Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Miep

Miep

29-07-2019 om 20:07

Oudere kat, wat te doen?

Ik heb een kat van 18,5 jaar en sinds een jaar ben ik om de één a twee maanden bij de dierenarts. Ze heeft hart ruis, schildklier problemen waarvoor ze medicijnen krijgt elke dag en sinds een half jaar last van der ogen en neus. Voor der ogen zijn we voortdurend bezig met medicijnen en zalfjes alleen werkt het maar voor korte duur.. Nu willen ze haar gaan opereren aan beide ogen (ooglid correctie).

Dit gaat honderden euro's kosten, ik leef momenteel nog in de bijstand en heb een beetje spaargeld. Mijn vraag is of meerdere mensen een (oudere) kat hebben die een ooglid correctie heeft onder gaan en hoe het nu gaat.. Ze is al aardig op leeftijd en twijfel of ik het beestje dit nog wel moet aan doen.. Ze drinkt veel water, eet prima en spelen doet ze af en toe.

mogelijkheden

Overleg het met de dierenarts en vertel dat je in een uitkering zit. Er zijn steeds meer plaatsen waar men mensen in een minimumsituatie met huisdieren een handje geholpen kunnen worden. Hou er wel rekening mee dat je spaargeld misschien eerst aangesproken moet worden.

Sterkte ermee!

V@@s

V@@s

29-07-2019 om 22:09

een kat van die leeftijd

daar zou ik helemaal niet mee dokteren. Zonde van het geld en ik denk niet dat de kat er gelukkiger van wordt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-07-2019 om 22:10

Niet doen

De poes is op leeftijd. Mankeert van alles. Jouw taak als baas is haar uit haar lijden te laten verlossen als het klaar is.
En ga op zoek naar een andere dierenarts die zijn klanten geen poot uit wil draaien en weet wanneer het genoeg is.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

29-07-2019 om 22:25

Welzijn

Wat dient het welzijn van je kat ? Je bent aan haar gehecht en wilt haar graag houden. Niet tegen elke prijs, zoals je aan het eind van je post beschrijft. Een operatie is een hele ingreep voor een oude kat met een hart- en schildklierprobleem. Ik zou het niet doen. Straks is de operatie gelukt en je kat doodgegaan ( plus je geld weg). Ben het eens met wat Dendy schrijft. Sterkte, het is een moeilijke beslissing.

Niet doen

Als je in de bijstand zit dan heb je dus eigenlijk de keus niet. Je hebt gewoon geen geld voor zo’n dure operatie. En wat Wilgenkatjes al schrijft, straks overleeft de kat de operatie niet en ben je geld en kat kwijt. Het is n hard besluit, maar je hebt wel al 18,5 jaar de kat een mooi leven gegeven.

Keuze.

Als de kat pijn heeft dan zou ik dat op willen lossen als dat mogelijk is. Als de hartruis er al jaren zit, de schildklierproblemen onder controle en de kat verder een prima leven heeft zou het mij wel de overweging om te opereren waard zijn.
Maar ik heb geen idee of een ooglid correctie bij een kat een pittige ingreep is of stelt het weinig voor?
Zijn de ogen pijnlijk en besluit je niet te laten opereren dan zou ik met de dierenarts overleggen om de kat in te laten slapen. De zalfjes en medicijnen hebben ook al het nodige gekost en misschien ben je nog jaren aan het smeren, dat is wel zinloos, want het helpt niet.
Dus het geld zou bij mij niet de eerste graadmeter zijn. Nu is "honderden euro's" een vage indicatie. Hebben we het over 300€ of 800€?
Ik ben geen voorstander van onnodig leven rekken, maar ook niet van pijn laten lijden. Je zult iets moeten doen.

Bijstand.

Ik lees hier reactie's dat je de operatie niet kunt betalen,, dat je in de bijstand zit en dus geen keuze hebt.
Maar zo lees ik je vraag en overweging niet, dus ik laat je inkomen er even buiten.

Ik zou het wel doen

Ik heb ook wel eens een oudere kat laten opereren. Hoop geld kwijt en het had niet (voldoende) geholpen. Dus drie weken later alsnog de kat moeten laten inslapen. Frustrerend, maar ik ben toch blij dat ik er alles aan gedaan heb om hem te helpen. Maar mijn kat had pijn en de operatie was dus noodzakelijk.

Is er nog een alternatief mogelijk? Soms krijgt een hond contactlenzen in plaats van een ooglidcorrectie, misschien kan dat bij de kat ook?

