Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Herriot

Herriot

18-10-2018 om 02:17

Nieuwe moederkat + kitten - huis met peuter, hond, 3 volwassenen


Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2018 om 12:43

Ruimte

Dit soort oplossingen vallen of staan toch ook met ruimte en budget. Maar ook met aan welke kant van het huis, dus is daar zon, of juist weinig, beschut of juist niet. We hadden één kat die regelmatig aan de kant van de keuken lag, maar wel in het zonnetje. Dat hoekje krijgt pas in de loop van de middag zon, het is de 'koude kant' van het huis. Het is een huurhuis, dus een kattenluik in een hardhouten huurhuisdeur, durft man niet aan. Vervanging is dan best prijzig. Kortom, het is helaas bij de een minder simpel als bij de ander. Stel dat ik zoals een ex-collega echt zou fokken met raskatten, dan zou het misschien weer een andere afweging opleveren. Met wat sparen van de opbrengst zou je dan een ander raam kunnen overwegen, of een deur. Wij hebben een zijdeur als voordeur en een achterdeur die ze eigenlijk beter als voordeur hadden kunnen neerzetten. Dus daar het halletje, de wc-ingang en de kapstok. Nu is dat achterdeur en bijkeuken, die wij opengebroken hebben en bij de keuken getrokken. Bij wat officieel de achtertuin is, dus waar we zitten als het mooi weer is, hebben we geen deur. Heel onpraktisch.

Herriot

Herriot

25-10-2018 om 14:07

Tuin afzetten

Bedankt voor de input over de tuin. De tuin heeft al een schutting en met een hond die misschien wel betere ontsnappogingen uitvoert dan de gemiddelde kat zullen we eerder aan schrikdraad of naar binnen hangende draaiende balken op de schutting denken dan aan een ren. Hond is veel buiten met ons, ook in de winter als peuter in de tuin bezig is en als ze zich verveelt of je gaat even naar binnen sluipt ze zo weg. Tuin afrasteren is misschien dus sowieso wel een goed idee. Blijft natuurlijk over katten die er per ongeluk inkomen maar er niet meer uitkomen.

Overigens hebben wij als van kindsaf allemaal een kat. Enige kat onder de auto was die van mijn moeder die niet buiten mocht komen en een keer ontsnapte. Ik heb dus heel gemengde gevoelens over ‘binnenkatten’.

Eerst maar eens ze alle twee veilig ophalen volgende maand en zorgen dat de hond, peuter en katten het samen gezellig hebben onder toezicht.

Noor

Noor

25-10-2018 om 19:11

Schrikdraad

Er gaan geen katten uit onze tuin, en er komen ook nooit katten ín onze tuin. In onze afgezette achtertuin dan. In de voortuin komen veel katten, het is hun lievelingskattenbak...

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2018 om 20:10

noor

Bij ons komen vrij zelden vreemde katten in de tuin. Mijn theorie is, dat dat komt omdat onze hele tuin het territorium is van onze kat. Nu komt onze nu nog enige kat nooit in de voortuin, dat kan de reden zijn dat laatst toch weer een nieuwsgierig Aagje naar de schuur sloop, zelfs even binnen koekeloerde en toen toch maar weer snel weg ging.

Vogel

Vogel

27-10-2018 om 11:03

Krabpaal

Ik heb altijd gedacht dat een krabpaal iets is voor katten die niet naar buiten gaan. Onze poes krabt buiten aan de schutting en de kastanjeboom, de kater binnen aan een oude stoel.
Ik vind een kattenluikje wel handig, ze kunnen nu gaan en staan waar ze willen en ik kan ‘s avonds met een gerust hart naar bed, ook als er nog een kat buiten is.
Persoonlijk zou ik niet te veel investeren in mandjes en andere slaapvoorzieningen; het zijn geen honden dus ze gaan liggen waar ze willen. Dus hier momenteel op een kruk, in de papiermand of op de rugleuning van de bank.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2018 om 11:40

