Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

De crèche wil hele dag factureren terwijl kind maar 1 uur welkom is

de titel zegt het eigenlijk al.
Een vriendin van me heeft haar zoontje toen ze zwanger was ingeschreven, door oplopende wachttijden kon hij nu pas terecht, hij is bijna 2.
Zij heeft al deze tijd noodgedwongen werkloos thuis gezet en was blij dat ze nu weer aan de slag kon.

De crèche geeft aan dat haar zoontje ongelooflijk plakt aan de juf, hij laat haar geen seconde alleen (huilt verder niet of iets dergelijks) waardoor hij 1 op 1 aandacht eist. Dit is niet werkbaar dus nu mag hij 1 uur per dag komen en zo langzaam aan gaan wennen. Ze hebben geen plan opgesteld, zo van eerste week 1 uur per dag, tweede week 2 uur etc etc. Ze willen dit organisch laten gebeuren en pas overgaan tot meer opvang uren wanneer het kind er zelf klaar voor is en volgens hun kan dit wel 1 jaar duren!!! Mijn vriendin had een baan gevonden maar heeft deze nu dus alweer moeten opzeggen... 
Maar nog erger is dat de crèche wel wilt dat ze betaalt voor de GEHELE dag omdat ze zijn plekje geserveerd houden.

Mag dit wel? 
Hebben anderen iets soortgelijks meegemaakt? Je zou op op zn minst verwachten dat ze het terugzetten op halve dag opvang. Zij moet nu dus fulltime een crèche betalen terwijl ze niet fulltime kan werken. 
Wij vragen ons ook af hoe andere crèches hiermee omgaan. 

Mijn vriendin wil eigenlijk dat ze haar zoontje gewoon geleidelijk uit zijn comfortzone pushen door hem telkens een uurtje langer te laten blijven tot hij gewend geraakt en vanzelf zelfstandig op onderzoek uitgaat of op zn minste ergens rustig gaat zitten spelen (in de buurt van de juf, die overigens nooit echt ver weg kan zijn, ze is gewoon in de opvang ruimte).


wat bijzonder inderdaad.
Even rustig laten wennen lijkt mij wel goed. Maar dat kan toch ook door 1 x 2 uurtjes en daarna nog 2x een halve dag. (Of misschien iets vaker?)
Ik begrijp je vriendin wel. Die moet gewoon werken. Je betaald ook voor de hele dag. Dus ik zou daar ook zeker niet mee akkoord gaan. Vragen om een plan en datum noemen vanaf wanneer je de hele dag opvang nodig hebt. 

is vriendin alleenstaand moeder?


en wat is het nu voor pedagogische gedachte om 1 uur te wennen? Snap het niet.  Je ontneemt kind de kans om te wennen door na 1 uur weer te stoppen

Een uurtje is niks. En iemand heel de dag laten betalen terwijl diegene alsnog niet kan werken (want daar is opvang voor uitgevonden, dat ouders kunnen werken) is vreemd, hoewel je bij de BSO vaak ook betaalt per middag. Omdat het rooster geformeerd moet worden op basis van het aantal kinderen dat bij aanvang aanwezig is. Die gaan dan wel op een gegeven moment naar huis op het moment dat hun ouders uit hun werk komen en ze gaan halen, maar dat is niet voor elk kind op dezelfde tijd. Sommige ouders kiezen er dan ook voor om bijvoorbeeld uit het werk eerst nog een boodschap te doen en dan pas de kinderen te halen. Dat gaat overigens niet over hele dagen, maar over een paar uurtjes.

Eist dit kind thuis ook hele dagen 1 op 1 aandacht? En krijgt het dat? 
Ik begrijp dat het niet werkbaar is als een kind continu aan de juf plakt, maar een beetje pedagogisch medewerker kan een kind wel afleiden of even neerzetten en zeggen 'ik ga nu even ... doen'. Met een uurtje kun je niet echt wennen. En een opbouwschema zou wel wenselijk zijn. Het hoeft echt geen jaar te duren voordat een kind volledige dagen naar de opvang kan. 

