Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jacoline29

Jacoline29

30-03-2009 om 11:58

Zakgeld?

Vraagje,
Heb zelf 3 kinderen van bijna 7,5 en 2.
De oudste wilt graag iets groots van lego hebben en zegt dus ook van als ik veel geld heb,dan kan ik dat kopen,dus zit ik er aan de denken om zakgeld te gaan geven,maar hoeveel moet dat worden?Ik wil de andere 2 niet achter stellen.
Wat voor bedrag voor welke leeftijd?

Jacoline

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wij doen het zo..

Kinderen kregen vanaf een jaar of 6, 7 zakgeld. Begonnen met 1 euro per week, inmiddels krijgt jongste (11 jaar) 2 euro. Maar... altijd kregen ze de helft 'cash', en de andere helft wordt op hun bankrekening gestort. De afspraak is dat het geld wat ze cash krijgen, ook door henzelf uitgegeven mag worden. Ook aan dingen die wij onzin vinden; hun geld, zij beslissen.

Het geld wat op de bank staat daarmee wordt echt 'gespaard' voor grotere kado's die ze zelf willen hebben. Daar komt ook wel eens wat geld bij van opa en oma voor een mooi rapport, en soms met een vriendinnetje zo'n actie van overal aanbellen om oud papier weg te brengen, of auto's te wassen voor geld. Meestal als ze net iets heeft gezien wat ze erg graag wil

Bij oudste (19) heeft het goed gewerkt. Zij loopt stage en werkt paar dagen in de week. Een deel van haar salaris boekt ze meteen over op spaarrekening om te sparen voor zomervakantie en flatscreen TV. Een ander deel laat ze op bankrekening staan, en daarmee gaat ze uit, koopt ze kleding en kadootjes van etc.
Jongste is overigens wel veel spaarzamer dan oudste ooit was ... die kan echt verlekkerd het 'cash' geld tellen, en voorstellen het op de bank te zetten want dan wordt het meer.
Verschilt dus per kind denk ik.

Maar; zakgeld is dus een goed idee. En bij ons hebben we het ook pas ingevoerd als het kind bij een bepaalde leeftijd kwam, en de jongste kreeg het ook pas vanaf die leeftijd. Die keek er ook echt naar uit, dan was je pas 'groot'. Ik zou me niet zoveel zorgen maken om die ongelijkheid.

Mare

Hier vanaf 6 jaar

Oudste is 6,5 en krijgt sinds zijn 6e verjaardag zakgeld. De andere kinderen zijn 4, 2 en 3 weken en die krijgen ook vanaf hun 6e verjaardag zakgeld. Oke, de jongste 2 interesseert dat nog niks maar dochter van 4 snapt het prima en voelt zich ook niet achtergesteld hoor. Kan dus prima!

m@

m@

30-03-2009 om 22:28

Zo hier

Die van 9 krijgt 2 euro, die van bijna 7 1 euro, mijn dochter van 4 krijgt 50 cent. Met een verjaardag verhoog ik het 25ct. Alleen de oudste heeft 50 ct gekregen de laatste keer, omdat hij een klas oversloeg.

Alleen de oudste is heel geldbewust. De andere 2 hebben weinig sjoege. Dus maakt het niet zo veel uit hoeveel ze krijgen. Onze 2 jarige krijgt geen zakgeld hoor. Verder krijgen ze 10 euro voor een rapport en ook van opa´s en oma´s e.d krijgen ze dan wat, voor een zwemdiploma ook en zo sparen ze heel wat bij elkaar.

Als de oudste naar de middelbare school gaat over 1 1/2 jaar krijgt hij wel substantieel meer, maar dan maken we ook afspraken wat hij daarmee zelf doet (kadootjes voor verjaardagen voor vrienden, eten in de kantine en weet ik veel wat....).

En wat is eerlijk? Niet dat ze nu allemaal hetzelfde bedrag krijgen, maar dat als A 9 is, hij het zelfde bedrag krijgt dan als B 9 is, etc. (tenzij we hyperinflatie gaan krijgen natuurlijk, wat niet ondenkbaar is, maarja...dat is een heel andere discussie)

Succes,

M@

Christientje

Christientje

30-03-2009 om 23:11

10 cent per levensjaar

Hoi Jacoline,
Ik geef/gaf mijn kinderen 10 eurocent per levensjaar. Ik startte vanaf de 5e verjaardag.
Met 5 gaf ik 50 eurocent, met 6 gaf ik 60 eurocent, etc.
Vanaf de 11e verjaardag ging ik wat sneller omhoog. Gaf ik met 10 jaar nog 1 euro per week, vanaf 11 jaar ging dit omhoog naar 1.50 per week. En vanaf 12 jaar is dit gestegen naar 2 euro per week.
Christientje

Jacoline29

Jacoline29

31-03-2009 om 11:44

Ik denk

dat ik per maand ga werken,zelf heb ik nooit contant geld op zak,alleen als het echt moet(bv parkeerautomaten in zh)Zou mooi zijn als ze ook betalen met je pin konden gaan invoeren,maar is natuurlijk ook weer fraude gevoelig.
Ik denk dat ik een rekening voor hem ga open,waar hij gewoon zijn geld af kan halen(onder supervisie van pa of ma natuurlijk en aan de balie)Of toch maar 1x p/m ga pinnen en hem per maand een x bedrag geef voor in zijn spaarpot.Zusje van 5 denk ik ook een beetje "zakgeld" en die van 2 nog niet.Laat hem voor zijn verjaardag ook maar geld geven,met een kleinigheidje erbij of zo..Zoonlief is 24 april jarig.

