Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wespen


Anoniemst

Anoniemst

17-10-2023 om 19:29 Topicstarter

Er hangt een goede hor en het raam zat steeds dicht, dus dat was niet de oplossing.

Durf het nog niet te zeggen, maar ik heb hoop dat we een beetje geholpen worden door het weer/de tijd van het jaar.

Anoniemst schreef op 17-10-2023 om 19:29:

Er hangt een goede hor en het raam zat steeds dicht, dus dat was niet de oplossing.

Durf het nog niet te zeggen, maar ik heb hoop dat we een beetje geholpen worden door het weer/de tijd van het jaar.

Het is ineens erg koud, dus de laatste bejaarde dames leggen waarschijnlijk wel het loodje nu.

Overigens hadden we het hier ook, maar mijn zoon is volwassen (was ook niet heel blij want twee keer gestoken). Voor het eerst dit jaar, misschien toch omdat het nog laat warm was? 

AnnaPollewop schreef op 17-10-2023 om 17:01:

[..]

De meeste mensen zorgen dan voor een fatsoenlijke hor.

Bij ons zaten ze in de spouwmuur. Zo kwamen ze ook binnen. We hebben nooit ontdekt hoe precies maar ergens via het plafond.  Daar helpt geen hor tegen en kan je dus ook niet verplaatsten.  Ergens heb ik het idee dat je wespennest verward met een bijennest De meeste insecten die in de buurt van een wespennest leven zijn sowieso ten dode opgeschreven.  Wespen zijn namelijk vrij felle jagers ( ik weet dat dat ik het einde van het seizoen niet meer zo is,  maar toch).  

Kimdekim schreef op 18-10-2023 om 07:25:

[..]

Bij ons zaten ze in de spouwmuur. Zo kwamen ze ook binnen. We hebben nooit ontdekt hoe precies maar ergens via het plafond. Daar helpt geen hor tegen en kan je dus ook niet verplaatsten. Ergens heb ik het idee dat je wespennest verward met een bijennest De meeste insecten die in de buurt van een wespennest leven zijn sowieso ten dode opgeschreven. Wespen zijn namelijk vrij felle jagers ( ik weet dat dat ik het einde van het seizoen niet meer zo is, maar toch).

Als ze door de spouw komen helpt een hor inderdaad niet nee.

Wespen jagen op andere insecten zolang er larven gevoed worden, als de larven allemaal zijn uitgevlogen gaan de werksters op zoek naar zoet omdat er dan geen larven meer zijn die hen van zoetheid voorzien.

Ik ben niet in de war met bijen. Er zijn ook mensen die wespennesten komen weghalen ipv vernietigen, omdat ze dat een natuurvriendelijkere oplossing vinden. Zie bv https://wespenstichting.nl/wespeninfo1/wespensoorten

Hoi, 
Wij hebben thuis een wespennest, deze hangt boven ons terras buiten Ik wil dit zo snel mogelijk weg hebben, vind het maar gevaarlijk. Nu ben ik op zoek naar een goede ongediertebestrijder. Ik had het ongediertebestrijdingsbedrijf OFS al gevonden. Ik heb hier alleen echt geen ervaring mee, dus heb geen idee of dit een goede bestrijder is of niet?
Heeft iemand raad?

AnnaPollewop schreef op 18-10-2023 om 08:14:

[..]

Als ze door de spouw komen helpt een hor inderdaad niet nee.

Wespen jagen op andere insecten zolang er larven gevoed worden, als de larven allemaal zijn uitgevlogen gaan de werksters op zoek naar zoet omdat er dan geen larven meer zijn die hen van zoetheid voorzien.

Ik ben niet in de war met bijen. Er zijn ook mensen die wespennesten komen weghalen ipv vernietigen, omdat ze dat een natuurvriendelijkere oplossing vinden. Zie bv https://wespenstichting.nl/wespeninfo1/wespensoorten

https://wespenstichting.nl/over-de-wespenstichting1/werkwijze

Dit zegt toch wat anders.

Waarom zou het te vroeg zijn voor de ongediertebestrijding? En voor de wespenvrienden onder ons, er zijn ook bestrijders die de dieren niet allemaal doodmaken maar het nest verplaatsen, dus die kun je daar op uitzoeken. Je moet toegeven dat voortdurend wespen in huis niet prettig is.

fennevluik schreef op 07-02-2024 om 16:12:

Hoi,
Wij hebben thuis een wespennest, deze hangt boven ons terras buiten Ik wil dit zo snel mogelijk weg hebben, vind het maar gevaarlijk. Nu ben ik op zoek naar een goede ongediertebestrijder. Ik had het ongediertebestrijdingsbedrijf OFS al gevonden. Ik heb hier alleen echt geen ervaring mee, dus heb geen idee of dit een goede bestrijder is of niet?
Heeft iemand raad?

wij hebben eigenlijk bijna elk jaar last van wespen in onze tuin, altijd weer op een andere plek. Vragen dan altijd OFS te komen. 1 keer komen is tot nu toe altijd voldoende geweest. 

