Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wie kookt bepaalt ?


Het is me opgevallen dat sommige mensen met niet lusten bedoelen dat ze iets niet graag eten. Bij mij zit daar een groot verschil tussen. Ik lust geen boter, mosterd, orgaanvlees en olijven (en vast nog meer wat me even niet te binnen schiet). Dat vind ik echt ontzettend vies en van alleen de gedachte aan klonten boter krijg ik kokhalsneigingen. Dingen die ik niet graag eet zijn er in verschillende gradaties. Bietjes eet ik echt niet vrijwillig, maar zou ik bij een diner met de koningin nog wel wegkrijgen. Worteltjes vind ik mwah, maar eet ik wel als ze toevallig door iemand op tafel worden gezet.

Ik houd slechts beperkt rekening met "lussiknie". Behalve 2 groenten en inktvis en mosselen moet er hier van alles een beetje geproefd worden. Bijvoorbeeld: lust je geen zuurkoolstamppot, dan houd ik wat aardappelen apart voor de "lussiknie-er" zodat die ook een maaltijd heeft. Maar diegene krijgt wel een lepel stamppot om de smaak te leren. Vandaag niet lekker betekent niet dat je smaak volgend jaar nog vergelijkbaar is, dus blijven proberen.

Of gaan ze bij jullie spontaan alles lekker vinden, op zekere dag? Ik was altijd als de dood dat ik volwassen kinderen zou kweken die in een restaurant altijd alleen patat zouden lusten. Is niet gebeurd, mijn 18-jarige bestelde laatst truffelrisotto met patrijs. 😊

Net als jij moet hier alles, elke keer dat het op tafel komt, geproefd worden.  Gisteren had ik een gerecht met sperziebonen dus jongste heeft ze weer geproefd met ketchup dat wel. 😁

In principe ben ik niet zo dat overal appelmoes of ketchup overheen mag maar ja ik had voor man en mij en saus gemaakt waarvan de basis ketchup is.  Mijn argument dat weer niet alles lekker maken met ketchup ging dus niet meer op.  In onze saus zat dan ook nog ui, knoflook,  gember en citroen, hij wilde kale ketchup als saus.  Nou ja toen mocht het toch. 

Ik kook en doe de boodschappen, en dus bepaal ik. Man lust alles, ik geloof dat het lelijkste wat hij ooit over het eten heeft gezegd was "Dit hoef je niet per se nog een keer te maken" en dat was ook echt niet te hachelen. Dochter is een makkelijke eter maar wel vegetarisch, dus als zij in het weekend thuis is eten wij ook vegetarisch en door de week ook nog wel twee keer. Zoon is op zich niet moeilijk maar eet geen sausjes, huzarensalade en dressing. Dingen die ze echt niet lusten, dus echt actief vies vinden, maak ik niet. Dingen die ik zelf echt vies vind maak ik ook niet. Daarom hebben mijn kinderen nog nooit hutspot gehad want daar word ik misselijk van, en eten we ook nooit vet vlees. Erwtensoep ben ik ook niet gek op maar dat eet ik wel omdat alle anderen het echt heel lekker vinden. Toen ik inspiratie nodig had voor eens wat andere recepten heb ik een tijdlang van die maaltijdboxen gehad, drie maaltijden per week, zelf uitzoeken en alles wat lekker was (het meeste) komt vaker op het menu. 

Toch vind ik dat bijzonder. Als ik ergens niet zo'n trek in heb, kook ik wat anders. Dus als een van de gezinsleden ergens geen trek in heeft, hoeven ze dat toch ook niet te eten?

Meestal hoef je niet bang te zijn dat het volwassenen worden die niets lusten, als je niet dwingt om te proeven. Ik heb dat nooit gedaan, ze deden het toch niet, en uiteindelijk zijn ze uit zichzelf meer gaan proeven en eten. Jongste heeft daar 10 jaar over gedaan (oudste 8), maar inmiddels eet ze meer dan oudste. Risotto vinden ze allebei heerlijk, dus truffelrisotto met patrijs zouden ze zo kunnen kiezen. Mits ik erbij vertel dat truffel superlekker is en patrijs net kip

Ja, nou, echt ernstig dwingen doe ik niet hoor, maar wel zachte dwang, er vallen geen slachtoffers. Geen knijpers op neuzen en trechters in de keel. 😉

En ja, ik moest wel even uitleggen wat een patrijs was. Overigens, het ging schoon op.

Ik hoor toch wel van volwassenen die niets lusten, mogelijk door gebrekkige variatie van huis uit. Het hoeft niet ongezond te zijn als je weinig lust, maar ik gun mijn kinderen het plezier van allerlei lekkers.

Proeven hoeft van mij niet iedere keer als het op tafel komt, maar gewoon af en toe. Het scheelt waarschijnlijk ook wel dat dochter 19 is. Ze is totaal geen moeilijke eter en proeft altijd als er iets nieuws op tafel komt.Voor mij zit er ook een verschil in: dat vind ik minder lekker en dat lust ik echt niet. Zo heb ik bij het restaurant CTaste ontdekt dat ik echt geen zongedroogde tomaten lust. Ik zat ervan te kokhalzen. De rest wat op mijn bord lag vond ik allemaal lekker.

Spruitjes zit ik dan niet van de kokhalzen bij een paar, maar wel bij een heel bord. Geprakt met gekookte aardappelen en jus krijg ik het nog wel naar binnen, maar dan moet ik wel een andere smaak tussendoor kunnen eten.

Bij ons is het ook zo dat als iemand ergens geen trek in heeft dat we dat gewoon opschuiven naar een andere dag. Zolang er genoeg variatie zit in het eten ben ik niet moeilijk. Ik eet namelijk ook gewoon graag iets waar ik zin in heb en lekker vind.

Veto voor degene die betaalt

Mijn jongste had vanochtend en verzoeknummer ingediend. Snijbonen moesten er op tafel komen. 

Sta ik op de markt bij de groentekraam €4.75 voor 500 g. Dat doe ik dus echt niet, om allemaal genoeg te hebben ben ook dan €7,00 kwijt aan alleen groenten. Daar moet hij nog even op wachten tot ze wat goedkoper worden in het echte voorjaar. 

Haaknaald je mag vast de onze wel hebben....alweer snijbonen zuchtte zoon net, mag t niks anders zijn hahahaha. Ja hier  waren ze dus  in de aanbieding dus ik dacht ach neem nog een pondje mee  

Dochter is ook dol op snijbonen. Maar dan zoals we die bij opa kregen. Dus heb ik een paar van die blikjes in de la en als ze er een groente is die we niet zo lekker vinden, zoon is dol op broccoli, of ik heb wat weinig van een soort groente, dan nemen we, of zij alleen, dat blikje snijbonen. 

En inderdaad vers als het in de aanbieding is. Vers en gesneden want aan het snijden waag ik me niet meer.

Snijbonen zijn hier ook favoriet. Bij AH zijn ze goedkoper dan sperziebonen. Overigens snij ik ze altijd in grove stukken voor door een curry of soep oid, heerlijk.

AnneJ schreef op 23-02-2021 om 12:12:

En inderdaad vers als het in de aanbieding is. Vers en gesneden want aan het snijden waag ik me niet meer.

Ik knip snijbonen altijd.

Slim Mija, dat doe ik ook altijd al met de haricot verts. Goed plan.

Ik leg ze naast elkaar op een snijplank en snij in een keer een heleboel bonen door.

Vroeger had ik zon molen, was erg leuk om te doen maar mn tafel waar ik m op moest klemmen vonddatwat minder

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.