Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

assepoesje

assepoesje

06-03-2009 om 12:37

Wie heeft verstand van naaimachines?

ik heb een heeeeeeel oude Pfaff, die ik zo nu en dan uit de kast trek om een of ander te naaien. Eigenlijk onmisbaar al gebruik ik 'm niet heel erg vaak. Tot nu toe heeft ie het altijd probleemloos gedaan, maar nu lijkt er een probleem met de 'bovendraadspanning'. (Bij mij) een ronde knop die je op verschillende standen kunt zetten. Als hij in de normale (groene) zone staat, zo tussen 3 en 5, dan lijkt het alsof de draad veel te strak zit, je krijgt er dan met moeite beweging in (dus echt IN die knop). Ik heb nu genaaid op stand 0, dat ging wel, maar is natuurlijk niet verstandig op de lange duur.
Ik heb er al eens flink door geblazen, geprobeerd met een borsteltje er door te friemelen, de draad er een paar door bewogen (op stand 0), maar het blijft 't zelfde. Weet iemand of hier een simpele oplossing voor is ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

06-03-2009 om 13:00

Onderhoudsbeurt

dat werkte bij mijn heeeeel oude Elna altijd. Die had hetzelfde probleem.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-03-2009 om 13:07

Ook

Ik heb helemaal geen verstand van naaimachines, maar mijn oude Pfaff werkte ook weer een stuk lekkerder na een onderhoudsbeurt. Allerlei vastzittende onderdelen bewegen weer soepel.
Is niet goedkoop zo'n beurt (ik was zo'n 80 euro kwijt, hij was erg vuil), maar een Pfaff is dat wel waard.

69er

69er

06-03-2009 om 17:40

Hoe zien de steken er uit....

Kan je bij normale spanning zien dat de onderdraad naar boven getrokken wordt.......( en is de draad te strak bij het voetje naar boven of naar beneden?, nee, je zal niet de eerste zijn........)
Een vertekend steekbeeld kan ook komen doordat de spoel e rniet goed in zit of de klos boven niet af kan rollen ( maar je gaf al aan dat de spaning tussen de schijven zit).
69er

Bovendraad te strak = onderdraad te los?

Ik heb nooit een PFAFF gehad, zweer bij Singer. Dus ik weet niet zeker of het systeem hetzelfde werkt. Maar als de onderdraad in een metalen "huisje" zit, met een schroefje erop, kun je dit schroefje ook verdraaien om de onderdraadspanning te regelen. Misschien helpt het om daar wat mee te experimenteren. Bij mijn machine moet de draad daarin zo strak zitten, dat je, als je het ijzeren huisje aan de draad laat bungelen, hij niet vanzelf naar beneden zakt. Maar als je er als het ware zoals bij een jojo een rukje aan geeft, zakt het huisje wel naar beneden. Het komt heel precies, 1/2 milimeter los- of vastschroeven maakt al groot verschil. In jouw geval zou ik denken dat het schroefje voor de onderdraad spanning dus ietsje strakker moet.
Succes, Dominica

assepoesje

assepoesje

10-03-2009 om 23:47

't wordt toch die onderhoudsbeurt

hallo allemaal,
dankjewel voor het meedenken !
Dominica: wat je beschrijft over de draad in het spoeltje is hetzelfde bij de Pfaff.
Het probleem zit 'm echt IN de 'knop' waar de bovendraadspanning 'geregeld' wordt. Zodra je probeert de draad door deze knop te halen (normaalgesproken heel soepel en probleemloos), voel je weerstand. Hij gaat er bíjna niet in, en moelijk weer uit.
Ik naai nog even m'n laatste 2 dingetjes op stand 0 en dan ga ik hem ergens inleveren voor revisie, want (shame on me !)... DAT is volgens mij ooit één keer gebeurd en inmiddels al 'eeuwen' geleden..... Volgens mij bestaat de winkel van toen niet eens meer (kun je nagaan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.