Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

10-04-2009 om 11:40

Zwarte trui, wit kraagje (hoe wassen)

Weer een wasvraag. Mijn dochter heeft een zwart truitje met een (nu nog) spierwit kraagje gekocht. In het verleden deed ik dat soort 'gecombineerde' kledingstukken (maar nog nooit een zwarte gehad) bij de bonte was. Het resultaat was dan na een tijdje dat het wit helemaal grauw was geworden. Bij de witte was doen lijkt me helemaal onverstandig. Hoe pakken jullie dat aan? Ik twijfel tussen met de hand wassen of het bij donkere handdoeken te doen (die niet meer afgeven, en waarbij het niet erg is als het zwarte truitje afgeeft.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Holiday

Holiday

10-04-2009 om 12:04

Geen tip ik lees mee

Ja dat is nou precies waarom ik dat soort kleding niet durf te kopen! Of van die longsleeves voor jongens, een t-shirt waarbij er witte lange mouwen onder de gekleurde korte uitkomen. Ben dan ook zeer benieuwd of iemand de oplossing heeft.

Al zou je het zwarte truitje bij je donkere handdoeken doen die niet meer afgeven, dan geeft het truitje zelf nog weer af aan het kraagje.

MaximeM

MaximeM

10-04-2009 om 13:52

Had er zo eentje

Hoi,

Ik had een donkergroene trui met zo'n witte kraag. Deed hem altijd bij de donkerbonte was, alleen even opletten dat er geen gloednieuwe spullen bijzitten die nog kunnen afgeven. Maar de trui zelf heeft nooit op de kraag afgegeven, die bleef gewoon mooi wit.

Maxime

angel3

angel3

10-04-2009 om 13:57

Color catcher

ik geloof niet snel in reclames maar toch werkt dit wel. Doekjes die de kleuren opnemen. Het is een doosjes met doekjes, staat bij de wasmiddelen en heet color catcher. 1 doekje bij de was....suk6

Roos Vicee

Roos Vicee

10-04-2009 om 15:48

Ja idd!

Ik zweer ook bij die doekjes!
Maar daarnaast, zo'n truitje mág niet meer afgeven anders mogen ze het zo niet verkopen. Als je erg twijfelt zou ik het eerst een keertje apart wassen wel mét doekje want dan weet je zeker dat het goed gaat. En daarbij is het dan ook gelijk duidelijk of het truitje zelf ook afgeeft want dan krijgt het doekje de kleur van het truitje. Geeft het af, dan teruggaan naar de winkel!
En verder was ik dit soort dingen (best veel shirts e.d. met witte kragen of strepen e.d.) bij lichte was. Het truitje mag niet afgeven dus ik ga er dan voor het witte kraagje zo wit mogelijk te houden. Dus wassen bij lichte was. Heb zelfs laatst een keer een donkerblauw truitje met witte streep en kraag gewassen met verder alleen maar wit spul. Niets aan de hand en het witte bleef stralend wit

Roos Vicee

Roos Vicee

10-04-2009 om 15:53

Trouwens

Ik ga bij het sorteren van de was altijd uit van de lichtste kleur in het kledingstuk. Dus een donkere trui met wit gaat bij mij dus nooit bij de donkere was. Als het de trui zelf niet is die afgeeft is het mogelijk wel een ander donker kledingstuk dat bij diezelfde donkere was zit en afgeeft op het witte kraagje. En dan kun je er niet meer mee terug naar de winkel.

Vic

Vic

10-04-2009 om 16:27

Nou

Het zit nu in de was. Bij een stel donkere handdoeken én met zo'n kleurendoekje. Het zwart van het truitje gaf trouwens wel af want het witte hemdje van mijn dochter, dat ze eronder had gedragen, was behoorlijk grijs geworden. Dat hemdje is wel weer wit geworden in de witte was.

Vic

Vic

10-04-2009 om 19:55

Doekje

Volgens mij werkt het wel, dat doekje. Het was helemaal grijs en de kraag van het truitje was nog wit. Bedankt!

Roos Vicee

Roos Vicee

10-04-2009 om 20:08

Vic

Ik denk dat ik teruggegaan was naar de winkel. Misschien wel met hemdje en doekje.
Ik heb het nl ooit eens in een winkel gevraagd toen ik twijfelde een soorgelijke trui te kopen. Er werd me toen op het hard gedrukt dat zulke kledingstukken niet mochten afgeven. Als dat wel het geval was moest ik terugkomen want dan kreeg ik mijn geld terug.
Het zou toch ook vreemd zijn dat je iets koopt dat na een wasbeurt al niet meer draagbaar zou zijn? Bij mij is wit wit, en moet ook echt wit blijven. Stel nou dat jij dit truitje had gewassen zonder het doekje. Dan was het kraagje grijs geworden, en dan?

Vic

Vic

10-04-2009 om 20:11

Ik weet het niet

Het was niet zo'n duur truitje (H&M), maar ook dan zou je verwachten dat je het meer dan 1x kunt wassen natuurlijk. Ik merk sowieso dat H&M-kleding maar voor 1 seizoen is. Daarna is het echt afgedragen. Daarom koop ik er alleen nog voor de kinderen.

Roos Vicee

Roos Vicee

10-04-2009 om 20:16

Pandia

Nee in principe gooi ik niets bij wit. Wit was ik eigenlijk atlijd alleen met wit. Maar ik gooi wel een zwart truitje met witte kraag oid bij lichte was en niet bij donkere was. Een keer heb ik idd een keer een donker truitje met witte kraag bij overwegend witte was gedaan omdat ik weinig was had en het anders met de hand moest wassen. Ik wist dat het truitje niet afgaf, dus vandaar dat ik dat aandurfde. Maar normaal doe ik dat dus niet. Maar zoals ik hierboven ook al vertelde heb ik het ooit eens nagevraagd in de winkel. Toen werd me verteld dat een gekleurde trui met witte kraag niet af mocht geven. En als ik het dan bij de donkere was zou doen heb ik niet de garantie dat er niets anders afgeeft en mijn witte kraagje toch grauw wordt. De kans dat het zwarte truitje afgeeft is dan kleiner dan dat er iets in de donkere was toch wel afgeeft.
Maar, ik moet wel zeggen dat ik groot afnemer ben in die doekjes hoor! Ik gebruik ze ontzettend veel. Zeker bij twijfelgevallen en dit soort dingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.