Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

wendelien

wendelien

01-04-2011 om 10:41

Wendelien en het broodbakmachien

De Panasonic is drie dagen geleden gearriveerd en heeft al twee smakelijke broden én een baksteen afgeleverd (zou het dan toch ook aan echtgenoot hebben gelegen?) Ik doe nu een hernieuwde poging. Normaliter moet-ie 's nachts werken, maar ik heb al geconstateerd dat-ie veel minder lawaai maakt en een stuk compacter is. Het geheel wekt ook een degelijker indruk.

Wat mij steeds weer verbaast is de volgorde waarin je geacht wordt de ingrediënten in de vorm te doen. Als laatste het water? Hoe dan jullie dat? Het luistert vooral nauw als je 's nachts wilt bakken, vind ik.

Hoe'st met de andere forummers die een bbm wilden aanschaffen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

01-04-2011 om 10:57

Hier juist vloeistoffen als eerste

Grappig, mijn carrefour broodbakmachine wil de vloeistoffen juist als eerste onderin, dan het meel en als laatste de gist. Ik kwak alles erin, stel de timer in en heb er verder geen omkijken naar. Ik ben nu ook bezig met een 7 granenbrood met sesamzaad en zonnebloempitten te bakken voor de lunch en over nu nog zo'n twee uur piept ie dat hij klaar is. Heerlijk relaxt koken op de vrijdag die bij ons toch altijd hectisch is vanwege alle clubjes en therapiën van de kinderen.
Ik heb één keer gehad dat het brood niet goed wilde rijzen toen ik een ander merk gist dan gewoonlijk had gebruikt. Sommige gisten kunnen er namelijk niet tegen als ze met zout in contact komen. Dat heb ik toen min of meer gered door nog wat instant bakpoeder erbij te doen, waardoor het brood nog eetbaar was, maar niet zo lekker als anders. Als het me 's nachts was overkomen zouden we inderdaad ook een baksteen hebben gehad.
Groeten Primavera

Monet

Monet

01-04-2011 om 10:59

Eerst water

en dan daarop de droge ingrediënten. Als laatste het gist in een kuiltje in het meel, en draaien maar

Zeeuw

Zeeuw

01-04-2011 om 11:39

Goedkoopste volkoren brood

was meer een experiment, maar ging prima: 500 gram bloem en 100 gram zemelen geven een prima volkoren brood. Ik vond het zo vreemd dat als je bloem koopt dit haast niks kost, en volkoren-meel (wat minder bewerkelijk is) ~1.10/kilo. De zemelen worden los verkocht voor 1.20/kilo. Dus mijn zelfmix volkoren-meel kost maar 40cent/kilo.
Verder werk ik met verse gist. Volgorde: eerst 2/3 van het meel, dan water/melk/olie/zout, dan de rest van het meel en de gist in een kuiltje (afgedekt met wat meel tegen uitdrogen). Dit als ik de timer gebruik.
Als ik het proces direct start, dan verbrokkel ik de gist direct bij het eerste portie meel. Ik bak de laatste weken spelt-brood, met het volkoren-programma, en dat gaat verder prima.

margje van dijk

margje van dijk

01-04-2011 om 12:37

Volgorde

Leuk, Wendelien!

De volgorde is op zichzelf niet belangrijk, maar bepaalde ingrediënten mogen niet bij elkaar komen als je met een timer werkt.

Gist mag niet met zout in aanraking komen, en ook niet met water, voordat de machine werkelijk gaat draaien. Dus vandaar die volgorde-voorschriften: zolang je gist en water maar goed gescheiden houdt, en gist en zout ook. (Suiker dacht ik ook nog, weet ik niet zeker). Dus je kunt ook rustig het gist verstoppen in een hoekje en het zout in een ander hoekje en het water in een kuiltje in het midden doen of zo. Maar dankzij de volgorde gaat het vanzelf goed, bovendien geeft dat een geweldige routine (straks smijt je het er blindelings in), dus dat is winst.

