Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Astrid

Astrid

13-03-2009 om 22:58

Werkster maakt de dienst uit

Ik heb nu 2 jaar een werkster. Heel aardig, erg amicaal (te amicaal), brengt vaak ook eten mee, dolt met de kinderen (ze komt op mijn thuiswerk dag) en werkt fantastisch, maar zij maakt de dienst uit. Ben bang dat ze mij als een soort vriendin ziet waar bij ze veel bij kan maken.

Wat me irriteerd is dat ze zich totaal niet aan haar werktijden houdt.
Ze belt meer af, dan dat ze komt. Bijvoorkeur belt of sms't ze me op haar werkdag om 8.15, dat ze of ziek is of niet komt omdat ze naar een familielid moet en daar moet schoonmaken (!|) of dat ze een paar uur later komt of zelfs aan het einde van de dag komt of dat ze niet op haar werkdag komt, maar 4 dagen later. Ik wordt hier echt gek van!!! Ik heb een dag en tijden afgesproken en dan moet ze gewoon komen! En in een andere dag heb ik geen zin. Komt mij niet uit. Ik geef in zulke gevallen aan dat ze maar een week moet overslaan (onbetaald). In het verleden heb ik iets meer toegegeven aan haar grillen, maar dat doe ik niet meer. Toch blijft ze doorgaan.

Ik ben nu al elke keer bang als 's ochtends de telefoon gaat. Soms belt ze ook pas om 10.00 dat het vandaag echt niet meer gaat lukken met komen....Vervolgens kan ik dus zelf weer gaan schoonmaken (op zich niet erg, maar ik heb haar niet voor niks).

Wat me het meest irriteerd is dat ik totaal niet van haar aan kan. We hebben afgesproken dat ze van 8.30 tot 12.30 komt en ik wil dat ze dan ook komt en niet pas om 10.00 komt om 14.00 weg gaat. Ik werk die dag thuis en wil op een gegeven ogenblijk ook rust.

Ik heb haar laatst, toen ze belde dat ze van 14.00-18.00 (!) wilde komen wederom gezegd dat ik wil dat ze echt op die ene dag komt op de afgesproken tijd. Ze moest deze week maar overslaan. Dit kan gewoon niet. Belachelijke tijd van 14.00-18.00. Kon best volgens haar, ook als er na schooltijd vriendjes meekwamen (gezellig juist) en wij konden ook rustig gaan eten om 17.30....Zij bepaald toch niet wanneer ze komt!

Het liefst zou ik haar ontslaan. Moet ik eens doen bij mijn baas! Helaas liggen de werksters hier niet voor het oprapen. Daarnaast werkt ze heel goed. Ik weet het niet meer!

Binnenkort ga ik op de zaak werken als ze komt, maar ik ben bang dat ik haar of nog aantref als ik om 15.30 met de kinderen thuis kom of dat ze helemaal niet geweest is...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cecile_s

cecile_s

13-03-2009 om 23:24

Balen....

Astrid. Ik snap je probleem. Heb het zelf ook af en toe met werksters, maar zo bont als die van jou heeft een werkster van mij het nog nooit gemaakt. Het kan natuurlijk wel eens voorkomen, maar echt vaak moet het natuurlijk niet voorkomen.

Maar ja, wat denk je zelf? Je schrijft al: werksters zijn er niet voor het oprapen.

Ik denk wel dat je je inmiddels zo ergert, dat je voor jezelf moet bepalen wat je lieve hebt: jouw huidige werkster die goed werkt maar onbetrouwbaar is qua werktijden (dus af en toe zelf moeten doen) of (wellicht) een tijd geen werkster.

Vervolgens toch eens een echt goed gesprek (even de tijd voor nemen, zonder kinderen in de buurt) en duidelijk aangeven, dat je je echt vreselijk ergert hoe laks zij met haar werkdag/tijden omgaat en dat je dat vanaf nu niet meer wilt. Ze komt vaste dag en tijden en zo niet, dan belt ze minimal x dagen van tevoren af, zodat je het tijdig van tevoren weet en dan slaan jullie die week gewoon over (als dat nog voor jou acceptabel is). Je moet dan vanaf dat moment natuurlijk wel consequent zijn.... En het risico nemen dat de bom barst.

Je kan ook heel duidelijk zijn en zeggen dat je het (al lange tijd) zo vervelend vindt dat je het vanaf nu op vaste tijden en uren wilt doen en als het weer mis gaat dat je dan helaas opzegt (evt. met maand opzegtermijn of zo). Dan weet ze hoe zwaar het inmiddels voor jou is en heb je haar echt duidelijk gewaarschuwd wat de consequentie is. Evt. nog even vastleggen (mailtje/briefje) zodat er voor haar geen onduidelijkheid over kan bestaan (maar ik weet niet of dat bij jullie relatie past).

Overigens: een vriendin van mij had zo vaak allerlei soorten problemen met werksters dat ze er helemaal mee zijn gestopt. Maar altijd alles zelf schoonmaken als je beiden veel werkt? Oef, lijkt mij zwaar. Maar je vindt vast wel weer een nieuwe (evt. via Marktplaats!), kan misschien heel even duren en misschien/waarschijnlijk is ze wel minder goed, dus houd daar rekening mee).