Zoon van vier

Ik heb het denk ik makkelijk want ons kind is enigskind dus ik hoef geen rekening te houden met een jonger zusje of broertje. Wij zijn begonnen met het geven van "zakgeld" toen hij drie werd en kan nu dus al keigoed met geld overweg. Het eerste wat hij bij elkaar spaarde was een treintje van Thomas van 6 euro. Vervolgens heeft hij iets bij elkaar gespaard voor 20 euro (kan je je voorstellen hoe lang dat heeft geduurd !!) en nu is hij vier en heeft 34 euro in zijn spaarpot. Hij heeft geleerd goed na te denken voordat hij zijn geld uitgeeft en als hij wat leuks ziet moet hij kiezen dat "even tussendoor" kopen of verder sparen voor dat wat hij bedacht had. Hij krijgt 50 cent per week en soms een euro van opa en oma als hij daar op bezoek is of hij kan iets verdienen door bv te helpen met onkruid wieden of ramen zemen of auto schoonmaken. Soms al hij bv in een draaimolen wil of op zo'n beweegbaar autootje dan mag hij van mij kiezen het muntje daar in of in zijn spaarpot en hij kiest altijd zijn spaarpot
Jullie merken wel dat ik erg fan ben van zakgeld maar het is wel per kind kijken natuurlijk of een kind al zo ver is om te snappen wat het pricipe van sparen en kiezen is. Wij hebben bv ook uitgelegd als er 1 cijfer voor de komma bij de prijs staat dan heb je dat redelijk snel bij elkaar gespaard staan er twee dan duurt het heeeeeel lang. Hij vraag ook vaak hoeveel muntjes iets kost en dan zeg ik dat is twee euro dus 4 muntjes zodat hij "weet" hoe lang het duurt om dat bij elkaar te sparen. Ik koop ook niks vooruit, is zijn spaarpot leeg dan heeft hij pech, net als in het echte leven, eerst sparen dan kopen.

Maar nogmaals kijk naar het kind.

Liesje74

Wat leuk, of je het verhaal van mijn zoon beschrijft. Is intussen 10 en kan nog steeds prima met geld omgaan. Toen hij op school sommen met geld ging "leren", kon hij eigenlijk deze hoofdstukken wel overslaan. Heeft op zijn 7e zelf een spaarrrekening bij de bank geopend. Van zijn zakgeld spaart hij voor dingen die hij wil kopen en naar de bank gaan de extraatjes voor rapport enz.Heeft bij de bank allerlei vragen over rente gesteld en hoe vaak hij geld moest "brengen".
Soms koopt hij iets wat in mijn ogen onzinnig is, maar ook dat moet eens kunnen. Ook daarvoor is zakgeld. Af en toe een impulsaankoop, daar leer je ook van. Ik ben ook een voorstander van zakgeld, op het moment dat de interesse er is voor geld. Het gaat niet om de hoeveelheid, het gaat om de vrijheid van zelf je geld mogen besteden. De èèn zal daar wat meer begeleidng voor nodig hebben dan de ander.

Wil40

oh ja die impulsaankopen horen erbij daar hebben we allemaal wel eens last van hahahah. Ron kocht een paar weken geleden een verassingsdoosje van een euro. Ik had hem duidelijk uitgelegd het kan zijn dat er iets leuks in zit maar het kan ook zijn dan het heel stom is dat weet je nu dus niet. Hij moest en zou het kopen weldat hij eigenlijk aan het sparen is voor een grote doos Playmobil. Hij dat verassingsdoosje mee naar huis, zit er een heel stom stapelspelletje in. Hij geirriteerd, nog geen eens echt verdrietig of boos nee hij vond het gewoon het geld niet waard dus hij wilde het tereug brengen naar de winkel en zijn geld terug vragen, schattig he , dan toch maar uitgelegd dat dat in dit geval helaas niet kan.
Ron heeft ook een spaarrekening en daar sparen opa en oma op en krijgt hij ook idd bij de jaarwisseling of aan het einde van het schooljaar geld voor. Hij heeft meer geld op zijn spaarrekening dan ik bijna hahahahahaha. Met koninginnedag krijgt hij ook een paar euro van mijn ouders om op de rommelmarkt uit te geven, ik durf te wedden dat hij het in zijn spaarpot stopt en de Playmobil buldozer gaat kopen waar hij voor aan het sparen is ipv kleine dingetjes op de rommelmarkt. Ik bewonder mijn zoon zijn geduld bij het sparen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.