Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ingel

ingel

14-01-2009 om 09:08

Wonen in houten, is dat leuk?

Wij zijn bezig met orienteren op een nieuwe woonplaats en hebben ons oog laten vallen op Houten, mede door de centrale ligging, goede treinverbinding, fietsvriendelijkheid...
Maar zijn er mensen uit Houten op het forum of mensen die Houten anderszins kennen hoe het is qua sfeer?
Is er bv. wel een beetje gemeenschapszin of is het wonen er erg anoniem. Is de sfeer open en vriendelijk. Als ik bv. lees dat er vorige week een jongetje door het ijs is gezakt en omstanders die hem zien liggen, gewoon doorlopen, bekruipt me toch een raar gevoel.
Wij hebben altijd in dorpjes gewoond. Eerst een dorp van 2500 inw. en nu in een van 15000 inw. Maar Houten gaat nu naar 50000 inw. las ik.
Overigens hebben wij drie kinderen (7, bijna 5 en 2).
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Groeten, Ingel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

14-01-2009 om 11:02

Tja, houten

Ik ken aardig wat mensen die in Houten wonen. Het is het walhalla voor mensen met kinderen, het hele dorp is fietsvriendelijk, vanaf het 'oude Houten' fiets je in twintig minuten naar Utrecht (mooie route ook nog), er zijn heel veel scholen, kdv's, alles voor kinderen, 't is helemaal keurig.
Nadeel: saai, saai en saai. Maar dat is dan in vergelijking met de stad, waarschijnlijk speelt het minder als je uit een dorp komt.

Saartje

Saartje

14-01-2009 om 11:16

Best aardig

Hoi ingel

Bij mijn dochter in de klas zitten veel kinderen uit Houten. Zelf vind de opbouw van het dorp erg raar maar wel leuk. Maar er zijn wel veel winkels, het is echt fietsvriendelijk en Utrecht is vlakbij. Maar Culemborg waar wij wonen heeft toch een iets meer stadse uitstraling maar ook de bijhorende problemen.

Kijk nog wel even goed naar de middelbare scholen, daar heb je over een aantal jaren mee te maken. Waarom gaan er zoveel kinderen buiten Houten naar de middelbare school?

groet

saar

rosa

rosa

14-01-2009 om 11:49

Leuk

Ik begrijp van anderen dat Houten leuk is, inderdaad fietsvriendelijk en veel groen, veel kinderen.
Dat met dat jongetje door het ijs kan ik ook niet plaatsen - heel raar verhaal.

Wat een ramp schijnt te zijn is met je auto Houten uit te komen in de spits. Dus dat even goed navragen, het zal per buurt verschillen (en er zijn heeeeel veel buurten).
En er wordt druk gediscussieerd over nieuwe snelwegen rond Utrecht. Dat kan fileproblemen oplossen, maar misschien is er ook wel een valk langs Houten gepland.

rosa

Lietje

Lietje

14-01-2009 om 13:50

Jaaaa

Wij wonen al jaren in Houten naar volle tevredenheid. Leuk dorp, goede voorzieningen (stad ook dichtbij) en heel veel voor de kinderen. Saai vind ik het niet (misschien ben ik zelf wel saai Er zijn veel verschillende scholen, heel veel sportclubs en andere activiteiten te vinden. Als je meer wil weten hoor ik het wel.
Groet Lietje

Houtense

Houtense

14-01-2009 om 15:08

Ja, hier nog één

Ik woon ook in Houten, sinds 5 jaar. Daarvoor in Utrecht. En ja, het is al hierboven genoemd: ideaal met kinderen: veel fietspaden, geen doorgaand autoverkeer in de wijken, dichtbij Utrecht en goed openbaar vervoer. De stad met de auto 's ochtends uitkomen is meestal niet het probleem; 's avonds terugkomen - via de snelweg uit de richting Utrecht of binnendoor - is soms wel lastig. Wij wonen in de noordelijke ring - oudste gedeelte. Zit je in de zuidelijke helft dan ben je al gauw 45 minuten kwijt las je op de fiets naar Utrecht wilt.
Over dat jongetje dat door het ijs is gezakt: dat kan ook ergens anders voorkomen. Ik praat het uiteraard niet goed, maar ik heb recentelijk anders meegemaakt. Op de fiets, met dochter achterop, gevallen door de gladheid. Ik lag onder m'n fiets. Meteen stond er een vrouw bij me die zei dat zij de fiets op zou tillen en voor m'n dochter zou zorgen, en een man hielp mij met opstaan. Andere keer: zoon, op eigen fiets, valt met de gladheid. Ik heb dochter achterop en kan dus niet snel naar hem toe. Een vrouw fietste mij tegemoet, zei zegt: ik hou je fiets met dochter wel even vast, kan jij naar je zoon. Dus ja, er wonen ook aardige en hulpvaardige mensen in Houten.
Verder is het natuurlijk een redelijk saai, uit de kluiten gewassen dorp. Wel met wat winkels (van grote ketens voornamelijk), maar ook een paar goede kleine (de groene winkel en speelgoedwinkel De Ronde Prins als ik even reclame mag maken). Beperkt aantal erstaurants e.d. Maar ja, je zit ook zo in Utrecht. 't is maar hoe belangrijk je dat soort dingen vindt.
Overigens: met sommige voorzieningen is (nog?) geen rekening gehouden met de enorme groei van aantal inwoners: zwembad, parkeren bij HET winkelcenrum van Houten, middelbare scholen - dat soort dingen. Maar wat ik wel weet is dat ik hier m'n kinderen met een gerust hart buiten laat spelen, zelfstandig naar school laat fietsen, en dat ik dat in Utrecht niet zou hebben gedaan op deze leeftijd.