Misz.g

Misz.g

17-05-2023 om 01:43 Topicstarter

MamaE schreef op 16-05-2023 om 23:45:

Een uurtje is niks. En iemand heel de dag laten betalen terwijl diegene alsnog niet kan werken (want daar is opvang voor uitgevonden, dat ouders kunnen werken) is vreemd, hoewel je bij de BSO vaak ook betaalt per middag. Omdat het rooster geformeerd moet worden op basis van het aantal kinderen dat bij aanvang aanwezig is. Die gaan dan wel op een gegeven moment naar huis op het moment dat hun ouders uit hun werk komen en ze gaan halen, maar dat is niet voor elk kind op dezelfde tijd. Sommige ouders kiezen er dan ook voor om bijvoorbeeld uit het werk eerst nog een boodschap te doen en dan pas de kinderen te halen. Dat gaat overigens niet over hele dagen, maar over een paar uurtjes.

Eist dit kind thuis ook hele dagen 1 op 1 aandacht? En krijgt het dat?
Ik begrijp dat het niet werkbaar is als een kind continu aan de juf plakt, maar een beetje pedagogisch medewerker kan een kind wel afleiden of even neerzetten en zeggen 'ik ga nu even ... doen'. Met een uurtje kun je niet echt wennen. En een opbouwschema zou wel wenselijk zijn. Het hoeft echt geen jaar te duren voordat een kind volledige dagen naar de opvang kan.

Nou eigenlijk eist dit kind die aandacht thuis niet op. Hij is natuurlijk wel eraan gewend geraakt om thuis met zijn eigen moeder te zijn dus het lijkt erop dat die angstig wordt en zich dan maar vastklampt aan de juf. 

Wij vinden het dan ook heel vreemd dat hun geen handvaten hebben hoe daarmee om te gaan. Ze hadden zelfs in hun verslag geschreven dat het voor kinderen wenselijk is om voordat ze 9 maanden zijn te starten met de crèche om dit te voorkomen. Tja... Dan moet je dat waarmaken of ermee leren omgaan. We vinden het een heel vreemd argument ...

Misz.g

Misz.g

17-05-2023 om 01:46 Topicstarter

absor schreef op 16-05-2023 om 23:19:

is vriendin alleenstaand moeder?


en wat is het nu voor pedagogische gedachte om 1 uur te wennen? Snap het niet. Je ontneemt kind de kans om te wennen door na 1 uur weer te stoppen

Ja volgens hun kan de juf geen aandacht geven aan andere kinderen als hij er is. Maar dat vinden wij toch echt overdreven, ze geven aan dat hij niet huilt of boos wordt etc... Het is puur fysiek vastklampen, dan denk ik... Daar moet je toch wel mee om kunnen gaan? Eerst met de juf spelen, daarna naast de juf of desnoods laat je hem naar de hele dag met je meelopen. Zolang die niet moeilijk doet... 

En ze is niet alleenstaand trouwens, wat het alleen maar nog lastiger maakt omdat ze geen tot weinig kinderopvang toeslag ontvangen... Dus je kunt het je voorstellen... Het is een financieel drama voor hun huishouden dit. 

Als hij twee is zou ik kijken of hij niet naar de peuterspeelzaal kan. Dat is wel minder uren en dus met werk misschien niet echt te combineren, maar hij went dan wel aan het zijn in een klas met andere kinderen. Bovendien word het door de meeste gemeentes bijna helemaal betaald. Bij ons was het 30 euro per maand eigen bijdrage voor de 2 dagen dat ze ging.

Door 1 inkomen en geen recht op kinderopvangtoeslag hebben wij onze dochter niet naar een kdv kunnen brengen. We vonden het wel belangrijk dat ze met andere kinderen om leerde gaan. Ze vond de peuterspeelzaal heel erg leuk. De overgang naar de basisschool ging ook heel soepel. Ze was het al gewend.

Ik denk dat het wel een probleem is. Zo’n groep heeft meestal 2 of 3 leidsters. Ik weet even niet meer hoeveel kinderen er in zo’n groep zijn, maar dat zijn er wel veel bij een kinderdagverblijf. Ze moeten ook veel andere kinderen verschonen, naar bed brengen of naar de wc, flesjes en eten geven, troosten, voorlezen, buiten spelen etc, dat gaat niet met een kind aan je been geplakt en bijv 14 andere kinderen om voor te zorgen.

Het aantal kinderen in zo’n groep is gemaximeerd, ik meen max 16, afhankelijk van de leeftijden van de kinderen in de groep. Als hij ingeschreven staat op die groep, kan er dus niet een ander kind komen, ook al komt hij maar 1 uur. Als je je plek wilt houden, dan moet je er ook voor betalen.