Noor

Noor

30-07-2019 om 12:02

Sommige dierenartsen...

...zijn gek. Nee, een kat van 18,5 met al die andere problemen laat je niet opereren, nog afgezien van of je financiele situatie het toestaat of niet. Deze dierenarts denkt in het belang van zijn/haar portemonnee. Als de kat pijn heeft, laat je haar inslapen. Heeft ze geen pijn, kijk je hoe lang het goed gaat. En zoek een andere dierenarts!

Triva

Triva

30-07-2019 om 12:12

ens met noor

Echt te gek voor woorden bij deze leeftijd zo'n operatie. Kijk eens wat vaker naar dr Pol.... Dat er zulke dierenartsen bestaan vind ik erg. Wat decadent, en dat er mogelijkheden zijn voor mensen in de bijstand om zo iets te betalen vind ik nog zotter. Soms gaan we echt te ver in dit land.

Poor

Poor

30-07-2019 om 15:02

Een ooglidoperatie is niet aan het oog, minder riskant en misschien een lichtere verdoving. Bij veel dierenartsen kun je een betalingsregeling treffen.
Als een kat kanker, chronisch nierfalen, tig botbreuken o.i.d. heeft, dan vind ik het een ander verhaal. Maar een kat die nog levendig en vrolijk is: ja, dan vind ik wel een manier; die kan wel 24 worden.

Ik zou erna echter geen nieuwe kat nemen.
Ik heb nu ook een hond, maar gezien de financiën wel de laatste. Succes!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-07-2019 om 15:52

Ik zou het ook doen

Je wil niet weten wat wij al hebben uitgegeven aan onze huisdieren. Het hebben van een huisdier komt met verantwoordelijkheden.

Daar zit natuurlijk wel een grens aan. Die stopt bij het belang van het dier en de betaalbaarheid. Ik neem aan dat al die cremepjes ook niet gratis zijn. Dus in dit geval zou ik een operatie wel overwegen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2019 om 23:03

Knurf

Contactlenzen voor een hond vind ik best raar. Hoe kan een hond vertellen of ze prettig zitten of dat er een stofje onder zit? Een hond kan zonder zicht gelukkig leven. Zijn baas moet misschien meer op zijn veiligheid letten, maar dat kan geregeld worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2019 om 23:26

Miep

Ik weet niet of je al besloten hebt, maar ik zeg ook niet doen. Misschien voel je je schuldig dat je niet meteen voor een operatie hebt gekozen, maar dat is niet nodig. Bij wel doen: mógelijk geen last meer aan de ogen, maar dat is niet gegarandeerd. De leeftijd en andere kwalen kunnen een risico zijn voor de narcose. Bij niet doen en in laten slapen: je zult nooit weten hoe lang kat nog geleefd zou hebben, maar een kat die al kwakkelt in combinatie met de hoge kosten van een operatie of voortzetting van medicatie, vormen een terechte reden om voor inslapen te kiezen.

Kaaskopje

Je poneert jouw mening wel echt als feiten hè? Je bedoelt zeker : vormen volgens mij een terechte reden om voor inslapen te kiezen.

Kaaskopje

De contactlenzen werken als buffer/afscherming tussen de oogharen en het oog. Bij een ooglid dat naar binnen vouwt, schaaft het ooglid (met de wimpers) over het oog. De contactlens voorkomt juist dat het oog beschadigd raakt.
Dat kun jij raar vinden, maar hij bent geen dierenarts.

Knurf.

Ja, contactlenzen zijn er voor honden, katten en paarden. Inderdaad om het oog te beschermen.
Heeft iets te maken met een derde ooglid bij deze dieren lees ik net, snel irritatie door de oogharen en licht.

Kaaskopje.

De kat kwakkelt niet. Hartruis is nog geen hartfalen en bij de schildklierproblemen was ts er op tijd bij en die zijn onder controle. Geen bijzondere mankementen bij een oude kat. Ik zeg niet dat ts voor opereren moet kiezen maar de kat laten doorlopen met geïrriteerde ogen is geen optie wat mij betreft.
Maar om nou te zeggen dat de kat toch al ten dode is opgegeven en beter kan inslapen gaat mij ook te ver.

Zeg dan eerlijk:"ik heb het geld er niet voor (over) en laat de kat inslapen".
Maar dan zou ik zeker geen nieuwe dieren meer aanschaffen, dieren kosten geld en daar hoort ook de dierenarts bij.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-07-2019 om 10:50

Juist Wil

Ik lees ook geen onoverkomenlijke mankementen.
Hier heeft er eentje jaren rondgelopen met een hartruisje.