Nog meer vragen? Shoot!

Houtense

May

May

14-01-2009 om 20:28

Verkeer valt mee..

Ik werk in Houten, maar ik kom er redelijk goed in en uit in de spits...

Tevreden in Houten

Tevreden in Houten

15-01-2009 om 10:16

Voor en nadelen

Destijds vanuit een yuppenbuurtje in Utrecht (Oudwijk) naar Houten verhuisd. Wat moest ik wennen! Wat was het saai en stil! Maar nu woon ik hier alweer ruim 13 jaar en ik wil hier nooit meer weg. Wij zijn inmiddels toe aan ons tweede huis hier in Houten, hebben in Houten Noord gewoond en zitten nu ergens in het midden, aan de uiterste noordkant van Houten zuid. Beide buurten vind ik bijzonder plezierig. Aardige buren. Veel kinderen enz. Maar inderdaad, opwinding moet je hier niet zoeken, het is groot, maar dorps. Ik zal proberen wat voor- en nadelen te noemen:
-Voordelen
Veel groen, vooral in Houten Noord. Koop je een rijtjeshuis in Houten Zuid dan is het daar (nog?) veel steniger en nauwere straten en minder parkeergelegenheid. Houten Noord is ruimer opgezet en groener.
Fietsstad 2008. Onze kinderen konden van meet af aan op straat spelen, geen enkel probleem. Al het verkeer wordt omgeleid over de rondweg. De visite vindt dat soms een probleem, wij echter in het geheel niet. Zelfs uit Japan komen ze kijken naar ons kindvriendelijke verkeerssysteem.
-Vlak bij Utrecht en de trein doet er 8 minuten over en overdag door de week gaat er om de 15 minuten een trein, 's avonds elke 30 minuten.
-Je bent heel snel in het buitengebied waar het heerlijk wandelen, hardlopen en fietsen is. Mooie groene-hart omgeving.
-Heel veel basisscholen, veel keus.

Nadelen
-Matige winkelvoorziening. Leuke winkels in het oude dorp waar ook een mooie dorpskern is en daar is ook een goed restaurant dat hoog scoorde in gidsen als Lekker. De meetings in vorige jaren zijn in dat oude dorp geweest, helaas in een van de slechtere restaurants. Maar er is dus ook een goede.
-Beetje suffige gemeente met erge ambtenaren, klantonvriendelijke openingstijden en gewoonten. Nog veel christelijke partijen in de gemeenteraad met alle gevolgen van dien. Veel aandacht voor zondagsrust en andere ongein en een veel te klein zwembad, dat soort dingen.
-Houten wordt 'de gouden draaischijf' genoemd. Veel tweeverdieners willen hier graag wonen. Want de verbindingen zijn zo goed dat je voor een heel groot deel van Nederland kunt forensen. Je kunt dus allebei een baan elders hebben en dan is het qua reistijd toch nog te doen. Dat betekent ook dat de huizenprijzen hier behoorlijk hoog zijn tov de rest van het land.
-Er is hier geen VMBO school. Ze zijn bezig er één op te richten. Daarom zitten zoveel kinderen buiten Houten op school. Alleen vanaf niveau VMBO-tl en hoger kun je in Houten zelf terecht. Deze middelbare school is goed, maar zoals gezegd: heeft geen VMBO.
Ik ben benieuwd wat je gaat doen.

Jujube

Jujube

15-01-2009 om 13:46

Ik werk in houten

Ik werk in Houten, maar zou er niet willen wonen (ik vind 't ietwat deprimerend). Zelf woon ik in Utrecht-Lunetten, op zich dicht bij Houten (20 minuten fietsen), maar veel dichter bij 't centrum van Utrecht; 10 minuten fietsen. Ik vind de voorzieningen in Houten slecht. Ja, veel basisscholen, maar met maar 1 middelbare school die niet echt geweldig is. Veel kinderen in Houten gaan in Nieuwegein of Utrecht naar het VO. En weinig winkels voor zo'n nog steeds groeiende plaats.
Groet,
Jujube

mirreke

mirreke

16-01-2009 om 05:53

Ga alsjeblieft niet naar nieuwegein!