Wij hebben al jaren 2 waspinators hangen. Nepnesten dus.
Niet dat we er nou echt in geloofden, maar kwaad kon het ook niet. We hebben nooit meer wespen gehad.
Wel die franse met oranje pootjes, maar daar heb je verder geen last van.

fennevluik schreef op 07-02-2024 om 16:12:

Hoi,
Wij hebben thuis een wespennest, deze hangt boven ons terras buiten Ik wil dit zo snel mogelijk weg hebben, vind het maar gevaarlijk. Nu ben ik op zoek naar een goede ongediertebestrijder. Ik had het ongediertebestrijdingsbedrijf OFS al gevonden. Ik heb hier alleen echt geen ervaring mee, dus heb geen idee of dit een goede bestrijder is of niet?
Heeft iemand raad?

Dat nest zal nou wel leeg zijn, kan je gewoon zelf weghalen als je geen aktiviteit ziet.

Ik kwam pas nog een wesp op zolder tegen, een grote, en heel suf. Omdat ik met mijn stofzuiger in handen stond heb ik die opgezogen. Stevige stofzuiger met hoge zuigkracht en veel stof, ik denk niet dat die het overleefd heeft. Ben een liefhebber van beesten, maar wespen die binnen overwinteren en dan in de lente denken, gaaf om op deze zolder een nest te bouwen, liever niet.
Meestal kom ik in een andere zolderkamer aan het begin van de herfst dode wespen tegen op de vensterbank. Maar nooit last van levende (of ze moeten via de open deur naar binnen komen).

Wespen gaan rustig 3 km verderop eten zoeken, dus nesten uitroeien garandeert niet dat er geen nesten in je tuin komen.
Er zijn bovendien heel verschillende soorten, dus soms zijn het maar kleine nesten van 10-25 wespen en daar heb je weinig last van. Ik snap dat iemand een groot nest in de tuin niet fijn vindt, maar zelf ben ik dan weer niet zo blij met alle gif in het milieu en het doodspuiten van alles wat ons eventjes hindert. Nog afgezien van alle verstening in de tuinen, en dan maar klagen dat het zo warm is en we zoveel wateroverlast en droogte hebben.
Maar dat terzijde.
Wat ik iedereen wel dringend op het hart wil drukken: mocht je een Aziatische hoornaar zien, meldt het dan zo snel mogelijk, want die komen steeds meer voor (dank zij de labbekakkerige aanpak van provincies) en zijn niet alleen heel gevaarlijk voor bijen en andere insecten maar ook voor ons. En ze planten zich voort in een tempo dat je bij gewone wespen niet ziet.

Wat een onzin. Een "gewone" limonade wesp of Duitse wesp zoals wij die noemen vliegt slechts bij zeer hoge uitzondering verder dan 300m van het nest. Bij temperaturen boven de 35 graden nog wel eens 600 tot 900 meter maar zeker geen 3km! Toch is het zelfs bij een straal van 300 meter vaak al erg lastig een nest te lokaliseren.  Zie je 1 wesp, dan kan deze inderdaad van ver komen. Heb je er 20 in de dakkapel, kun je ervanuit kan dat er een nest binnen een straal van 300m zit. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld bij een dame geweest die ervan overtuigd was dat ze een wespennest in huis had. Dit (stervende) nest bleek 100 meter verderop in een boom te zitten. Ze had echter op een petroleumstelletje stoofpeertjes gemaakt in haar loggia en op de geur van die heerlijke zoetigheid waren de wespen af gekomen. In plaats van het nest hebben we het petroleumstelletje weggehaald en de ramen van de loggia een dag open laten staan.   

Kleine nesten zoals bij de franse veldwesp bestaan inderdaad, maar daar worden wij nooit voor gebeld. Deze beestjes zijn namelijk echte carnivoren en helemaal niet geinteresseerd in zoetigheid. Dat icm de kleine nesten betekent dat ze voor geen enkele overlast zorgen. Datzelfde geldt uiteraard voor het grote aantal soorten solitaire wespen. Deze zorgen niet voor overlast en hiertegen wordt dan ook geen gif gebruikt.  

Ongediertebestrijders in Nederland mogen alleen nesten bestrijden als dit noodzakelijk is. In de praktijk is dit alleen bij de "gewone" wesp en hoornaars en alleen als deze zich in je directe leefomgeving of een openbare ruimte bevindt. Uitzondering is de Aziatische Hoornaar. Als het kan doen we dit zo eco-vriendelijk mogelijk.

Mvg,

Uw ongedierte bestrijder.

handige antwoorden!

dankjewel voor de adviezen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.