Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Boos

Boos

19-10-2012 om 09:38

Boos op bso

Gistermorgen heb ik tegen degene van de Voorschoolse Opvang (gaan mijn kinderen niet naar toe) aangegeven dat mijn twee oudste kinderen die dag niet naar de BSO hoefden. Ik heb gezien dat de persoon het heeft genoteerd. De oudste twee kinderen mochten alleen naar huis.

Ik ga er vanuit dat beide kinderen alleen naar huis. Ik kom net iets na hen thuis en ik zie alleen kind 2. Ik denk: kind 1 is op de bso bij onze jongste gebleven. Ik ga naar de BSO (ik had een afspraak op school) en zie daar kind 1. Bijna in tranen. Goh, wat lief dat je bij je broertje bent gebleven? Maar je zou toch naar huis gaan om ............. Neeeeee, tranen, ik mocht niet weg! Ik heb het twee keer gezegd. Dus ik kijk nogal verbaasd. Oeps niet in overdrachtsschrift gekeken waarin stond dat kind 1 en kind 2 naar huis mochten.

Maar toen werd ik boos (niet geuit). As je niet weet dat kind 1 en kind 2 naar huis mochten dan ben je kind 2 dus al ruim drie kwartier kwijt, zonder dat op te merken. Later blijkt dat ze naar huis hebben gebeld om te vragen of kind 1 daadwerkelijk naar huis mocht. Ze hebben kind 2 aan de telefoon gekregen en toen ging er nog steeds geen belletje rinkelen.

Er zijn geen excuses aangeboden. Niet aan het kind en niet aan mij als ouder (ik moest op school zijn voor een afspraak) dus er was voldoende gelegenheid (in aanwezigheid van kinderen ben ik niet boos geworden maar het was meer dan duidelijk dat ik erg boos was).

Ik heb de klacht gemeld maar de leidsters hebben geen melding van dit incident gemaakt.

In mijn ogen hebben ze ernstig nalatig verwijtbaar gehandeld. Kan ik aangeven dat ik ze per direct van de BSO afhaal en dat een opzegtermijn van twee maanden in dit geval niet van toepassing is?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Overspannen

Ik denk dat je er teveel van verwacht. De werkelijkheid van een opvang is niet zo perfect dat iedereen de overdracht leest, dan ook precies weet welk kind waar. Dat zou je wel willen en iedereen doet zijn best maar zelf heb je ook weleens dat dit soort logistiek je ontkomt en hoe meer mensen er bij betrokken zijn, hoe meer overdracht, hoe meer er tussen de mazen doorslipt. Het zou fijn zijn als ze dat erkennen en even sorry zeggen, maar ik zou er vooral lering uit trekken. Gewoon alleen nog je mobiele nummer opgeven zodat er niet nodeloos naar je huis gebeld wordt en ze jou direct aan de lijn hebben. En als er zich zoiets voordoet dan even in de middag bellen met de opvang dat je kinderen naar huis mogen. Daar heb je meer aan. En je kunt natuurlijk proberen om op te zeggen zonder direct verder te betalen maar het lijkt mij dat je in een slepende affaire terechtkomt waar neimand mee gedient is. Ik zou toch proberen je boosheid in toom te houden. Mensen zijn geen robotjes en in zo'n groep met kinderen ook soms snel afgeleid omdat de aandacht naar de kinderen gaat.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-10-2012 om 11:52

Nou nou

Dat zou dan wel een heel straffe actie zijn. Mij lijkt dat je beter kunt beginnen met een stevige klacht per brief indienen. Dan hoeft er niks meer gemeld te worden door de leidsters, dat doe je dan zelf.

En dan eens even wachten op een reactie.

Het was overigens wel heel fout van de BSO, niet zozeer dat kind 1 niet naar huis mocht maar dat ze kind 2 kwijt waren zonder dit zelf te weten. Daar zit iets dus niet helemaal goed in het protocol.

Hier wordt altijd gebeld als een kind er niet is, en dan wel naar mijn mobiel, of naar een van die 25 andere telefoonnummers die ik ooit heb moeten opgeven, mochten ze me mobiel niet kunnen bereiken.

Vraag me trouwwens af: je wil per direct van de BSO af. Heb je dan al een alternatief voor de opvang van je kinderen?