Mocht je toch Houten niet kiezen, ga dan iig NIET naar Nieuwegein, een plaats vlakbij Houten. Dat is helemaal rampzalig qua saaiïgheid. Veel goede middelbare scholen, dat dan weer wel. Maar weinig te doen voor oudere jeugd.
Ik denk dat als je een prettige plek zoekt om te wonen met een gezin, Houten zo gek nog niet is. Er zijn vooral voor jonge gezinnen veel goede voorzieningen en ik vind sommige wijken erg mooi en ruim opgezet. Een goede vriendin woont in Houten met haar gezin, in het oude dorp gedeelte, en zij heeft het er erg naar haar zin, ze kwam vanuit Utrecht.

ingel

ingel

16-01-2009 om 09:21

Ik ben blij met jullie reacties

Want de meesten van jullie zijn best positief. Verder weet ik bijna zeker dat wat sommigen als saai omschrijven, dat ik dat helemaal niet zal hebben, want wij zijn echt weinig gewend. Zijn van een heel klein dorpje in Zeeland naar een nu wat groter dorp in Brabant verhuisd, en waar we nu zitten is echt het topunt van saaiheid! Ik denk dat ik niet weet wat me overkomt in een omgeving als Houten. Heb zowiezo nog nooit ergens gewoond waar ik bv. zo op de trein kan stappen.
Ik ben afgelopen zondag naar Houten gereden om eens rond te kijken en vond het inderdaad mooi ruim en groen en vooral de fietspaden hebben grote indruk gemaakt.
Het enige dat me nog zorgen baart is de snelwegen eromheen die op alle werkdagen helemaal dichtslibben. Ben niet zozeer bang dat ik Houten niet in kom, maar meer dat het heel veel tijd en energie gaat kosten voor mijn man om uberhaupt dagelijks terug bij Houten te komen (hij werkt door heel Nederland heen). Of valt dat wel mee?

Bedankt tot zover in ieder geval voor alle reacties!

Groeten, Ingel

mirreke

mirreke

16-01-2009 om 12:09

Tja rond utrecht vind ik het altijd rampzalig

Ik heb jarenlang in Utrecht gewerkt en reed dan als ik met de auto ging wel eens vanuit Nieuwegein via afslag Houten naar Utrecht. Ik zag dan altijd een enorme sleep auto's de andere kant op richting Houten/Nieuwegein rijden. Maar er zijn sinds een aantal jaar op een aantal plekken nieuwe afslagen bij en het zou mij niets verbazen dat het wel een soort meevalt. Als je man ook een beetje kan schuiven met zijn tijden denk ik dat hij het ergste wel kan ontlopen. Vanuit het zuiden zit je wel goed, vanuit Arnhem dacht ik ook. Als hij vanuit Amsterdam naar huis rijdt, .... tja, dat duurt... hoewel ze wel weer aan het verbreden zijn.

Adriaansz

Adriaansz

17-01-2009 om 18:32

Aanvullende informatie

Na jarenlang touwtrekken gaat het in 2010 dan toch gebeuren: een VMBO-kader komt in Houten. In samenwerking met het Anna van Rijncollege uit Nieuwegein komen er afdelingen transport & logistiek en economie (en de ICT route). Verder is er sinds 2007 een VMBO groen actief (het Wellantcollege).
Verder zijn er plannen voor een aansluiting op de A12 ter hoogte van Bunnik (oostkant Utrecht). Dat zal nog wel een paar jaar duren.

Mamvantwee

Mamvantwee

18-01-2009 om 13:26

Wij zijn juist weggegaan uit de regio utrecht

Juist omdat het er zo druk is. We hebben jaren gewoond in Utrecht en Nieuwegein. En ook even in Houten rondgekeken toen we een nieuw huis wilden kopen. Maar ik vind Houten ook al zo vol, en duur. De reistijden (behalve met de rein/bus/sneltram) zijn vreselijk: wij forensten ook en ik stond regelmatig al een half uur stil voordat ik de snelweg (ring Utrecht) had bereikt. 's avonds hetzelfde, de andere kant op. En dan heb ik alle richtingen wel gehad hoor, ik werkte destijds in de detachering in Amsterdam, Tilburg, ook wel Utrecht, richting Arnhem. Nee, wij zijn de drukte ontvlucht en wonen nu in de Betuwe. Zeer goede beslissing!

succes met de keuze, kies ook voor je dagelijkse rust: werk kan veranderen of aangepast worden.

Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.