Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guinevere

Guinevere

21-01-2009 om 10:26

We moeten sparen van nibud

"Desondanks adviseert het Nibud Nederlanders geld opzij te zetten om een buffer te hebben. Het Nibud adviseert consument over hun budget en hoe het wijselijk besteed wordt. Volgens het Nibud is het nu belangrijker dan ooit om voorzichtig om te gaan met geld. Veruit de meeste Nederlanders gaan er dit jaar in koopkracht op vooruit. Het Nibud adviseert dus dit geld te reserveren en niet uit te geven." (van de nieuwssite van RTL4)
Ik vind het advies klinken als mosterd na de maaltijd. Je moet toch altijd zorgen dat je, indien mogelijk, een buffer hebt? Ik moet altijd denken aan dat bijbelverhaal van de 7 vette jaren en de 7 magere jaren. In tijden van voorspoed is het dus ideaal om een buffer aan te leggen, voor de 7 magere jaren die er achteraan komen. Hopelijk krijgen we nu trouwens geen 7 magere jaren, maar iets minder.
En ook: als iedereen nu massaal de hand op de knip houdt, zal de economie ook niet erg veel beter gaan draaien lijkt mij.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nivea

Nivea

21-01-2009 om 10:50

Ik weet al wel waar deze discussie op uitdraait...

Ik weet al wel waar deze discussie op uitdraait...

Jij en ik zeggen, "natuurlijk moet je altijd sparen", buffer achter de hand, etc. Of je nu 1000 euro pm verdient of 10.000 euro.

En dan komen anderen met de mening; ja, maar ik kan niet sparen etc etc.

Uiteindelijk worden degenen die wél sparen weer uitgekotst omdat ze niet weten waar ze het over hebben, dat ze niet weten wat een gemiddeld gezinsinkomen is, sparen is suf, etc.

Ik zou zelf helemaal gek worden als ik niet een paar duizend euro op de bank zou hebben staan. Als ik morgen een off-day heb en ik mijn auto in de prak rijdt, de wasmachine, droger en tv tegelijkertijd ontploffen, de cv het begeeft en er nog een leuke rekening binnenkomt van de garage, dan baal ik verschrikkelijk maar is er geen stress wat we deze week eten en/of mijn zoontje zijn verjaardag nog leuk kan vieren. Dat klinkt verschrikkelijk luxe in sommige oren, maar dat is gewoon een beetje financieel beleid voeren. Je weet dat die wasmachine het een keer begeeft, de tv al weer 10 jaar oud is en dat auto-onderhoud ieder jaar terug komt.

MaximeM

MaximeM

21-01-2009 om 15:36

Wat mij dan irriteert

Hoi,

Wat mij dan weer irriteert zijn die reclames van lenen.nl. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat je duizende euro's gaat lenen voor die dure badkamer of auto. Kijk een wasmachine heb je gewoon nodig, maar veel lenen voor een badkamer vind ik onzin (tenzij je enorme lekkages hebt misschien) lijkt mij het een beter idee om gewoon eerst te sparen. Je moet immers veel meer terugbetalen als je leent. En dus nog suffiger als je voor onnodige dingen leent. (ook bij Wehkamp en dat soort bedrijven)

Maxime

Nasha 1st

Nasha 1st

21-01-2009 om 15:52

Maxime....wij hebben ook onze hypotheek verhoogd om de badkamer en wc op te knappen hoor....sparen lukt over het algemeen niet hier

Dat is toch wat anders nasha

Je hebt een tweede hypotheek op je huis genomen om het te besteden aan het opplussen van je huis. En dat is aftrekbaar van de belasting. Dat is nou net een ander verhaal dan 15000 euro via Lenen.nl regelen waar je je vervolgens suf aan rente betaalt. Ik denk dan ook dat Maxime refereert aan dat laatste voorbeeld.
En of jij wel of niet kunt sparen daar kan en wil ik geen oordeel over hebben. Ik was vroeger ook geen goede spaarder. Gelukkig heb ik een man ontmoet die het wel kan en die van buffers houdt die ik nou weer net een beetje overdreven vind.... maar eerlijk is eerlijk, het kan er gelukkig ook af hier en het leven is gewoon duur. Sparen is niet voor iedereen makkelijk ook al zou je er wel goed aan doen, iets achteruit te leggen.

MaximeM

MaximeM

21-01-2009 om 17:34

Nasha

Nee ik bedoel echt een lening afsluiten bij bedrijven zoals lenen.nl. En dan zie je die reclame van mensen die dan echt doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is om zo'n bedrag te lenen, omdat je toch écht die keuken/caravan/nieuwe auto/televisie MOET hebben. Een tweede hypotheek nemen is toch anders vind ik.