Ik mag aannemen dat ze wel geprobeerd hebben om het kind af te leiden etc. Blijkbaar werkt dat niet voldoende. Ik vind het op zich wel positief dat het kdv dit aangeeft, ik zie het als dat ze juist begaan zijn met je kind. Het organisch laten gebeuren, dat kan ik me ook voorstellen. Zo’n plan lijkt leuk, maar zo werkt dat vaak niet met kleine kinderen. Soms dan kunnen ze iets zomaar ineens en soms duren dingen langer dan gedacht. Ook dat vind ik eigenlijk juist positief van het kdv, dat ze dus goed naar je kind kijken.

Maar voor de ouders is het natuurlijk wel lastig. Maar dat is het hebben van kinderen sowieso . Hoeveel dagen per week gaat het kind daarheen? Het werk meteen afzeggen lijkt me een beetje overdreven. Je kunt toch op het werk aangeven dat je kind een wenperiode heeft, de man heeft ook werk waar hij wat mee kan schipperen. Dan moet je zoiets toch wel door kunnen komen?

Dat die wenperiode een jaar zou kunnen duren is niet doenlijk en ook wat overdreven. Ik zou met de leiding gaan praten van het kdv ipv de groepsleidsters, en daar afspraken maken hoe lang die wenperiode gaat duren. Op zich is zo’n wenperiode niet een verkeerde oplossing, maar niet ongelimiteerd.


Het idee van elke week 1 uur erbij is geen doenlijk idee. Een kind is geen robot en voor het kdv lijkt me dat ook echt niet handig. Deels is dat aan de juf plakken ook een fase in de ontwikkeling. Dat is lastig voor het kdv, maar het is hun werk om kinderen in die leeftijd op te vangen en dus moeten ze deels daar ook gewoon mee dealen en een oplossing vinden terwijl hij daar is.

Ik zou het zo doen: Een kdv heeft een dagstructuur. Je zou kunnen vragen hoe die eruit ziet. Dan kun je samen met het kdv kijken wat goede tijden zijn om hem op te halen. Dan kun je afspreken week 1 blijft hij tot het fruit eten, week 2 tot de lunch, week 3 tot slaaptijd, week 4 de hele dag (ik noem maar wat, dit is een voorbeeld). Aan het eind van elke week even bespreken hoe het ging. Ging het niet, plak er een week aan. Max 6 of 8 weken totaal. Spreek een datum af vanaf wanneer je erop kunt rekenen dat hij hele dagen daarheen gaat.

Succes! Het komt echt wel goed.

Hadden ze kind ook op andere plekken ingeschreven? Bijvoorbeeld gastouder etc? Ik zou dan namelijk kijken hoever hij elders op wachtlijst is. 

Misz.g

Misz.g

17-05-2023 om 08:47 Topicstarter

S.ndra schreef op 17-05-2023 om 06:53:

Ik denk dat het wel een probleem is. Zo’n groep heeft meestal 2 of 3 leidsters. Ik weet even niet meer hoeveel kinderen er in zo’n groep zijn, maar dat zijn er wel veel bij een kinderdagverblijf. Ze moeten ook veel andere kinderen verschonen, naar bed brengen of naar de wc, flesjes en eten geven, troosten, voorlezen, buiten spelen etc, dat gaat niet met een kind aan je been geplakt en bijv 14 andere kinderen om voor te zorgen.

Het aantal kinderen in zo’n groep is gemaximeerd, ik meen max 16, afhankelijk van de leeftijden van de kinderen in de groep. Als hij ingeschreven staat op die groep, kan er dus niet een ander kind komen, ook al komt hij maar 1 uur. Als je je plek wilt houden, dan moet je er ook voor betalen.

Ik mag aannemen dat ze wel geprobeerd hebben om het kind af te leiden etc. Blijkbaar werkt dat niet voldoende. Ik vind het op zich wel positief dat het kdv dit aangeeft, ik zie het als dat ze juist begaan zijn met je kind. Het organisch laten gebeuren, dat kan ik me ook voorstellen. Zo’n plan lijkt leuk, maar zo werkt dat vaak niet met kleine kinderen. Soms dan kunnen ze iets zomaar ineens en soms duren dingen langer dan gedacht. Ook dat vind ik eigenlijk juist positief van het kdv, dat ze dus goed naar je kind kijken.