Verder is het belangrijk dat je minstens de helft van witte bloem doet en hoogstens de andere helft volkoren, anders wordt het brood te zwaar. Een handje gemengde pitten (bij ons verkrijgbaar bij de molen) geeft een heerlijke meergranen-smaak.

Koop zo'n groot pak Bruggeman gist (ook bij de molen), sluit dat elke keer goed af en bewaar het in een blik of zo (= donker), dan blijft het het langste goed.

Mijn Panasonic-evergreen die altijd lekker brood oplevert is deze (ik gebruik wel molen-ingredienten, dat maakt trouwens uit hoor, vergis je niet):
- 300 gram bloem
- 300 gram volkorenmeel
- 1 kleine maatlepel gedroogde gist (iets meer als de gist wat ouder wordt, doe ik altijd)
- 2 kleine maatlepels zout
- 1 grote maatlepel basterdsuiker
- 75 gram gemengde pitten/zaden
- 30 gram zonnebloemolie (of zo)
- 440 ml water.

Eet smakelijk!

Margje

margje van dijk

margje van dijk

01-04-2011 om 13:20

Ja, cobi

Er komt een maximaal groot brood uit, maar ik heb ook best wel een maximaal groot gezin die in elk geval nooit genoeg brood hebben. Dus ik heb daar geen bezwaar tegen, mega-grote boterhammen.

Maar natuurlijk kun je 2/3 van de verhoudingen nemen voor een "normaal" brood

Voor afbakken in de oven neem ik óók altijd het maximum, inderdaad, want in de oven past dat makkelijk.

Margje

Primavera

Primavera

01-04-2011 om 15:08

Grotere en kleinere machines

Je hebt grotere en kleinere machines Pelle. Die kleinere daar gaat max. zo'n 500 a 700 gram in en die grotere gaan van 1000 tot 1400 gram geloof ik.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-04-2011 om 15:09

Leuk

Dat is leuk en toevallig; hier prijkt ook sinds drie dagen een Panasonic op het aanrecht en ik heb er inmiddels twee broden in gebakken. Bij een molen heb ik verschillende meelsoorten gekocht, waar alleen nog maar water en gist (en soms zout) bij moet. Ik lees nu dus dat zout en gist niet bij elkaar mag komen, dat heb ik gisteren dus al fout gedaan... Toch was het brood vanochtend erg lekker, dus blijkbaar kan het niet echt kwaad? Waarom is dat trouwens?
Uit de handleiding word mij trouwens niet duidelijk wanneer een brood nu M, L of XL is. Weet iemand dat?
Het brood vanochtend kwam er trouwens behoorlijk misvormd uit. Is dat gebruikelijk bij een BBM?

Cheshire

Cheshire

01-04-2011 om 15:19

Panasonic

Hier ook een in huis.

Ik doe elke avond de ingrediënten er in, en 's morgens heerlijk vers brood.

Ik neem eerst:
4 gram droge gist
500 gram meel
10 gram zout
15 gram boter
310 ml water

en in die volgorde. Het water giet je op de boter zodat het op het meel blijft liggen. Om je brood iets langer vers te houden kun je een klein schepje suiker toevoegen.
Het gist mag niet met een van de andere ingrediënten in contact komen omdat het dan al gaat werken. Dan stel ik de Pana in op het normale brood programma, Size L, Medium korst. (geen Rapid Bake)

Succes !

En anders toch eens lezen op het forum van http://www.bakkerwereld.org . Daar is een hele rubriek over alle merken bbm's.

Rembrand

Rembrand

01-04-2011 om 19:21

Welke machine hebben jullie?

Ik wil ook een Panasonic omdat de bakvorm van oude Inventum nu echt rijp is voor de schroothoop. Het is al de tweede vorm en ik vind het nu tijd voor een nieuwe BBM. Ik bak nu broden van 500 gram meel en 300 cc water ( en de andere ingrediënten) en ik twijfel of ik grotere broden wil gaan bakken. Na de zomervakantie gaat de jongste ook naar het voortgezet onderwijs, en dan heb ik wel erg veel om in vriezen tussen de middag.
M.