Maxime

Nasha 1st

Nasha 1st

21-01-2009 om 19:29

Lenen.nl

laat ik voorop stellen dat ik me ook groen en geel aan die reclames erger hoor, maar ook die lening mag je gewoon van de belasting aftrekken als het voor het opknappen/verbeteren van je woning wordt besteed, dus in die zin is het niet zo gek die reclames....alleen de vreselijke manier waarop het gebracht wordt!! Vooral die van die badkamer, na de verbouwing is hij ineens 2 keer zo groot! Duh.....

Guinevere

Guinevere

21-01-2009 om 19:38

Nasha

Maar dan moet je het slaapkamertje van die mensen nu eens bekijken, een hok van 2 bij 2 meter
Zonder dollen, ik heb ook wel graag een buffer, dat is goed voor mijn gemoedsrust. Maar als we nu allemaal massaal ons geld gaan oppotten gaat die economie zéker in recessie.

Nasha 1st

Nasha 1st

21-01-2009 om 22:03

Lol guinevere

woehahahahahaha.....ja, inderdaad.....

Tuurlijk, wij hebben ook best een klein buffertje, maar niet voor die grote verbouwing die hier nodig was.....en omdat wij de badkamer ook wilden laten doen, kostte het sowieso nog veel meer.....

Geld moet rollen toch?

Een buffer moet je altijd hebben, maar ik heb eerder de neiging om 'nu het nog kan' dingen te doen en aan te schaffen (zonder aan mijn buffer die ik toch al had te komen natuurlijk).

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2009 om 01:20

Kopen

Ik heb ook gelezen dat het Nibud adviseert gewoon door te gaan met wat je van plan was. Dus als je van plan was aankopen te doen die ook gewoon te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2009 om 01:29

Nivea

"Ik weet al wel waar deze discussie op uitdraait..."
Mooi, dan ben jij hier verder uitgelezen?

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2009 om 01:33

Sparen

Ik vind het nog een hele toer om te sparen. Ik moet echt mijn best doen om te sparen en dat vind ik er niet prettig aan. Als het nou geld was wat we gewoon opzij konden zetten, nee... ik moet echt moeite doen om het niet uit te hoeven geven.

MaximeM

MaximeM

22-01-2009 om 09:19

Beetje in het midden

Hoi,

Ik vind zelf dat je gewoon een beetje de gulden middenweg moet bewandelen. Je kan best een beetje wegzetten maar dat hoeven geen tienduizenden euro's te zijn (die mensen ken ik ook, die sparen alleen maar en springen nooit eens uit de band) een paar duizend als buffer is meer dan genoeg. Met de rest leuke dingen doen. Inderdaad is het met sommige dingen, zoals een verbouwing gewoon bijna onmogelijk om dat helemaal van te voren te gaan sparen. Maar dan nog kunnen mensen soms een lening afsluiten en deze na een paar jaar (en wat tegenslagen) niet meer kunnen ophoesten. Met als gevolg allemaal te koop staande huizen, mensen die toch maar kleiner gaan wonen. Er zijn gewoon mensen die meer uitgeven dan ze binnenkrijgen of zulke leningen afsluiten dat ze de komende jaren op hun tenen moeten lopen om alles af te betalen. Een grote tegenvaller zoals bijvoorbeeld verlies van een (deel van) het inkomen door ziekte of ontslag kan het hele kaartenhuis doen instorten. Dan heb je toch wat teveel risico's genomen. *dus een kleinere lening, die makkelijker was af te betalen was dan beter geweest.

Maxime

Buffer

Een buffer kun je niet als absoluut bedrag behandelen, die hangt echt af van je levensstijl denk ik. Vuistregel is geloof ik drie nettomaandsalarissen. Daar zit ik ruim boven. Ik ben altijd wel een spaarder geweest, maar niet in de zin van verder niks uitgeven. Ik vind gewoon een buffer belangrijk. Wij hebben ook al onze verbouwingen bij elkaar gespaard. Dat kan omdat we relatief lage woonlasten hebben. Ik vind dat fijn. En ik weet ook wel dat het een luxe is maar het heeft ook te maken met nadenken over risico's. En ik zie om mij heen wel mensen waarvan ik denk: ik zou niet graag in je schoenen staan wat dat betreft. En die mensen hebben een heel mooi inkomen.
Jonne

Nivea

Nivea

22-01-2009 om 12:00

Kaaskopje

Eigenlijk kwam ik hier weer buurten om te kijken of de discussie al wat verhit was. Tja, jij en ik (nieuwe nick) botsen nogal eens als het gaat om uitgaven etc.

