Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kiki

Kiki

14-03-2009 om 09:42

Werksterperikelen

Ik heb een hulp voor twee dagen per week.
Ze doet het prima, is een aardige vrouw. Komt altijd, werkt hard en doet alles.

Nou was het me al een paar keer eerder opgevallen, dat ze bepaalde dingen in mijn huis anders neerzet 'handiger'
Vaak heeft ze gelijk, soms niet.
De inhoud van mijn keukenkastjes is al gereorganiseerd door haar, alsmede de spullen die op het aanrecht staan. Mijn bergruimte ook. Ik vond dat niet zo'n punt, ik zoek wel.
Nu kwam ik gisteren thuis en stonden de meubels anders. Echt volledig anders. De bank stond aan de andere kant, de fauteuils waren verschoven en de box.
Ik stond wel even raar te kijken, maar ik vond het eigenlijk wel leuk zo. Nou is mijn man helemaal boos en vind dat ik haar erop aan moet spreken, want waar houdt het op en heeft ze maar gelijk mijn computer geherinstalleerd?
Tsja en nu sta ik in dubio, feitelijk heeft hij gelijk en moet ze niet mijn huis opnieuw inrichten daar is ze niet voor.
Maar ja, ik vind het wel leuk staan zo, veel praktischer en veel meer ruimte. Het enige probleem is dat ze niet heeft overlegd. Maar ja, bij het sollicitatiegesprek heb ik ook aangegeven dat ze mij niet moest lastig vallen met huishoudelijke dingen en gewoon naar eigen inzicht moest schoonmaken. Zolang ik maar niets hoefde te doen.
Dat doet ze verder geweldig.

Wat zouden jullie doen?

Wat zouden jullie doen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ze gaat te ver

Dit zou ik echt niet pikken,ze gaat gewoon je huiskamer anders inrichten?? dat gaat te ver hoor,het is jouw huis,jij bepaald waar je meubels staan( of ze dat nou mooi vind of niet),ik zou hier echt niet tegen kunnen.
wordt er eens een keukenkastje anders ingericht naa een schoonmaakbeurt,mmm dat zou ik al minder vinden,maar misschien niets van zeggen ( als het voor mij praktischer is ),maar de meubels verplaatsen? dat is voor mij de limit.

Yta Chalne

Yta Chalne

14-03-2009 om 10:19

Ach

Jij vindt het leuk, zij ook. Niks aan de hand dus. Als je man er problemen mee heeft kan hij dat zelf met haar bespreken, lijkt me (maar laat hij dan ook zeggen dat jullie verder heel tevreden zijn!).
Mij lijkt het geweldig, een hulp die goed werk levert, zelf nadenkt en duidelijk plezier heeft in haar werk.

Bastet

Bastet

14-03-2009 om 11:28

Nou....

Ik laat zelf de boel staan zoals het staat,ook als ik iets handigers weet.Ik kom niet om te stylen,ik kom om te poetsen.Kastjes uitsoppen doe ik alleen op verzoek,zodat ze weten dat ik daarin geweest ben die dag.
Ik zou het zelf heel naar vinden als iemand zo te werk ging in mijn huis!
Groetjes,Bastet

Jade

Jade

14-03-2009 om 11:30

Kiki,

ze gaat wel te ver. Jullie hebben haar aangenomen om te schoonmaken, niet als interieurinrichtster.

Jij vindt het nu wel goed zo, veel praktischer en meer ruimte. Jouw man is boos en wil dat jij er wat van zegt.

Waarom moet jij dat zeggen? Laat hem het woord doen. Hoewel......

Ik zou het ter sprake brengen, zeggen dat ze geweldig werk aflevert, maar dat het schoonmaken naar eigen inzicht niet is bedoeld als inrichten naar eigen inzicht (of zoiets). Dat je er geen probleem van maakt, maar dat je graag wilt dat ze de volgende keer gaat overleggen.

Maar om je de waarheid te zeggen denk ik nu ook wel van: geef mij zo´n hulp

reina

reina

14-03-2009 om 11:37

Raar

Ze komt om schoon te maken, niet om je huis anders in te richten. Ik zou er zeker iets van zeggen, want het zou mij erg irriteren.

