Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Arantxa

Arantxa

29-01-2009 om 11:12

Zorgverzekering, hoe en wat?

Hallo allemaal,

Hoogstwaarschijnlijk gaan wij in juni/juli van dit jaar terug naar Nederland, na een aantal jaren in het buitenland gewoond te hebben. Wij zijn dus niet bekend met de nieuwe Zorgverzekeringswet. Kan iemand ons de basisdingen duidelijk maken, dus wat we moeten doen als we in Nederland aankomen (en misschien niet 1, 2, 3 werk hebben), of er veel verschil is tussen de verschillende aanbieders (we zijn allemaal erg gezond, dus (hopenlijk) hoeven we niet al teveel rekening te houden met ziektes of aandoeningen o.i.d.), of minderjarige kinderen ook een aparte verzekering hebben of dat ze "ingeschreven" zijn bij (één van) de ouders, of de tandarts er voor minderjarige kinderen ook bij zit (voor meerderjarige zal er denk ik een aparte tandartsverzekering bestaan) etc. etc.? Ik heb begrepen dat je voor een heel jaar ineens betaalt. Klopt dat? Is dat een kalenderjaar en zo ja, wat dan als je midden in het jaar aankomt? En moet je dan dus in één keer alle kosten ophoesten of kan dat ook maandelijks?

Ik heb uiteraard al wat gezocht, maar ik zou graag alleen even de basisdingen op een rijtje hebben. Er komt zoveel bij kijken bij terugkeer..... Alvast heel hartelijk dank.

Arantxa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Per verzekeraar verschillend

En je hoeft het echt niet in een klap te betalen!! Zou wat moois zijn, het maandbedrag wat ze nu vragen is al absurd

Basisdingen, nou je bent verplicht n basisverzekering af te sluiten! Als je die niet hebt, kun je n boete krijgen (van wie ben ik nog steeds nie tachter, want ik zie ze niet hierop controleren op straat)

Een aanvullende verzekering kun je afsluiten met daarin wat jij belangrijk vindt.

Kinderen zijn tot een bepaalde leeftijd (dacht 16 of 18?? ben het ff kwijt) meeverzekerd bij hun ouders.

Ook is er sprake van een eigen risiso van 150 euro. Alle artsbezoeken of medicijnen die je krijgt, moet je zelf betalen tot 150 euro, daarna neemt de verzekering het over om het zo maar even te noemen.

Zelf zit ik al jaren bij agis, niet een van de goedkoopste maar ja, wel zo vertrouwd

Ik zou als ik jou was, even op internet van de diverse verzekeraars op hun site gaan kijken, het verschilt zoveel kwa kosten en kwa aanvullende verzekeringen.
Misschien kunnen ze je info opsturen naar je huidige adres in het buitenland?

Heel veel succes met het vinden van de voor jullie juiste zorgverzekeraar en met de terugkeer naar nederland!

gula

Minet

Minet

29-01-2009 om 13:00

Ff op een rij

De basisverzekering kost rond de 95 per volwassene per maand, alle kinderen in een gezin zijn tot 18 jaar gratis meeverzekerd voor dezelfde dekking als hun ouder/ouders afsluiten, incl. tanddekking.
Per volwassene kun je een evt. aanvullende verz. afsluiten, daarnaast nog een aparte aanvullende tandzorgverzekering.
Je betaald per maand, maar mag ook vaak ook per kwartaal of per jaar betalen.
Ik ben nu met d ekinderen voor het tweede jaar verzekerd bij Delta Lloyd, tot grote tevredenheid. Gunstige premie, goede dekking voor wat ik wil. Ze betalen vlot de nota's die ik opstuur, je kunt kiezen of ze aan jou of de zorgverlener betalen.
Elk jaar kun je per 1 jan. overstappen naar een andere verzekeraar, niet op andere momenten. Je moet dit dan wel optijd regelen natuurlijk.

Manlief is verzekerd bij het Zilveren Kruis, omdat hij via een collectieve verzekering via zijn werk daar een leuke korting krijgt.

Groetjes, Minet

Mamvantwee

Mamvantwee

29-01-2009 om 13:56

Aanvulling

Als je een werkgever hebt, kun je misschien in aanmerking komen voor een collectiviteitskorting via de baas. Dan krijg je bv een bedrag per maand van je baas als toelage, of je krijgt korting via de verzekeraar. Nadeel is dat je dan met die ene zorgverzekeraar in zee gaat.

Vaak kun je voor het hele gezin collectief verzekerd zijn, ook als maar 1 van de ouders hier 'recht' op heeft. Bijvoorbeeld: mijn man is ambtenaar, wij zijn allevier met korting verzekerd bij IZA. Ik krijg daarnaast van mijn baas ook nog een toeslag voor de aanvullende verzekering.

Er is vanaf 2009 weer een eigen risico (verplicht) van €150 per jaar voor elke volwassen verzekerde.

De inhoud van de basisverzekering is algemeen vastgelegd. De aanvullende verzekeringen verschillen per verzekeraar. Kijk op internet na wat de inhoud van de aanvullende verzekeringen is en wat je zelf nodig hebt. De prijzen verschillen ook wel, dus dat moet je zelf wel even nagaan voor je eigen situatie.

Wij zijn dus verzeker bij IZA, basis (uiteraard) plus aanvullende verzekering, waardoor ook tandartskosten vergoed worden. Vind ik wel een minimum.

groetjes,
Mamvantwee

Lynna

Lynna

29-01-2009 om 21:02

Kies beter

Om een goede verzekering uit te kiezen, voor wat jij belangrijk vindt kun je kijken op: www.kiesbeter.nl/Zorgverzekeringen/.

Succes ermee!

Arantxa

Arantxa

30-01-2009 om 14:59

Reactie

Allemaal bedankt voor de informatie. Ik kan nu weer even verder.

Groetjes, Arantxa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.