Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vriendin

Vriendin

03-07-2017 om 17:51

Wonen in België

Wij wonen in de grensstreek en mijn vriend wil een appartement kopen in België. Nou is er natuurlijk veel te vinden op internet en voor de financiële zaken komt er deskundig advies maar ik wil graag weten hoe dat nou is, wonen in België.
Wij hebben allebei geen kinderen die meeverhuizen dus info scholen of zoiets hoeft niet maar wel tips en tricks over het als Nederlander wonen in het buitenland in het algemeen en in België in het bijzonder.
Iemand hier die dat ook gedaan heeft?

Niet doen

Het leven is hier ontzettend moeilijk, de levensstandaard is zeer laag, de belastingen uitzonderlijk hoog, in alle winkels heerst grote schaarste. Sociale zekerheid is hier vrijwel onbestaande, de wegen zijn de slechtste van Europa, veel van onze steden zijn in hun geheel no-gozones. Vastgoed is zeer duur en Nederlanders worden hier systematisch vervolgd en gediscrimineerd. Niet doen!

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

03-07-2017 om 23:45

Je vergeet Yvan

Dat Belgen ook nog eens niet te verstaan zijn.

margaretha

margaretha

04-07-2017 om 00:27

maar

als je al in de grensstreek woont, heb je dan al niet een beetje een idee? Geen contact met Belgen die in NL wonen en je vragen aan hen kunt stellen? Of willen jullie heel ergens anders een appartement kopen? Net als NL hangt er toch ook van af waar je woont (Friesland is geen randstad of Limburg) zo zal de grensstreek anders zijn dan midden Antwerpen of ergens in West-Vlaanderen. Waarom in B, iets om voor jezelf goed te onderzoeken, voordat je alle heisa rond emigreren op je neemt. Iets algemeens: Belgen zijn meer op hun privacy gesteld dan Nederlanders, verwacht niet binnen gevraagd te worden of dat ze bij jou binnen willen komen. Iets samen gaan drinken in een café of restaurant wordt veel meer gedaan dan in NL. Wat voor vragen heb je ?

@ Sfera Sleutelbeen

Dat klopt niet helemaal: de meeste Vlamingen kunnen zich redelijk uitdrukken in het AN.
Ze weten evenwel, dat het vaak beter is wat koeterwaals te brabbelen, om zich zo die net iets te opdringerige, net iets te snel jijende en jouende Nederlanders van het lijf te houden...

@ margaretha

Klopt als een bus.

We zijn (aanvankelijk) nogal afstandelijk en erg op onze privacy gesteld. Het joviale(re) gedrag van veel Nederlanders wordt hier vaak gepercipieerd als "oppervlakkig" en "onoprecht". Tegelijk "betweters" en "regelneven" ook. Altijd handelend uit eigenbelang ("als nen 'Ollander u nie gekloot heeft is hij het vergeten!".

Anderen vinden dan weer dat het nogal meevalt: "Bwah, het zijn doorgaans toch vriendelijke en redelijke mensen? Wat assertiever dan wij, maar misschien moeten wij wat assertiever worden...".

margaretha

margaretha

04-07-2017 om 14:12

yvan

De Nederlander bestaat niet, net zomin als de Belg maar zo worden in beide landen de mensen wel behandeld. De opmerking : jullie Nederlanders ? maar jullie zijn helemaal niet luid/ assertief/ allesbeterwetend enz. heb ik meerdere keren gehoord. Andersom hebben we hier juist een aantal keren vragen gekregen die we in NL nooit kregen, daar juist te privé waren (maar misschien ligt dat aan de streken waar wij gewoond hebben en die lagen niet in het zuiden en/of westen). Uitgescholden worden voor Hollanders kan idd gebeuren (en dat trek ik me lekker niet aan want dat ben ik nu eenmaal niet en is overigens in 11 jaar maar 1x gebeurd).
Blijft de belangrijke vraag waarom de vraagsteller naar B zou willen. Het is zoveel meer gedoe dan een simpele verhuizing binnen NL.

mirreke

mirreke

04-07-2017 om 14:42

Wij hebben hele goede ervaringen met

onze buren. Nou wonen we er niet permanent maar hebben een vakantiewoning in Wallonië, alwaar wij tussen de Vlamingen zitten. Maar goede ervaringen!

mirreke

mirreke

04-07-2017 om 14:43

Yvan

grijns!