Anne K.

Anne K.

14-03-2009 om 13:17

Juist leuk!

Hallo Kiki,

hier ook zo'n werkster. Die gaat als een schoonmaakturbo door het huis en 'restyled' regelmatig.
De 1e keer was schrikken: we waren een dagje uit geweest en kwamen 's avonds in het donker thuis. Ik moest nodig naar de wc en liep in het donker door de huiskamer. En liep tegen de bank op die anders stond!

Even wennen, maar nu hebben we er een goede balans ingevonden. Uit zichzelf zal ze nooit de 'persoonlijke'kasten ingaan, maar bv keukenkastjes maakt ze regelmatig schoon. De eettafel staat ca. om de maand andersom, het bankstel en de stoelen rouleren regelmatig en een hele boel spullen die eigenlijk geen vaste plaats hadden, of tijdelijk waren aangelegd (zoals een verlengsnoer wat eigenlijk best wel in het zicht lag, nmaar waar wij aan waren gewend)krijgen een goede overzichtelijke plek.
En op de een of andere manier werkt het... Als we het in de praktijk erg onhandig vinden, zetten wij het terug en dan is het niet zo dat zij het dan nog een keer op die manier doet.
Zelf schoof ik nooit zo erg met accesoires meubels of planten, maar sinds we haar hebben wisselt alles regelmatig van plaats. En krijg ik heel vaak opmerkingen van mensen die iets leuk vinden staan. Die vragen dan of het nieuw is of zo. Dat is niet zo, maar doordat het iedere keer anders staat, heeft het een veel hogere attentiewaarde,

Laatst had ze de kamer van mijn zoon helemaal omgegooid. En die indeling leek ons niet echt handig... Zo staat zijn bed niet meer tegen de muur, maar dwars. En in de praktijk is het dus juist superhandig! M'n zoon zei al: het lijkt wel of mijn kamer veel groter is...

Soms is een ander inzicht heel verfrissend. Ik vind het nu juist superhandig, zo'n hulp-styliste!

Anne K.

Guinevere

Guinevere

14-03-2009 om 14:16

Is dat mijn werkster?

Hm, lijkt mijn werkster wel! Kom ik thuis en dat staat de eettafel inderdaad anders, of de fauteuil. Eén keer had ze zelfs het computerbureau INCL. computer in een andere kamer gezet. Nu kwam dat toevallig goed uit, want we waren toch al van plan het daar neer te zetten. Hoe ze dat in haar eentje voor elkaar heeft gekregen is me een raadsel trouwens, dat lukt ons nauwelijks met zijn 2-en en zij is maar een klein vrouwtje.
In elk geval heb ik hier nooit het idee gehad dat ze het té bont maakte met de meubels. En ik was hier vooraf al voor gewaarschuwd.
Je kunt tegen jouw dame zeggen: "ik vind dat het leuk staat zo, niets meer aan veranderen!".

mirreke

mirreke

14-03-2009 om 15:25

Tja, wat vind je zelf?

Ik kan me voorstellen dat het even wennen is, als het de eerste keer gebeurt.
Als je het niet meer wilt, zou ik het gewoon zeggen. Op een positieve manier natuurlijk, want een goede werkster wil je niet kwijt!
Maar ik vind het wel geinig eigenlijk. Wat je ook kunt bespreken is tot waar en niet verder. Bv. meubels woonkamer af en toe OK, maar niet de werkkamer.
Ik zou ook eerst met man spreken. En als hij boos blijft, moet hij het maar zeggen lijkt me.

Kiki

Kiki

14-03-2009 om 15:56

Tsja, wat vind ik er van

Ik ben er een beetje ambivalent in.