Huh?

Ze hebben je toch geprobeerd te bellen? Ik vind het juist wel goed dat ze je kind niet zomaar alleen naar huis laten gaan. Fout idd wel dat ze zijn "vergeten" om in het schrift te kijken. Maar ja, op scholen worden aankondigingen die notabene op grote borden staan aangegeven niet zelden ook gemist..... (Door ouders in dat geval..)

Gr. Poezie.

amk

amk

19-10-2012 om 12:16

Poeh hee

ik vind het op het eerste gezicht een wat overtrokken reactie.
Ja, ze zitten fout, deels dan idd mbt tot het niet weten waar kind 2 is. Kind 1 was onder hun hoede, daar betaal je ze ook voor.
Waarschijnlijk is er meer aan de hand en is dit de druppel.

Wel vreemd dat ze naar je huis bellen, daar ben je meestal niet als de kinderen op een bso zijn.

Boos

Boos

19-10-2012 om 12:25

Ginny

Ik had al een klacht per mail ingediend. De leidinggevende belde mij ruim een dag later op en na een kwartier heb ik haar aangegeven dat ook zij geen excuses heeft aangeboden. Ze begon met: ik wil graag een gesprek met u en de leidsters.... Ze vind het niet goed en snapt dat ik ben teleurgesteld.

Nee, ik heb nog geen alternatief, maar dat je 1) een kind drie kwartier kwijt bent zonder het op te merken en 2) geen excuses aan het kind (met tranen in zijn ogen) aanbiedt dat je onterecht hebt vastgehouden en niet aan de ouder vind ik organisatorisch en pedagogisch onder elke maat.

Boos

Boos

19-10-2012 om 12:29

Poezie

Het gaat me niet om het niet in het schriftje kijken. Dat kan dan misschien gebeuren waarbij ik het wel heel vreemd vind dat je het schrift er niet alsnog bij pakt als het kind (9) twee keer aangeeft dat hij naar huis mag want zijn ouders hebben dat die morgen doorgegeven aan de BSO.

Waar ik me met name boos om maak is dat je - als je dus niet de info hebt die in het schrift staat - je het andere kind al drie kwartier kwijt bent zonder dat zelf op te merken.

Het vreemde vind ik dat er is gebeld naar huis voor kind 1 (dat waardeer ik maar ze hadden gewoon eerst in overdrachtschrift moeten kijken) en dat ze zelfs toen niet hebben opgemerkt dat dat kind niet aanwezig is. Ik bedoel, hoe onachtzaam kun je wezen?

Boos

Boos

19-10-2012 om 12:33

Annej

Het gaat me niet alleen om dat niet lezen in de overdracht. Dat kan een keer gebeuren. Het gaat me wel om het feit dat kind dat twee keer heeft aangegeven, kind is niet serieus genomen, kind was er emotioneel onder (want hij wist dat hij de sportafspraak zou missen).

Maar het meest boos ben ik om het feit dat ze - in het geval dat ze de info niet tot zich hebben genomen - kind 2 (jonger dan kind 1) al drie kwartier kwijt waren en er op geen enkel moment een belletje is gaan rinkelen waar dat kind (broertje van twee kinderen die wel aanwezig zijn) dan is.

Boos

Boos

19-10-2012 om 12:38

Cabra

"Excusus aanbieden aan het kind vind ik buiten proporties."

Oh, en je kind moet wel aan andere kinderen en aan volwassenen excuses aanbieden? En hoe verwacht je je kind dat dan te leren?

Ely

Ely

19-10-2012 om 13:07

Is dit het enige?

Of speelt er misschien meer?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Boos

Boos

19-10-2012 om 14:33

Ely

Dat wat deze week is gebeurd past precies in de verhalen die andere ouders sinds kort (sinds wisseling leidsters, er staan nu twee ongemotiveerde, peuterspeelzaalleidsters voor een BSO groep) aangeven. Dat speelt inderdaad mee.