Touché margaretha!

Daar hebt u natuurlijk wel een punt: er bestaat niet zoiets als "Dé Nederlander".
"De Nederlanders" is een even heterogeen gezelschap als "De Vlamingen/Belgen".
"De Nederlanders" omvat hier zowel de "fiscale vluchteling" en de nooit gevatte crimineel die resideert in Brasschaat en consoorten, als de in NL gesjeesde student, die aan een Belgische medische faculteit inschrijft, om na de geslaagde propedeuse, doodleuk terug in NL doktertje te worden.
Het omvat de patiënt die hier zijn heil zoekt, omdat jullie gezondheidszorg blijkbaar maar kut is als puntje bij paaltje komt, net zo goed als de rugzaktoerist, die hier "een lekke stuk" tegen het lijf loopt en blijft hangen.

mirreke

mirreke

04-07-2017 om 15:57

Andersom zijn er ook in Nederland

genoeg Belgen/Vlamingen te vinden en wonen er ook in de grensstreek met Duitsland genoeg mensen over en weer.

Laatst een heel item op de radio over Vlamingen die in de provincie Zeeland kwamen wonen, huisje kopen is daar voor hen blijkbaar heel goedkoop, en dan wel gewoon in België bleven werken en zo... Veel Belgen doen inkopen in Vlissingen.

Sofie-Anne

Sofie-Anne

16-07-2017 om 10:55

Na een jaar hier gewoond te hebben

Ik vind de belgen wat gereserveerder. Nederlanders zijn meer open. Ik heb belgen gesproken die dat een verademing vinden, maar ook belgen die dat juist irritant ( ambetant ) vinden.
Ik vind dat je verder moet reizen voor je inkopen of zaken zoals sportschool / zonnebankcentrum etc. In Nederland ligt alles toch dichter bij elkaar.
Er zijn Belgen die nederlanders discrimineren, maar ook belgen die dat niet doen.
Ik vind het wat gemoedelijker. Lijntjes zijn korter, Je kunt hier nog vrij makkelijk een persoon bij een instantie aan de lijn krijgen, waar je daarentegen in Nederland alleen nog maar doorkiesnummers of online zaken kunt regelen, ik denk maar aan een gemeente.. je kunt er gewoon binnenlopen.

Mijntje

Mijntje

16-07-2017 om 11:37

nek

Een vriendin van me kon er niet aarden. Ik denk ook wel dat het scheelt of je naar een grote stad verhuisd of een kleinere plaats. Voor de grap heeft ze zelfs nog een inburgeringscursus gedaan. Maar zij voelde zich met de nek aangekeken, Nederlanders waren er niet zo populair (misschien ook omdat ze hun huizen 'inpikten' ?) Uiteindelijk zijn ze verhuisd naar Maastricht, waar haar man nu heen en weer reist naar z'n werk in Belgie.

al meer dan 10 jaar

wonen mijn stiefzoon en stiefschoondochter in Belgie (arendonk) en hebben inmiddels een zoontje. Werken beiden in Nederland en willen nooit meer terug naar Nederland verhuizen