Maar voor de ouders is het natuurlijk wel lastig. Maar dat is het hebben van kinderen sowieso . Hoeveel dagen per week gaat het kind daarheen? Het werk meteen afzeggen lijkt me een beetje overdreven. Je kunt toch op het werk aangeven dat je kind een wenperiode heeft, de man heeft ook werk waar hij wat mee kan schipperen. Dan moet je zoiets toch wel door kunnen komen?

Dat die wenperiode een jaar zou kunnen duren is niet doenlijk en ook wat overdreven. Ik zou met de leiding gaan praten van het kdv ipv de groepsleidsters, en daar afspraken maken hoe lang die wenperiode gaat duren. Op zich is zo’n wenperiode niet een verkeerde oplossing, maar niet ongelimiteerd.


Het idee van elke week 1 uur erbij is geen doenlijk idee. Een kind is geen robot en voor het kdv lijkt me dat ook echt niet handig. Deels is dat aan de juf plakken ook een fase in de ontwikkeling. Dat is lastig voor het kdv, maar het is hun werk om kinderen in die leeftijd op te vangen en dus moeten ze deels daar ook gewoon mee dealen en een oplossing vinden terwijl hij daar is.

Ik zou het zo doen: Een kdv heeft een dagstructuur. Je zou kunnen vragen hoe die eruit ziet. Dan kun je samen met het kdv kijken wat goede tijden zijn om hem op te halen. Dan kun je afspreken week 1 blijft hij tot het fruit eten, week 2 tot de lunch, week 3 tot slaaptijd, week 4 de hele dag (ik noem maar wat, dit is een voorbeeld). Aan het eind van elke week even bespreken hoe het ging. Ging het niet, plak er een week aan. Max 6 of 8 weken totaal. Spreek een datum af vanaf wanneer je erop kunt rekenen dat hij hele dagen daarheen gaat.

Succes! Het komt echt wel goed.

Dat was ook haar bedoeling maar ze leiding gevende (dus niet de leidsters) geven aan dat die echt maar maximaal 1 uur per dag kan komen. Ze willen dus ook geen plan maken en het werk moest ze wel opzeggen natuurlijk, ze zat werkloos thuis en ze kan maar 1 uurtje per dag komen werken bij haar nieuwe baan.... Als er een plan lag om zijn uren uit te breiden dan had ze wel kunnen aangeven vanaf wanneer ze weer voltijds beschikbaar is maar tja dat plan ontbreekt. Dit speelt overigens ook al een maand. Ze heeft dus afgelopen maand betaald voor fulltime opvang en kort door de bocht 20 uurtjes opvang afgenomen terwijl er geen inkomen is.

Ik vrees dat je vriendin wat meer op haar strepen moet gaan staan. Met 1 uur per dag gaat haar zoon niet wennen he. Maak zelf een vlot opbouwplan (bv nu 2 uur per dag en elke week een uur erbij) en voer dat uit. Ze betaalt er tenslotte voor!

Misz.g

Misz.g

17-05-2023 om 09:01 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 17-05-2023 om 07:12:

Hadden ze kind ook op andere plekken ingeschreven? Bijvoorbeeld gastouder etc? Ik zou dan namelijk kijken hoever hij elders op wachtlijst is.

Ja gelukkig wel, maar helaas hebben deze andere crèches maar 1 dag beschikbaar of lose dagdelen etc. Een andere crèche heeft wel aangegeven dat zij niet zo werken en hem dus op zn minst een halve dag daar zouden houden en dan eventueel thuis laten slapen. Zij gaven aan dat 1 uurtje geen zoden aan de dijk zet. Nu komt die eigenlijk een uurtje kroelen en dan gaat die weer. 


Het probleem zit wat mij betreft vooral in het gebrek aan opbouw. Ik snap dat het kinderdagverblijf wel laat betalen, want ze kunnen ook geen ander kind aannemen op die plek in verband met regels over het maximum aantal kinderen per leidster. Betalen voor een halve dag zou kunnen als het kinderdagverblijf contracten voor halve dagen kent, maar vaak doen kinderdagverblijven dat niet, omdat het onrust geeft en kinderen dan moeilijk wennen. Ik snap ook dat het kinderdagverblijf het niet werkbaar vindt dat hij aan het been van een leidster hangt. Fijn dat het kinderdagverblijf het wel wil proberen, het had hem ook kunnen weigeren. Maar het opbouwen moet sneller kunnen. Hoe vaak gaat hij naar het kinderdagverblijf? Hoe meer dagen, hoe makkelijker hij went. Er zijn kinderen die met 1 dag per week nooit wennen, om die reden staan ook niet alle kinderdagverblijven een dag per week toe. 