Pelle, verhoudingen

Het vult inderdaad meer dan een supermarktbrood. Wij bakken veel zwaarder, 600 g volkorenmeel en 100 g wit, en mijn jongens klagen altijd dat ander brood niet vult. Het is maar wat je gewend is. Ons brood blijft nogal compact, en mijn zoon van 9 neemt drie sneetjes mee voor een schooldag. kan je daar wat mee kwa ijking?

Mijn man komt de dag door op 7 sneetjes en ik rommel maar wat aan. Eet er twee voor het ontbijt en dan nog vier misschien overdag.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-04-2011 om 22:55

Rembrand

De Panasonic 257. Op aanraden van OOL'ers

Monet

Monet

02-04-2011 om 12:19

Pelle

Zoek iemand in de buurt met een bbm, laat een brood voor je bakken, en kijk hoe je uitkomt. Je kunt het niet vergelijken, niet kwa gewicht, niet kwa aantal sneetjes, want een snee brood uit de bbm is veel groter dan een sneetje van de supermarkt.

Monet

Monet

02-04-2011 om 15:33

Pelle

Wat zegt het dat Rodebeuks zoon 3 sneetjes meeneemt? Mijn zoons namen beiden altijd 1 snee mee naar school, en ik 1 naar mijn werk. Wij hadden aan een klein brood genoeg voor 2 volw. en 2 kinderen, voor ontbijt en lunch.
Ik weet dat jullie grote eters zijn, als je dus zo'n ding wilt aanschaffen koop dan een flinke met 2 kneedhaken, je kunt dan alsnog zelf bepalen hoe zwaar het brood gaat worden. Je krijgt dan nog steeds dezelfde hoeveelheid boterhammen, maar ze zijn wel groter/kleiner naar mate je meer/minder meel etc. in het ding kiepert.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-04-2011 om 18:23

Pelle

Na een paar dagen heb ik wel al door dat één brood per dag voor een heel gezin aan de krappe kant is. Maar het zal wel van het type brood afhangen. Vandaag hadden we zonnepittenbrood gebakken (dus vrij licht), en dat heb ik samen met twee kinderen al op. Drie ontbijten + drie lunches dus. Ik denk dat wij heel gemiddelde eters zijn. Het is dus maar goed dat manlief er vandaag niet is
Ik heb het brood trouwens gebakken met 500 gram meel. Volgens mij kan ik met deze machine ook wel 600 - 700 gram gebruiken, maar dat moeten we nog even uitproberen.

Ben ik weer pelle

Ik zal even iedereen uit de droom helpen. Natuurlijk Kan Pelle Uit De Voeten Met Mijn Uitstekende Advies!

Drie sneetjes van ons komt idd overeen met vier a vijf supermarktsneetjes. Dan klopt die 9 van Pelleman ook aardig met de 7 van Beukman (he wat lekker om deze verboden partneraanduidingen weer uit de kast te halen en wat prettig dat we allebei een vaste aanduiding voor onze mannen hebben, maar dit terzijde).

Het ging me vooral om de vragen nav de verschillende verhoudingen die worden gehanteerd, de helft wit meel is een stuk lichter dan wat wij bakken. En de vraag hoe je dan uitkomt met aantallen en gewicht enzo.

Oh en Pelle, ik denk dat wij zeker 25 sneetjes eruit halen. maar wij bakken in een broodvorm in de oven, het wordt een soort baksteen oneerbiedig gezegd, veel minder hoog dan bakker of supermarktbrood. het rijst wel wat hoor, voordat Beukman zich beledigd voelt over zijn topbrood.

Dus wat ik wil zeggen, als je in verhouding veel volkorenmeel gebruikt kom je een heel eind. Hangt ook van je apparaat af. We hadden ooit een bbm, en toen was het wat krap, een brood per dag.

