Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kersen

Kersen

22-01-2009 om 11:29

Zuurkool

gisteren heb ik zuurkool klaargemaakt.
Ik gebruik 1/2 zakje. Kan ik de rest invriezen? hoe bewaren jullie wat overblijft? hoe lang blijft het goed in de koelkast?
Ik kon beter alles in een keer gebruiken, en wat overblijft invriezen, maar ja, daar is het nu te laat voor.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volgens een site:

Super de Boersite: Bewaren en houdbaarheid
"Vatverse zuurkool is maximaal drie dagen houdbaar in de koelkast. Vacuümverpakte zuurkool is veel langer houdbaar; zie de houdbaarheidsdatum op de verpakking".

Maar dat laatste gaat neem ik aan over een dicht pakje. Enkele dagen kan volgens mij echt geen kwaad. Ik houd nooit over want ik ben in staat in mijn eentje zo'n zak leeg te eten, zo zuur mogelijk. Je kunt er ook salade van maken trouwens, mmmm.
Jonne

Hmm

Ik gebruik nooit een half pakje zuurkool, maar het is normaal gesproken vreselijk lang houdbaar, dus als je het niet te lang geleden gekocht hebt en er niet met vieze vingers of bestek aan hebt gezeten, dan zou ik de rest goed afgesloten rustig nog een paar weken in de koelkast laeten liggen.

Maarre...wat dacht je van een echt broodje hot dog vanmiddag? Ben je gelijk van het probleem af!

Ingrid

Merla

Merla

22-01-2009 om 13:15

Invriezen

"Ik kon beter alles in een keer gebruiken,en wat overblijft invriezen,maar ja, daar is het nu te laat voor."
Je zou het vandaag nog een keer kunnen klaarmaken en dan invriezen. Ik weet niet wat je gisteren klaargemaakt hebt, maar als het gewoon stamppot is dan kun je dat prima invriezen. Het is alleen wel wat natter als je het ontdooit. Maar dat is op te lossen door het in een koekenpan op te bakken na ontdooien. Is nog extra lekker ook (vind ik )
En als verse vatzuurkool maar 3 dagen houdbaar is in de koelkast, zou ik een opengemaakt zakje vacuum niet langer bewaren dan die 3 dagen. Meestal staat het trouwens ook wel op de verpakking hoe lang het houdbaar is na openmaken.

Guinevere

Guinevere

22-01-2009 om 13:20

Opeten: zuurkooltaart

Gewoon iets heel lekkers van klaarmaken bijvoorbeeld een zuurkooltaart, kijk hier eens: http://www.kookjegek.nl/archives/36

Kersen

Kersen

22-01-2009 om 13:41

Iets anders klaarmaken

ik ga maar een recept zoeken om klaar te maken.
Gisteren heb ik een ovenschotel van gemaakt, met appel en rozijnen, ah en rookworst.
Ik vind zuurkool niet echt lekker, maar met wat fruit en zo, dan eet ik het wel op.
Mijn man lust geen witlof, eergisteren gegeten, dus gisteren aten wij iets wat hij wel heel lekker vind.

Kersen

Kersen

22-01-2009 om 20:15

Te veel

een hele zakje vinden wij te veel, er blijft altijd over, en hij vind de schotel uit de diepvries niet lekker.
Ik kook voor 2 volwassenen en 1 peuter, eten wij nou zo weinig? maar goed, een zakje is gewoon te veel voor ons

Merla

Merla

22-01-2009 om 21:07

Tja

"eten wij nou zo weinig? maar goed, een zakje is gewoon te veel voor ons".
Als je uitgaat van 2 ons groente per volwassene dan is het idd te weinig. Maar goed, wie weet vullen jullie die 2 ons per dag wel weer aan op andere momenten op de dag ))
Wij eten met ons zessen (2 volwassenen, 2 pubers, 1 beginnende puber en een schoolkind) ook een kilo. Ik maak er meestal stamppot van (andere variaties eten ze hier eigenlijk niet. Heel af en toe een ovenschotel maar dan is de hoeveelheid hetzelfde) en heb dan 1 kg zuurkool en krap 2 kg aardappelen. Voor ons is een kilo dus ook wat aan de krappe kant Maar dat komt ook doordat men hier niet graag zuurkool eet. Alleen oudste zoon en ikzelf vinden het heerlijk. De rest eet wat mee, maar niet van harte, dus ook niet zo veel

Tirza G.

Tirza G.

22-01-2009 om 22:47

Zijsprongetje over die 2 ons groenten

Mag je aardappels daar nou bij meetellen of niet?

Tirza

Tirza

Nederland is vziw het enige land waar aardappels geen groente zijn.

Ik vraag me trouwens af wat de richtlijnen in andere landen zijn.

Ik vraag me trouwens ook af hoeveel mensen die richtlijnen van het voedingscentrum halen (anderhalve man en een paardekop, en de helft van dit forum, vermoed ik.) en of het werkelijk vreselijk veel uitmaakt allemaal...

Groeten,

Temet

Apart

Aangezien de rest van de wereld aardappelen als groente beschouwd doe ik dat ook.
En rijst beschouw ik als graan.

Massi Nissa

Massi Nissa

24-01-2009 om 08:24

Temet

Twee ons groente is voor ons echt een makkie, ik weet zeker dat wij dat vrijwel dagelijks halen. We eten erg vaak tajine en dat is toch hoofdzakelijk groente. Die twee stuks fruit haal ik niet. Nooit. Ik houd niet van fruit. Man wel, die eet zo zes mandarijntjes na het eten.
On topic: ik weet nog toen ik in Amerika woonde dat mijn schoonmoeder een briefje op de koelkast had met "You Don't Have to Have a Starch!!!" en dan daaronder de zetmeelproducten, waaronder aardappels. Ook al worden aardappels officieel onder groenten geschaard in de States, men heeft wel door dat ze -net als bonen- een aparte subcategorie vormen.
Groetjes
Massi

Kersen

Kersen

26-01-2009 om 12:59

2 ons

we vullen onze maaltijd altijd met salade aan, dus aan de 2 ons groente komen we wel aan, en met fruit ga ik zelf boven
In veel landen wordt aardappel inderdaad als groente gezien, ook tomaat, door sommige wordt tomaat als fruit beschouwd

Salade en 2 ons

Nou, als je het van de salade moet hebben is 2 ons nog een hele berg. Dus dan is het te hopen dat je al anderhalf ons van een andere groente hebt opgeschept, dan is het als aanvulling nog te doen.

Groeten,

Temet (herinnert zich van haar tijd in de groentezaak nog de discussie met de man die veldsla kwam kopen 'doe maar een pond, we zijn flinke eters')

Kersen

Kersen

27-01-2009 om 13:21

Bijna 2 ons dan

nee, 1 ons sla krijg ik ook niet op, maar met wat andere soorten groenten erbij komen wij misschien in de buurt van 2 ons.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.