Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

moeder in psychiatrische crisisopvang


Philou schreef op 18-02-2023 om 17:11:

[..]

Nee joh, dat bestaat niet.. bovendien is problematiek in de hechting lastig te zien als je het niet herkent en therapie helpt niet. Er is geen therapie voor. Dat is in de vorige eeuw losgelaten.

Wat kom jij toch met allemaal rare en onware zaken aanzetten. 

Flinke beurse plek? Je onderschat totaal wat hechtingproblematiek is en wat voor invloed het heeft. 

Philou schreef op 18-02-2023 om 17:14:

Flinke beurse plek? Je onderschat totaal wat hechtingproblematiek is en wat voor invloed het heeft.

Zoals gezegd wil ik het hier niet te hard neerzetten omdat het daar niet om ging in de hulpvraag. Maar ik weet helaas dondersgoed wat hechtingsproblematiek inhoudt, heb er dagelijks mee te maken. En ja, een beurse plek wordt het ook genoemd door de hulpverleners. Maar goed, verdere discussie heeft hier verder geen zin. Denk dat we beiden bedoelen dat er zeker gekeken moet worden naar de binding en hechting van de kinderen. Maar meer woorden daaraan geven is wellicht niet helpend voor to nu. 

Elfje88, vraag de Belgische huisarts om advies. Sommige creches hebben noodopvangplekken voor dit soort gevallen. Waar wonen ze?

Philou schreef op 18-02-2023 om 13:23:

[..]

Is dat geen jeugdzorg? Dan ben je kind kwijt.

Het gaat over België,  niet over Nederland. 

Philou schreef op 18-02-2023 om 17:02:

[..]

Nou, omdat ik het heb zien gebeuren. De moeder heeft het kind ook niet meer gezien, daarna ondanks rechtszaken etc.. want kind was gehecht aan wie dan ook. En jeugdzorg hoeft zich niet in te zetten dat er een kennismaking is tussen baby en moeder.. Jeugdzorg hoeft heel weinig. Schrijnend.

Mijn ervaring is gelukkig anders.

De huisarts kan hier in België niet veel mee, helaas.

Elk ziekenhuis heeft normaal wel een sociale dienst die kan meedenken.
En probeer eventueel ook het plaatselijk OCMW eens.

Sowieso zit de kinderopvang helaas bijna overal ei-vol wegens personeelstekorten. Ik zou dus echt sociale diensten en OCMW's laten bellen om meer druk te kunnen zetten en spoed-plekken te vinden. Jij of hij kan zelf ook stad en land gaan afbellen, maar dan kom je er meestal niet door en krijg je vaak te horen dat er plaats is in 2025.

Is er familie (of vrienden) die kunnen bijspringen? Want daar wordt meestal wel zo'n beetje van uitgegaan.

Wat sommige huisartsen trouwens wel al eens durven doen in dit geval is een ziekte-attest schrijven voor vader voor pakweg 2 weken.

Moet je dat natuurlijk ook wel verkocht krijgen aan een eventuele controle-arts van de werkgever.

(In België heb je voor ziekte een dokters-attest nodig, maar kan de werkgever eventueel controle sturen om die ziekte te checken. Niet elke werkgever doet dat.)

Als hij het bedrijf en zijn baas een beetje kent kan het eventueel een optie zijn om tijd te kopen om alles te regelen.

Philou schreef op 18-02-2023 om 17:14:

Flinke beurse plek? Je onderschat totaal wat hechtingproblematiek is en wat voor invloed het heeft.

Gaat dat alleen om kind-moeder-hechting?

Vroeger hebben wij ook wel enkele maanden een nichtje in huis gehad, nadat de moeder overleden is. Vader is later hertrouwd en nichtje is verder goed opgegroeid.

'Hechting' is een soort black box: het gaat dan over een periode in je leven waarvan niemand zich iets meer kan herinneren. Dus daar kun je alles ingooien, ook alle latere problemen.