Vriendin

Vriendin

17-07-2017 om 22:08

Draadje vergeten

Dankzij Chiquita zie ik mijn draadje, ik was het een beetje vergeten.
Wij wonen vlakbij de grens en gaan tanken in België, wandelen, naar de dierenarts, soms boodschappen doen, naar de bioscoop etc.
Zo op het eerste oog is er hooguit verschil in de huizen en het onderhoud van de straten maar dat is natuurlijk alleen maar de buitenkant. De "ware belg" zie je zo natuurlijk niet.
Ons idee is om daar een appartement te kopen maar in Nederland te blijven werken, boodschappen te doen, naar de huisarts en apotheek te gaan en uiteraard is al ons sociaal leven in Nederland.
De enige reden om daar te gaan wonen is dat er een veel groter aanbod is van appartementen die ook nog eens groter zijn en luxueuzer zijn uitgevoerd voor wat je voor dat geld in Nederland krijgt.
Voor ons gevoel gaan we gewoon een dorp een paar kilometer verderop wonen maar in de realiteit zit daar toch een landsgrens tussen.
Voor de financiële kant heeft mijn vriend een adviseur maar ik was meer nieuwsgierig naar hoe het is om tussen de belgen te wonen. Ik begrijp dus dat ze wat afstandelijker zijn dus wel of niet de buren op de housewarming vragen? En bij de directe buren aanbellen en vertellen dat je de nieuwe buren bent of is dat alweer te amicaal?Ik vraag me eigenlijk af hoeveel contact ik/wij met de belgen gaan hebben? 's Ochtends vertrekken we naar het werk in Nederland en 's avonds gaan we uit eten of een terrasje pikken maar dat is ook niet echt een gelegenheid waarbij je veel contact hebt met anderen. En ik denk niet dat we daar op clubjes of bij verenigingen gaan, daar hebben we helemaal geen tijd voor.
Het zal ook allemaal wel meevallen. Er wonen duizenden Nederlanders in België en die overleven dat blijkbaar ook

Met een goed harnas en oordoppen valt het wel mee

Ik ben wellicht te pessimistisch...

"Waar wij niet graag over praten is politiek, inkomen en ons seksleven. We kunnen ook niet goed over politiek praten. Je merkt in zo'n gesprekken dat het al vaak snel persoonlijk wordt en afwijkende meningen beschouwd worden als minder eerzaam, minder nobel enz.", aldus onze toonaangevende politicoloog Carl De Vos.

Wie sociaal succesvol wil zijn, doet er dus beter aan zich te bekwamen in het eindeloos herhalen van plattitudes over torenhoge belastingen, het slechte weer, sjoemelende politici en de werkloosheidsuitkeringen innende doktersvrouw. Voor al die zaken is in de realiteit weinig rechtvaardiging te vinden, maar laat dat de pret niet bederven. Dat is het voordeel van meningen, voorgesteld als feiten.

In mijn omgeving, die je kan omschrijven als de lagere middenklasse, geldt een minimale algemene kennis als hoogst ongewenst. Uit mijn omgeving moet ik er al drie samennemen (en dan nog...) om aan het kennisniveau van een tienjarige te komen.
Het lezen van een boek is een subversieve -of in elk geval een volkomen nutteloze- bezigheid en het wordt gelijk gesteld met niksen. "Je leert niks over het echte leven met boeken". Als ik vraag wat het "het echte leven" hen dan zoal geleerd heeft, komt er doorgaans geen antwoord. Het is er ongetwijfeld wel, maar bij gebrek aan taalvaardigheid is het nauwelijks te formuleren. Daar had wat meer lezen mogelijk het verschil kunnen maken.
Een klassiek grapje hier luidt: "wou je een boek voor je verjaardag? Neen dank je: ik heb er al een.".
Lang geleden was er op het werk een jongen, een jobstudent, die tijdens de pauze wat las. Nu, 20 jaar later, wordt er nog steeds gepraat over "die rare".
Toen er een paar jaar terug berichten waren over een kandidate Miss B, die niet wist wanneer WOI begonnen was, was het kot te klein en het regende grapjes over vrouwen en "domme blondjes". Toen ik vroeg:" ja maar, allemaal goed en wel, maar eh... Wanneer is hij begonnen?" viel er een ongemakkelijke stilte. Dat zijn dan de lieden die naar de vakbond moeten, om te pogen hen uit te laten leggen hoe dat nu precies zit met de werkloosheidsuitkering, die op weekbasis 6/5en van de daguitkering is... Met weinig succes.
Waar men niet helemaal bij kan (en dat is erg veel) is sowieso "zever", genuanceerde benaderingen sowieso "onzin" of "zweeftevenpraat" en humaan handelen sowieso "pamperen".
De (lagere) middenklasse wordt door de sociologen wel vaker omschreven als "ahistorisch en anti-intellectueel" en met goede redenen.

