Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

moeder in psychiatrische crisisopvang


Wat een verdrietige situatie. De kinderen mee naar de kliniek lijkt me niet wenselijk. Dat lijkt me geen plek voor kleine kinderen en het lijkt me voor de moeder het beste om zich vooral op haar herstel te richten. Ze zit daar niet voor niets en is waarschijnlijk nu even niet in staat om te zorgen voor haar kinderen. Als die dan steeds aandacht vragen die je niet kunt geven is dat heel pijnlijk.

Ik zou voor de vader aanraden om in ieder geval minder te gaan werken. Zes dagen plus een gezin runnen met een zieke partner is echt heel, heel erg veel en hét recept om overspannen te raken.
De oudste is drie, dus die kan in België naar de kleuterschool. Dat scheel al enorm qua opvang. Verder zou ik toch kijken naar mogelijkheden voor een vaste oppas/opvang als dat er is en eventueel af en toe een beroep doen op het netwerk. Ik begrijp dat mensen geen ruimte hebben om zes hele dagen per week een baby op te vangen, maar af en toe een dag(deel), een keer ergens mee eten, of dat iemand een keer wat eten maakt of het huishouden komt doen, dat is misschien wel haalbaar. 
Een pleeggezin lijkt me niet wenselijk voor de kinderen. Dat moeder opgenomen is, lijkt me al genoeg verandering. Die kinderen hebben hun vader nu heel hard nodig.

Thy

Thy

19-02-2023 om 01:09

Ik denk dat een oplossing voor de korte termijn is om zoveel mogelijk het eigen netwerk in te zetten; vrienden, familie, buren, etc. Dit in combinatie met betaalde opvang.
Op de langere termijn is het wellicht handig om ook verder te kijken. Een gezin met jonge kinderen, één van de ouders die psychisch kwetsbaar is en de andere ouder die 6 van de 7 dagen werkt lijkt me een onhoudbare situatie. 
Fijn als vader een organisatie vindt die hem kan ondersteunen, maar ik denk dat het slimmer zou zijn om zelf structureel iets te veranderen. 
Is het mogelijk om minder of andere uren te gaan werken? Zo niet; kan vader ander werk zoeken waarin dat wel kan? 
Er is in heel veel sectoren een groot tekort aan werknemers, dus je kunt best een eisenpakket neerleggen. Sommige werkgevers zijn ook echt wel bereid om je ook nog eens bij te scholen zodat de baan beter bij je past of zodat je door kunt stromen naar een functie met een hoger salaris. Dit kan er voor zorgen dat je niet persé van crisis naar crisis leeft of steeds bezig bent om brandjes te blussen, maar meer in kunt spelen en je voorbereiden op wat er in de toekost eventueel kan gebeuren.

Beste, mocht u dit nog lezen:
Neem zo snel als mogelijk contact op met de mutualiteit. Zij hebben een team van vrijwilligers net voor dit soort situaties. 
Als je bij hen geen respons krijgt, kun je ook contact opnemen met i-mens. Dit is eveneens een dienst die grotendeels werkt met vrijwilligers. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.