Maar jullie hebben natuurlijk wel gelijk. Ik moet haar er helemaal niet op aanspreken. Mijn man heeft het probleem, hij moet het met haar bespreken.
Dat zal hij vervolgens niet doen denk ik, dus ben ik van het hele gedoe af

Ik vind eigenlijk dat ik heel duidelijk aan heb gegeven niet lastig gevallen te willen worden over wanneer wat schoon te maken en wanneer welke grote klus gedaan wordt. Dit doet zij vervolgens braaf niet en maakt alles naar eigen inzicht schoon en wij zijn super tevreden hierover. Ik vind dan eigenlijk dat ik niet moet zeuren als zij dit dan doet, want ik geef aan dat ik niet benaderbaar ben voor huishouddingen.

Maar ja, ik denk dat ik eruit ben. Mans probleem, man mag het bespreken

Ik vind dat het niet kan

Ik zou het zeker niet waarderen en ik zou dat ook gewoon zeggen. Kan je er nog bij zeggen dat het in dit geval gelukkig heeft uitgepakt maar dat je de volgende keer graag eerst haar suggesties aanhoort voordat er een restyling plaatsvindt.

Op zich hebben de posters die zeggen dat het eigenlijk jouw man is die het gesprek moet voeren ook wel gelijk natuurlijk. Desondanks: ik zou er wel wat van zeggen. Ik vind eerlijk gezegd dat je al over de keukenkastreorganisatie aan de bel had kunnen (moeten?) trekken, maar misschien ben ik wat territoriaal ingesteld.

Over hoe mijn vriend zou reageren als de werkster hier de huiskamer zou restylen durf ik niet eens erg na te denken, maar woorden als 'bloedspuwing' en 'hartaanval' komen spontaan bovenborrelen

Gelukkig heeft onze schoonmaakmevrouw geen ambities in die richting (geen tijd ook trouwens, gezien de staat van ons huis...)

Groeten,

Temet

Christientje

Christientje

14-03-2009 om 21:39

Wat een mop!

Ik werk zelf als werkster, en ik zou het werkelijk niet in mijn hoofd halen om de kamers anders in te delen ! Het idee !!!
Ik zou het ook zeker niet accepteren, zou een hulp mijn woonkamer anders inrichten. Ik huur haar in om schoon te maken, niet om de boel te verplaatsen !
Christientje

Heerlijk juist

Ik zou hetzelfde hebben. Ik was eens bij een vriendin met propvolle keukenkastjes en dan beginnen mijn handen echt te jeuken. Dus als ik huishoudelijke hulp zou zijn kan ik het ook niet laten om dingen praktischer in te delen. Waarschijnlijk heeft ze er een goed oog voor en ik zou me in de handen knijpen met iemand met dit talent.

Als ze iets doet dat je niet aanstaat dan zet je het gewoon weer zoals jij het wil. Die hint zal ze gerust begrijpen.

Heerlijk als je op deze manier andere inzichten krijgt. Ze mag van mij wel een paar keer hier komen en mij verrassen met haar ideeen!

Massi Nissa

Massi Nissa

15-03-2009 om 08:02

Mijn moeder

Mijn moeder was ook zo'n verwoede meubelschuiver. Toen ze op onze babydochter paste (in ons huis) veranderde ze ook van alles. Ik vond het prima, man minder, omdat hij een structo is die het liefst altijd alles hetzelfde houdt.
Ik zou wel blij zijn met zo'n werkster, al zou ik wel aangeven dat mijn man niet zo gecharmeerd was van haar actie - en dan afspreken dat ze in het vervolg het eerst even bespreekt. Ofzo. Ik begrijp trouwens wel hoe zoiets begint, ze haalt natuurlijk de meubels van hun plek om grondig schoon te maken en dan krijgt ze spontaan ideeen.
Groetjes
Massi

Ooit.........