We zijn daarenboven gepatenteerde roddelaars en in ons geroddel komt ons gebrek aan basiskennis tot uiting: wel vaker (meestal) is het weinig coherent en logisch. Het regent veronderstellingen, vooronderstellingen, speculaties, ongegronde aannames en verwijzingen naar het "gezond verstand". In de eerste plaats door diegenen die met het laatste slecht bedeeld geweest zijn. Genre: "geen wonder dat die van kindermisbruik verdacht wordt: je moet eens kijken hoe zijn tuin erbij ligt!".
Dat zal iedereen beamen, om 5 min later, in de volgende roddelkliek, zijn ongenoegen te uiten over een dergelijk gebrek aan "gezond verstand": "daar heeft die tuin toch niks mee te maken? Hoe dom kan je zijn? Maar twee jaar geleden heeft hij zijn hond naar het asiel gebracht. Dat vond ik toen al erg verdacht. Hou dat wel onder ons, hè!".

Maar voor het overige valt het hier wel mee )).

Vriendin

Vriendin

19-07-2017 om 23:52

"voor het overige valt het hier wel mee )) "

Ik ga me verheugen

Ge goat ier zuu content zaan gelijk ne poi op ne wegel! (*)

Natuurlijk gaat u zich hier ongelofelijk amuseren: benzine en diesel zijn hier goedkoper, sigaretten en alcohol ook, verf, behang, lijmen en van die dingen ook, net als de wegentaks en de woningen.
De criminaliteitscijfers zijn hier betrekkelijk laag, de bevolking is goed opgeleid. Zegt men toch.

Uiteraard zijn we erg voor wet en orde, maar "men moet niet overdrijven hè!": "wat voor kwaad zit er in om met vier pintjes op achter het stuur kruipen? Ze zouden zich beter bezighouden met het vangen van èchte criminelen!".

Die nogal duale houding hebben we in wel meer dingen. Neem bvb. ons vorstenhuis. Wij begrijpen absoluut niks van die "'Ollandse oranjezottigheid", omdat we altijd al een erg moeizame relatie gehad hebben met ons vorstenhuis. We hebben hier al wat koningen versleten en met allen hadden we een liefde-haatverhouding. De huidige lokale "prins pils" heet Filip, maar velen noemen hem "Flupke" of "Fluppe". Dat doen we.
Fluppe is lang weggezet geweest als een harkerige, verlegen, niet bijster intelligente man. Toen hem, na de geboorte van zijn eerste, bij de uitgang van het ziekenhuis gevraagd werd hoe het gegaan was antwoorde hij:" goed. Het is een vrouwtje". Niet slecht voor een Franstalige, maar het kon nog net iets beter. Een zoveelste bewijs dat: "de koning niet van de slimsten is".
In elk geval is hij slim genoeg om zich te omringen met prima raadgevers.
Dezer dagen gelden zijn gebreken van toen als zijn grootste kwaliteiten: bescheiden, bedachtzaam en zo. En hij spreekt nu vrijwel perfect Nederlands. De koningin, Mathilde ("Matty") is logopediste van opleiding.
In elk geval: Fluppe is hier redelijk populair, Matty zéér populair. Behalve bij de die-hard republikeinen. De Vlaams-nationalistische fractie wil hem ook weg en wil een onafhankelijk Vlaanderen. Euh... Met Zeeland erbij, als het even kan. En alle moslims het land uit. Hun partijprogramma past net niet op een postzegel, maar onze post heeft geen plannen om grotere zegels uit te brengen. Zeer ondemocratisch!

Hier wordt gezegd dat "zelfs 'Ollanders" een verpletterend positieve eerste indruk kunnen maken. U hebt de voorzet gegeven, ik trap even binnen: " ... En bij de directe buren aanbellen en vertellen dat je de nieuwe buren bent of is dat alweer te amicaal?".