"Ik vind het nog een hele toer om te sparen. Ik moet echt mijn best doen om te sparen en dat vind ik er niet prettig aan. Als het nou geld was wat we gewoon opzij konden zetten, nee... ik moet echt moeite doen om het niet uit te hoeven geven."

Mag ik je een oprechte tip geven? Boek gewoon aan het begin van de maand 5 of 10% van je inkomen naar een spaarrekening. En nu even niet mokken, dat dat lastig is. Gewoon doen! Als over een half jaar je wasmachine ontploft zul je me dankbaar zijn, dan is het geld gewoon aanwezig. En hoef je je niet in dure constructies te storten. Door te sparen is er dus niet minder ruimte voor leuke of nuttige uitgaven.

Je weet gewoon dat die wasmachine er een keer mee ophoudt (en eigenlijk weet je ook dat de tv, de wasmachine en de droger er bijna tegelijk mee ophouden). Dan kun je er toch beter rekening mee houden.
Of je het nu voor de tijd bij elkaar spaart, plotseling op zoek moet naar 600 euro of achteraf afbetaald? Doe mij dan maar het eerste, dan benje het goedkoopste uit.

Guinevere

Guinevere

22-01-2009 om 12:29

Grootte buffer

Eigenlijk vind ik een buffer van 3 maandsalarissen nog niet erg geruststellend. Ik las een keer in een boek dat je eigenlijk een jaar op eigen zak zou moeten kunnen teren.
Als mijn auto het begeeft zou ik met een buffer van 3 maanden er gelijk doorheen zijn. En ik ga ervan uit dat ik flink geld op mijn rekening wil hebben voor als ik voortijdig stop met werken (gepland over 15 jaar!). Of ben ik nu te veel op safe aan het spelen?
Overigens, dit klinkt erg oppottend, maar ik ben al jaren zo bezig, niet nu opeens vanwege de kredietcrisis.

Nivea

Nivea

22-01-2009 om 12:54

Guinevere

Hier ook hoor. Ik heb ook graag meer dan een paar netto maandsalarissen. Voor het geval alles in één keer kapot gaat,vakantie moet worden betaald, etc. Bovendien kun je morgen in de WAO of WW belanden. Ik wil de tijd die UWV nodig heeft om de boel te verwerken doorkomen en ook die 30% inkomensdaling op kunnen vangen.

Hier ging het ook ongemerkt. En ik vind het heerlijk. Die buffer dient ook voor leuke dingen. Toen we vorig jaar meer dan twee weken meivakantie hadden én school erg schappelijk was qua extra verlof toekennen was de reis van 4 weken met het hele gezin naar Amerika binnen twee dagen geboekt.

Hier heeft de kredietcrisis ook geen invloed op het spaargedrag.

MaximeM

MaximeM

22-01-2009 om 13:09

Klopt nivea

Dat vind ik een hele goede opmerking:
"Of je het nu voor de tijd bij elkaar spaart, plotseling op zoek moet naar 600 euro of achteraf afbetaald? Doe mij dan maar het eerste, dan benje het goedkoopste uit."
Want inderdaad, als er iets essentieels in je huis stuk gaat dan ga je toch iets regelen. En dan ben je achteraf duurder uit, en je hebt toch dan ook misschien een paar maanden met minder euro's de maand moeten doorkomen. Dus waarom altijd achteraf, als je niet anders meer kan. Het scheelt je in ieder geval dan veel stress en ook geld inderdaad, want lenen kost geld.

Maxime

Guinevere

Guinevere

22-01-2009 om 13:15

Oeps

Oeps, ik zei: "Als mijn auto het begeeft zou ik met een buffer van 3 maanden er gelijk doorheen zijn". Dan bedoel ik natuurlijk dat ik dan een nieuwe kekke 7 jaar oude 2e handsauto moet aanschaffen he! Voordat er hier iemand denkt dat ik op 10.000 euro per maand aan inkomen zit
Ja Nivea, ik houd ook altijd rekening met een onvoorziene inkomensdaling. Het lijkt me bijvoorbeeld heel vervelend om als de sodemieter mijn huis te moeten verkopen als ik (tijdelijk) zonder werk zou zitten. Mijn man zit er hetzelfde in als ik dus we hebben samen een goede buffer (veel meer dan een jaar).

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2009 om 15:37

Nivea

Oh wat gemeen, nu zit ik met de vraag wie jij bent?

"Mag ik je een oprechte tip geven? Boek gewoon aan het begin van de maand 5 of 10% van je inkomen naar een spaarrekening. En nu even niet mokken, dat dat lastig is."