Oh ja, met invriezen kan je je broodmanagement wat meer stroomlijnen. Wij bakken nu anderhalf keer de hoeveelheid van vroeger en vriezen regelmatig wat in. Ook handig als we een keer vergeten om brood te bakken.

Rembrand

Rembrand

03-04-2011 om 17:43

De panasonic besteld

Hoi medebaksters,
Ik heb net de Panasonic 257 besteld en ik hoop er komende week mijn eerste broodje mee te bakken.
Daarna een voorraadje brood voor in de vriezer van mijn schoonzus bakken. Ze mag binnenkort negen dagen lang geen jodiumhoudend voedsel eten vanwege de behandeling voor schildklierkanker. Als ik nu brood bak met gewoon zout kan ze toch lekker brood eten.
M.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-04-2011 om 19:25

Leuk rembrand

Leuk Rembrand!
Wij hebben dit weekend weer lekker geëxperimenteerd: suikerbrood (heerlijk!) en rozijnenbrood. En nu zit er een donker waldkornbrood in; het ruikt in ieder geval al erg lekker. Leuk hoor, heb helemaal de smaak te pakken van het broodbakken. Ik had ook niet gedacht dat het zó makkelijk zou zijn.

Rekening houden?

Houden jullie ook rekening met de dikte van de sneetje ?

want tja, ik snij dikke plakken en zijn dat dan 2 sneetjes of 1 sneetje? Ik heb er in ieder geval genoeg aan.

Rembrand

Rembrand

03-04-2011 om 23:41

Pelle.

Ik bedoel deze http://www.panasonic.nl/html/nl_NL/Panasonic+producten/Huishoudelijk/Broodbakkers/SD-257WXE/overview/191378/index.html
Je kunt in drie "maten" bakken.
Ik heb hem overigens een stuk goedkoper dan de adviesprijs die hier staat. Ik heb hem voor 161 Euro via bobshop.
M.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-04-2011 om 15:09

Suikerbrood

"Nooit zomaar de machine laten stoempen met die grove suikerkorrels erin."
Dat had ik inderdaad al ergens gelezen. Ik heb deeg gemaakt (in de bbm), daar vervolgens een 'lap' van gemaakt en die bestrooid met kaneel en gebroken suikerklontjes. Toen opgerold en weer in de machine gedaan (deegwiek er even uitgehaald). Geeft een mooi effect zo: als je het brood snijdt, zie je zo'n draai, ziet er heel profi uit .
Cobi, wat voor suikerkorrels gebruik jij? Ik heb nu gebroken suikerklontjes gebruikt, maar in het brood zitten nu echt geen klonten suiker. Heb je dat met die korrels van jou wel?

Rembrand

Rembrand

06-04-2011 om 22:09

Eerste brood gebakken.

Ziet en ruikt perfect ( staat nog af te koelen).
Ik heb een volkoren brood gebakken en dat duurde wel lang zeg. Vijf uur !!!
Verder lees ik in de gebruiksaanwijzing dat ik het brood er direct uit moet halen als het eindsignaal gaat, want de machine blijft doorwarmen ( om condensvorming te voorkomen). Dat is nu weer jammer. Het komt namelijk wel eens voor dat ik nog niet thuis ben ( ik werk op oproepbasis en een consult loopt nu eenmaal wel eens uit). Morgen ga ik een rozijnenbrood bakken met het speciale programma en het bakje dat de rozijnen er automatisch bijgooit.
M.

Rembrand

Rembrand

07-04-2011 om 10:31

Tweede brood nog mooier geworden.

Vanmorgen heb ik mijn tweede broodje gebakken. Niet op de volkoren stand ( het was licht 13 granen meel) en op rapid. ( twee uurtjes maar). Het is prachtig gerezen en de korst is donkerder en dus ( hopelijk ) wat knapperiger.
M.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-04-2011 om 16:15

Ja, lang

Ja, die 5 uur is wel lang hè? Ik snap eigenlijk niet waarom het meel enzo eerst ruim een uur moeten 'rusten' voordat het deeg maken begint. Weet een van de ervaren Panasonic-gebruikers dat misschien? (of hebben alle bbm dat?)

margje van dijk

margje van dijk

07-04-2011 om 16:38

Tijdsduur

De Panasonic gaat voor het ideale brood Eerst moeten de ingredienten op kamertemperatuur komen. Als je een uur wacht, weet je zeker dat dat het geval is.