Dat moet u zeker doen! En u mag vooral niet nalaten om te vragen of ze zin hebben om eens te komen kijken naar uw schilder-/behang-/inrichtingswerken. Het moet al erg vreemd gaan als het antwoord "nee" zou zijn. De buren zullen hun ogen de kost geven. Te netjes: u bent "kuisziek", te slordig: u bent een "sloddervos".
Als het een beetje mee zit, zal u ooit weleens vernemen, altijd via-via, dat u bedeeld geweest bent met het ultieme compliment: "ach, het zijn mensen zoals wij, hè". Als de indruk minder positief was: "ach, wat wil je: het zijn 'Ollanders, hè".

U komt in B wonen en u werkt. Voor werken hebben wij bijzonder veel waardering, maar ook die is erg dubbelzinnig. We zien liever wel werken dan niet werken. Mensen die het minder goed getroffen hebben, zoals langdurige zieken, worden al snel "profiteurs" genoemd. Van elke werkloze wordt al snel verondersteld dat die profiteert van de werkloosheidsuitkeringen en dat die ongetwijfeld "in het zwart werkt". Dat vinden we maar niks, en de ambtenaren die onze kliklijn terzake bemannen kunnen de oproepen nauwelijks bijhouden. Anderzijds hebben we grote waardering voor werkenden die bijklussen, ook al is dat "in het zwart". We waarderen vooral de inzet, de energie, de wilskracht: "je moet het maar doen, hè". Dat daarmee belastingen en sociale zekerheidsbijdragen ontdoken worden is niet echt een punt: "da's allemaal zever!".
Zeg nu zelf: RSZ-bijdrage arbeider: 13,07% op verhoogd bruto aan 108%. "Daar moet ge toch al ingenieur voor zijn om zoiets te verstaan", niet? En al dat geld gaat toch maar "sjoemelende politici" en oververwende "ambetantenaren"...

Ooit komt allicht het moment dat u uitgenodigd wordt voor een etentje. Ook dat is voer (no pun) voor doorgedreven cultureel-antropologisch onderzoek

(*)

"Ge goat ier zuu content zaan gelijk ne poi op ne wegel!" is een (oud-)Gentse uitdrukking.
Het authentieke Gentse dialect verdwijnt in snel tempo, helaas. Het wordt al langer door enkele academici bestudeerd.

De uitdrukking betekent in vertaling iets als: "je zal hier zo gelukkig zijn als een kikker op een veldweg".
Dat is nogal sarcastisch en zo is het ook bedoeld: een kikker is allicht doodongelukkig op een droge veldweg, weg van zijn natuurlijke biotoop.

rode krullenbol

rode krullenbol

21-07-2017 om 14:54

Ach ja ...

Jean-Paul Sartre wees er al op in zijn 'Huit clos' uit 1943: "L'enfer, c'est les autres" (De hel, dat zijn de anderen).

Nu zal deze stelling van hem misschien kleinerend overkomen ten aanzien van de mensheid, maar zo is zij stellig niet bedoeld. De schrijver bracht er een niet onbelangrijke, op zichzelf neutrale vraag mee onder de aandacht: wie/wat kan iemand zijn, zonder de ander als spiegel?

Wat ik mij overigens afvraag naar aanleiding van uw interessante uiteenzettingen over België: ziet u een rol van de Rooms-katholieke Kerk in datgene wat u beschrijft? En zo ja; welke?

Ja...

Vooral in zijn bekendere werk, de toneelstukken en filmscenario's, wordt dat thema verder uitgewerkt en het is zeer invloedrijk (geweest): er zijn tal van verwijzingen naar het denken van Sartre te vinden in de populaire literatuur, bijvoorbeeld in de Martin Beck-reeks van Sjöwall en Wahlöo.
Sartre en Camus zijn altijd al mijn favoriete auteurs geweest. Ik beken meteen dat ik "L'être et le néant" nooit heb kunnen uitlezen: te moeilijk voor mij. Het staat in mijn boekenrek, er zit nog steeds een bladwijzer waar ik het opgegeven heb: p. 87. Dat terzijde.

