Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ah

ah

14-01-2009 om 19:43

Wit en 'less is more'

hoi,
ik ben benieuwd of er meer moeders zijn die hun huis met veel wittinten heeft ingericht en kleine kinderen heeft. Ik merk om me heen best veel reacties van 'zo hee'...je durft etc...
het is niet zo dat alles spierwit is hoor, de bank is heel donkerbruin en de aanrecht is donker maar verder heb ik incl de vloer veel wit en ik vind het prachtig en heerlijk, geeft ruimte, het licht speelt er mooi mee etc..
daarnaast ben ik ook niet het type van veel accessoires...meer het 'less is more' idee...
zijn er meer met deze voorkeur??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

14-01-2009 om 20:18

Hier ook

Hoi,

Wij hebben al jaren een witte bank (ikea, wel wasbare hoezen) en op de bovenverdieping witte vloerbedekking. Dus schoenen en eten zijn verboden op de 1e etage. Het is op zich prima te doen hoor met kinderen, het is maar net hoe je er zelf in staat. (ik poets maar een of twee keer per dag de vlekken weg en verder laat ik de boel de boel)

Maxime

Bianca

Bianca

14-01-2009 om 20:34

Mooi

Ik vind wit tinten in huis geweldig. Ben ook langzaam aan het overgaan op alles "wit". Wil ook veel rommeltjes, prulletjes wegdoen.

MLN

MLN

14-01-2009 om 20:36

Hier juist niet

Hier dus echt het tegenovergestelde. Vrij donkere, houten meubels, donkergrijze bank, wel een lichte parketvloer door het hele huis. Blauwe keuken met witte tegeltjes, donkerhouten trap naar boven en veel, heel veel prutsels, frutsels en spulletjes. Overal boeken, kaarsjes, foto's, speciale dingetjes met speciale memories enz. enz. Totaal niet 'less is more'. Soms zou ik dat wel willen hoor....zeker wat betreft afstoffen. Heel af en toe vliegt het me ook wel eens aan: wat is het hier vol...!!!! Dan wil ik opruimen, weg met alles, andere meubels, andere kleuren, NIEUW! Maar na een paar dagen zakt dat gevoel en dan kom ik thuis in mijn knusse huis en het voelt als een warme, wollige winterjas waar ik al jaren in 'woon'.
Ik vind het ene ook niet mooier dan het andere. Ieder het zijne. Maar ook ik denk inderdaad wel eens: wit (!), moet er niet aan denken met een peuter en drie katten in huis.....

Wit=klinisch en less=minder

Ook geen fan dus. Wel wit(tig) op enkele muren en op de plafonds, dat was dan ook gelijk al het wit hier in huis. Ik heb liever warme tinten (bruin, oranje, rood, ecru).

Yvon Meijer

Yvon Meijer

14-01-2009 om 21:15

Zou wel willen..

..maar hoe hou je een huis in godsnaam leeg met kinderen?? Het huis wordt hier volgehangen met werkjes en knutseltjes; dat ga ik ze niet verbieden ofzo.. Groetjes, Yvon.

ol3

ol3

14-01-2009 om 21:24

Tekeningen

tuurlijk heb ik die ook op de deuren hangen en de woonkamer ligt ook vol met Lego en de eettafel ligt ook vol met kleurpotloden enzo
maar met frutsels bedoel ik meer dat de vensterbanken niet vol staan met van alles, behalve een paar mooie planten en glazen potten

Yvon Meijer

Yvon Meijer

14-01-2009 om 21:33

De vensterbanken

liggen hier ook vol met knutsels van de kinderen.. Maar nergens staan frutsels van mezelf, ik hou er ook niet van. Ik weet nog dat mijn broer en schoonzus bij ons op bezoek kwamen in dit huis waar we toen ongeveer een jaar woonden. Ik hoorde van mijn ouders dat ze het zo raar vonden dat we niks aan de muren hadden hangen, schilderijtjes, foto's weetikveel. haha.. Heerlijk gewoon grote lege muren.. maar goed, ondertussen wordt het huis dus overgenomen door vlijtig gemaakte werkjes van de kleinste bewoners van ons huis.

ol3

ol3

14-01-2009 om 21:45

Lege muren

ja maar dat is ook niet makkelijk om iets leuks voor aan de muren te vinden! ik wil ook nog iets moois boven de bank maar daar moet je echt tegenaan lopen. hier ook lang lege muren gehad hoor! blijf de foto's op linnen een succes vinden!!

ps ah=ol3

Astrid

Astrid

14-01-2009 om 22:31

Lekker sober zonder speelgoed

Hier 3 kinderen van 5, 8 en 10. Behalve werkjes op de koelkast wil ik geen werkjes in mijn woonkamer of keuken. Dus niks op ramen, deuren of vensterbank.