Anne Carin

Anne Carin

19-10-2012 om 15:02

Excuus

Ik vind een excuus hier wel op z'n plaats hoor. Natuurlijk worden er wel eens fouten gemaakt, op elke werkplek maar daar kun je dan toch je excuus voor aanbieden? Het is zeker op zijn minst slordig te noemen dat de BSO-leidsters jouw kind gewoon 3 kwartier lang niet gemist hebben. Ze hoeven heus niet door het stof te kruipen maar even sorry zeggen en toegeven dat dit niet zo'n goeie actie was van hen mag je toch wel verwachten.

Toen zoonlief hier nog op de BSO zat kwam ik hem een keer ophalen en trof geen kind aan. Hij was "met een vriendje mee naar huis". Niemand kon mij echter vertellen met welk vriendje. Los daarvan vond ik toen ook dat zij dat niet hadden mogen toestaan zonder daarvoor toestemming aan een ouder te vragen. Na wat telefoontjes was kind al snel gevonden maar ik was toen ook wel boos op de BSO. Nadat ik daarover direct de hoofdleiding aan had gesproken kreeg ik wel direct excuus en gaf zij toe dat zij dit niet hadden mogen doen.
Je geeft je kind in goed vertrouwen onder hun hoede dus mag je verwachten dat zij daar ook zorgvuldig mee omgaan.

Voor de volgende keer

Misschien handig voor een volgende keer om wijzigingen in bso-aanwezigheid van je kinderen eerder en direct aan de juiste persoon door te geven? Nu geef je het op de dag zelf door aan niemand van de vso. Die werkt misschien 's middags niet eens. En dan twee van de drie kinderen die niet komen, da's zo verwisseld met twee van de drie kinderen die wel komen.

Excuses van de bso aan jou en je kind zouden wel op zijn plaats geweest zijn, da's niet netjes dat ze dat niet gedaan hebben, maar om van ernstig nalatig verwijtbaar gehandeld te spreken vind ik wel een beetje overdreven.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-10-2012 om 19:21

Schriftelijke klacht.

Om onder een evt. opzegtermijn uit te komen moet je ze op zijn minst in gebreke stellen. Dat moet dus schriftelijk.

Ik snap dat je boos bent, en ik snap ook wel dat je er geen vertrouwen meer in hebt en nog niet eens omdat ze een kind kwijt zijn (wat echt echt heel slecht is in BSO-land) maar omdat daar zo lauw opgereageerd wordt. Op de BSO van mijn kinderen zouden echt alle alarmbellen gaan rinkelen.

Vraagje: is dit een zelfstandige vestiging of hoort deze bij een groter geheel. Als het laatste het geval is zou je je klacht daar moeten neerleggen.

Als het een zelfstandige vestiging is wordt het denk ik een moeilijk verhaal. Ga je er echt vanuit dat je per direct een alternatief hebt. Zo niet dan zou ik de opzegtermijn in ieder geval gebruiken om een alternatief te zoeken.

Hebben jullie ook een huishoudelijk reglement en zo ja voorziet dat in dit soort gevallen?

Boos

Boos

19-10-2012 om 19:33

Geen idee, ze hebben tig nummers van ons...

Boos

Boos

19-10-2012 om 19:41

Skik

Duh... als ik iets 'doorgeef' dan doe ik dat niet per definitie niet op het moment dat het betreft want dan ben ik niet aanwezig. Het zou toch van de zotte zijn dat ik de persoon in kwestie die die middag werkt persoonlijk moet aanspreken. Trouwens daar heb ik helemaal geen contactgegevens van. Normaal gesproken moet het telefonisch. Omdat het wel vaker misgaat heb ik het persoonlijk gedaan en ik heb gezien dat het is opgeschreven. Het overdrachtsschriftje is gewoon niet gecheckt. Gewoon helemaal niet.

Twee van de drie kinderen dat is lastig. Dat is niet het punt. Er is gewoon niet gecheckt. Als er niets in het schrift had gestaan, hadden er drie kinderen moeten zijn. De jongste gaat nu ook een half jaar naar de BSO. Je mag toch verwachten dat ze weten dat die drie kinderen bij elkaar horen? En dat je minimaal een presentielijst checkt?