Krabpaal

De ervaring hier, is dat katten nooit doen wat je van ze wilt dat ze doen. Dus een krabpaal werd hier volledig genegeerd. Een vriendin heeft er een in de huiskamer gezet en hoppa, de katten waren dolenthousiast. Overal eten honden fruit, dus ik wil de hond fruit geven... niet één hond van ons lustte ooit fruit. Zeg maar wat hier gaande is ). Wat de kat betreft, doe ik dus maar niet meer overdreven mijn best om van alles in huis te halen. Als kat een nieuw plekje heeft uitgekozen, mag kat daar liggen, dus ook midden op de eettafel. Een aantal maanden of weken later is de lol daar toch weer van af. Vanaf april/mei ligt kat als het even kan in de tuin, dan weer hier, dan weer daar, midden in een verdroogde oude plant, maakt niet uit, zolang het maar geen splinternieuw mandje is waar het bazinnetje verrukt omheen staat te springen omdat haar dat zo'n leuk en lekker mandje leek voor kat, haha.

Herriot

Herriot

28-10-2018 om 10:06

Mandjes

De hond heeft hier drie manden en de overleden kat zijn mand is er nog en we hebben er een mand bijgekregen dus mandjes zat waar ze niet in gaan slapen. Ik had natuurlijk al naar de hangmatjes aan de verwarming gekeken!

Met de krabpalen is mijn ervaring trouwens dat onze vorige kat ook binnen zijn nagels daar aan deed ook al was hij véél buiten en was het gewoon zo'n goedkope kartonnen. Ik ga daar dus maar een paar van aanschaffen maar naast een transport mandje en een kattenbak verder dus niets. De peuter mag speeltjes voor ze uitzoeken.

Stiekem wil ik wel een afstansbedienbare muis, zie Mousr het duurste kattenspeeltje ooit.

Herriot

Herriot

09-12-2018 om 08:46

Ze zijn er!

Moeder en dochter zijn er nu een week.

Uiteindelijk voor ze aangeschaft een paar extra bakken met extra kattengrit om op stratetgische plaatsen neer te zetten, eten natuurlijk, een borstelset (onze Siberische spionnen zijn langharig) en een rolbaan met stuiterbal voor kitten. Een mandje hadden we nog.

De eerste paar dagen hebben ze in de bijkeuken met aangrenzende badkamer doorgebracht, eerst onder de kast, daarna kitten in haar doos (allebei hebben ze nog niet in het mandje gezeten!) en moeders op de allerhoogste kast (2.20). Dit betekent dat de peuter nu al een week ondersteboven met zijn hoofd tussen zijn benen of op zijn buik liggend door het huis gaat om de katten te bekijken. Hij jaagt ze niet op gelukkig.

Na een paar dagen hebben de katten wat geforceerde uitstapjes naar de woonkamer gemaakt. Dat ging al snel goed, moeder vond haar plekje in box 6 (hoogte) van de Kallax kast, kitten stapt sinds die tijd overal onbevangen rond.

Ze hebben nu ook de sndere woonkamer ontdekt en liggen daar weer onder de bank. Denk dus dat ze vanzelf wel wat relaxtere plekjes uit gaan zoeken.

Ze hebben ook al om vier uur 's ochtends aand het bed gestaan om ons te bekijken en tegen ons te praten - het leek om eten te gaan maar deze twee praten iets anders dan onze oude die meer als een Siamees schreeuwde!

Enige probleem met hun ontdekkingsreis is dat kitten nu drie keer in huis geplast heeft en een keertje gepoept. Ik denk dat het gebeurde omdat de kattenbak in de bijkeuken staat en heb een extra bak op de poep en plasplekken in de woonkamers gezet. Huisgenoten zijn bang dat katten het normaal gaan vinden om in de woonkamers te gaan poepen/plassen met of zonder bak. Ik denk dat we kitten het beste dicht bij bak kunnen houden en langzamerhand bak steeds verder naar plekken in huis kunnen brengen die rustig zijn rn uit de loop en dat kitten ze dan wel vindt. Iemand advies?

Bedankt!

Woef

Woef

09-12-2018 om 22:17

Hier

De bak dichtbij gehouden in de woonkamer ( kitten had diarree). Daarna elke dag een meter opgeschoven naar de definitieve plek.

Herriot

Herriot

11-12-2018 om 08:53

Eigenwijs

Ik heb braaf in elke kamer een bak gezet en sindsdien gebruiken de katten braaf alleen maar de bak die het verst weg staat in de bijkeuken.

Moederkat slaapt op het moment op 2.20m in haar Kallax kast. Dochter rent als een bezetene met een fazantenveer rond. Gezellig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.