Vroeger had ik een woonkamer vol speelgoed, maar ik heb nu al jaren alleen 2 kratten onder het dressoir met Playmobil en de treinbaan. Verder geen speelgoed beneden, ook niet in een kast. Als de lego naar beneden komt, dan moet er een andere bak naar boven. Je kan immers toch maar met 1 of hoogstens 2 dingen tegelijk spelen. Een treinbaan of een kamer vol playmobil mag voor een dag, daarna moet het weer de krat in.

Qua meubels is het hier ook vrij wit. En zeker vrij rustig. Ik heb een wit leren bank en poef, zwart leren stoelen en wat blank houten meubels. 1 Muur is nu nog knal groen, maar die wordt straks ook weer wit. Ik houd wel van sober. De kamers van mijn dochters zijn juist heel druk. Ook weer leuk. Onze slaapkamer heeft ook vrij druk behang, wel in rustige tinten. Kamer van zoon is juist vrij clean en sober (hij is zelf erg druk)

Ik kan er niks aan doen,

maar als ik in zo'n steriel wit huis op bezoek ben krijg ik altijd een tandarts gevoel. Vooral als er dan ook nog eens rolgordijnen of iets dergelijks hangen en tegels op de vloer liggen.

Nee, doe mij (net als Silone) maar warmte. Dikke wollige gordijnen, oranje, bruin, creme. Hout op de vloer. Heerlijk.

Gelukkig mag iedereen helemaal zelf kiezen hoe zijn huis eruit ziet...

Ingrid

Roomwit

wij hebben een roomwit bankstel , blank houten meubelen in de whitewas,roomwitte muren,en roomwitte deuren en kozijnen.
ons huis is echter heel fleurig ,omdat ik veel accesoires heb in alle kleuren rood en paars.( de roomwitte gordijnen heb ik paars geverfd)
voordat het rood en paars in huis kwam hadden we veel bruine en beige accesoires.
als we deze kleuren weer zat zijn,kopen we weer assecoires in een andere kleur,en hebben we weer een totaal andere inrichting.

Rieke

Rieke

15-01-2009 om 00:39

Ja en nee

Muren en gordijnen wit, vloer hout en antraciet steen, aanrecht wit, keuken antraciet. Vloerkleden dik, wollig, rood. Boekenkast en piano notenhout.
Maar de basis is dus wit, ik hou er wel van. Maar wèl gecombineerd met warme tinten. Weinig prulletjes in huis trouwens, 1 grote gekleurde zeefdruk aan de muur.
Voor mij geldt ook less is more.

reina

reina

15-01-2009 om 07:08

Ooit

Ooit had ik veel wit en lichte tinten in huis, behoorlijk steriel, was mode en ik vond het wel mooi. Maar met de kinderen vond ik het eigenlijk niet echt praktisch en na een tijdje begon het me erg te vervelen, te saai en te kil vooral. Toen hebben we de hele kamer opnieuw ingericht en nu is er geen wit meer te vinden (op plafond na) en het is vol, kunst, foto's, bloemen, houten meubels, blauwe leren bank etc etc., veel meer 'ík' en praktischer (want al hebben wij geen kinderen meer in huis, er komen wel regelmatig kinderen over de vloer en er loopt hier een hond rond) en dit verveelt me niet omdat het gewoon veel meer bij mij past.

Bastet

Bastet

15-01-2009 om 07:43

Wit en design,emma

Wit en design is niet hetzelfde.Je kunt zeer romantisch/brocante etc ingericht zijn,maar dan in iwt.Of heel landelijk en wit.Ik heb heel veel wit,maar geen design!
Groetjes.Bastet

margje van dijk

margje van dijk

15-01-2009 om 13:13

Nitwit

Ik ben ook geen wit mens. (Nee, wel een wit mens, maar geen wit-mens. Een geen-wit mens. Nitwit?

In ons oude huis een warme eiken vloer (nou ja, het toplaagje dan), een oranje muur, een rode designbank deed het verrassend goed in combinatie met dat oranje).

In het nieuwe huis waren alle muren wit en dat hebben we zo gelaten (op 1 muur na, die is nu groen). De rode bank is nu oranje (bekleed). De vloer is terra-kleurig grint. (Grint klinkt koud maar in deze kleur oogt het juist warm, gelukkig).

