Huisdieren
muis231
09-12-2025 om 18:44
Inzamelingsplatforms voor operatie poes. Realistisch?
Hoi allemaal,
Ik ben een groot kattenliefhebber en woon in Spanje met mijn twee schatten van poesjes: Mia (een grijze lieverd) en haar zusje Xula (een prachtige Siamees). Ze zijn onafscheidelijk en hebben me door een moeilijke periode heen geholpen. Ze slapen altijd bij me, doen alles samen en zijn nog nooit agressief geweest – ik heb nog nooit zulke lieve katjes gehad.
Ze zijn pas 2,5 jaar oud en geven me elke dag troost en vreugde. Helaas heeft Xula, het Siameesje, nierstenen ontwikkeld. Ze eet nog een beetje, maar ze heeft bloed in haar urine, kan nauwelijks naar de kattenbak en plast op verschillende plekken in huis. Het breekt mijn hart om haar zo te zien lijden. De dierenarts zegt dat de stenen verwijderd moeten worden, gevolgd door antibiotica, ontstekingsremmers en speciaal voer voor haar urinewegen.
De totale kosten, inclusief medicijnen, komen neer op ruim €500 – en dat is een bedrag dat ik op dit moment niet kan opbrengen.
We zijn naar Spanje verhuisd vanwege ernstige problemen met mijn zoon (er is een oud topic hier op het forum van ruim 3,5 jaar geleden waar ik erover vertelde). Ik ben 7 maanden geleden weduwe geworden, maar ik wil niet meer het slachtoffer spelen.
https://www.ouders.nl/profiel/champie76/berichten
Hij zit nu vast, maar pakt zijn leven op met studie en zelfreflectie – we kunnen eindelijk open praten, wat een opluchting is. Ik werk fulltime (vaak 5/6 dagen per week, van 8 tot 17:30), maar leef van salaris naar salaris en kom elke maand tekort. Mijn salaris is €1.398 met een dertiende maannd. Daar moet ik het mee doen. Alles wat ik had, is geïnvesteerd in het verleden en mijn kinderen, en nu sta ik er alleen voor.
Ik voel me machteloos en schuldig, want Xula en Mia zijn mijn alles. Ik wil ze niet uitelkaar halen en ik kan het niet verkroppen om dagelijks mijn Xula te zien lijden, hulpeloos vragend om hulp. Ik geef haar wat zalf door haar eten waarvan gezegd wordt dat haar pijn dan een beetje weggaat of minder wordt tijdelijk. Het heet Urbro Gel.
Ik wil er alles aan doen om haar te redden. Daarom heb ik gekeken naar platforms zoals Steunactie en andere Nederlandse/Spaanse steun sites zoals Steunactie of inzamelings websites. Het lijkt erop dat je zelf een campagne moet opzetten en promoten via social media. Maar ik heb geen social media-accounts (nooit echt aan meegedaan en ik ben er niet handig mee), dus dat is een groot obstakel. Niemand zal dan mijn oproep zien. Ik voel me er sowieso al heel naar bij om mijn hand op te houden, ik zou er het liefst iets voor terugdoen.
Heeft iemand hier ervaring met een vergelijkbare situatie? Hoe heb je hulp gezocht of gevonden? Zijn er platforms of organisaties die kunnen helpen bij het opzetten of promoten van zo'n actie, speciaal voor dierenzorg wat voor heel Europa geldt? Is er iets dat ik kan doen?
Ik heb geen familie, de taal hier is moeilijk al ben ik aan het leren. Ik wilde helemaal niet in Spanje blijven, het zou tijdelijk zijn maar door het overlijden van mijn man zijn de mogelijkheden voor mij plotseling veranderd.
Groetjes en een fijne week allen.
Susan.
Anoniemvoornu
09-12-2025 om 19:15
Zoiezo is huisdieren houden terwijl je zelf niet rondkomen niet haalbaar. Naast deze operatie blijft dat je kosten blijft houden die je niet kunt betalen. Soms is liefde ook afscheid nemen
Bolmieke
09-12-2025 om 20:08
Zijn er nog mogelijkheden om te bezuinigen op eten, kleding, abonnementen? Ik eet met liefde een jaar lang boterhammen tevredenheid als ik daarmee mijn dieren kan geven wat ze nodig hebben. Het leven in Spanje is een stuk goedkoper hoor ik regelmatig
muis231
09-12-2025 om 20:28
Bedankt voor jullie reactie. Ik begrijp de opmerkingen maar was het maar zo makkelijk.
Ik zal jullie niet lastigvallen met mijn situatie. Mijn vraag is bedoeld om de juiste weg te vinden wanneer iemand aantoonbaar, door onvoorziene omstandigheden, in een situatie komt te zitten zoals ik. Het gaat iets verder dan oppervlakkig geen financiële middelen hebben.
Natuurlijk zou ik nooit 2 poezen nemen zou ik niet weten dat ik het niet aankan, maar er is nogal wat gebeurd.
Dit komt waarschijnlijk helemaal niet goed over en ik had dit niet moeten plaatsen.
muis231
09-12-2025 om 20:44
Anoniemvoornu schreef op 09-12-2025 om 19:13:
Is een betalingsregeling treffen bij je dierenarts geen optie?
