Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wie doet er aan zondagsrust?

in het draadje over Arnemuiden hierboven wordt er gevraagd hoe het met de*zondagsrust* zit.
ik realiseer me dat ik al 27 jaar geen zondagsrust ken,omdat mijn man ( een ook mijn ex)in ploegendienst werkt,
wij vieren weekend als hij vrij is,dat kan dus op maandag zijn maar ook op woensdag.op zondag ga ik dus gerust het huishouden doen of de auto wassen.
van huis uit kende ik wel een echte zondag,dat betekende ,op zondagochtend naar oma,zondagmiddag een spelletje doen en een blokje wandelen,en s,avonds bloemkool met sudderlapjes eten,elke zondag weer.( en autowassen of de was ophangen mocht niet op zondag,terwijl wij niet gelovig waren)
ik moet er nu niet meer aan denken,en vraag me af of er nog mensen zijn die een echte zondag houden?en betekend dat dan ook,geen wasmachine aan,geen ramen lappen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Juist niet

Wij mochten vroeger geen gras maaien op zondag"voor de buren" mijn ouders zelf kon het niets schelen, maar ze waren wel sociaal.Wat lawaai maakte ( boren enzo) moest dan maar op zaterdag.IIsjes kopen mochten wij gerust en ook naar het zwembad.

Ik doe niets aan zondagsrust.Manlief werkt 2 weekenden p/m en ikzelf één dus dat ene weekend dat overblijft doen we klussen en leuke dingen.

Sommige van mijn gelovige familieleden kopen niets op zondag en reizen dan bijvoorbeeld ook niet, behalve als een ticket op zondag een paar 100 euro goedkoper is dan mag het wel, hahaha

amk

amk

26-01-2009 om 23:13

Een beetje

ik doe echt wel rustig aan op zondag. Geen boodschappen of shoppen, terwijl hier de winkels elke zondag open zijn.
Het huishouden staat zeker op een lager pitje, het is echt een dag om bij te komen. Ik kook nog net, en was af, maar dan heb je het wel gehad. Maar als het moet doe ik echt de was wel. Ramenlappen doe ik uit principe gewoon niet te vaak, en dus zeker niet op zondag.

Vaste activiteiten hebben we dan weer niet. Beetje rommelen, naar de speeltuin als het er weer voor is, even naar het strand, of een filmpje kijken. In de winter komen we regelmatig onze pyjama niet eens uit.

Dus ja, een zondagsrust wel. Maar als mijn werkdagen anders zouden zijn zou het ook een andere dag kunnen zijn.

groet,
Angela

Jesse_1

Jesse_1

26-01-2009 om 23:57

Enigszins

Wij wonen in een redelijk Christelijk dorp en uitgebreid werken zal niet bijzonder op prijs worden gesteld op zondag. Wij nemen zelf dus ook een rustdag en klussen niet, en gaan ook niet uitgebreid in de tuin werken of zo.
Als het mooi weer is, was ik dus bij voorkeur niet - omdat ik de was niet in de tuin wil hangen. Al is het afgelopen zomer wel eens voorgekomen dat het toevallig op zondag uitkwam.
Kortom: wij maken van de 'nood' een deugd en zorgen dat we zelf ook één dag in de week lekker rust hebben! Heel gezond volgens mij .
Jesse

Mariska S.

Mariska S.

27-01-2009 om 00:15

Vroeger minder

Tot vorig jaar werkte ik in onregelmatige dienst - zelfs met de feestdagen werkte ik, dus er was niet veel sprake van zondagsrust. Nu moet ik wennen aan mijn 'kantoortijden' en ben ik in het weekend vrij, maar dan doe ik niet echt rustig aan. Op zaterdag klus ik wel maar op zondag zal ik dat niet doen - tenminste, dingen die lawaai maken. Dat kan je voor je buren niet maken, denk ik. Maar ik ga gerust op zondag weg, doe de was, klussen die geen lawaai maken, etcetera.
Ik ben alleen, met twee kleine kinderen, en werk vier dagen. Op de vrije dagen zal dus ook het huishouden moeten gebeuren, dus dan ook maar op zondag.
Groetjes, Mariska