Alle meubels hebben 'warmte': een Chinese kast, oude (geloogde) houten stoelen, warme gordijnen (met Afrikaanse stof erin verwerkt). Ik vind ons huis ergens wel strak, maar door de kleuren en de stijl is het dat juist weer helemaal niet.

Mijn moeder heeft al sinds 1985 een spierwitte keuken met veel marmer (aanrechtblad, vloer). De keuken is nog steeds mooi vind ik. Maar hij is mij veel te wit, ik aard niet in wit.

Dus nee, hoewel ik het soms wel mooi kan vinden op basis van wat bv. mensen in dit draadje beschrijven is het toch (ook) niets voor mij.

Overigens hadden wij in ons oude huis een witte badkamer (bad, wastafel, wc) en die leek veel sneller vies dan in ons nieuwe huis waar alles beige is (wastafels, wc, geen bad meer). Ik vind beige wel foeilelijk maar dit onverwachte voordeel vind ik wel heel fijn. Ik heb de badkamer weer opgeleukt met een frisgroene nepplant en handdoeken in paars, oranje, lime en steenrood. Dus hoewel ik qua badkamer best neig naar wit is het toch weer het tegendeel geworden.

Margje

Anneke Boerma

Anneke Boerma

15-01-2009 om 19:15

Achgut, ik ook al niet...

In ons nieuwe huis hebben we zandkleurig en rode muren, een koei van een bank, zwart met rode kussens, groene stoelen, zwarte piano en veel hout, op een blank houten vloer.
Een slaapkamer is roze en oranje, een is groen, blauw en oranje, een helemaal blauw (met wit houtwerk dan en het laatste kamertje ga ik oranje marmeren met zwart glanzend houtwerk!
Een blauwe badkamer maakt het af. Helaas, ik ben helemaal geen witliefhebber.
Weet je wat leuk zou zijn? Als we onze woonkamers een zouden kunnen fotograferen en uploaden naar deze website! Of een andere openbare wensite waar je foto's kunt publiceren. Lijkt me enig om eens bij jullie binnen te kijken
Ik heb trouwens bij de verhuizing heel veel rommeltjes weggegooid. De enige beeldjesrommel die we nog hebebn, is spul van mijn man (en díe wou het juist graag strak en netjes hebben
An

MaximeM

MaximeM

15-01-2009 om 23:07

Heel lang kleur gehad

Hoi,

Ik heb ongeveer 10 jaar een heel kleurig huis gehad. De slaapkamer van ons had 2 kleuren knal blauw. Dochters kamer had op iedere muur een andere kleur, zacht geel, zacht groen, lichtblauw en varkentjes roze. Zoon had oranje met geel gestreept en de andere muur blauw. Beneden hadden we een rode muur en een vloerkleed met geel en wit. Kussens op de bank hadden kleurtjes en een schilderij. Echter de afgelopen 3 jaar is alles witter en witter aan het worden. Heerlijk, rust ! De stijl is inderdaad landelijk wit. Dus veel wit tinten gecombineerd met bruin tinten (houten vloer, houten tafel, bruine stoelen) maar verder ook heel veel wit, witte bank, 3 witte muren en een bruine, licht beige vloerkleed, witte kast. En ik heb heel veel prullen weggedaan. De kinderen zijn inmiddels niet meer zo klein dat ze allemaal kindertekeningen meebrengen. Maar in de keuken heb ik nog een magneten bord waarop dingetjes gehangen kunnen worden. Dit kan je alleen niet zien vanuit de woonkamer, daar oogt het dus lekker rustig.
Wij waren daar echt aan toe na jaren kleur (soort villa kakelbont zeg maar)

Maxime

Bastet

Bastet

16-01-2009 om 07:37

Emma

Ik had de indruk dat je suggereerde dat een wit huis alleen kan als je design hebt,ik hou ook erg van natuurlijke materialen inderdaad,maar dan in wit..)Groetjes,Bastet

reina

reina

16-01-2009 om 08:53

Mooi en mooi

Soms vind ik een hele witte inrichtng wel erg mooi om te zien, net als ik moderne, steriele, roestvrijstalen keukens soms erg mooi vind om te zien. Maar niet mooi voor mij om te hebben, ik ben een mens van kleur heb ik gemerkt (ook mijn tuin moet kleur hebben en niet alleen witte bloemen of alleen groenblijvers), dus mijn woonkamer en keuken moeten kleur hebben (en vooral niet steriel zijn). Dus soms is mooi niet mijn-mooi.