Dat doe ik al, sterker nog ik laat elke maand als mijn salaris binnen is 20 procent van míjn salaris overmaken, dat komt neer op ongeveer 10 procent van ons gezamelijke inkomen. Maar omdat niet elke maand gelijk is en er wel eens uitgaven zijn die hoger zijn dan gebruikelijk lukt het mij niet altijd om die 20/10 procent op de spaarrekening te laten staan.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2009 om 15:40

Sparen in plaats van lenen

Als ik een ding heb geleerd is inderdaad dat sparen áltijd beter is dan lenen. Ik breng het mijn dochters ook bij.

Tirza G.

Tirza G.

22-01-2009 om 18:46

De 10%-regel

noemen wij: pay yourself first.......
Dat klinkt leuker dan sparen. Eerst lekker jezelf uitbetalen, zoooooo, lekker op de spaarrekening en dan gaan we nú suffe boodschappen doen.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

22-01-2009 om 18:49

Acht maanden

Dochter (gaat dit jaar de deur uit) is ineens enéurm geinteresseerd in financien. En wat een bof: Oprah heeft een serie lopen op dit moment, dus ze zit met d'r bek open te kijken De deskundige mevrouw (Suzie huppeldepup) heeft het over een periode van acht maanden: je moet een buffer van acht maanden hebben (al je uitgaven kunnen betalen met nul inkomsten), omdat het zo lang ongeveer duurt voordat je een andere baan hebt.

Tirza

MaximeM

MaximeM

22-01-2009 om 20:17

8 maanden wel veel.

Maar is het verschil van die 8 maanden niet dat je in de verenigde staten waarschijnlijk geen ww uitkering krijgt maar in nederland wel. Je gaat dan wel in inkomen achteruit maar je zit niet 8 maanden zonder geld.

Maxime

Nivea

Nivea

22-01-2009 om 20:18

Kaaskopje

"Maar omdat niet elke maand gelijk is en er wel eens uitgaven zijn die hoger zijn dan gebruikelijk lukt het mij niet altijd om die 20/10 procent op de spaarrekening te laten staan."

Tja, dat noem ik dus een beetje mokken. Jij kunt als geen ander met minder rondkomen. Dus ook al vallen sommige kosten iets hoger uit (iedere maand valt er wel iets wat hoger uit), even niet.

Spaart manlief géén 10%? (Maakt niet uit hoor, wij betalen van mijn salaris de kinderopvang, huishoudelijke hulp, mijn auto en de rest gaat naar de spaarrekening voor leuke en minder leuke dingen -> dat is net zo'n gekke verdeling). Maar omdat je zegt IK spaar... denk ik... en manlief dan? Die maakt het lekker op?

Nivea

Nivea

22-01-2009 om 20:23

8 maanden

Hoe groot die buffer moet zijn, daar kom je toch niet 123 uit. Ik denk dat 8 x 2500 euro netto = 20.000 euro wel een leuke buffer is. Dan kom je volgens mij niet in de problemen als alles tegelijk mis gaat (begrafenis, auto, alle apparaten geven het op, paar maanden minder verdienen, etc.).

Kersen

Kersen

22-01-2009 om 20:24

Geld moet rollen

als men op de bank een spaarrekening heeft, het geld blijft echt niet in de kluis hoor.
Dus, of je nou uitgeeft of spaart, je geld blijft altijd wel rollen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2009 om 20:37

Taakverdeling

Maar omdat je zegt IK spaar... denk ik... en manlief dan? Die maakt het lekker op? ===
Ja uiteraard, zo werkt dat hier... Nee natuurlijk niet. Ik regel dat soort dingen gewoon dus vandaar 'ik'. Al het geld gaat naar een bankrekening en ik maak van die ene bankrekening elke maand een bedrag over. Of we dat nou in 2 porties doen of in 1 keer, wat maakt het uit?
Ik doe mijn best, ik vind het al heel wat dat we weer kunnen sparen.

amk

amk

22-01-2009 om 20:59

En om die buffer te berekenen

heeft het nibud een paar maanden geleden een mooi programmaatje op de site gezet.
Hoe groot je buffer moet zijn hangt af van auto bezit, eigen woning of niet en wat je zelf wilt.

http://www.nibud.nl/testenspel/index.php?subject=spel&id=95&subject_extra=De+BufferBerekenaar

Mijn eigen streven is om een bruto jaarsalaris netto achter de hand te hebben. En ik heb nog 10 jaar de tijd om dat te bereiken. Daarna gaat mijn inkomen een stuk omlaag wegens wegvallen van alimentatie (tenzij er eerder andere dingen gebeuren natuurlijk)

groet,
Angela

Guinevere

Guinevere

22-01-2009 om 22:34

Ah leuk

Mooi, dan ga ik morgen eens kijken of onze buffer aan de eisen voldoet. En als ie te groot is, dan moet ik het geld maar weer doen rollen, verbouwinkje doen ofzo..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.