtijd verpakkingen openen....)

Dus: opsturen die berg! Wat denken ze wel!

erykah

bertje1

bertje1

13-09-2008 om 10:15

Tip?

Weet niet hoe oude je kids zijn, maar lijken me voortgezet onderwijs kinderen. Misschien willen ze er wel niet mee rondlopen (je kunt het in je kluisje zetten), maar een leuk tasje die koelt met een klein koelblokje: ideaal. Alles blijft lekker vers en fris!

Erykah

lijkt me onmogelijk, je hebt geen idee hoe groot de dagelijkse 'afvalbergen' zijn......het probleem (zoals met veel regels) is dat diegene die over hygiéne gaan totaal geen rekening houden met het milieu, daar gaat namelijk weer een ander departement over....en andersom werkt het ook zo. misschien bedenken ze morgen wel een leuke milieumaatregel die qua hygiéne weer vreselijk 'vies' is.
waarom ik daarom ook moeite heb met diegene die (soms op zelfs nogal negatieve wijze) 'ons' er op moeten wijzen dat 'wij' moeten denken aan het milieu, de afvalberg etc. is dat ik dágelijks zie dat onze 'bestuurders' het geen bal uitmaakt. dan denk ik: begin dáár eens.....dát zal pas effect hebben!! véél meer dan óns erop te wijzen.
als je het dan zó belangrijk vindt........klim op de barricaden! neem al je medestanders mee....en doordring ze daar in den-haag van! mijn steun heb je, zei het dan in gematigder mate.
groeten albana

Merla

Merla

13-09-2008 om 21:30

Koeltasje en milieu

Ja Bertje het zijn idd voortgezet onderwijs kinderen. En nee, ze gaan vast niet rondlopen met een koeltasje. Ik vind het op zich wel een leuk idee trouwens, maar ik denk dat het in de praktijk niet zal werken, ook niet in de kluisjes.
Wat het milieu betreft ben ik het er helemaal mee eens dat het onzinnig is om allemaal losse verpakkinkjes e.d. mee te nemen. Maar in geringe mate maak ik me daar toch ook wel schuldig aan. Een klein stukje aluminiumfolie voor de speculaasjes bijv. Of een plasticzakje voor de kiwi die in de broodtrommel meegaat. Kleine verpakkinkjes muisjes, jam, hagelslag e.d. koop ik niet. Allereerst niet, zoals ik al eerder schreef vanwege het feit dat het scheeuwend duur is. Maar ook niet vanwege het milieu idd. Zoals er al eerder geschreven is door iemand maakt dat ene doosje of zakje idd niet zoveel uit. Maar al die enkele doosjes en zakjes maken een héle berg. (en ja, dat is ook met het stukje alufolie of het plasticzakje. Dus we gaan idd proberen daar een andere oplossing voor te vinden)
Drinken (water!) gaat mee in een sportbidon die een paar keer in de week in de vaatwasser gaat. En pakjes drinken, of nog erger blíkjes drinken gaan hier niet mee naar school.
Maar goed, we dwalen af!
Het ging over broodbeleg, niet over het milieu

Broodbeleg in fotorolletjeskokers

Da's een mooi woord: fotorolletjeskokers.
In elk geval is dat wat wij doen met hagelslag voor één van onze kinderen die al jarenlang absoluut niet op school wil eten.
Hij is 9 en krijgt 1 bruine boterham met boter meer. Daarbij los een kokertje waar ooit een fotorolletje in heeft gezeten met hagelslag erin. Suiker of zoiets zou ook kunnen. 's Avonds afwassen en klaar voor heel langdurig (en milieuvriendelijk) gebruik

amk

amk

18-09-2008 om 23:15

Zeldzaam

die fotorolletjes kokertjes worden natuurlijk wel heel erg zeldzaam in deze tijd.

groet,
Angela

Merla

Merla

19-09-2008 om 08:49

Ja idd

Ja idd, ik zou niet weten waar ik (we maken al járen digitale foto's) nu nog een fotorolletjeskokertje van daan moet halen *grinnik want het is idd een mooi woord*
Overigens hebben we die dure de Ruyterdoosjes eens uitgeprobeerd. Netjes openmaken, na gebruik weer mee naar huis nemen, de volgende dag thuis weer vullen en met een plakbandje weer dichtmaken. Dat kun je als je het netjes doet een aantal keren achter elkaar doen. Maar oudste is er nu alweer klaar mee. Ze zegt veel te veel te morsen met die hagelsslag e.d., ze springen alle kanten op zei ze, wat haar steeds een reprimande van de concierge oplevert haha. Tja, kleine school, dus die man die zit er bovenop haha.
Deze week hebben we het brood idd ingevroren. Kipfilet, ham, kaas, metworst. Dus één keer in de week als ik net brood gehaald heb, alles smeren. Pakketjes maken en invriezen. Tja, een heidens karwei maar tot nu toe werkt het. Brood is lekker vers en is nog heerlijk fris als het gegeten moet worden.
Dat was dus een heel goede tip!

Hergebruikdoosjes

Als de fotorolletjesdoosjes straks zijn uitgestorven kan je altijd nog uitwijken naar de kleine doosjes die bij de reisartikelen worden verkocht voor het meenemen van cosmetica etc op reis.

En bij kampeerzaken verkopen ze zelfs hervulbare tubes. Dus jullie kunnen nog jaaaaren vooruit

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.