Reina

"Dus soms is mooi niet mijn-mooi."

Dat is nou precies zoals ik het ook zie. Er zijn heel veel dingen mooi, maar dat wil niet zeggen dat ik het voor mezelf ook zo zou willen.

Overigens hier een beetje mengelmoes: muren zijn wit (nog wel, we willen gaan veranderen maar we weten nog niet precies wat we dan wel willen), deuren zijn wit en de bank en keuken zijn meer gebroken wit (ofzoiets) maar de vloer en andere meubels zijn hout, gordijnen en accessoires rood en zwart en veel frutsels van de kinderen overal.

mirrekr

mirrekr

16-01-2009 om 12:02

Kleurenlamp

Niet zo heel lang geleden zijn wij verhuisd. Ik ben zelf ook een mens van kleuren, maar samen kwamen we er niet uit. Ik wil het liefste over the top, en mijn lief griezelt daarvan. Om nog maar even geen relatiecrisis aan te gaan hebben we nu alle muren nog wit gelaten. Ik heb nu zo'n mooie Philips kleurenlamp, zodat de kamer in het (schemer)donker prachtig gekleurd is. Ook heb ik de binnenkant van de boog naar het nieuwe deel met glitterverf geverfd. In het daglicht zie je niets en is het gewoon wit, maar met die kleurenlamp erop schittert de boog heel vaag, erg mooi.
Overigens, die gekleurde muren komen er toch wel, ik denk bijvoorbeeld aan een mooie frisgele baan in de keuken. Maar voor nu bevalt wit ons prima (met daarbij een oranje bank, teak hout, staal en glas). Nu is het eigenlijk best rustig en vrij leeg, ook wel eens een verademing.

Hier ook wit, maar wel warm en sfeervol (vind ik)

Hier hebben we ook jaren felle kleuren gehad. Ik ben ook echt een kleuren liefhebber, maar al die kleuren op de muren daar werd ik op den duur kriegel van. We hebben nu een ander huis en we hebben besloten om het eens anders aan te pakken. De basis is wit (flexa monacowit) we hebben onze eigen meubelen diezelfde kleur geverfd (sommige moeten nog, maar te weinig tijd de vloer is caramelkleurig eiken. De bank is cremekleurig leer en de eethoek is strak houtkleur met donkerbruin leren stoelen. We hebben het gefrutsel van de kinderen opgelost door een kinderhoek te maken door een dressoir dwars in de kamer te zetten en daar hebben we de achterkant van behangen met een brocant behangetje. Daardoor ook wat meer sfeer. Dan hebben we in die kinderhoek 2 witte planken opgehangen met de knutselwerken van de kids. Dat oogt dan ook weer gezellig aan de muur. Verder inderdaad fel gekleurde kaarsen, potjes e.d. Omdat we onze oude meubelen geverfd hebben (was geloogd gepattineerd eiken) heb je nog wel die paar ronde vormen van vroeger en ziet dat er gezelliger uit (vind ik)

Het is wel te omschrijven als klassiek modern denk ik.
Pfff, dat valt tegen om dat op schrift uit te moeten leggen
Groetjes Lied

liedewij

liedewij

18-01-2009 om 16:30

Vrolijk rommeltje

Hier een vrolijke kleurige boel. Weinig meubels. Veel te weinig kastruimte dus toch overal wat.(wat mij soms enorm irriteert). Een wand rood , een lange wand wit en een wand goud. Donkerhouten kast en dressoir. Knalrode leren bank, zwarte stoelen. Houten eettafel.Oude donkerhouten versleten kerkbank. Veel schilderijen en kunst aan de muur. Lid van de kunstuitleen. De huiskamer wordt in geleefd; de computer met printer en zooi in de hoek. Televisie vind ik lelijk(ook die nieuwe plasmadingen) dus die staat in de kast. Wel veel bakken lego/playmobiel. Klein tafeltje en boekjes voor de kleinste. Knutsels en schooldingen hangen aan de muur.
Maar dit jaar krijgen we een nieuwe (rustiek eiken houten)vloer. Een nieuwe keuken; magnoliawit(hoogglans) met een leverkleurig blad. En we twijfelen over de muren. Ik vind al dat wit bij andere mensen prachtig...maar ook doodsaai. Het past niet bij ons. We hebben 1 lange wand (11 meter) , deels woonkamer deels keuken . Ik overweeg nu die lange wand in 2 kleuren te schilderen. Bruin/grijs wat bij de keuken hoort(zodat de witte keuken mooi afsteekt) en de rest licht wat bij de woonkamer hoort. Is dit heel raar? Enerzijds zou ik wel naar een rustiger inrichting willen. Anderzijds vind ik het zo saai en houden we van kleurige kunst.
Tips? (of mag ik dat in dit draadje niet vragen?-dan hoor ik het wel)

