Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

06-06-2017 om 08:24

Honden


Jasmijn

Jasmijn

11-07-2017 om 08:46

bank op z'n kant

Ik kwam een keer een kennis ophalen die een jonge hond had, zij trok haar bank naar voren en zette hem op z'n kant neer zo kon de hond er niet op klimmen, en op een fauteul zette ze ook iets (iets van de vloer, boekenmand ofzo) Zo kon hij niet op de meubels. Weet natuurlijk niet of hij dan op een andere plek gaat plassen.
Misschien kan je iet verzinnen wat je op afstand kunt doen? Een walkietalkie o.i.d. neerzetten en zelf weggaan (alleen maar uit het zicht van de hond) en hem dan via de camera in de gaten houden. Zodra hij plassen wilt, iets van 'foei' o.i.d. roepen.... ?

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2017 om 09:35

N.a.v. Paddington en Jasmijn

Er wordt tegenwoordig heel anders over dominantie gedacht ivm honden. Ik denk niet dat het met dominantie te maken heeft. Ik denk echt dat het een kwestie is van 'zo, nu ben ik alleen', mogelijk met 'en dat vind ik niet leuk'. Wij hebben in totaal 6 honden in huis gehad, de zesde is er nu nog. Deze zesde is de eerste die niet alleen thuis kan zijn. Het lijkt me stug dat er nu opeens iets hapert aan hoe een hond naar ons kijkt. Het hangt dus ook van de hond zelf af hoe bepaalde dingen gaan.

Onze hond mag op de bank liggen, dus het zou mij verbazen als ze daar ooit op zou plassen (hoewel zeg nooit nooit), maar wat onze hond dan weer bijna direct doet, is naar het kattenvoer snellen. Dat staat op de wasmachine en is dan niet veilig. Als ik uit de kamer weg ga, zet ik het kattenvoer dan ook op het aanrecht. Honden kunnen niet in mensentaal denken, maar ze weten drommels goed wat ze doen als je je hielen licht: dat wat verboden is. En als dat een prettig gevoel geeft, dus zelfbelonend werkt, doe je dat uiteraard nog een keer. Bij ons is dat dus: "baasje gaat weg, gauw kattenvoer halen, oh dat is wel erg lekker..." Gaan we weer weg: "dat kattenvoer was wel erg lekker, doen we nog een keer." Bij plassen zal dat ook wel zo'n beetje zo werken. "Ik voel me niet fijn als de baas weggaat, dat laat ik merken door op de bank te plassen. Zo, dat gaf toch eigenlijk wel een goed gevoel....". Baas gaat weer weg "Ik wil dat goede gevoel weer hebben, in plaats van dat nare omdat de baas weg is, ik plas weer op de bank." Er moet dus voorkomen worden dat die zelfbeloning er komt. Hond nooit alleen laten is waarschijnlijk niet haalbaar, dus moet hond in eerste instantie niet meer bij de bank kunnen komen. Bank op de kant kán werken, maar voor hetzelfde geld doet hond het dan op de armleuning, of als het een reu is... pootje omhoog. Ik denk daarom toch als eerste oplossing aan een bench. En ondertussen oefenen met alleen zijn, met behulp van een deskundige. Ik zeg eerlijk dat wij daar nog niet aan begonnen zijn, omdat de situatie bij ons zo is dat we kunnen regelen dat de hond nooit alleen is, maar eigenlijk wil ik er ook werk van maken. Het is niet handig als een hond niet alleen kan zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-07-2017 om 09:38

Zorgen dat het niet kan

Ik ken iemand die niet wil dat hond op de bank komt en zij legt gewoon van alles op de banken voor ze weg gaan. Erg omslachtig allemaal, ik zou zelf inzetten op de gang of een bench.

Paddington

Paddington

11-07-2017 om 10:05

@Kaaskopje

Ik heb ook al jaren honden. Op dit moment nog 2 in huis. Dat honden 'stout' zijn als je niet thuis bent snap ik helemaal. Natuurlijk is er ook een verschil in karakter van een hond.
Plassen is toch voornamelijk niet een gedrag van 'stout' zijn maar meer onzekerheid over de situatie.
Het gaan liggen op de bank, of het stelen van kattenvoer is gewoon 'stout' zijn en dat vind ik juist leuk, een hond is geen robot.