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2009 om 00:41

Niet in de zin van 'zondag' rust

Als we een weekend zonder plannen hebben slapen we op zaterdag uit voor zover dat gaat, doen we de boodschappen en slapen ook op zondag uit. Ik doe wel een was, misschien zelfs 2, manlief kookt meestal in het weekend, dus dat hoef ik niet veel te doen. Heerlijk.
Komend weekend is wat vol. Ik ga zaterdag uit eten met een groep mensen (vanwege hun privacy vertel ik niet wie) en zondag ga ik in een andere stad op visite. Twee dagen op reis dus. Misschien ouwe wijvig, maar ik heb maandag vrij genomen om zo alsnog mijn 'zondag' te kunnen houden.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2009 om 00:42

Dán hoef ik niet veel te doen

en niet 'dat' dus.

Brianna F

Brianna F

27-01-2009 om 06:34

Die zondagsrust

De zondagse kleren aan, naar de kerk, bij thuiskomst koffie met een extra lekker koekje, wandelen langs het water, soms op familiebezoek.
Maar dat was 40 jaar geleden. Hoewel mijn vader ook op zondag werkte hield de rest van het gezin zich er goed aan.
Nu is zondag nog steeds 1 van de weinige dagen waarop weinig gedaan wordt. Geen huishoudelijk werk in ieder geval, een was wil ik nog wel draaien, maar that's it.
En de verdere dag het liefst zo weinig mogelijk inspanning

Bastet

Bastet

27-01-2009 om 07:31

Nee

Nee,ik hou niet bewust die dag rustiger dan andere dagen.Ik zal alleen niet uitgebreid uren gaan boren en timmeren,omdat ik rekening hou met onze enorm lieve buurvrouw,die vanuit haar geloof wel aan zondagsrust doet.
Groetjes,Bastet

Wij iets wel

wij doen zondag wel bewust iets 'rustiger' dan andere dagen...ik moet wel zo nu en dan werken, maar dan is het maar een half dagje en ben ik thuis tegen de tijd dat hier de rest gevoederd en opgefrist en gekleed is....dus ik 'mis' maar weinig.
huishouden doen we niet op zondag. een was draaien nog wel 's (als het b.v. geweldig weer is om de was buiten te hangen) maar dat is zelfs al uitzonderlijk.
wij doen zoveel mogelijk niks of leuke dingen.
ergens op bezoek, uitwaaien, speeltuin,spelletjes iets cultureels etc. dat dan weer wel.eten koken ook amper, iets makkelijks, wat al klaar is of we halen wat.
we gaan ook wel eens bij ouders op bezoek, maar dat is dan toevallig, want die zijn net zo ongelovig als wij en dus ook vaak niet thuis op zondag.
of we rijden naar mijn broer (45 km) bij voorkeur als het hier sáái is (lees niks te doen/georganiseerd) en daar iets leuks is. dan doen we eerst dat leuks en gaan daarna bij broer koffie drinken. soms blijven we daar plakken voor het eten. doet broer trouwens ook....dus die is hier zondag's ook nog wel 's met de hele familie.
oudste (15) gaat steeds meer haar eigen weg en het hangt van haar en onze aktiviteiten af of ze mee gaat of niet. soms wel, soms gaat ze zelf wat doen.
we gaan ook wel eens appart van elkaar weg, afgelopen weekend is man met jongste op pas geweest en ik bij een vriendin 'bijpraten'.
meestal doen we elke zondag eigenlijk wel 'iets'...realiseer ik me nu. onze buren houden geen echte zondagsrust. dus klussen op zondag hebben we wel eens gedaan. de buurman hielp zelfs mee. maar dat waren klussen die echt áf moesten en waar de vrijdag en zaterdag helaas niet genoeg voor waren. andersom doen de buren dat ook wel. man heeft wel eens de hele zondag staan graven bij de buren in de tuin (kwam aanbouw). maar wij hebben aan de andere kant sinds kort zeer gelovige buren. die zitten niet aan ons vast, maar we hebben het al wel gemerkt....ze verhuisden op zaterdag, deden zondag niets en gingen maandag verder....en élke zondag gaan ze nooit met auto of fiets weg. ze gaan alleen lopend (tot mijn verbazing, bestaat dat nog?). zelfs naar de kerkdienst met 2 piepkleine kinderen toen het hier -14 was. dik ingepakt dat wel.(op dezelfde tijd als ik met de auto naar het werk ging en de hele buurt nog in diepe rust was) en volgens mij mag de t.v er op zondag ook niet aan...(dit omdat hun kinderen tot het donker is t.v. kijken zonder lampen en dan flakkert dat scherm zo raar en dat refelecteerd in ons raam...)
ik heb geen idee of buurman aan de andere kant daar rekening mee gaat willen houden...nou, ja voorlopig hebben we beiden toch niks meer te klussen. en de was hangt aan de andere kant, daar hebben hun geen zicht op.
groeten albana