Persoonlijk denk ik dat geur voor kleine kinderen het allerbelangrijkste is, dus een gedragen pyama of hemdje van moeder zou al eventueel een bijdrage kunnen leveren aan het zich vertrouwd voelen. Maar dit is een absoluut onbewezen persoonlijke gedachte, met nul en generlei waarde.

Tsjor

tsjor schreef op 18-02-2023 om 18:11:

[..]

Gaat dat alleen om kind-moeder-hechting?

Vroeger hebben wij ook wel enkele maanden een nichtje in huis gehad, nadat de moeder overleden is. Vader is later hertrouwd en nichtje is verder goed opgegroeid.

'Hechting' is een soort black box: het gaat dan over een periode in je leven waarvan niemand zich iets meer kan herinneren. Dus daar kun je alles ingooien, ook alle latere problemen.

Persoonlijk denk ik dat geur voor kleine kinderen het allerbelangrijkste is, dus een gedragen pyama of hemdje van moeder zou al eventueel een bijdrage kunnen leveren aan het zich vertrouwd voelen. Maar dit is een absoluut onbewezen persoonlijke gedachte, met nul en generlei waarde.

Tsjor

Een kind heeft meerdere hechtingsfiguren nodig, dus zeker niet alleen moeder. Voor een baby is dat in het begin vaal wel de moeder. Maar het leven gaat soms ook zoals gaat. 

In dit geval is vader gewoon in beeld en kan hij dus prima een volwaardig hechtingsfiguur zijn. En ja er is risico wat betreft hechting tussen moeder en kind in dit verhaal. Maar die hechting kan ook later goed tot stand komen, mits er voldoende aandacht voor is met eventuele begeleiding.

Echter staat veiligheid voorop. Er bestaan wel degelijk ouder en kind klinieken, maar dat moet wel passen met de situatie en er moet plek zijn.

Dan was de gezinsverzorgster van vroeger toch wel een ideale oplossing: kinderen gewoon in eigen huis, vader functioneerde zoals eerder, en als moeder weer terug kwam kon ze het al naar gelang haar vermogens weer overnemen.
Wellicht was het ook nog goedkoper.

Tsjor

In België bestaan ook kinderverzorgsters van de mutualiteit (zorgverzekering) die zieke kinderen thuis komen verzorgen. Misschien kan dat in dit geval ook wel.
Anders zou ik de huisarts om een ziekteattest voor vader vragen.

tsjor schreef op 18-02-2023 om 18:51:

Dan was de gezinsverzorgster van vroeger toch wel een ideale oplossing: kinderen gewoon in eigen huis, vader functioneerde zoals eerder, en als moeder weer terug kwam kon ze het al naar gelang haar vermogens weer overnemen.
Wellicht was het ook nog goedkoper.

Tsjor

Ik heb vroeger te maken gehad met gezinsverzorging, was een hele leuke vrouw. Maar echt niet dat mijn vader voor de baby kon zorgen, had vooral ook met zijn werk te maken. En het speelde ook nog eens tientallen jaren geleden. Daarnaast werkte de gezingszorg ook maar een bepaald aantal uren.

De baby is ook uitbesteed aan iemand anders en de moeder heeft de baby in die periode heel weinig gezien. Het was gewoon een andere tijd met andere ideeën. Overigens is de baby al lang geen baby meer en zijn er geen aanwijzingen voor een hechtingsstoornis.

TO wat een rotsituatie voor deze man en kinderen. Hopelijk vinden ze een oplossing en is de werkgever meedenkend.

Is zo snel mogelijk ouderschapsverlof aanvragen trouwens een optie voor vader?
Desnoods deeltijds of zelfs maar 1 dag per week?

Het is financieel geen vetpot, maar het geeft misschien ook wel een stuk lucht qua opvang.

Als deze situatie misschien nog maanden gaat aanhouden ...

Kijken of België zoiets heeft als een SMI (sociaal medische indicatie) voor opvang. 
Anders idd misschien ouderschapsverlof opnemen. 
En hier in Nederland bestaan er steungezinnen/buurtgezinnen. Speciaal bedoeld voor ouder(s) die het nodig hebben om (even) ontlast te worden bij de opvoeding. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.