Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

anoniempje

anoniempje

13-01-2009 om 09:11

Wie heeft er tips, ik kan echt niet met geld omgaan!

Graag heb ik even wat tips,want ik kan niet met geld omgaan,nu heeft mijn man een aparte rekening voor me geopend en stort hij daar het bedrag op wat ik maandelijks mag opmaken,het is erg,maar het moet gewoon!
Nu doe ik gewoon de wekelijkse boodscahppen,maar dan zit ik al gauw op 150 euro per week(zijn met zijn vieren)
Maar ook koop ik spullen die eigenlijk niet noodzakelijk zijn,maar die ik toch graag wil!
Ik snap niet dat ik zelf niet eens kan zeggen van nu heb ik dit bedrag nog dus rustig aan!
Dan zie ik weer wat kleertjes die ik nodig vind voor de kinderen enz.
Heeft iemand een tip om er beter mee om te gaan,ik hoor van mijn vader ook altijd dat mijn moeder teveel opmaakt ha ha,dus heb het niet van een vreemde,maar ik vind het zelf niet leuk,maar heb het gewoon niet in de hand...........!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Gat in de hand

Gat in de hand

13-01-2009 om 09:21

Ik ook.

Hier nog zo één. Een aantal maanden geleden heb ik (hebben we) de knoop doorgehakt en heb de pinpassen aan mijn man gegeven en iedere week krijg ik 100 euro waar ik de boodschappen van moet betalen. Alleen de boodschappen en dan is die 100 euro ruim voldoende. Het klinkt misschien vreemd maar dit is op eigen verzoek want ik kan mezelf echt niet in de hand houden.
Als ik kleren wil kopen voor de kinderen of mijzelf dan vraag ik er gewoon om en meestal gaat mijn man gewoon mee, ook voor de gezelligheid.
Impulsaankopen doe ik zo niet meer en er is eindelijk weer eens wat ruimte in de kledingkasten want er was echt sprake van overvloed.
Van die 100 euro probeer ik zelfs nog te sparen en dat geld gaat ook echt in een spaarpot om over een aantal maanden als beloning iets moois voor mezelf van te kopen.
Een drastische maatregel maar ik voel me er prettig bij.

Je kan prima met geld om gaan

je kan het alleen niet in je zak houden.

Ik geef veel minder uit dan vroeger aan onzin, gewoon ik heb er geen zin meer in, al die zinloze troep die de voordeur binnen komt. Die dozen en kasten vol met ongebruikte zooi.

Dochter's kleding kast is nog steeds wel vol maar niet meer zo idioot vol als vroeger, ze draagt toch alleen maar de dingen die ze zelf aan wil en dat zijn een stuk of 3 setjes de rest hangt er gefrustreerd ongebruikt bij en ik haal ook geen winst meer met verkopen op ebay/marktplaats dus die lol is er ook af.

Verder vind ik 150 per week aan boodschappen nog niet eens zo erg, daar zitten wij momenteel ook wel weer op. Maar dan moet je dus verder ook niet te veel uitgeven aan prullen en kleding.

Guinevere

Guinevere

13-01-2009 om 12:21

Winkels vermijden

Hoe meer je in winkels komt, hoe meer je uit zult geven. Ik merkte het verschil duidelijk toen ik van het stadscentrum naar een dorp verhuisd was!
Dus: ga alléén nog naar de supermarkt. Mocht je toch een keer kleding nodig hebben, neem dan alleen een bedrag aan contant geld mee. Of helemaal niets, neem inderdaad die periode bedenktijd. En schrijf op wat je mist aan kleding, bijvoorbeeld: zoontje heeft een lichtblauw T-shirt nodig, en mama een paar sokken. Koop alleen de dingen die op die lijst staan.

mammie2

mammie2

13-01-2009 om 13:34

Boodschappentips

Hier zijn we met z'n vijven en we besteden 400 euro per maand aan boodschappen. Dit is inclusief drogisterijartikelen, maar exclusief cadeautjes.

Volgens mij helpt het een weekmenu te maken, waarbij je eerst kijkt wat je nog in de kast/koelkast hebt liggen.
Aan de hand van je weekmenu schrijf je je boodschappenlijst. Het is ook handig een white board in de keuken te hebben hangen, waar je elke keer als iets bijna op is, op schrijft, zo hoef je minder vaak tussendoor naar de winkel.