Maar eh... Geen eenvoudige vraag hè?

In B is er geen strikte en expliciete scheiding tussen kerk en staat, al kan die wel worden afgeleid uit enkele artikelen van de grondwet.
Mag ik mijn betoog beperken tot Vlaanderen? In Wallonië ligen de zaken enigszins anders.

Dat het katholicisme hier nog zeer machtig en invloedrijk is en altijd al geweest is, staat wel buiten kijf.
Dat kwam spectaculair tot uiting in het voorjaar van 1990, toen de erg devote koning Boudewijn weigerde de abortuswet te ondertekenen.
De ontstaansgeschiedenis van die wet was al bijzonder woelig geweest: de regerende christen-democraten ( er was een christendemocratisch-liberale coalitie) waren zwaar tegen, de liberalen voor. Uiteindelijk werd de wet goedgekeurd met een -hier erg ongebruikelijke- wisselmeerderheid. Waarop de koning dus weigerde te tekenen.
In een brief aan de premier lichtte hij zijn beslissing toe: "Is het normaal dat ik de enige Belgische burger ben die verplicht is tegen zijn geweten te handelen in zulke belangrijke materie? Geldt de gewetensvrijheid voor allen behalve de Koning?".
In de constitutionele crisis die daarop volgde, werd art. 93 van de grondwet ingeroepen: de verenigde kamers stelden vast dat de koning in de "onmogelijkheid om te regeren" verkeerde. Hij werd tijdelijk uit zijn ambt ontzet, de christendemocratische premier tekende -ongetwijfeld zeer tegen zijn zin- de wet, de dag erna werd de "sad king" (Elisa Waut, 1994,


https://www.youtube.com/watch?v=pT2erH6Fhe8) in zijn ambt hersteld.

Er geldt hier nog steeds een zekere mate van scheidingslijn tussen katholiekenen de rest. Die is erg diffuus, ze is niet op religieuze dogma's en geloofspunten gebaseerd, eerder op tradities en gewoonten, maar ze is er wel.
Geen zinnig mens hier gelooft nog in de onbevlekte ontvangenis, noch in de wonderbaarlijke vermenigvuldiging van brood en vis. Maar er is natuurlijk altijd wel "iets", zo lijkt het toch, en "ietsisme" is hier dan ook wellicht de meest beleden godsdienst.
Naast -of samen met- het "katholicisme à la carte", waarbij "gelovigen" vrijelijk kiezen wat ze wel en niet willen toepassen in hun leven. Kort samengevat: een "gelovige" die "Rome" volgt in het verbod op anticonceptie zal allicht zeldzamer zijn dan een atheist die zijn kinderen laat dopen...
En we zijn ook uitgesproken pragmatisch en opportunistisch. Als er al wat gerstennat genuttigd is, komt het weleens naar boven: "als ik in het ziekenhuis lig te creperen, denk ik toch dat ik de laatste sacramenten zal willen krijgen. Ik geloof niet in al die zever, maar eh... je weet maar nooit...".

Veel van onze organisaties, die doorgaans gemeenzaam omschreven worden als "het maatschappelijk middenveld", hebben diepe wortels in de christelijke, socialistische of liberale traditie, met de christelijke traditie op nr. 1.
Vernoem "geestelijke gezondheidszorg" en dat zal meestal meteen geassocieerd worden met de "Broeders van Liefde".
Vernoem "vakbond" en dat zal in eerste instantie geassocieerd worden met het christelijke ACV, vervolgens met het socialistische ABVV en tot slot met het liberale ACLVB.