Nee

Van huis uit wel trouwens, maar zoals hierboven ook beschreven, wij DOEN wel dingen, maar we hoeven niets. Zoon maakt wel huiswerk, ik draai wel wasjes, man poetst motor oid, maar niets hoeft. Geen zondagsrust in de klassieke zin, maar wel een rustige dag. Is ook goed voor lijf en hoofd volgens mij.

Merla

Merla

27-01-2009 om 09:28

Beetje 'ouderwets' nog denk ik

Ja, wij hebben hier nog wel zondagsrust. Alleen niet meer met alles zoals het vroeger gebruikelijk was.
We hebben geen specifiek zondagse kleren meer, maar gaan wel elke zondag met het hele gezin twee keer naar de kerk (uurtje per keer). Op zondag 'zorg' ik alleen. En op zondag zet ik wel eens een wasmachine aan, maar verder doe ik niets. Lekker met een boek (of laptop) op de bank. Gezellig een spelletje doen met een of meer van de kinderen. Bij mooi weer soms een wandeling. En de kinderen maken ook wel eens (als het zo uitkomt) hun huiswerk al ben ik daar geen voorstander van.
Ik zie de zondag als rustdag echt als een must. Net wat Silone ook al zegt, goed voor lijf en hoofd, dus broodnodig!

Maylise

Maylise

27-01-2009 om 09:55

Nee, niet echt

Zondag werk ik meestal niet maar als ik een project persé af moet krijgen dan werk ik wel zondag middag en avond door. Man werkt een keer in de zes weken op zondag.
Klussen doe ik niet op zondag maar ook niet op ma tot en met za als ik eerlijk ben
Huishouden en zo doe ik wel als het zo uitkomt en ik ga ook rustig overal heen, restaurants, cafés, pretparken. Winkelen op zondag doe ik zelden maar daar is niets principieëls aan, ik vind het gewoon te druk.
Wel is hebben we een paar vaste rituelen.Zo ga ik zondag ochtend meestal naar de kerk. Mijn man kookt meestal de lunch en dan komen er vaak ook wel wat familie en/of vrienden eten om 12:00. We zitten dus zondag middag meestal aan tafel maar dat is wel gezellig. 's avonds kook ik dan heel simpel omdat we 's middags vaak wat later zijn en niemand enorm veel honger heeft. Dat zijn toch wel twee dingen die nu gewoonte zijn. Verder geen vaste gewoontes maar ik vind zondag ook een mooie dag (omdat er buitenshuis weinig activiteiten zijn) om tijdrovende klusjes te doen als foto's inplakken of een spel te spelen met de kinderen wat heel veel tijd kost.
Overigens staat niks in steen geschreven, we gaan ook wel eens een dag of een weekend weg.

Maylise

Ik vind het eigenlijk wel lekker....

