Huis, Tuin en Keuken

pind@
17-01-2009 om 13:06
Wat is jullie ultieme recept voor stoofpot?
Nog maar een receptenvraagje: we zijn hier de laatste tijd dol op stoofpotjes. Heerlijk op zondag snijden, bakken en stoven.
Maar wat is nu jullie ultieme recept voor stoofpot?
Meestal mikken we hier van alles in de pan maar vaak heb ik het idee dat we net iets missen.

branca2
17-01-2009 om 16:15
O lekker
ik vind vooral bleekselderij champignons scheutje wijn en spekjes en een zakje soepgroeten heerlijk bij gestoofd rundvlees

(Janneke)
17-01-2009 om 17:38
0h, das toevallig
Er staat nu een Ierse stew in de oven.
Deze schijnt heel lekker te zijn (heb hem zelf nog niet geproeft) Dus ik weet het je straks te vertellen.
Maar er zitten rode bietjes in, met aardappelen, ui, gehakt, cayennepeper en chilipeper en slagroom. Een half uurtje tot 3 kwartier in de oven.
Oh..hij is klaar!!!! (hihihi, de oven staat nu te piepen...)

(Janneke)
17-01-2009 om 18:03
Nou
Ik zou het niet maken) Het was toch niet zo lekker. Alhoewel manlief hem wel heerlijk vond. Dus hij krijgt mijn portie morgen

branca2
18-01-2009 om 10:41
Haha janneke
jammer dat het zo tegen viel je hebt er vast veel werk aan gehad!

(Janneke)
18-01-2009 om 12:21
Nee hoor
Tis niet zoveel werk, maar vond het altijd zonde om eten weg te gooien....ach manlief eet vandaag de rest maar op) Hij vond het lekker.

margje van dijk
18-01-2009 om 13:17
Mijn succesrecept
Gebaseerd op Sylvia Witteman (ik weet niet meer wat van Sylvia is en wat van mezelf - het meeste van Sylvia natuurlijk).
- snij een uit in halve ringen (ik doe altijd snippers trouwens)
- snij een winterwortel in lucifertjes
- snij 4 van de binnenste bleekselderijstengels (= sappigst) in plakjes
- snij anderhalve kilo sucadelappen in vieren (ik snij die ook in kleine stukjes)
- verhit een bodempje olijfolie in een gietijzeren pan (die in de oven past).
- braad het vlees met handenvol bruin, op hoog vuur(niet te veel tegelijk want dan wordt het te nat en niet bruin), en haal het er telkens uit (stapel het op een bord of zo).
- als al het vlees gebraden is doe je nog een klein beetje extra olijfolie in de pan en hier doe je de groenten in. Zet het vuur nu wat lager.
- snij een stuk of 6 ansjovisfiletjes in stukjes en doe ze erbij, en ook ongeveer 2 eetlepels gedroogde tijm (of verse). Doe die ook bij de groenten.
- laat de groenten zo'n 10 minuten zachtjes sudderen (laat ze zacht worden zonder dat ze bruin worden).
- verhit intussen ruim een halve liter goede wijn met een kwart liter runderbouillon (van een blokje of uit een potje).
- doe het vlees terug in de pan, bij de groenten, en strooi er 2 flinke eetlepels bloem overheen, en roer goed maar wel voorzichtig.
- giet de wijn/bouillon eroverheen.
- doe er ook nog 1 a 2 eetlepels tomatenpuree bij
- roer nog eens heel goed.
- Doe het deksel op de pan en zet hem in de oven. Op zo'n 160 graden minstens 3 uur laten stoven. Ik doe vaak 4 uur. Ik zet 'm op stand hetelucht. Check wel tussendoor of het niet aanbrandt (dat de topjes zwart worden), evt. even doorroeren.
- Het is goed als het vlees uit elkaar valt.
Wij eten het meestal met zelfgemaakte aardappelpuree en "mijn rode kool" (staat wel ergens in het OO-archief).
Margje

Tirza G.
18-01-2009 om 22:56
Waarschuwing rodekool margje
Oppassen met de RK van Margje. Die is nogal van de vallerige soort, als ik me goed herinner
Tirza

☼Désirée☼
20-01-2009 om 20:34
Lekker pittig, indisch!
Hmm...ik ben gek op stoofpotjes, zeker sinds ik mijn hookistje heb.....Daarmee blijft het niet aan de kook natuurlijk maar wel erg heet, dit komt de smaak en kruiden zo vreselijk ten goede...hmhhm van de week weer ns maken!! Hier komtie:
Indische rundvleesstoofpot
Een heerlijk pittig recept
Ingrediënten:
• 1 pond magere runderlappen
• 2 kopjes water
• 125 gr boter
• 6 aardappels, in 4en gedeeld
• 1 teentje knoflook
• 1 ui
• 1 tomaat
• 1 maggiblokje
• 2 eetlepels massala (of kerriepoeder)
• 1 laurierblad
• 1 madam chanetpeper
• peterselie
• peper en zout
• nootmuskaat
Smeer het vlees in met peper en zout en nootmuskaat en braad het aan. Zet het vuur lager en voeg tomaat, ui, knoflook, water en maggiblokje toe. Doe de aardappels er bovenop en strooi de massala erover. Doe vervolgens laurierblad en Madam janetpeper erbij. (Zet het de hele nacht in je hooikistje, soachtens nog eens aan de kook brengen en laten staan tot je gaat eten....)Laat dit ongeveer 4 uur sudderen. Garneer met wat peterselie erover.
Lekker met sambal goreng boontjes, rijst en salade.
Eet smakelijk!

Silone
21-01-2009 om 08:35
Gisteren
aten we stoofpot. Ik kan geen stoofpotJES maken, hier gaat het altijd in grote hoeveelheden.
700 gr runderlappen in blokjes snijden en in een zak gooien met bloem er in. Lekker schudden en intussen boter in een snelkookpan aanbraden samen met olijfolie. Vlees er in doen, lekker aanbakken, 2 eetlepels paprikapoeder en eetlepel italiaanse kruiden erbij, afblussen met hete bouillon. Aanbaksels los schrapen en 20-25minuten onder druk laten koken. Intussen winterwortel, courgette, aardappel, prei, ui, paprika in grove plakken snijden, champignons heel laten. Snelkookpan onder koud stromend water zoveel laten afkoelen dat deksel los kan. Alle groenten erbij evt wat peper en zout en weer een kwartier laten koken. Serveren met witte rijst en geschaafde komkommer in zuur (azijn, water, rietsuiker).

pind@
21-01-2009 om 10:37
Oh lekker
Sorry beetje late reactie, maar de griep heeft hier vooral onze jongste dochter errug lang in zijn greep gehouden.
Maar het ziet er allemaal heerlijk uit. Ik zal de recepten uitprinten en natuurlijk uitproberen. En ik kom erop terug!!

Silone
21-01-2009 om 13:29
Nog vergeten
Samen met de groenten gooi ik er nog plakken uitgebakken gerookte spek bij (even zelf snijden van een stuk, veel lekkerder dan voorgesneden miniscule blokjes).
Smul ze!