Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

angel3

angel3

13-04-2009 om 18:17

Wie heeft een tuin op het noorden en hoe ziet die eruit?

Ons nieuwbouwhuis to be heeft een tuin op het Noorden. We zijn nu een beetje aan het nadenken wat we zouden willen. Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen. Wat heb je in de tuin en waar? waar is het terras? welke stenen (zodat die niet meteen groen uitslaan door te weinig zon?), is gras te doen? valt het mee of tegen qua hoeveelheid zon?
Kom maar op.
Onze tuin is denk ik 6 meter breed en 8 meter diep ongeveer. Geen hoge gebouwen dus alleen ons huis als schaduw

dank!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Haha angel3

Met dank aan jouw goede voorbeeld gaan we over een paar weken verhuizen naar ons tijdelijke huuradres tot ons eigen huis klaar is.

En ook wij krijgen een huis met een tuin op het noorden/tikje noordoost. Nu tuin op zuidwest, dus heel ander verhaal en ook wij vragen ons af welke stenen,planten en noem maar op.
Dus als je 't niet erg vindt; ik kan je geen raad geven maar kijk wel heel geinteresseerd met je mee!

groetjes
Mare

Gras

Gras is hier een ramp. Maar daar teken ik bij aan dat mijn tuin erg weinig zon krijgt (vrij hoge bebouwing rondom) en dat de grond erg veel klei bevat en dus behoorlijk nat blijft. Fijn voor hortensia's, niet voor gras.

Eigenlijk heb ik meer een mosveldje. Hoewel: hoogzomer lijkt het nog wel wat. Maar dat is dus 1-2 maanden per jaar maximaal, de rest van de tijd is het tamelijk treurig.

Groeten,

Temet

Karin

Karin

14-04-2009 om 07:23

Hier ..

tuin op het noorden van 14 meter diep en 5 meter breed. Persoonlijk zou ik er nooit meer voor kiezen want je hebt nooit de zon op het terras bij het huis. Daarbij in de woning nooit zon. Maar dat is onze mening naar een aantal jaren. Waar je voor moet kiezen in de tuin voor planten zijn planten die het hele jaar groen blijven zoals bijv. buxussen. Daarnaast doen Hortensia's het heel goed. Gras hadden we maar hebben er uit gehaald vraagt heel veel onderhoud en doet het niet goed op het noorden. Probeer achterin de tuin een terras te maken waar je in de zon kunt zitten. Wat het ook goed doet is de schutting wit schilderen om het zo licht te maken.
Veel succes met de aanleg.

ayla

ayla

14-04-2009 om 09:40

Noord west

onze tuin ligt op noord west en wij vinden het erg fijn. halverwege maart hadden wij al zon aan het einde van de tuin en nu breidt zich dat telkens meer uit. Het stuk bij het huis blijft in gedurende de dag in de schaduw en de zon draait daar pas aan het einde van de dag naar toe, daarom heb je dus altijd een schaduw plek. Dat is wel fijn. Grad doet het ook niet heel goed maar volgens mij heeft dat meer met mijn kinderen dat met de zon te maken. Het gras gaat er dan ook uit dit jaar. We willen dit jaar natuurstenen tegels leggen en ik denk dat dat wel mooi wordt

Salvia

Salvia

15-04-2009 om 16:55

Hier ook veel schaduw

Wij hebben tot 12.00 uur de zon in onze hele tuin, daarna trekt die over het huis. Om twee uur is de zon helemaal uit de tuin weg. Op de plek waar we het langste zon hebben, is een zitje gemaakt. Om praktische redenen hebben we het terras bij de achterdeur. Hier hebben we schaduw vanaf 12.00 uur.

We hebben een grasveldje voor de kinderen om op te spelen maar het geen fraai gazon.

Met tuinieren vind ik het lastig om bloei te hebben aan de kant die al vanaf 12.00 in de schaduw ligt.

Het hangt ook wel van de grond af wat er allemaal groeien en bloeien wil.

Sommige planten zijn niet zo kieskeurig en andere verdragen diepe schaduw. Aan de schaduwkant doen bij ons het goed: lelietjes, rhododendron, aronskelken,geitebaard, japanse wasbloem, monnikskap, skimmia, mansoor, puntwederik,vingerhoedskruid en zelfs een stel stokrozen. Vroege bloembollen komen er gewoon in bloei. Van de eenjarigen doen goudsbloemen, cosmos en heemst het er redelijk, al begint de bloei pas in de nazomer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.