Wat betreft jullie hond die niet alleen kan zijn, daar zal iets anders aan te grondslag liggen. Dat is een heel lastig probleem wat in mijn ogen ook alleen maar opgelost kan worden door consequent handelen en veel geduld.

Er wordt tegenwoordig in de kringen waar ik mij begeef niet anders gedacht over dominantie. Het is al jarenlang hetzelfde. Een hond heeft duidelijk een leider nodig. Deze moet duidelijk zijn in zijn leiderschap. Vaak wordt dominantie verwart met het gebruiken van fysiek geweld en agressie. Kijk maar eens hoe honden met elkaar omgaan. Er heel snel duidelijkheid tussen twee honden die elkaar ontmoeten zonder dat er agressie of fysiek geweld aan te pas komt. Daarom maakte ik ook de vergelijking met kinderen. Een kind van 3 geef je ook duidelijk aan als iets niet mag, zonder meteen te gaan slaan of schreeuwen. Zo doe ik het ook met mijn honden, al jaren. Ik zie daarbij ook een verschil in het aanleren van trucjes en het handhaven van orde. Zitten is een trucje, geen eten van de tafel pakken is een kwestie van veiligheid. Voor het eerste gebruik ik beloningen om het aan te leren, voor het tweede krijgen ze een duidelijke "Nee" als ze het proberen.

Plassen is in mijn ervaring geen uiting van het niet alleen willen zijn. Dat is meer slopen, op de bank gaan liggen (daar ruikt het lekker naar de baas) en het bij elkaar roepen van de roedel.

@Dendy Pearson, ik herken wat jij zegt. Wij hebben ook een tijdje heel veel dingen op de bank gelegd. Helaas gooide onze hond gewoon de dingen ervan af. Nu met de schrikmat gaat hij niet meer op de bank, bij hem was 1x schrikken genoeg. Om er zeker van te zijn dat hij zich niet pijn zou doen heb ik de schrikmat zelf geprobeerd. Het is werkelijk hetzelfde effect als schrikdraad. De bench werkte niet bij hem, daar raakte hij volledig gestrest van.
Onze andere hond zit wel in een bench. Als zij los is dan viert ze feest. Dan vind ik echt een chaos in huis als ik thuis kom.

Baasje

Baasje

11-07-2017 om 11:33

ander draadje

Het bank plassen komt uit een ander draadje zag ik maar daar werd gesproken over uitlaten voor half 8 en plassen op de bank om 12 uur?

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2017 om 13:22

Paddington

Het is niet zozeer dat er in bepaalde kringen anders over dominantie gedacht wordt, maar wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat de aloude dominantietheorie op verkeerde feiten gebaseerd was. Iemand als Cesar Milan lijkt dat gegeven nogal eens te negeren.

Ik denk, ja dwars , dat plassen wel degelijk een uiting van bijvoorbeeld niet alleen willen zijn kán zijn. Een vriendin had vroeger een hond die van alles uitvroot als ze weg was, waaronder de vuilnisbak omgooien en de inhoud door de kamer verspreiden en heel smerig... op de bank poepen. Een hond die niet alleen kan zijn, kan rare fratsen uithalen. Bij elkaar roepen van de roedel zie ik niet als stout gedrag. Het is lastig, het geeft overlast voor de buurt/buren, dat wel. Maar in een hutje op de hei zou het sneu, maar niet storend zijn.

Onze hond heeft twee keer gesloopt en sindsdien durven we niet goed meer zonder toezicht weg te gaan. Ik denk wel over oplossingen na. Met een beetje geluk is de hond wel iets minder sloperig geworden omdat ze nu volwassen is en lang geen sloopgedrag heeft kunnen tentoonspreiden, maar ik gok er nog niet op. Ik wil eigenlijk een stuk van de kamer af kunnen zetten met panelen, zodat ze nog wel veel ruimte heeft, maar niks kan stukmaken.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2017 om 13:26

Baasje

Uit mijn hoofd gezegd was er niks mis met de uitlaatmomenten. Daar kan het dus niet aan liggen.