...dat er hier nog 1 dag in de week is dat je niet hoeft te werken, de winkels dicht zijn, en er niet gesport wordt. Geeft toch een lui tintje aan de dag, en daar is zo af en toe niks mis mee. Mijn jongens zitten op golfles in de zomer, en dat is dus wel op zondag. En ik vind het eerlijk gezegd best irritant dat er dan weken achter elkaar voorbij gaan zonder dat er eens een ochtend 'niks hoeft'. (zaterdag moet er ook best vaak gesport worden door deze of gene). En ik kan me levendig voorstellen dat als alle winkels elke zondag open zijn je allerlei niet perse 'gezellige' winkelactiviteiten ook naar de zondag schuift. Nee. ondanks dat ik niet in god geloof vind ik zo'n rustige dag best lekker (hoewel ik gerust een wasje wegwerk of in de tuin aan de slag ga als dat zo uitkomt, dus echt principieel ben ik ook niet)

Ingrid

Nasha 1st

Nasha 1st

27-01-2009 om 16:45

Zondag voor ons

een dag zoals alle dagen van de week, alleen dan een waarop ik me meestal stierlijk verveel, omdat er niks te doen is in dit gat...

laurentineke

laurentineke

27-01-2009 om 19:18

Wel rustig doen

Ik woon in een plaats waar standaard alle zondagen vrijwel alle winkels open zijn en woon ook nog eens vlakbij de binnenstad. Zondags maken we er meestal een rustig dagje van. Wandelen, fietsen, kinderboerdij, speeltuin, familiebezoek, of thuis lekker uitgebreid spelen. Mijn zoon heeft vaak op zondag ook nog behoefte aan een middagdut om bij te tanken, zodat de middag bij ons bijna altijd rustig verloopt. Kerkbezoek af en toe ook, maar zeker als het mooi weer is, lokt de fiets of een wandeling toch.
Poetsen, en grote klussen doe ik eigenlijk bijna nooit op zondag. Wel een wasje draaien en in de droogtrommel. Soms doe ik wel eens een vergeten boodschap op de zondag en dan laat ik mij toch verleiden door verse broodjes tussen de middag. Wel is hier in de zomer op zondagmiddag veel te doen aan festivals e.d. Dan is het wel leuk om even de stad in te gaan maar vaak laten we het ook gewoon voorbij gaan.
Laurentineke

Wel rustiger

Toen we net samenwoonden had manlief er wel eens moeite mee dat ik op zondag iets in het huishouden deed of voorstelde om even de stad in te gaan als de winkels open waren. Hij is vrij streng gelovig opgevoed en al doet hij daar nu niet heel veel meer aan, die zondagsrust zat er ingebakken.
Inmiddels hebben we ons allebei wat aangepast: een wasje en koken en afwassen doen we wel op zondag, andere huishoudelijke dingen of echt klussen in huis niet. Tenzij het echt niet anders kan.
Winkelen doen we ook niet op zondag, maar als we tijdens een lange wandeling langs het ijskarretje komen, in de zomer dan, halen we wel een ijsje of iets te drinken ofzo.
Echte zondagsrust doen we dus niet aan, maar we doen op zondag wel rustiger dan de rest van de week. Bevalt me prima, inderdaad een dagje waarop niks moet.

Asa Torell

Asa Torell

27-01-2009 om 20:45

Hier verplicht

In ons eerste weekend in deze flat stonden meteen de buren op de stoep: in het huishoudelijk reglement (wat wij van de verhuurder niet gekregen hadden), stond dat je op zondag niet mag boren. Vriend (duitser) had aan mij en andere medeklussers nog gevraagd of het wel kon op zondag maar dat hadden wij lachend weggewuifd... foutje. Klussen moet hier dus op zaterdag.
Voor de rest doen we er totaal niet aan, zaterdag is ondanks de boodschappen, zwemles enzovoort echt mijn dag voor het weekendgevoel. Als ik toch iets voor het werk moet doen in het weekend, dan op zondag.

Proberen de zondag toch wel te beginnen met kerkbezoek, en verder geen grote dingen of klussen te plannen.
Enkel keertje dierentuin, maar winkelen wil ik echt niet.

