Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welke speeltoestellen voor kinderen onder de 3?

Bij ons in de gemeente kun je een aanvraag doen voor het opknappen van een deel van je buurt. Nu hebben wij een openbare speeltuin die zeer druk gebruikt wordt vooral door kinderen van 2 tot 6 jaar. Er staat een groot speeltoestel (huisje met wiebelbrug en glijbaan) maar die is eigenlijk geschikt voor kinderen van 5 jaar en ouder. Ook zijn er twee schommels, een enkelvoudig duikelrek en twee oude scheefhangende wipkippen. Wat zijn nu leuke speeltoestellen voor kleine kinderen? Die wipkippen daar kunnen ze niet zelf opklimmen, net als de schommels. Ik dacht zelf aan nog een klein huisje met een kleine glijbaan of zo, maar verder kwam ik niet. Iemand hier tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ff denken

hier een gezamenlijk plein waar veel kinderen spelen: kinderen spelen hier vanaf dat ze kunnen lopen zeg maar tot ...noem het maar.

De kleintjes vermaken zich prima met het speelgebeuren dat jij noemt, dat er al staat (twee klimtorens met daartussen wiebelbrug en glijbaan). Bij ons staat dit in een grote zandbak. Daar scheppen de kleintjes vrolijk in en soms wagen ze een poging op de trap van één van de torens, soms met hulp van papa en mama de wiebelbrug en dan met wat aanmoediging doen ze ook zo de glijbaan.

Persoonlijk vind ik een wipkip wat statisch en niet veel aan. Dat speeltoestel is nu vaak een boot, een kasteel, een huis...noem maar op. Daar kan je echt je fantasie bij gebruiken. Zo'n wipkip....ja daar wip je wat op en dat is het.

Ze maken trouwens van de tafeltennistafel ook dankbaar gebruik, die kleintjes. Paar kleden erop....en het is een hut. In de avonduren spelen de groteren er weer tafeltennis op. Mulitfunctioneel dus.

Verder is ook de ligschommel die er staat zeer geliefd bij jong en oud. Jongste klimmen er na wat proberen zelf in. Worden geduwd door de oudsten. En ja....die oudsten liggen daar in de avonduren gezellig in te kletsen.

Kortom, wat ik wil zeggen...speeltoestelen kunnen door kinderen van verschillende leeftijden gezamenlijk of apart gebruikt worden en met verschillende spelmogelijkheden.

Met al deze speeltoestellen (o, ja ook nog twee duikelrekken, en aan het grote speeltoestel zit ook nog een brandweerstang en een takelgebeuren met emmertje) hebben wij echt een ontzettend leuk en uitdagend speelplein achter onze huizen.

groetjes van Purk

Pytsje

Pytsje

17-04-2009 om 22:14 Topicstarter

Zandbak?

Dank purk en Pelle! Ik heb wel 3 seconden nagedacht over een zandbak, maar blijft dat kattenpoepvrij dan? Of vinden jullie dat niet erg? En verspreidt dat zand zich dan niet over de hele speeltuin? Lijkt me namelijk wel heel leuk, een grote zandbak. En zo'n ligschommel, hoe ziet die eruit?

Kattenpoep

dat is inderdaad een nadeel. Daar heb ik ook niet 1-2-3 een oplossing voor. Wij scheppen hier ijverig de drollen eruit. Het is een plein waar ook bankjes, stoelen en tafels staan, dus volwassenen zitten er ook veel.

De schommel is een zogeheten vogelnestschommel. Ik heb ff gegoogled voor je http://www.speelgroep.nl/gallery/producten_n.php?mghash=088cdd9ea24f8cfe9a9d9a6472c8b806&mggal=19

groetjes van Purk

Huisje met glijbaan

Inderdaad een huisje met klauterdingen en een glijbaantje. Althans, dat vond mijn zoon geweldig toen hij nog geen 3 was. En dan graag een met zulke treden dat een peutertje er ook daadwerkelijk zelfstandig op kan (gek genoeg in de VS een aantal gezien met hele fijne brede treden - eigenlijk een gewoon trapje ipv een laddertje - dat soort ben ik hier geloof ik nog nooit tegengekomen)

Schommels met van die babystoeltjes zijn ook erg leuk voor het grut. Dus die waar ze inzitten en niet op zitten.

Een draaimolentje kan ook leuk zijn, moet-ie wel erg soepel lopen, en je moet erin kunnen zitten (hier in de buurt is er een waar je inzit en die je dan in beweging brengt door aan een wiel in het midden te draaien. Dat kunnen zelfs vrij kleine kinderen).

Wipkippen zijn inderdaad saai. Mijn zoon heeft er tenminste nooit langer dan 5 tellen op gezeten - dat was bij de schommel wel anders.

Groeten,

Temet

Jakiro

Jakiro

18-04-2009 om 00:11

Voor inspiratie

Kijk hier eens:
www.yalp.nl

Ze hebben zelfs senioren toestellen; voor als opa en oma ook willen wippen
Zonder dollen, ze hebben een heleboel en leveren heel vaak aan gemeenten.

Jakiro

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.