Vernoem daarentegen "katholieke kerk" en het antwoord zal meestal zijn: "seksueel misbruik".
Ik vind dat we daar niet hypocriet of flauw moeten over doen: we wisten het toen al, we hebben het altijd al geweten.
In 1986 verscheen het boek "Kom eens naar mijn kamer. Een halve eeuw collegeleven in Vlaanderen" van journalist en auteur wijlen Vic De Donder. Toen al gaf de titel aanleiding tot allerlei gegniffel: "je wist dan wel dat het niet was om samen een onze vader te bidden...".

Er zijn er hier die liefst alle "tsjeven" (scheldwoord voor katholieken) willen vierendelen en villen.
Er zijn er ook, die pleiten voor begrip voor die ongelukkigen, die door archaïsche opvattingen, gedwongen geweest zijn tot een leven dat -gegeven de menselijke aard- niet houdbaar is.
Dat zijn twee fracties die inhoudelijk zeer ver uit elkaar liggen, en toch hebben ze één ding gemeen: de nood aan een ondubbelzinnig "mea culpa". En dat gaat niet over rechtbanken en schadevergoedingen. Daar is het al lang te laat voor.

Je kan je de vraag stellen of dat "katholiek gedoe" in onze contreien nu "een zegen" dan wel "een vloek" is/geweest is. Ik vind: allebei en geen van beide.

Zonder de "tsjeven" hadden we niet de gezondheidszorg, het onderwijs, de bibliotheken enz. gehad die we nu hebben. Een flink deel van ons kunstpatrimonium zou al lang verdwenen geweest zijn.

Anderzijds is er natuurlijk ook de vaststelling, dat niks van dat alles onbaatzuchtig was, integendeel: de goedheid van de kerk verhield/verhoudt zich tot de samenleving, zoals een onderneming zich daartoe verhoudt: die schept kansen en mogelijkheden, maar dat heeft ook zijn prijs en in elk geval zal ze er niet slechter van worden.

Ook nog: de "tsjeven" is geen monolitisch blok: tijdens WO II trokken tal van langenoten ten strijde naar het Oostfront, daartoe aangevuurd vanop de kansel. Tegelijkertijd werden honderden joodse kinderen verborgen bij priesters en in abdijen en kloosters.

Katholieken bestreden enthousiast het bolsjevisme aan de zijde van de Duitsers, terwijl thuis tal van "kajotters" (leden van de jeugdorganisatie "Katholieke arbeidersjeugd") actief waren in het verzet.

Die "multispalt" is er tot op de dag van vandaag: van de integristen van Mgr. Lefevre, over de charismatische beweging en Opus Dei, tot de "Christenen voor het socialisme" and beyond.

Is dat zo iets of wat een begin van antwoord op uw vraag?

rode krullenbol

rode krullenbol

22-07-2017 om 18:22

@Yvan

Dank u wel voor uw uitvoerige uiteenzetting. Ik kan uw gevoel voor nuance erg waarderen!

Rode krullenbol

Klaartje

Klaartje

23-07-2017 om 13:21

IK snap eigenlijk niet

Dat iemand alles in Nederland wilt doen, maar in België wilt wonen. Je bent dus alleen thuis om te slapen, sporten, sociale contacten e.d. zijn allemaal in Nederland te vinden.
IK woon in een klein dorp waar de grens midden door loopt. Er is een Nederlands en een Belgisch schooltje. Veel Belgen kopen hier een huis omdat dat hier goedkoper is. De kinderen blijven vaak op de Belgische school, ligt 100 meter over de grens. Maar boodschappen doen, sporten en sociale contacten lopen hier allemaal door elkaar en zo hoort het ook volgens mij.
Als je zoals jullie echt alleen het huis in België hebben en alles verder in Nederland hebt, zal je er nooit bijhoren en doodongelukkig zijn.