Tirza G.

Tirza G.

27-01-2009 om 22:32

Nee

Niet. Zelf niet, maar met een man in continudienst en een dochter met veel wedstrijden op zondag, is het hier gewoon buffelen geblazen.

Tirza

tonny

tonny

27-01-2009 om 22:41

Het hele dorp is vol zondagsrust

op de eerste dag van de week.

Volgens mij is het prima voor de mens, een dag onthaasting, geen verplichtingen en geen heen en weer gerace. Het helpt als er om je heen dan óók rust is, zodat je niet tegen de verdrukking in op een andere dag 'rustdag' zit te vieren.

Wij gaan naar de kerk; dat zie ik niet als een verplichting, ik zit er op mijn gemak. Rust, bezinning, muziek, zingen, je gedachten laten gaan, nadenken over eeuwenoude woorden, je verbonden voelen met mensen van alle tijden die ook onderweg waren door het leven en zochten naar zin, zochten naar God, zich lieten inspireren door wat ze van Hem opvingen, op een of andere wijze. Me thuis voelen in een gemeenschap vol heel verschillende mensen.

Verder doen we op zondag niks bijzonders. Lekker snoepen, lekker eten, familie op bezoek of naar iemand toe, buiten zitten, fietsen, wandelen, spelletjes doen, lezen, knutselen, kaarten versturen en brieven/ mails schrijven, computeren, foto's inplakken - ach ik haal ook weleens een rommelkast uit als ik daar zin in heb.

Ik zet weleens de wasmachine aan (vooral omdat ik er nog steeds niet toe ben gekomen de dubbele meter af te schaffen) maar hang geen was buiten. Strijken - soms, als ik zin heb.

Oh ja, ik werk ook wel op zondag, en zelfs dat is dan heel rustig, terwijl ik er niks minder voor betaald word

tonny

Nee

Bij ons is zondag geen andere dag dan de andere dagen van de week. Natuurlijk geen school/bso/kdv en met mijn 'standaard' kantoorbaan ook geen werk, maar manlief werkt meestal wel enkele weekenden (incl. zondag) in de maand.
Ik doe op zondag alles waar ik zin in heb en voor zover ik weet stoor ik daar niemand mee hier in de omgeving!

Bible belt

Wij wonen in de bible belt van Amerika. De meeste winkels gaan na de kerkdiensten open (om een uur of twaalf), de supermarkten zijn vanaf een uur of zes 's ochtends open. Je mag alleen geen alcohol kopen voor twaalf uur. Erg irritant als je daar om elf uur staat met je kar vol wijn, grrrr. Maar meestal doe ik op zondag geen boodschappen.

We gaan heel vaak ontbijten in een frans(achtig) restaurant (La Madeleine voor de VS-kenners), lekker een croisantje in de cafe-au-lait dopen. Verder rommelen wij die dag heerlijk in en om het huis, vaak gezellig 'lunchen' (om een uur of drie) met onze Spaanse buren.

De zondag is hier toch wel vaak een lekker luierdagje.

Muusje

tonny

tonny

28-01-2009 om 09:33

Gedroomd - o.t.

nounou, deze kwestie - die toch echt zo lastig niet is - dook op in mijn droom vannacht.

Ik was op zondagochtend onder kerktijd samen met de vader van mijn schoonzoon (kerkelijk meelevend, slaat geen zondag over met grote houten balken en planken bezig - geen idee wat we aan het klussen waren, maar het was zwaar werk.
Er was ook iets met een vrachtwagen. Hij mopperde dat hij altijd last had teveel naar rechts te trekken met het stuur (???) en toen citeerde ik een gezegde dat mijn man nu en dan noemt: 'Wie zijn beperktheden kent, leeft groot' (oh, misschien is dat nog wat voor het kaartje van Pisa?)

tonny

Merla

Merla

28-01-2009 om 10:24

Tonny bedankt! ot

Wat een mooi gezegde! Die had ik nou net even nodig voor oudste dochter hier 't Is wel een wat ouwbollige tekst maar o zo waar! Ik kan hem goed gebruiken! En ik denk dat jij wel weet waarvoor