in mijn ouderlijk huis hadden wij 2 'werksters' (2 zussen vandaar....i.p.v. 1 dag kwamen ze samen 1 ochtend.) en die deden hetzelfde. tot onze irritatie (pubers) want wij wílden onze kamers helemaal niet 'anders'. Mijn moeder had er geen problemen mee. Volgens mijn moeder was dat een logisch gevolg van het schoonmaken. Werkster schuift 1 keer in de zoveel tijd de meubels aan de kant (om eronder ook schoon te kunnen maken) en ziet dan dat het meubel veel handiger staat aan de andere kant....en laat het dus zo staan. Met de keukenkastjes idem. Pas als je ze helemaal uitpakt blijkt het 'anders' tóch handiger te staan. Zelfs als pubers begrepen wij het wel enigzins...maar we wilden het tóch niet (tenminste niet op onze kamers). Dat heeft mijn moeder de zussen gezegd en erna zetten ze keurig alles weer zoals ervoor, óók als het vreselijk onhandig was. De woonkamer/keuken andere kamers bleven ze altijd herstylen. We noemden ze thuis na verloop van tijd niet meer werksters of interieurverzorgsters maar 'de interieurontwerpsters' ....
groeten albana

Anders oplossen

Dat eigen houtje zou mij veel te ver gaan. Ons huis, en wij maken uit waar de boel staat. Maar als jij op zich blij bent met het resultaat van de meubelschuiverij, dan los je het toch anders op? Dan vertel je vriendelijk dat je het waardeert, maar wel in overleg. Gaan jullie gewoon eens in de zoveel tijd samen schuiven, iedereen gelukkig.

Sloddervos

Sloddervos

15-03-2009 om 21:49

Klinkt goed! welke regio?

Een overenthousiaste werkster! Dat is precies wat ik nodig heb. Wonen jullie toevallig in Amsterdam, en heeft de werkster nog een schoonmaakklus voor een paar uurtjes per week nodig?

Bloem

Bloem

16-03-2009 om 12:36

Klinkt als een prima werkster

Het klinkt mij heel goed, heb de mijne juist ontslagen omdat er ook na veelvuldig vragen nooit eens iets van zijn plek ging.

Gewoon wat je niet aanstaat terugzetten, dan is de boodschap vast ook duidelijk.

Bloem

Bastet

Bastet

16-03-2009 om 14:59

Bloem

Er zijn hulpen die echt alles van hun plek halen hoor,en gewoon alles weer op hun plek terugzetten!)
Dat zou toch mijn voorkeur hebben....
Bastet

Kiki

Kiki

16-03-2009 om 21:04

Helaas, mijn hulp zit vol

en woont niet in A'dam. Ik ben natuurlijk verder erg blij met haar.

Ik heb besloten het zo te laten, als man problemen heeft mag hij het oplossen.
Genista, ik wil juist niet met haar om de tafel over verschuivingen en huishouddingen Ik wil juist als ik thuis ben zo min mogelijk aan het huishouden denken

Kiki

Aan huishouddingen wil ik ook zo min mogelijk denken (zo verdring ik momenteel de was ), maar inrichting en meubelschuiven valt daar bij mij niet onder, hoor. Maar je hebt gelijk, als jij geen probleem hebt en je man wel, moet je man het maar oplossen.

Sloddervosje

Sloddervosje

18-03-2009 om 15:20

Temet (o.t.)

Jij woont toch in Amsterdam? Ben jij tevreden over je schoonmaakmevrouw? En heeft zij toevallig nog interesse in een extra schoonmaak job?

Sloddervosje

Wij hebben een hele goede schoonmaakmevrouw, maar via Home Works (dus een 'witte werkster'). Wel (helaas)duurder dan een 'gewone' werkster. De dames worden vziw alleen in de eigen buurt ingezet, dus zelfs als deze dame tijd over zou hebben - wat ik betwijfel - dan weet ik niet of ze bij jou ingezet zou kunnen worden.
Er was destijds een wachtlijst, maar de tarieven zijn sindsdien nogal opgelopen dus ik weet niet of er nog een wachtlijst is. Voordeel is wel: je betaalt de gewerkte uren, dus verder geen reiskosten, betaling in de vakantie of wat dan ook. En betaling via de bank, vind ik ook wel prettig. Bij langdurige ziekte komt en indien mogelijk een vervanger, bij vakantie soms ook (maar meestal niet). De dames hebben een arbeidscontract met het bedrijf, vond ik ook wel een plezierig idee.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.