Sterkte ermee.

Cecile

Bastet

Bastet

14-03-2009 om 09:13

Op zoek

Ik zou tussen de bedrijven door een nieuwe zoeken.Laat op de school van je kinderen weten dat je een goede zoekt,misschien is er wel een ouder die een goeie weet,of een ouder die een schoonmaakadresje zoekt.
Groetjes,bastet

reina

reina

14-03-2009 om 11:41

Niet nemen

Dit kun jij op je werk toch ook niet maken? Je zou haar een keer 's ochtends op het laatste moment af kunnen bellen om te zeggen dat ze een andere keer moet komen, want het komt jou nu echt niet uit..., kijken hoe ze reageert. En anders gewoon zeggen dat dit echt niet de bedoeling is, dat je het hoogst irritant vindt en dat je, als het zo blijft gaan, helaas op zoek moet gaan naar een andere hulp, hoezeer je haar verder ook waardeert.

Jade

Jade

14-03-2009 om 12:00

Tja....

Als je een werkster hebt die energie van je vreet (en dat doet ze) zou ik er gauw klaar mee zijn.

"Toch blijft ze doorgaan."

Tuurlijk, jij zegt er toch niet zoveel van.

Ik zou een goed gesprek met haar aangaan en zeggen dat ze moet komen op de dagen en tijden die JIJ wil. Gaat het nog fout zou ik toch op zoek gaan naar een ander.

Jade

Jade

14-03-2009 om 12:02

Kleine correctie:

ik geef aan dat je er niet zoveel van zegt. Naar mijn gevoel klopt dit niet helemaal. Wat ik eigenlijk wilde aangeven is dat je waarschijnlijk toch niet daadkrachtig genoeg bent.

Ik kan het mis hebben hoor, misschien is ze iemand met een enorme plaat voor haar hoofd

An

An

14-03-2009 om 13:06

Of van je af laten glijden

Hoi,

Even aan ander geluid. Ik weet niet hoe moeilijk het is om een goede werkster te vinden maar voor mij zou het feit dat ze goed werkt wel heel belangrijk zijn. Ik heb een geweldige werkster gehad maar die gaf al meteen aan zich niet altijd aan mijn tijden te kunnen houden. We hebben toen afgesproken dat ze in ieder geval op de vrijdag kwam, wanneer en hoe laat dat bepaalde ze zelf. Ook nam ze vaker pauze waardoor ze soms wel 4 uur bezig was(een flat), ik betaalde haar gewoon voor 3 uur. Hoe lang ze erover deed dat was haar verantwoording. Dit hadden we ook zo afgesproken. Maar, ze liep nooit de kantjes eraf en alles was spik en span. Natuurlijk was het soms lastig als ze nog bezig was als we thuis kwamen maar een schoon huis was mij ook heel veel waard.
Ik denk dat je inderdaad een goede afweging moet maken, hoe bont maakt ze het en hoeveel stres levert het jou op?
Succes hoor!
An

reina

reina

14-03-2009 om 20:20

An, jouw hulp gaf gelijk aan dat haar tijden misschien anders zouden zijn en jij ging accoord, dan ligt het anders, maar deze zin 'Ze belt meer af, dan dat ze komt. Bijvoorkeur belt of sms't ze me op haar werkdag om 8.15, dat ze of ziek is of niet komt omdat ze naar een familielid moet en daar moet schoonmaken' maakt dat ik zeg 'stoppen!', een hulp waarvan je maar af moet wachten of ze komt, zou ik niet hoeven, dat levert aleen maar irritatie en stress op en je moet toch nog vaak zelf aan de slag.

Christientje

Christientje

14-03-2009 om 21:43

Ontslaan!

Per direct zou deze hulp ontslagen moeten worden. Kom op zeg ! Ik werk zelf als hulp en het zou echt niet in mij opkomen om zo met 'clienten' om te gaan. Werkelijk niet !
In jouw plaats zou ik dan ook denken 'dan maar een wat minder schoon huis', maar deze dame zou ik werkelijk niet in mijn omgeving willen.
Hard zoeken naar een andere werkster, maar deze per direct ontslaan !
Christientje

An

An

15-03-2009 om 12:50

Reina

Hoi,

Ik bedoel ook niet dat Astrid het op z'n beloop moet laten hoor. Maar misschien is er een consensus te bereiken. Zo van: Op vrijdag, geeft niet hoe laat en nooit op een andere dag. Afbellen op het laatste moment kan natuurlijk echt niet, dat zou ik niet accepteren.

Groetjes, An

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

17-03-2009 om 16:50

Deurmat

Het is misschien hard om te zeggen, maar als je je gedraagt als een deurmat, word je behandeld als een deurmat.

Jij bent werkgever en je moet gewoon je eisen stellen. Voldoet ze daaraan niet, dan niet, dan zoek je een ander en dan evt. tijdelijk geen schoonmaakster.

Los hiervan is dit weer een mooie illustratie dat het geen goed idee is om bevriend te raken met mensen die voor je werken, dat is een zakelijke relatie, waarbij de afwegingen zakelijk moeten blijven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.