Rieke

Rieke

28-01-2009 om 11:50

Ja wij wel bewust

We gaan meestal naar de kerk 's morgens, en 's middags luieren, boek lezen, wandelen in het bos.
In de zomer met mooi weer varen en lekker ergens picknicken of patatje eten.
Familiebezoek valt ook onder zondagaktiviteit.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat wij beide wel weekenden werken, dus de gezamenlijke vrije zondagen zijn ook echt rustig. Van koopzondagen heb ik een afschuw, is niet aan ons besteed.

groene specht

groene specht

28-01-2009 om 16:11

Niet winkelen

Ik werk wel dingen af, maar winkelen zal ik nooit doen op zondag. Meneer Specht doet dat wel, terwijl ik katholiek ben opgevoed, en spechteman gereformeerd.
Ik doe het niet omdat ik toch ergens een zondaggevoel wil krijgen. Af en toe gaan we op zaterdagavond naar de kerk, naar een Thomasviering, daar krijg je ook al geen zondagsgevoel van. Op kerstavond begon hier in de stad de gezinsmis waar we heen wilden al om 17.00 uur. De winkels waren nog open! Was ook niet bevorderlijk voor een sereen Kerstgevoel.
Sinds mijn studietijd doe ik het grote werk in het huishouden op zondagochtend en noem dat Het Reinigen van de Tempel. VPRO op tv, stoffen, dweilen, wassen, opvouwen, de boekhouding, en alles op een rijtje zetten. Meneer Specht doet vaak mee, en anders gaat hij werken. Als alles weer lekker precies op zijn plaats staat en ligt kan ik opgeruimd aan de week beginnen. Tegen half 12 zijn we klaar en gaan we lekker wandelen, daarna een uitgebreide lunch met iets warms, 's middags werken, of naar een museum of familie of fietsen. Allemaal dingen die we niet doen op zaterdag.

Hier ook rustig aan op zondag

s'morgens naar de kerk en daarna rustig aan doen.

Wel gewoon wandelen, fietsen of zwemmen. Het gaat vooral om samen te zijn met het gezin zonder speelafspraakjes, clubjes enz.

Marmar

Marmar

29-01-2009 om 02:03

Nee

Tja, wat moet ik verder zeggen? Voor mij is zondag net zo'n dag als zaterdag. Wel een dag dat ik niet hoef te werken - dat doe ik van maandag t/m vrijdag. En ik mis vanalles wat in mijn vorige woonplaats wel kon op zondag en hier niet. Ik mis de bedrijvigheid en gezelligheid van de koopzondag. Hier kan je op zondag het centrum ingaan, rondlopen en toch niemand zien. Uitgestorven. Verder geen museum oid open. Erg saai.

Petr@

Petr@

29-01-2009 om 14:48

Wel zondagsrust!

Na een drukke week van werken, sporten en fungeren als taxi voor m'n zonen ben ik erg blij dat ik op zondag helemaal niets moet.
En ik heb een bloedhekel aan winkelen in de drukte dus zul je mij niet op een meubelboulevard of winkelcentrum op koopzondagen vinden!
Dus ik hang op zondag op de bank, en kom vaak niet eens buiten, lekker de hele dag in pyama )) Een wasje draai ik wel, als het moet, maar in principe doe ik niets in het huishouden op zondag.
gr.
Petr@

Caroline

Caroline

03-02-2009 om 13:25

Bij ons in duitsland is het verplicht!

In Duitsland is de zondagsrust verplicht, wanneer je er niet aan houdt kun je zelfs een bekeuring krijgen.
Dus grasmaaien, hegscheren etc (alles wat lawaai maakt) doe je niet op zondag. Kan soms lastig zijn, maar met name op een mooie zomerse dag kan het heerlijk zijn.

Dus eldt de regel: doe niet op zondag wat net zo goed op zaterdag kan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.