Overigens doe ik voor een brood met 50% wit, 50% volkoren meel altijd het 'normale' programma, dat duurt een uur korter, en ik zie het verschil niet.

Als ik snel een deeg nodig heb (bv om een simpel focaccia brood te bakken voor bij het eten) en niet wil wachten totdat meneer Panasonic er een keer aan toe is, kies ik gewoon pizza. Dan begint-ie meteen te kneden. Als dat klaar is haal ik het eruit, druk het plat op een bakplaat, bestrooi het met knoflook/verse kruiden/zout/peper/olie en steek m'n vingertoppen erin voor de gaatjes. Zo laat ik het een tijdje in de oven staan (afh. van hoe veel tijd ik heb, het kan zelfs zonder). Daarna een kleine 20 minuten bakken op 200-250 graden, klaar. Als je niet wacht heb je een lekker maar iets compact brood binnen een uur. Als je wel wacht (laat rijzen) heb je een luchtiger lekker brood. Als je all-the-way gaat (en je kiest 'Normal'|'dough' van 2 uur en 20 minuten), dan heb je een nóg luchtiger lekker brood. Maar van mij hoeft zo'n hartig scheur-brood niet zo superluchtig te zijn, het mag best een beetje plat blijven.

Margje

Mensen mensen

slow food.... dat is niet voor niets slow food!
Je kan die processen niet haasten ijsvogeltje, je gaat toch wel Echt voor Kwaliteit?

Als je niet wilt wachten, dan moet je no knead bread maken.
Zie youtube.

Pluk53

Pluk53

07-04-2011 om 17:46

No knead is "really slow"

no knead bread heeft een rijstijd van 12-18 uur! Plus nog eens narijzen van 2uur.

Nee joh pluk

No knead bread - deeg kan je 24 uur laten staan. Da's juist zo ideaal. Je zet het in op een moment van de dag dat je normaal gesproken thuis bent (je wilt het nl 24 uur later opeten). En op het moment dat het zover is pleur je het deeg in een vorm of op de plaat en bak je het af.

Been there, done that!

Rembrand

Rembrand

07-04-2011 om 19:34

Je proeft het wel hoor!

Het brood uit de Pana is echt zoveel luchtiger !
Ik had hiervoor een Inventum, maar ik ben na 24 uur al helemaal om !
Vanmiddag lekker naar de molen geweest en allerlei lekker meelsoorten gekocht. Morgen een lekker Waldkornbroodje bakken.
M.

Pluk53

Pluk53

07-04-2011 om 20:47

Rode beuk

wat ik begrijp is dat no knead MINSTENS 12 uur moet staan. Betekent dus dat tussen het moment van eerste actie (mengen van de ingredienten) en het afgebakken brood MINSTENS 14 uur zit.

Pluk

Waar het me vooral om ging was dat deeg de tijd nodig heeft om te rijpen/rijzen. Je kan geen TVprogramma over de kwaliteit van brood kijken of ze beginnen over de manier waarop het rijsproces in de industrie is ingekort.

No knead bread geeft het deeg juist een overmaat aan tijd. Het interessante is dat je dan met veel minder gist een proces kunt laten lopen waarin het deeg licht zurig wordt. In tegendeel tot zuurdesembrood gaat het eigenlijk nooit mis, en het is dus een stuk makkelijker.

De narijs kun je weglaten, en dan heb je lang gerijpt deeg zonder eindeloos wachten en nog een keer kneden plus overzetten in een andere vorm.

Het idee is dat no knead bread op jou wacht, in plaats van omgekeerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.