Mieke

Mieke

11-07-2017 om 13:33

Uitlaten

De hond 's morgen even snel laten plassen in de tuin en daarna een kwartiertje uitlaten vind ik niet erg veel. Misschien is het een idee om de hond voordat je weggaat uit te laten. En dan wat langer te wandelen ipv even in de tuin laten plassen.

Verder zou ik de hond dan niet meer in de kamer laten als ik weg zou gaan.

Paddington

Paddington

11-07-2017 om 15:17

@Kaaskopje

Heb jij voor mij verwijzingen naar die wetenschappelijke onderzoeken? Ik lees er graag meer over.

40er

40er

30-10-2017 om 06:03

Ziek

Onze hond is ziek... gisteren bijna de hele dag geslapen, als hij mee ging naar buiten was het diarree. Net al de keukenvloer gepoetst wegens een ongelukje van hem, ook heel dunne ontlasting. Ik bel straks even met de dierenarts, dit vind ik niks hoor!

Paddington

Paddington

30-10-2017 om 07:01

Vervelend

Ik hoop dat het snel weer beter wordt.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2017 om 11:21

Paddington

Ik zie dat ik je vraag vergeten ben te beantwoorden.

http://www.doggo.nl/artikelen/hondengedrag/dominantiemodel-roedelmethode/

Eronder staat een link naar deel 2.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2017 om 11:23

Iets verkeerds gegeten?

Als je rauw vlees voert zou je het een of twee dagen gekookt kunnen geven. En als het aanhoudt toch maar bellen ja.

40er

40er

30-10-2017 om 12:21

Gebeld

Vanmorgen al even gebeld met de praktijk. Hij zit nu op gekookte rijst en gekookte kip. Wel actief en speels, daar ben ik blij om.

@kaaskopje, hij krijgt idd deels rauw, dat heb ik nu maar achterwege gelaten.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2017 om 15:30

Oh gelukkig

Zolang een hond wel levendig is, valt het waarschijnlijk mee.

Onze hond heeft twee maanden een soort dieetbrokken gehad, waardoor we veel vaker naar buiten moesten. Sinds vrijdag is hond weer aan het rauwe vlees (alleen paard) en merken we het direct aan wat hond buiten doet. Veel minder.

Woef

Woef

30-10-2017 om 21:18

Hier ook ziek

Ik vermoed keelpijn. Eet niets, drinkt veel, beetje ondertemp.
Krijgt vers maar ontlast daarmee niet anders dan brokken eigenlijk. Ik kijk het nog even aan en anders naar bellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2017 om 00:53

Dat is ook wat

Beterschap

40er

40er

31-10-2017 om 07:15

Ach..

Beterschap hoor Woef.

Hier een stuk beter gelukkig. Hij kan weer gewoon buiten de boel doen.
Vandaag nog kleine maaltijden en danwil ik morgen weer over gaan naar zijn brokken.

Woef

Woef

31-10-2017 om 08:52

Na 20 uur heel veel slapen, niet eten maar wel veel drinken, lijkt hij in wat betere conditie maar nog niet v.w.b. eten.
Hij heeft geen belangstelling voor mijn tosti en dat is afwijkend

Fijn dat jouw hond wat beter gaat!

Krisje

Krisje

04-12-2017 om 12:14

We hebben een hond

Sinds gister en ik vind haar zo leuk! We waren al heel lang aan het kijken en opeens zagen we haar op verhuisdieren.nl, verliefd echt bam! We zijn gister kennis gaan maken met het plan om dan van de week nog een keer langs te gaan en haar dan volgende week te gaan halen (als alles goed zou gaan). Dat hadden we telefonisch ook overlegd. Maar ze is zo makkelijk en de klik (vooral met dochter) was zo goed, dat ze gelijk met ons mee mocht. Ik had nooit gedacht dat ik dit zo leuk zou vinden.

Paddington

Paddington

04-12-2017 om 12:34

Wat leuk!