Nee, helaas niet. Hij geeft aan dit eerder gedaan te hebben en het vertrouwen in mensen verloren te zijn.
Anoniemvoornu
09-12-2025 om 21:08
muis231 schreef op 09-12-2025 om 20:28:
Bedankt voor jullie reactie. Ik begrijp de opmerkingen maar was het maar zo makkelijk.
Ik zal jullie niet lastigvallen met mijn situatie. Mijn vraag is bedoeld om de juiste weg te vinden wanneer iemand aantoonbaar, door onvoorziene omstandigheden, in een situatie komt te zitten zoals ik. Het gaat iets verder dan oppervlakkig geen financiële middelen hebben.
Natuurlijk zou ik nooit 2 poezen nemen zou ik niet weten dat ik het niet aankan, maar er is nogal wat gebeurd.
Dit komt waarschijnlijk helemaal niet goed over en ik had dit niet moeten plaatsen.
Niks oppervlakkigs aan geldzorgen.
Onvoorziene situaties kan iedereen overkomen.
Soms betekend dat je moeilijke beslissingen moet nemen.
Het beestje laten lijden in de hoop dat je gofundme genoeg opleverd lijkt me geen optie.
Poezekat
10-12-2025 om 14:25
Je geeft aan dat je niet handig bent met social media accounts maar is er een mogelijkheid dat je zoon je hiermee helpt?
muis231
10-12-2025 om 14:49
Zouden de mensen die zeggen: "Eet een boterham minder" het complete verhaal weten dan zouden ze mij begrijpen. Ik zit hier behoorlijk geïsoleerd en ik kom niet zomaar in een situatie als deze.
Ik begrijp dat het verhaal zo kort omschreven door mij wat raar over kan komen maar ik wilde niet het hele verhaal hier neerzetten omdat ik dan een verkeerde indruk kan wekken. Mijn doel is om hier de juiste weg te vragen naar hulp. Mijn "levensverhaal" zou ik dan op bijvoorbeeld "GoFundMe" plaatsen. Over mijn zonen: Mijn zoon zit in de gevangenis en mijn andere zoon is overleden samen met zijn vader in een auto-ongeluk.
Toch heel erg bedankt voor het meedenken en bedankt voor je begrip, vooral Anoniemvoornu.
Ik kan dit niet aanzien en ik blijf proberen een oplossing te zoeken. Ik ben duidelijk niet goed om me goed te verwoorden.
Poezekat
10-12-2025 om 18:30
muis231 schreef op 10-12-2025 om 14:49:
Zouden de mensen die zeggen: "Eet een boterham minder" het complete verhaal weten dan zouden ze mij begrijpen. Ik zit hier behoorlijk geïsoleerd en ik kom niet zomaar in een situatie als deze.
Ik begrijp dat het verhaal zo kort omschreven door mij wat raar over kan komen maar ik wilde niet het hele verhaal hier neerzetten omdat ik dan een verkeerde indruk kan wekken. Mijn doel is om hier de juiste weg te vragen naar hulp. Mijn "levensverhaal" zou ik dan op bijvoorbeeld "GoFundMe" plaatsen. Over mijn zonen: Mijn zoon zit in de gevangenis en mijn andere zoon is overleden samen met zijn vader in een auto-ongeluk.
Toch heel erg bedankt voor het meedenken en bedankt voor je begrip, vooral Anoniemvoornu.
Ik kan dit niet aanzien en ik blijf proberen een oplossing te zoeken. Ik ben duidelijk niet goed om me goed te verwoorden.
Ojee, dat is wel erg heftig. Ik hoop dat je nog adviezen krijgt waarmee je verder kunt.
Poezekat
10-12-2025 om 18:51
Waar kan ik dierenhulp vinden in Spanje?
De organisatie Paws Patas is over het algemeen actief in het Levante Comarca-gebied (Vera, Antas, Bedar, Lubrin, Sorbas, Los Gallardos, Turre en Garrucha) in Spanje. De activiteiten zijn in 1989 gestart door een groep enthousiaste vrijwilligers, in 1996 werden ze in Spanje geregistreerd als liefdadigheidsinstelling.
Misschien heb je hier iets aan?
muis231
10-12-2025 om 19:32
Dank je wel voor het meedenken, Poezekat.
PAWS-PATAS is een dierenopvang in Almería (Spanje) die zwerfhonden en -katten redt, verzorgt en herplaatst. Ze werken volledig met vrijwilligers en donaties en krijgen geen overheidssteun. De organisatie helpt alleen dieren zonder eigenaar en biedt geen financiële hulp of dierenartsdiensten aan particulieren voor hun eigen huisdieren. Ik heb het geprobeerd.
MMcGonagall
10-12-2025 om 23:28
Mijn dierenarts heeft als opties een betalingsregeling of afstand doen. Mijn kat heeft me dit jaar 2000 euro gekost, gebitje saneren en diabetes. En dat voor een 13 jaar oude, niet altijd even sympathieke kater. Gelukkig had ik het, maar anders had ik het geleend of zo.