Verder moet je zorgen dat je gegeten hebt voordat je boodschappen doet. Het liefst ga je hooguit twee keer per week boodschappen doen: iedere keer dat je naar de winkel gaat, kun je verleid worden impulsaankopen te doen.

Tot slot zou je kunnen kijken of er een goedkope supermarkt bij je in de buurt is. Ik ben zelf een grote Lidl fan. Koop daar in ieder geval grote voorraden houdbare dingen, zoals wc papier. Bij andere supermarkten staan tegenwoordig de liter/kiloprijs, dus je kunt het goedkoopste merk uitkiezen. De duurste merken staan meestal op ooghoogte, dus buk!

Nog wat laatste tips: maak havermoutse pap als ontbijt, is supergoedkoop. Ik maak het met pakken houdbare melk die ik bij de Lidl insla. Geef de kinderen diksap mee in bekers naar school ipv pakjes drinken, ook een vrucht meegeven als pauzehapje ipv verpakte repen. Is ook nog veel gezonder.

Misschien is het ook een idee aan het begin van de week 100 euro te pinnen en dat in een boodschappenportomonee te stoppen, zie je gelijk hoeveel je nog over hebt.

Boodschappen portemonee is een goeie tip

dat ga ik ook eens proberen

Kiki

Kiki

13-01-2009 om 19:56

Mijn man en ik hebben onlangs besloten

niet meer op lege maag naar de supermarkt te gaan. Het werkt echt enorm goed. We geven zomaar 30 euro per week minder uit. Ook doen wij nooit boodschappen zonder lijstje, anders kopen we te veel

Het scheelt een stuk en de kar is een stuk leger.

MaximeM

MaximeM

13-01-2009 om 20:00

Maar met volle maag werkt ook niet

Hoi,

Ik stond vanmiddag in de supermarkt, nét na de lunch. Normaal ga ik veel later op de middag maar dat kwam nu niet uit. Maar ik had dus helemaal geen trek, zo erg zelfs dat ik écht niet bedenken kon wat ik nou vanavond moest gaan eten, had nergens zin in

Meestal haal ik het grootste deel van de boodschappen een keer in de week, maar voor het avondeten haal ik nog even wat kleine dingetjes (kan niet zo goed vooruit plannen)

maxime

Jippie

Jippie

13-01-2009 om 20:53

Lijstje

"Maar ik had dus helemaal geen trek, zo erg zelfs dat ik écht niet bedenken kon wat ik nou vanavond moest gaan eten, had nergens zin in"

Dan is de tip van Kiki extra handig: maak vantevoren een lijstje!
Bijkomende tip: ga minder vaak boodschappen doen. Niet elke dag die kleine dingetjes, maar doe het eens voor 3 dagen. Bedenk vantevoren wat je die 3 dagen wilt eten, zet die ingredienten op het lijstje als je het niet meer in huis hebt, vul het aan met de dingen die op zijn en precies dat ga je vervolgens kopen.

dc

dc

13-01-2009 om 21:06

Pen en papier

neem pen en papier mee naar de winkel, schrijf op wat je wilt kopen en wat de prijs is, en ga thuis bedenken wat je daarvan echt nodig hebt, en of je het ergens anders goedkoper kunt vinden. Bespreek het eventueel met je man voor een second opinion.

Op impuls kopen is heel erg destructief voor de portemonnee!

De ultieme tip!

Naast alle praktische tips hierboven (lijstje, volle maag, geen funshopwinkelbezoek) volgt nu de ultieme tip! Spreek met je man af dat hij GEEN, NIET en NOOIT extra geld geeft bovenop dat huishoudgeld van die nieuwe rekening en dat uitsluitend jij verantwoordelijk bent voor het in huis halen van de boodschappen. Jij zult, helaas op de harde manier, moeten ervaren dat op echt OP is. Het duurt misschien een paar weekjes, maar er zal absoluut een moment komen dat je door je voorraden heen bent, dat jouw rekening leeg is en er toch noodzakelijke boodschappen gekocht moeten worden...
Ik geef je op een briefje dat je je les dan supersnel geleerd hebt.
Groet,
Onyx (120 euro p.w., 5 personen plus 1 kat)

En als het echt moet

dan op de manier die ik slechts één keer eerder gezien heb: Aan de hand van je lijstje reken je uit hoeveel geld je nodig hebt en je neemt één euro extra mee. Het kan de manier zijn om op te starten, al ben ik de eerste die toegeeft dat het niet leuk boodschappen doen is op die manier. De dame die ik dit zo zag doen, vroeg bij ons (vleeeswaren) namelijk altijd om exact 100 gram, anders kwam het niet uit. Al moest het met halve of kwart plakjes, 100 gram moest het zijn.

