Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Garantie op hamster

Van de week is de hamster van een van mijn kinderen overleden. Vervelend, beestje is in oktober 2021 gekocht door haar tante voor haar verjaardag. Achteraf gezien misschien niet slim dat dat bij een tuincentrum is gebeurd. Ik heb de afgelopen dagen pas gezien hoe dieren die daar verkocht worden zijn gefokt...

Mijn oudste zegt dat je 1 of 2 jaar garantie hebt op aankopen en het tuincentrum een nieuwe hamster moet geven of geld terug. Beestje is nog geen 9 maanden geleden aangekocht.

Heeft iemand ervaring met garantie claimen op huisdieren, in het tuincentrum? Ik zou donderdagavond pas naar het tuincentrum kunnen gaan.


Nee, die garantie geldt niet voor huisdieren. Ik vrees dat dit een gevalletje pech is. Wel verdrietige pech...
Je kunt altijd aan het tuincentrum vragen of ze nog wat voor je kind kunnen doen, maar ik denk niet dat je iets kunt eisen.

IMI-x2 schreef op 06-06-2022 om 21:40:

Nee, die garantie geldt niet voor huisdieren. Ik vrees dat dit een gevalletje pech is. Wel verdrietige pech...
Je kunt altijd aan het tuincentrum vragen of ze nog wat voor je kind kunnen doen, maar ik denk niet dat je iets kunt eisen.

https://www.licg.nl/consumentenrecht/#garantie-na-aankoop-van-een-dier

Het is per 1 juni veranderd, las ik in de krant. 
Maar aangezien het beestje vorig jaar is gekocht, kun je altijd vragen wat ze nog voor je kunnen doen. De vraag is hoeveel moeite het je waard is, voor de €5 of €7,50 die tante ervoor betaald heeft.

Bijtje82

Bijtje82

06-06-2022 om 22:17

Hamsters worden doorgaans ook niet zo oud. Met twee jaar heb je het meestal wel gehad als je mazzel hebt. Dat ie 9 mnd geleden is gekocht, wil nog niet zeggen dat ie ook zo oud is. 

een hamster kost €5.00-max €17.50.
Ze worden naar 1.5 tot 2 jaar oud.
Hoop heisa voor dat bedrag en die leeftijd van ongeveer 10 maanden is dus ook helemaal niet zo gek.
 Ik begrijp dus ook niet zo goed waarom je het hebt over garantie claimen. 

Ik denk dat die garantie er niet is. Een dier is geen 'product' als normale goederen. Als het bij de aanschaf al duidelijk is of had kunnen zijn, dan kun je misschien nog iets maar anders niet. Daarnaast zijn hamsters niet zo gek duur en worden ze niet oud. Je weet waarschijnlijk ook niet hoe oud het beestje was toen je dochter het kreeg.

Ik zou meer moeite hebben met dieren als cadeau geven. Je zadelt mensen namelijk nogal met een verantwoordelijkheid op en niet iedereen zit daar op te wachten.

Wat voor hamster was het? De meest gangbare worden - zoals gezegd - niet zo oud. Een maand of 9 is dus kort, maar niet zo extreem kort dat ik zou zeggen dat er een soort van 'garantie' op zou moeten zitten.
https://www.dwerghamster.nl/algemeen/ouderdom/index.php

Ik heb er 2 gehad (na elkaar) de ene werd ongeveer 1 jaar. Van de ander weet ik het niet meer (ca 1,5 jaar geloof ik)

Ga naar de dierenopvang en zoek daar een gezelschapsdiertje uit. Op het leven heb je geen garantie - goede leer voor de ontvanger, al is het sneu. De enige zekerheid van het leven is de eindigheid daarvan. Elk leven is uniek. 

Alles van waarde is weerloos. 

Dat zo'n vraag überhaupt bij je opkomt... Bizar

Bijtje82

Bijtje82

07-06-2022 om 16:05

Ik zou graag garantie willen op m'n pup die besloot voor een auto te springen.. 

MamaE schreef op 06-06-2022 om 22:43:

Ik denk dat die garantie er niet is. Een dier is geen 'product' als normale goederen. Als het bij de aanschaf al duidelijk is of had kunnen zijn, dan kun je misschien nog iets maar anders niet. Daarnaast zijn hamsters niet zo gek duur en worden ze niet oud. Je weet waarschijnlijk ook niet hoe oud het beestje was toen je dochter het kreeg.

Ik zou meer moeite hebben met dieren als cadeau geven. Je zadelt mensen namelijk nogal met een verantwoordelijkheid op en niet iedereen zit daar op te wachten.

Die is er dus wel!

Bijtje82

Bijtje82

07-06-2022 om 16:25

Aiden schreef op 07-06-2022 om 16:05:

[..]

Die is er dus wel!

Ja, maar niet zoals bij reguliere producten. 

denk niet dat ze een sterke zaak heeft na 10+ maanden en dat zou je als hamsterverzorger toch moeten kunnen weten, er van uitgaande dat mensen zich ietwat inlezen als ze een dier gaan verzorgen.

Bijtje82 schreef op 07-06-2022 om 16:25:

[..]

Ja, maar niet zoals bij reguliere producten.

Jawel, zes maanden, maar dan moet je wel aantonen dat het dier gestorven is aan iets dat het dier al had toen je hem kocht. 

Rare regel, want als je een dier iets geeft waar ze dood aan gaan, chocola voor honden toch (?), zou de verkoper aansprakelijk zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.