Misz.g

Misz.g

17-05-2023 om 10:43 Topicstarter

Hannemeike schreef op 17-05-2023 om 09:07:

Het probleem zit wat mij betreft vooral in het gebrek aan opbouw. Ik snap dat het kinderdagverblijf wel laat betalen, want ze kunnen ook geen ander kind aannemen op die plek in verband met regels over het maximum aantal kinderen per leidster. Betalen voor een halve dag zou kunnen als het kinderdagverblijf contracten voor halve dagen kent, maar vaak doen kinderdagverblijven dat niet, omdat het onrust geeft en kinderen dan moeilijk wennen. Ik snap ook dat het kinderdagverblijf het niet werkbaar vindt dat hij aan het been van een leidster hangt. Fijn dat het kinderdagverblijf het wel wil proberen, het had hem ook kunnen weigeren. Maar het opbouwen moet sneller kunnen. Hoe vaak gaat hij naar het kinderdagverblijf? Hoe meer dagen, hoe makkelijker hij went. Er zijn kinderen die met 1 dag per week nooit wennen, om die reden staan ook niet alle kinderdagverblijven een dag per week toe.

Hij zou 4 dagen moeten gaan en daarvoor betaald ze 1800 euro uit eigen zak per maand...

Dat is precies het knelpunt er is geen opbouw en wij vrezen dat 1 uurtje niet echt voor gedragsverandering zorgt. Als die daar uren zit dan zal die vanzelf wel op een punt komen dat die wel wil gaan spelen of de juf wat meer zijn gang laat gaan zolang die haar zien etc. Nu zit die heel erg in de comfort zone dat die eigenlijk een uurtje tegen de juf aanligt  en vervolgens vertrekt. Het is ook onduidelijk of er überhaupt pogingen worden gedaan om hem aan het spelen etc te krijgen. 

Ze doen wel aan halve dagen overigens en heel veel juffen werken zelf eigenlijk niet de hele dag omdat ze er ook een peuterspeelzaal hebben.

Ik zei nu tegen haar dat ze wellicht voor dat geld een nanny kan krijgen voor 3 dagen in de week... Die optie zijn we nu ook aan het bekijken want het is echt knetterveel geld voor 4 uurtjes per week en geen enkel zicht op vooruitgang na een maand.


ik haal uit je verhaal dat dit kindje meer op zijn plek zou zijn bij een gastouder. Meer rust, kleinere groep, en herkenbaarder en vertrouwder voor een kind. Niet ieder kind is geschikt voor de kinderopvang. Dan is een gastouder een uitkomst

Misz.g schreef op 17-05-2023 om 10:43:

[..]

Hij zou 4 dagen moeten gaan en daarvoor betaald ze 1800 euro uit eigen zak per maand...

Dat is precies het knelpunt er is geen opbouw en wij vrezen dat 1 uurtje niet echt voor gedragsverandering zorgt. Als die daar uren zit dan zal die vanzelf wel op een punt komen dat die wel wil gaan spelen of de juf wat meer zijn gang laat gaan zolang die haar zien etc. Nu zit die heel erg in de comfort zone dat die eigenlijk een uurtje tegen de juf aanligt en vervolgens vertrekt. Het is ook onduidelijk of er überhaupt pogingen worden gedaan om hem aan het spelen etc te krijgen.

Ze doen wel aan halve dagen overigens en heel veel juffen werken zelf eigenlijk niet de hele dag omdat ze er ook een peuterspeelzaal hebben.

Ik zei nu tegen haar dat ze wellicht voor dat geld een nanny kan krijgen voor 3 dagen in de week... Die optie zijn we nu ook aan het bekijken want het is echt knetterveel geld voor 4 uurtjes per week en geen enkel zicht op vooruitgang na een maand.


Als ze zoveel aan kdv betalen en (bijna) niks vergoed krijgen waarom werkt ze dan? Dan lijkt me dat partner genoeg  verdiend anders heb je echt wel recht op kinderopvangtoeslag. Als dat het geval is dan zou ik als ik je vriendin was zeker niet meer aan het werk gaan en bij mijn zoon blijven en hem straks naar de psz doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.