Het zou er mij meer om gaan hoe het beest zelf is. Is ie nog blij en actief?
En kan ik het betalen.

Ik vind dat met het hebben van huisdieren ook een verantwoordelijkheid ervoor meekomt. De financiele grens ligt daarom wat mij betreft ongeveer op droog brood eten voor de rest van de maand. Zolang we nog fatsoenlijk kunnen eten en de rekeningen kunnen betalen krijgen onze huisdieren wat ze nodig hebben om een fijn leven te leiden. Als het lijden wordt, houdt het op.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2019 om 21:41

Fanny

Dat doen we hier allemaal in zekere zin. Maar als ik ernaast zit krijg ik dat ook gewoon te horen. Ik vind je bijstelling van mijn zin terecht.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2019 om 21:55

Knurf

Ik ben inderdaad geen dierenarts, maar ik heb vanaf mijn vijfde contactlenzen gedragen en heb zo hier en daar achteraf gezien te lang met slechtzittende lenzen rondgelopen. Wist ik veel. Mijn ouders kennelijk ook niet. Maar fijn zaten ze nier. Een kat kan het nóg minder aangeven. Dus ik ben daarom niet meteen enthousiast.

R

R

01-08-2019 om 07:39

Onderzoeken

Zo te lezen zijn de problemen van de kat beperkt. Ik zou zeggen consulteer eventueel een tweede dierenarts en beslis dan.

Ik heb recentelijk zelf voor de keuze gestaan, dierenarts 1 bleef maar restjes willen doen want kat bleef afvallen en was graatmager, had al diabetes en iedere keer bleef de arts een schildklierprobleem opteren en iedere keer bleek uit bloedonderzoek dat het probleem er blijkbaar niet was. Die onderzoeken waren duur, heel duur. Vervolgens andere arts geconsulteerd, arts met eigen labo en dan is blijkbaar zo'n bloedonderzoek minder duur want was nog geen kwart kwijt voor het hele onderzoek incl medicatie als blij arts 1 voor alleen het bloedonderzoek. Bleek wel een schildklierprobleem alleen ze viel nog binnen de maximale waarde maar wel in het grijze gebied waar ze beesten behandelen alsof ze wel schildklier problemen hebben. Beestje proberen te behandelen maar ze was al te ver weg, bij 2e consult besloten in te laten slapen. Had blij de andere arts nog wel wat behandelingen en onderzoeken geduurd.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2019 om 09:30

Ja zelfde verhaal

Dierenartsen wapperen nog weleens met bloedonderzoeken die ik weet niet hoeveel kosten, terwijl ik dan denk 1 + 1 = 2, probeer bijpassende medicatie en kijk of dat werkt. Een oude kat heeft wel vaker een schildklierprobleem bijvoorbeeld, dus een graatmagere oude kat... dik kans. Medisch gezien misschien niet de meest gangbare stap om te doen, maar juist als een kat al zo oud is en de keus inslapen is of experimenteren, dan zou je voor experimenteren kunnen gaan. Wij besloten om kat in te laten slapen, 18 jaar, totaal incontinent geworden. Een andere kat van diezelfde leeftijd was ons voor en overleed voor we naar de dierenarts zouden gaan voor inslapen.

Onze hond zou ook een bloedonderzoek moeten ondergaan voor allergie. Hond had al een paar keer een zware prednison- en apoquel-kuur gehad en de conclusie was dat dat natuurlijk niet levenslang de bedoeling moest zijn. Dus was de volgende stap allergietesten en bloedonderzoek. Zelfs al zijn we verzekerd, zou dat toch aardig wat gaan kosten en we besloten eerst eens zelf iets te proberen. Misschien dat we geluk bij een ongeluk hadden dat we redelijk snel een middel vonden wat tot onze grote verrassing bleek te werken, de testen en onderzoeken hebben we nooit meer laten uitvoeren. Door de druppels die we geven, zijn we erachter gekomen dat het probleem niet in het voedsel ligt, of wie weet voor een klein deel, dus daarom laten we één diersoort weg uit het dieet, baat het niet het schaadt ook niet, in de zomer krijgt hond twee soorten druppels en in de winter cbd-olie. Dat kost ook geld, dat wordt niet vergoed, maar het is te overzien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.