Prulletje

Prulletje

14-01-2009 om 10:26

Genista

Maar dan moet je alle prijzen uit je hoofd weten! Nou ben ik daar wel heel erg slecht in, dus slecht voorbeeld. Maar zijn er tegenwoordig nog mensen die zo prijsbewust zijn?

Prulletje

amk

amk

14-01-2009 om 10:48

Prulletje

niet uit je hoofd, daar hebben ze het opschrijfboekje voor uitgevonden. Daar schrijf je steeds de prijzen in, bij voorkeur per winkel zodat je kunt zien waar iets het goedkoopst is. De prijzen schrijf je met potlood, en als ze wijzigen gummen en veranderen.
Dit lijstje pak je erbij als je je briefje maakt.

groet,
Angela

Prulletje

Prulletje

14-01-2009 om 10:53

Hahaha!

Blont!

Precies

En die euro extra is dus voor als er een keertje iets duurder is geworden.

Massi Nissa

Massi Nissa

14-01-2009 om 20:46

Sport

Ik heb vaak aan het einde van de maand dat ik nog voor twee a drie dagen boodschappen moet doen met een klein bedragje - zeven euro dertig ofzo. Dan kijk ik eerst thuis wat er nog in de koelkast, vriezer en voorraadkasten ligt. Met een lijstje ga ik dan naar het winkelcentrum en leg er eer in om onder die zeven euro te blijven (dertig cent reserve voor opteldementie). Als je dus een dertiger in de supermarkt ziet die met ogen naar het plafond geheven en gefronst voorhoofd in zichzelf getallen staat te mompelen (en op erge dagen daar ook nog vingers bij gebruikt) dan ben ik dat.
Groetjes
Massi

amk

amk

14-01-2009 om 21:39

Haha, massi

dan gaan ze je verwarren met mij. Elke zaterdag bij de laatste supermarkt die ik bezoek sta ik zo.
Om dan toch maar alles mee te nemen en te bedenken dat ik nu toch echt voor de rest van de week nog 3,50 heb + mijn 10 reserve euro's (ik pin een vast bedrag per week en stop daarvan 10 in een vakje) En dan aan het eind van de week toch nog 7,50 over houden dat vind ik dan weer een sport.
Het went dat gereken. Ik schrijf ook begrotingsbedragen op mijn lijstje. Biologisch willen eten is leuk, maar het budget is ook belangrijk. Meestal lukt het wel overigens. En dan lunch ik er ook nog eens van in de stad met dochterlief.

groet,
Angela

Sport

Ik maak er een sport van. Ik gebruik de eerdergenoemde huishoudportemonnee. Iedere zaterdag wordt de basis in huis gehaald, dat zit tussen de 40 en 50 euro. Dan pin ik op maandag 60 euro: voor ieder dag (incl. zaterdag) 10 euro per dag om verse dingen te halen en dingen die toch op zijn. Vrijwel nooit geef ik per dag dat bedrag uit, dus heb ik over als aan het einde van de week oma mee eet na het zwemmen van dochter, of als er een cadeautje gekocht moet worden. De sport is dus om zoveel mogelijk over te houden aan het einde van de week en het te pinnen bedrag op zaterdag zo laag mogelijk te houden. Met vier personen (eentje nog nachtluiers) en drie poezels kom ik uit op een 100 a 110 euro per week incl. cadeautjes dus of iets extra's of een gebakje, make-up etc. De allergrootste overwinning in deze sport: zo uitkomen en dan op het einde van de maand nog een leuk bedragje overhouden op die rekening. Vaste lasten gaan namelijk voor de overzichtelijkheid van een andere rekening.
O ja, en ook ik doe aan bukken voor de goedkoopste producten en loop regelmatig mompelend door de super.

lottie

lottie

20-01-2009 om 15:46

Simpele tip

Het wordt weer tijd voor zakgeld.
En lever je bankpas bij iemand in bewaring.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.