groeten Liedewij

MaximeM

MaximeM

19-01-2009 om 22:00

Liedewij

Hoi Liedewij,

De kleurencombi's die je noemde klinken heel sfeervol (het rood en het goud) wij hebben ook een tijd een rode muur gehad maar vond het leuk om weer eens af te wisselen. Als je van kleurige kunst houdt zou ik juist de muren een rustige tint geven, dan valt je kunst juist ook veel meer op toch? Ik heb een muur die ook in twee kleuren geverfd is, het staat heel leuk, maar de muur maakt ongeveer op het midden een knikje, dus de muur in de voorkamer is wit, dan komt er een knikje van 10 cm en dan gaat de muur weer verder in het donkerbruin ('s avonds lijkt het bruin en met daglicht is het een soort warmgrijs) Verder dus veel bruine en witte tinten in huis en alle rommeltjes weggewerkt in manden/kasten enzo. Ik vind het onrustig als ik overal waar ik kijk zooi zie, vandaar dat het weggemoffeld is in manden en laatjes. Toch ziet het er hier niet steriel uit hoor.

Maxime

ah

ah

28-01-2009 om 17:31

Leuk om al die reacties te lezen!

toch best veel mensen net als ik gek op wit en less is more maar ook heel leuk om te lezen hoe andere het ingericht hebben!

het gaat uiteindelijk allemaal om het gevoel wat je moet hebben als je in je eigen huis hebt he? ik kom ook regelmatig binnen bij mensen met bv een rood geverfde muur en kan dat echt harstikke leuk vinden of een huis vol met accessoires (mijn beste vriendin heeft dit en het past gewoon bij haar en zo is zij gewoon) en als ik bij haar thuis ben voel ik me ook heel erg thuis maar als ik dan thuis kom en mijn rustige muren en accessoires zie wordt ik weer helemaal vrolijk

wat hebben jullie eigenlijk aan de muur hangen? ik wil boven de bank nog iets moois, het liefst 'kunst'...maar vind niet veel mooi of dan vind ik iets leuk en mijn man niet

MaximeM

MaximeM

28-01-2009 om 23:14

Canvas

Hoi,

Ik heb boven de bank een canvasdoek van mijn kinderen (zwartwit en ze kijken niet in de camera) Verder heb ik op een andere muur een hele mooie ets die qua afbeelding heel veel voor mij betekent, persoonlijke herinnering aan een familielid.
Ik heb ook wel eens een spiegel boven de bank gehad, maar daar was ik na een tijdje toch op uitgekeken.

Maxime

Marmar

Marmar

29-01-2009 om 01:50

Boven de bank?

Boven mijn banken hangt niets want ze staan niet tegen een wand. Ik heb geen heel grote woonkamer maar daarom wel 2 kleine types banken gekocht, heel simpel en strak en knalrood. Ze kunnen dus gewoon midden in de woonkamer staan. Beter voor mijn witte muren. Want in mijn vorige woning stond een bank wel tegen de muur en boven die bank werd het groezelig met schattige kinderhand afdrukjes....
De rest van de woonkamer heb ik qua inrichting zo minimaal mogelijk gehouden - bijvoorbeeld geen salontafel. Wel soort bijzet 'dingen' waar je ook op kunt zitten. Het meeste andere meubilair, gordijnen en vloer in natuurlijke tinten of wit.
Aan 1 wand hangt vertikaal de grootste spiegel die ik kon vinden in een strakke lijst. Daarnaast twee zeefdrukken die ik voor weinig bij de Kringloop heb gekocht, icl strakke lijst. Bij een andere muur heb ik een soort snelbinders waar ik o.a. de tekeningen van dochterlief tussen 'exposeer'. Paar heel grote planten.
Zou je denken dat het heel steriel en ongezellig zou overkomen, nou nee. Vooral de kinderen weten de ruimte goed te vullen met rondslingerende skeelers, kledingstukken, schoolboeken, telefoons en opladers etc. Op de ramen allerlei zelfgemaakte raamversiering en al hun 'kunstwerken' overal te vinden. Maar ikzelf heb er ook een handje van om kranten, boeken, administratie etc. veel te lang te bewaren op allerlei stapeltjes. Eigenlijk lijkt de woonkamer wel wat op een kinderopvangverblijf. Oeps.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.