En fijn dat jullie een dier hebben gevonden in Nederland.

Heel veel plezier met haar.

Woef

Woef

04-12-2017 om 13:34

Leuk!

Veel plezier met haar!

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2017 om 16:24

Gefeliciteerd

met jullie nieuwe gezinslid. Laat je over een poosje nog eens weten hoe het gaat?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2017 om 10:09

Willen jullie meedenken?

Onze hond is heel erg allergisch. We zijn aan het zoeken wat het is. Dat doen we aan de ene kant door een 'eliminatie'-dieet. De afgelopen weken hebben we Royal Canin Anallergenic, dat werkte niet, daarna kvv-paard, dat vind ik een twijfelgeval, komende week beginnen we met eend.

Daarnaast probeer ik de ligplekken minder mijtgevoelig te maken en daar zit mijn probleem nu. We hebben een stoffen bank, ik had gelukkig nog grote katoenen kleden, dus die kunnen op 60 graden of hoger gewassen worden. Maar in haar mand hadden we een soort schapenvacht-achtige topmatras (was van schoonouders, dus mensenbed-maat). Die lag opgefrummeld in de (grote) mand. Ik heb dat 'matras' eruit gehaald, omdat het niet wasbaar is in onze wasmachine. Nu liggen er twee oude dekbedden in met een slaapzak erbovenop, maar... ze kijkt ons aan met 'wat doe je me aan!?'. Niet lekker warm zoals het wollen matras, niet zo lekker frummelig. Mevrouwtje is daardoor ook veel te vroeg wakker en wil dan weer lekker op de bank liggen ).

Vraag, wat is ook wasbaar op een hoge temperatuur, maar toch behaaglijk in de winter? En niet te duur ook nog. Mijn fantasie schiet tekort.

Wat ik ook wil proberen, is of het matras'ding' te stomen is met ons stoomapparaat, maar ja, dat doe je ook niet om de haverklap, omdat het wel wat vochtig wordt en moet drogen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2017 om 10:17

Woordje vergeten en aanvulling

De afgelopen weken hebben we Royal Canin Anallergenic geprobeerd... moest het zijn.

Hond heeft ook medicatie gehad. In eerste instantie prednison (prednoral), maar dat is nogal zwaar geschut, dus dat mag niet lang. Tot zondag hebben we Apoquel gegeven, dat is nu op. Ze krabt wel weer iets meer, maar niet zo extreem als voor de medicatie. Ik geef sinds zondag cbd-olie. Volgens informatie zo hier en daar, zou dat goed kunnen werken. Ik begrijp dat de werking daarvan even moet 'landen', dus dat is gaande.

specht

specht

06-12-2017 om 11:44

Ikea

Dekbed/kussen van de Ikea? Zijn natuurlijk wel wit, maar lekker zacht .
Anders bij de Ikea kijken. Die hebben veel kleden die niet zo duur zijn.
Ik meen dat ik daar laatst ook wasbare nep schapenvachten gezien heb.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2017 om 12:44

Ik ga kijken

nep moet ook op 60 graden wasbaar zijn.

rode krullenbol

rode krullenbol

06-12-2017 om 13:48

Vilt

Doordat het transpiratievocht opneemt, houdt wol op een heel prettige manier de stralingswarmte van mens of dier vast. Tegelijkertijd is het een goede isolator tegen kou. Wollen producten krimpen en vervilten echter bij het wassen op hogere temperaturen. Vilt kent dat probleem niet of nauwelijks. Ik zou mijn wol-minnende hond dan ook voorzien van een vilten deken van 100% wol. Eventueel, afhankelijk van de lokale omstandigheden, zou ik er nog een reflecterend campingmatje onder leggen.

Rode krullenbol

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-12-2017 om 13:52

Kaaskopje

Suffe vraag misschien maar waarom zo heet wassen?

Heb je al eens op fb gevraagt om oude dekens? Onze honden liggen gewoon op de bank trouwens. Er staat wel een mand, daarin ligt een fleecedeken van de action.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2017 om 14:58

Rode Krullenbol

Bestaat dat? Ik ga eens kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.