Boos

Boos

19-10-2012 om 19:45

Lauw reageren

Vandaag kom ik in de gang van school de betreffende BSO medewerker tegen (die hoofdverantwoordelijke was). Geen woord! Helemaal niets! Da's toch absurd?

amk

amk

19-10-2012 om 19:58

Niet absurd

dat is niet absurd.
Het is daar niet de plaats om jou uit je plaat te laten gaan tegen haar. Want die reactie verwacht ze, dus zegt ze maar niets. Een wijs besluit op dat moment.

Ze verwachten een explosie gezien je reactie en de kans bestaat dat ze intern te horen hebben gekregen dat ze er buiten de deur niet over mogen praten tot het intern is uitgezocht.

Vic

Vic

19-10-2012 om 19:59

Leidsters

Het is mijn ervaring dat de meeste leidsters niet zo goed kunnen omgaan met kritiek en dan onzeker worden of in de verdediging gaan. Als ik eens iets heb maak ik tegen de leidster altijd wel een opmerking en daarnaast meld ik het bij een van de directieleden. Die zijn hier altijd op de vestiging aanwezig en draaien ook mee in de groepen.
Je hebt gelijk dat je boos wordt over deze gang van zaken en ik vind een excuus naar je kind ook wel op zijn plaats. De heftige bewoordingen en dreigen met opzeggen vind ik dan weer een beetje overdreven.

Boos

Boos

19-10-2012 om 20:51

Dreigen

"dreigen met opzeggen vind ik dan weer een beetje overdreven"

Ik dreig niet, ik heb mijn kinderen van de BSO gehaald. Punt. Ik houd niet van dreigen.

Vic

Vic

19-10-2012 om 21:17

Het zit je dus heel hoog. Ben benieuwd of je onder de opzegtermijn uitkomt maar ik betwijfel het.

Guinevere

Guinevere

19-10-2012 om 21:39

Hmm

Ik heb het gevoel dat je je kinderen eigenlijk al langer van deze BSO af wilde halen, en dat je dit voorval wilt aangrijpen om dat met onmiddellijke ingang te kunnen doen, klopt dat?
Ik vind het terecht dat je hier ontevreden over bent, maar ik zie wel dat je nu nog erg in je emotie zit. Probeer dat liever los te laten, dan kun je zakelijker zijn en bereik je meer dan vanuit je woede.

Annet

Annet

19-10-2012 om 22:40

Hele andere tip voor alternatief bso

Je hebt drie kinderen op de bso. Ik zou een gastouder zoeken. De vergoeding per uur is 5 euro per kind(vergoeding die in aanmerking komt voor gedeeltelijke teruggave belastingsdienst). Met drie kinderen kom je op 15 euro per uur. Daarvoor moet je toch iemand kunnen vinden die aan huis komt. Ideaal voor speelafpraken, clubs en andere bezigheden.

Snuggle's

Snuggle's

19-10-2012 om 22:40

Wel erg

Ik heb nooit kinderen op de bso gehad, maar ik vind het toch wel erg dat een kind gewoon drie kwartier weg kan zijn zonder dat dit opgemerkt wordt. Dan lijkt het me toch geen overdreven reactie om boos te zijn? En waarom zouden ze dan wel ter goeder trouw hebben gehandeld?

Boos

Boos

19-10-2012 om 22:42

Boos omdat...

Ik denk dat het gewoon alles bij elkaar is. De vreselijk lauwe reactie (ja, wij zijn invallers...-> is trouwens niet waar), een kind met tranen in zijn ogen (en die tranen zijn helemaal niet opgemerkt), het feit dat er op geen enkele wijze aan het protocol is gehouden -> overdrachtsdocument en de presentielijst zijn niet gecheckt, het waar-zit-je-met-je-hoofd-gevoel (omdat er geen beletje gaat rinkelen als broertje blijkbaar thuis is, het naar huis bellen en niet naar mobiel nummer, het niet meden van het incident en dat bij de pedagogisch medewerkers de ernst van de situatie niet doordringt. Ik vind het namelijk behoorlijk ernstig dat je niet opmerkt dat een kind niet aanwezig is. Mijn jongste is vier, er ligt een vijvertje op 100 meter van het schoolplein...

Op geen enkele manier heb ik het gevoel dat zij dit als ernstig ervaren. Het is nu ruim twee dagen geleden en er ligt nog geen enkel excuus van de betreffende medewerkers. Die woensdag ben ik bijna twee uur op school geweest (in directe nabijheid van BSO ruimte). Hoe moeilijk was het om ergens aan te geven dat een dergelijke situatie niet weer mag voorkomen....