Belgje

Belgje

26-07-2017 om 13:44

Geen grensstreek

Ik woon alweer meer dan 20 jaar in Brussel. Brussel is niet Vlaanderen, het is cosmopolitischer. Gelukkig. Drie grote voordelen van België: uitstekende gezondheidszorg waar je snel terechtkunt, uitstekende scholen, veel goedkopere en beschikbare woonruimte. Het bourgondische leven vind ik ook een groot voordeel. Ze zijn niet zo op regeltjes, de menselijke maat geldt hier meer. Een regel wordt pas tevoorschijn gehaald als iemand echt uit de bocht vliegt.
Hogere belastingen (Yvan): nooit wat van gemerkt, was ongeveer hetzelfde als in NL toe ik verhuisde. Wel betere regelingen voor zelfstandigen en bedrijven, maar daarin is veel veranderd in beide landen, dus dat kan ik niet meer vergelijken. Schaarste in de winkels? Hier echt niet.
Nadelen zijn er wel: De rituele stakingen die komen en gaan als de seizoenen, aarch!! Zo nutteloos en schadelijk voor de economie. De dramatisch slechte chauffeurs (daar wordt aan gewerkt, stapsgewijs wordt het rijbewijs moeilijker). Heel persoonlijk: jouw mening wordt vaak niet op prijs gesteld, zeker als je vrouw bent. Een stevige discussie vinden ze ongezellig of zelfs bedreigend, dat vind ik echt jammer. Ik hou er juist van en ik hoef het ook niet altijd eens te zijn met mijn vrienden, ik waardeer iemand met een goed onderbouwde andere mening. Je wordt niet snel ergens thuis uitgenodigd, maar Belgen gaan wel graag met je op café of restaurant, ook gezellig. Ik moest het meest wennen aan het feit dat sommigen beleefd, zelfs poeslief en gezellig zijn in je gezicht maar je achter je rug om afbranden. Ik heb daar nog steeds een gloeiende hekel aan.
In de grensstreek heb je waarschijnlijk veel meer last van het feit dat je als een "Ollander" gezien wordt en daarop aangekeken wordt. Hier in Brussel speelt dat helemaal geen rol.

De verzuiling is er zeker nog, maar ik heb er persoonlijk geen last van. De gemiddelde Belg volgens mij ook niet. De meesten zijn slim genoeg om de mutualiteit, verzekeringen en vakbond te kiezen die het best bij hun persoonlijk situatie passen, en die hoeven echt niet per se bij hun politieke overtuiging over geloof te passen.

Vriendin

Vriendin

27-07-2017 om 02:13

Waarom daar wonen

Dank Yvan voor je uitgebreide uiteenzetting. Ik bewaar het want het komt vast nog wel eens van pas.
De enige reden om een appartement te kopen in België is dat ze daar goedkoper zijn en dat er meer keus is dan hier in Nederland. Zo simpel is dat. Als het aanbod in onze buurt zo was als wat het in België is dan hadden we er nog geen moment over nagedacht. Ik neem aan dat je langzaam wat contacten opbouwt als je daar woont maar ik zou niet weten wat er verkeerd is om met je oude contacten en bezigheden door te gaan. Het is maar een dorp verderop. Als ik in Nederland naar een dorp verder zou verhuizen bleef ik ook in mijn oude sportvereniging en zou ik bij mijn oude buren op bezoek blijven gaan.
Veel goedkopere en beschikbare woonruimte, dat hebben we dus al gemerkt. In Nederland hebben we in een maand tijd 2 appartementen kunnen bezichtigen, in België 3 in een week. Er is daar echt veel meer aanbod. Een betere gezondheidszorg heb ik meer gehoord, hopelijk hoeven we dat voorlopig niet uit te proberen en scholen hebben we niet meer nodig gelukkig.
Het bourgondische leven kennen we gelukkig al want zo leven wij hier ook. Ik vraag me af of wij als de Hollanders gezien zouden worden want het dialect is bijna hetzelfde. Maar dat ligt misschien ook een beetje aan je opstelling. Dat met die regeltjes vind ik heel herkenbaar, zo gaat dat hier ook. Niet voor niets scoorden wij hier hoog in de corruptie top tien. Hier wordt alles geregeld bij een etentje en een goed glas bier. Of op een van de vele schutterijwedstrijden, eetfeesten of wielerkoersen.
Weer wat meer geleerd over de Belgische aard, dank

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.