Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Linda99

Linda99

02-03-2009 om 09:59

Activiteit georganiseerd door oc

Onze oudercommissie wil graag minimaal 1 keer per jaar iets organiseren voor de ouders. Afgelopen keer was dat een info-avond over het opvoeden van peuters. Opkomst was niet grandioos. We zijn dus hard op zoek naar leuke ideeën.

Wat organiseert jullie OC?

Een ouder-kind sportdag is wat ons betreft een leuk idee maar een hele kluif qua organisatie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

02-03-2009 om 12:28

Schoolkeuze

Hoi,

Wij hebben eens een info avond over schoolkeuze gedaan. Werd heel goed bezocht.

Liora

Linda99

Linda99

02-03-2009 om 12:52

Liora

Da's een aardig idee! En het voortgezet onderwijs kan daar misschien ook bij meegenomen worden aangezien we ook OC zijn van de buiten/naschoolse opvang.

Nog meer ideeën zijn erg welkom

Algebra

Algebra

02-03-2009 om 14:21

Ik kom nooit (tenzij..)

het echt interessant zou zijn. En ik kan even niets verzinnen wat echt interessant is. De kdv-bezoeker is de jongste van 4, dus ik heb alles al eens gezien en gelezen of gehoord. En de rest weet ik toch zelf al beter
Nee sorry, voor mij zou je geen moeite hoeven doen, uit principe zou ik geen belangstelling hebben.
Algebra

Linda99

Linda99

02-03-2009 om 15:20

Algebra

Haha, mooi je antwoord Maar zou je een ouder-kind sportdag (ochtendje of middag) of zoiets wel leuk vinden?

Specifieke thema's

Wij hadden bij ons KDV een actieve OC, dus we hebben aardig wat georganiseerd. De beste opkomst was er altijd bij specifieke thema's:
-schoolkeuze (ouders uitgenodigd van buurtscholen en een carroussel georganiseerd, wordt inmiddels iedere 2 jaar herhaald op veler verzoek),
-voorlezen en kinderboeken (in samenwerking met een kinderboekenwinkel, heel erg leuk),
-voorkomen van en handelen bij brandworden (in samenwerking met de brandwondenstichting),
-kinder ehbo: is uiteindelijk een cursus geworden waar ouders zich voor op konden geven, omdat het thema te groot was voor 1 avond.
-communicatie tussen ouders en pedagogisch medewerkers (gericht op verwachtingen van ouders en de pm-ers).

Het is alweer enige tijd geleden dat mijn kinderen op het KDV zaten, maar ik heb nog steeds goede herinneringen aan alle ouderavonden...

Groetjes en succes met de voorbereidingen!
Mamamjan

Inge M

Inge M

02-03-2009 om 20:21

Po en vo niet meenemen in zelfde sessie

Ouders van peuters willen echt geen verhaal over het VO horen.
Wel kun je een avond opdelen in twee delen (gelijktijdig of na elkaar) zodat ieder kan gaan naar het deel dat van toepassin is.
Behalve keuze van school lijkt het me ook leuk om in te gaan op de verschillen groep 1 en kinderopvang. Dat is over het algemeen ook niet afhankelijk van de schoolkeuze

Linda99

Linda99

02-03-2009 om 22:13

Mamamjan

Dank je voor je uitgebreide lijst!

Linda99

Linda99

02-03-2009 om 22:15

Inge m

Ikzelf dacht meer aan een soort kraampjes-idee dat verschillende scholen, bo en vo, daar gepresenteerd konden worden. Maar apart is ook een idee, kun je er wat meer thema's aan vastplakken.

liora

liora

02-03-2009 om 22:42

Kraampjes

Hoi Linda,

Weet niet waar je woont, maar hier in Amsterdam hoeven scholen zich echt niet te presenteren want ze zitten allemaal vol, en hoeven niet aan marketing en pr te doen.

Maar ouders willen wel vaak weten wat nou het verschil is tussen openbaar en bijzonder, montessori, dalton, christelijk, etc. Dus het is leuk iemand uit te nodigen die daar veel van weet.

Liora

Tip

De OC van "mijn" KDV organiseert ieder jaar een ouderavond, ieder jaar een ander thema. Het is nu eenmaal zo dat de opkomst laag is, maar met een ouder of 30 moet je al wel blij zijn. Ook is er ieder jaar de week van de leidsters. Daarin maken alle kinderen/ouders een knutsel thuis en die wordt als geheel dan aangeboden aan de leidsters. Ook wordt door de ouders in december het hele pand in kerstsfeer omgedoopt en wordt er een opa en oma-middag georganiseerd, maar dat zou je ook voor de ouders kunnen doen natuurlijk.
Al met al is er genoeg te verzinnen.
Succes!

Maud

Maud

04-03-2009 om 08:39

Hier

lang geleden toen ik in de oc zat van het kdv waren de filmavonden de enige goed bezochte activiteit. De kinderen waren gefilmd tijdens hun gewone dagelijkse beslommeringen en ouders kijken nu eenmaal heel graag naar hun kinderen.

joer

joer

04-03-2009 om 21:25

Film, foto's of dia's

Inderdaad ook hier veel animo voor ouderavonden waarop via film of dia's de gang van zaken op het kdv wordt verteld. Leidsters vertellen uitgebreid en enthousiast over de dagindeling, waarom ze bepaalde dingen wel of juist niet doen enz. enz.

Verder altijd weinig animo voor ouderavonden met thema's zoals genoemd in de vorige draadjes. Ouders hebben het druk, hebben al oudere kinderen dus kennis is er al en ook ouderavonden op basisschool.

Een ouderavond is altijd goed om te organiseren, maar verwacht er niet teveel van.

Succes! Groeten JOER.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.