Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Logeerhond

Wij hebben elke 14 dagen een dag of drie/vier een hond te logeren. Ontzettend lief dier, binnen en buiten geen enkel probleem. We doen dit omdat we het leuk vinden en het baasje het ook wel eens prettig vindt om even hondloos te zijn. 

Mijn partner zou graag zelf een hond willen, hebben wij jaren geleden ook geprobeerd maar het paste niet bij mij (ons). Ik merk nu ook met deze hond dat ik het heel lastig vindt als hij mij in de gaten houdt en constant denkt dat ik iets leuks met hem ga doen. Ik werk (nog) veel thuis en ik voel mij schuldig als ik niet met hem kan lopen. Ik voel ook de hele tijd de verantwoordelijkheid om met hem bezig te zijn. Een hond is natuurlijk afhankelijk van wat jij met hem doet. Ik merk ook dat als ik alleen thuis ben hij de andere gezinsleden mist. Niet dat hij mij niet leuk vindt, als ik naar boven ben en anderen zijn thuis wil hij ook mij. Gewoon hoe meer mensen hoe beter voor hem. 

Omdat mijn partner toch ooit weer graag een hond wil vraag ik mij af hoe ik hier mee om moet leren gaan (of niet)? 

https://www.ouders.nl/forum/huisdieren/man-wil-hond-ik-niet-moet-ik-zijn-wens-respecteren?page=2#72

In dit draadje staan meerdere opmerkingen, lees het eens door zou ik zeggen

wat wordt er op een dag met hem gedaan? Wat voor ras is het? 

Nummer

Nummer

08-08-2021 om 20:44 Topicstarter

Chiquita schreef op 08-08-2021 om 16:40:

https://www.ouders.nl/forum/huisdieren/man-wil-hond-ik-niet-moet-ik-zijn-wens-respecteren?page=2#72

In dit draadje staan meerdere opmerkingen, lees het eens door zou ik zeggen

Ik zou niet weten waarom, draadje overigens wel gelezen. Als je geen antwoord wil geven mag dat ook. Ik heb geen onenigheid met mijn man. Ik wilde ook altijd graag een hond maar de hond die wij tijdelijk hadden en deze logeerhond maakt mij duidelijk dat ik zelf iets moet veranderen voor een hond bij ons past. Wie weet lukt mij dat niet maar wat ik in die draad moet vinden begrijp ik even niet. 

Nummer

Nummer

08-08-2021 om 20:45 Topicstarter

Lotus_ schreef op 08-08-2021 om 20:18:

wat wordt er op een dag met hem gedaan? Wat voor ras is het?

Voldoende hoor, veel meer dan doordeweeks thuis. Het ligt ook niet aan de hond, het ligt aan mij. 

Nummer schreef op 08-08-2021 om 20:44:

[..]

Ik zou niet weten waarom, draadje overigens wel gelezen. Als je geen antwoord wil geven mag dat ook. Ik heb geen onenigheid met mijn man. Ik wilde ook altijd graag een hond maar de hond die wij tijdelijk hadden en deze logeerhond maakt mij duidelijk dat ik zelf iets moet veranderen voor een hond bij ons past. Wie weet lukt mij dat niet maar wat ik in die draad moet vinden begrijp ik even niet.


Ik denk dat in die draad veel zaken genoemd worden die komen kijken bij een hond nemen, en daar zou je iets aan kunnen hebben. Het is niet verplicht om het door te lezen.

Je vraag is niet heel helder, en dan kunnen er dus antwoorden komen die naar jouw gevoel niet bij je vraag aansluiten. Wat verwacht je precies van ons?

Nummer schreef op 08-08-2021 om 20:45:

[..]

Voldoende hoor, veel meer dan doordeweeks thuis. Het ligt ook niet aan de hond, het ligt aan mij.

Waarom denk je dat het voldoende is? Of het voldoende is, is afhankelijk van het ras en de hond zelf. Houd daar ook rekening mee als je gaat voor een hond. Misschien krijgt hij wel onvoldoende uitdaging zonder dat je het doorhebt. En dat ligt niet aan de hond maar inderdaad aan jou en de eigenaar. Veel werkhonden, zoals border collies, golden retrievers, dalmatiers etc etc (gefokt om te werken) hebben niet voldoende aan 3x daags een wandelingetje maar moeten echt een taak hebben, iets te doen hebben. Zoals schapen drijven, behendigheid, jachtsport, etc. Heb je dagelijks tijd voor 3 of 4 keer een half uurtje lopen? Dan is een gezelschapshondje gelukkiger bij jullie. 

Een hond hoeft niet 24/7 aandacht te krijgen. Net als een kind. Maar als je dat wel doet, ontstaat er een soort verwachtingspatroon. Ik zou dus proberen dat te doorbreken. Heeft de hond wel voldoende speeltjes en ruimte om buiten te rennen?

Vast ritme
Hier werkt een vast ritme, ook als er anderen bij zijn. Ik werk ook vanuit huis en na de ochtendwandeling en ontbijt zal hond zich echt zelf moeten vermaken. 
Rond 11 uur speel ik dan even met de hond, waarna ze zelf actief verder gaat met spelen. 
En zo gaat de dag verder met afwisselend aandacht (even), werk en uitlaten. 
Dit geeft duidelijkheid voor de hond waardoor ze niet telkens denkt dat ze iets mist. 
Die van mij gaat nu rustig in een andere kamer slapen tussendoor.

Nummer schreef op 08-08-2021 om 20:44:

[..]

Ik zou niet weten waarom, draadje overigens wel gelezen. Als je geen antwoord wil geven mag dat ook. Ik heb geen onenigheid met mijn man. Ik wilde ook altijd graag een hond maar de hond die wij tijdelijk hadden en deze logeerhond maakt mij duidelijk dat ik zelf iets moet veranderen voor een hond bij ons past. Wie weet lukt mij dat niet maar wat ik in die draad moet vinden begrijp ik even niet.

Interessante conclusie. De conclusie die ik eruit zou trekken is niet dat ik iets in mijzelf moet veranderen (ik weet niet hoe oud je bent, maar om nog dingen in jezelf te veranderen, wat je wilt/prettig vindt?!), maar dat je een hond moet zoeken die qua karakter en behoefte bij jou/jullie past.

En dat is lastig, want het ras van een hond zegt niet altijd wat over hoe de hond ook is, maar dat zou al een goede start zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.