Boos

Boos

19-10-2012 om 22:47

Annet

Ik heb inderdaad op de andere dagen een hele lieve oppas. Zij kon tot nu toe niet werken op de betreffende dag. En het verschil tussen onze lieve, zorgzame, alerte oppas en die suffe, onfatsoenlijke, pedagogisch niet capabele BSO mutsen is pijnlijk duidelijk geworden...

Boos

Boos

19-10-2012 om 22:49

Cabra

"Of als ze te goeder trouw heeft gehandeld maar de dingen verkeerd zijn uitgepakt"

Maar is er dan ter goeder trouw gehandeld? Er is niet in het overdrachtsschrift gekeken en niet naar de presentielijst. Waar zit dan de te goeder trouw?

sinas

sinas

20-10-2012 om 00:17

Jeetje

ik schrik ook wel van de hevigheid, Boos. Ik heb hier al 3 keer voor een dichte deur gestaan. Heel vervelend, dan kom ik te laat op mijn werk. Alle keren meteen een mail naar de leidinggevende. Is op zeer adequate wijze opgepakt moet ik zeggen. Volgende keer is wel problematisch voor de leidster, dus die past nu wel op haar tellen denk ik.
Voor mij is het nooit een reden geweest om per direct mijn kinderen van de BSO te halen. Ik heb sowieso niks anders. Gastouder is leuk, maar als die ziek is, wat dan? Bij BSO komt er dan gewoon een vervanger.
Ik denk ook dat het je al langer dwars zat en je dit aangrijpt om meteen onder het contract uit te komen.

Tuurlijk boos

Wat een milde reacties naar de BSO hier! Ik begrijp de boosheid van Boos maar al te goed en ik vind het ook echt niet kunnen. Dan bedoel ik vooral dat er een kind zo lang weg is geweest, zonder dat het opgemerkt wordt. De rest vind ik onhandig, maar niet onoverkomelijk. Een kind kwijt zijn, is dat wel. Zorgen voor de veiligheid is toch waar een BSO voor is? Anders hadden al die kinderen net zo goed alleen naar huis gekund. Als je er al niet eens vanuit kunt gaan dat de BSO erop let dat je kind aanwezig is, zit je ook niet meer rustig op je werk. Ik begrijp goed dat je je kinderen daar weg wilt hebben.

sinas

sinas

20-10-2012 om 16:11

Snap wel dat boos boos is

maar vind de reactie wel wat buiten proporties. Dat er een stevig woordje gebabbeld moet worden lijkt mij wel duidelijk. Overigens, dit kun je ook bij een oudercommissie ter sprake brengen, die zitten wat dichter bij de directie en kunnen hier dus een stevig punt van maken.

Boos

Boos

20-10-2012 om 17:53

Cabra

Volgens mij moet je eerst eens de situatie doorlezen. Kind 1 wordt vastgehouden omdat er niet in het overdrachtsschrift is gekeken, kind 2 wordt niet gemist omdat presentielijst niet wordt gecheckt. Lijken mij twee esentiele veiligheidsvoorschriften.

Mijn jongste is vier en kind 3. Die heeft met dit hele gebeuren niets te maen. Als dezelfde fouten waren gemaakt met haar, dan is de kans niet klein dat ze in de vijver belandt. Nee, natuurlijk hoeft de BSO de vijvers niet te dempen, ze hoeven alleen maar te zorgen dat ze de kinderen in de gaten houden. Dat begint bij weten wie er niet en wel moet zijn. En nee, ik ben er oo niet zo dol op dat kind 1 en 2 drie kwartier (en als ik niet was gekomen dan was het ze misschien helemaal nooit opgevallen) laten zwerven...

"Als je perse wilt dat de opvang van je kinderen op jouw manier gebeurt, zul je die oppas zelf moeten doen."
Oppassen impliceert voor mij dat je in ieder geval zorgt dat je weet welke inderen aanwezig zijn etc. BSO heeft richtlijnen en twee van de belangrijkste veiligheidsregels zijn niet nagekomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.