Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Sunja

Sunja

16-02-2013 om 16:18

Onverwacht bezoek van de ggd - bij mij thuis!


Jaymza

Jaymza

25-02-2013 om 18:03

Even doorredenerend

Een moeder die dagelijks gewoon zelf haar kinderen verzorgd vangt die in principe ook op. Ze doet hetzelfde in dezelfde omgeving. Dan gelden die regels altijd en overal waar kinderen zijn.

Jaymza

Inspecteur

Inspecteur

27-02-2013 om 15:02

Nee jaymza

Een onderdeel van de definitie gastouderopvang, in de zin van de Wet Kinderopvang is:
kinderopvang die plaatsvindt in een gezinssituatie door een ander dan degene die als ouder op grond van art. 1.5, eerste lid, aanspraak kan maken op een kinderopvangtoeslag onderscheidenlijk een tegemoetkoming of diens partner.

Ook wordt er nog specifiek aangegeven wat NIET tot kinderopvang wordt gerekend:
daarbij staat onder andere:
de verzorging, opvoeding en het bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen, anders dan gastouderopvang, die geschiedt op een plaats waar het kind zijn hoofdverblijf heeft.

ja hoor....

dus als je een oppas aan huis hebt, die je netjes wit betaalt, is je huis ineens een locatie voor kinderopvang die aan allerlei eisen moet voldoen?

Ik denk dat het verstandig is om ieder huishouden met kinderen te controleren op aanwezige brandmelders, blusdekens, stopcontacten, scherpe hoekjes en dergelijke. Zegt zij cynisch.

amk

amk

28-12-2013 om 01:02

nou

alleen als je daarbij ook kinderopvangtoeslag wilt ontvangen. Als je binnen de grenzen van de vrijstelling huishoudelijkpersoneel opereert betaal je wit, maar val je niet onder de wet kinderopvang, maar dan ook geen rijksbijdrage in de opvangkosten.

Stenna

Stenna

28-12-2013 om 10:30

de blusdeken

kun je inmiddels van het lijstje halen: ze lieten van de week op t.v. zien dat de brandweer had ontdekt dat dit absoluut niet werkt. Maar dit is dan ook een oud draadje, uit februari.

bibi63

bibi63

28-12-2013 om 14:16

VOG (o.t.)

Tja, net zoals een VOG is dit inderdaad een paarse krokodil. Als je als leerkracht gaat werken dien je een recentelijke VOG te overhandigen, gescreend op onderwijs. Oke prima. Maar het is een wasse neus. Een soort schijnveiligheid. Ten eerste zegt dat helemaal niet dat je nooit aan kindjes hebt gezeten (zolang niemand ervan af weet, of dat je fantasien hebt over kindjes). Ten 2e blijft die VOG geldig zolang jij in het onderwijs werk en dat kan jaaaaaren zijn. Het enige wat die VOG zegt is dat je nooit voor aanvang van je indiensttreding veroordeeld bent voor kindermisbruik. Tja.
Bibi

Hadewich

Hadewich

28-12-2013 om 15:48

VOG

Een VOG is tegenwoordig maar een half jaar geldig.

Katniss

Katniss

28-12-2013 om 15:52

Geldigheid

Voor mijn bevoegdheden moet ik eens per 5 jaar een VOG aanvragen die max 3 maanden oud mag zijn als ik hem bij mijn werkgever indien. Je hoeft dus, vermoed ik, als gastouder/opvangmedewerker niet elk jaar een nieuwe VOG aan te vragen. Ik moet het wel melden als er tegen mij een strafzaak loopt.

Hadewich

Hadewich

28-12-2013 om 16:26

Dan hangt de geldigheid van de VOG blijkbaar af van de werkzaamheden.

ik geloof er niks van

Inspecteur, de interpretatie die je geeft aan de wettekst is die van een pennenlikker en vooral eentje die voorbij gaat aan wat basis rechten zoals die er zijn en ook diep gevoeld worden.
Je citeert de wettekst waarin gesproken wordt van het gevestigd zijn van een gastouderbureau of kinderopvang in een woonhuis. Het gaat daarmee om een vestigingsadres van een firma, niet om het prive adres van een klant van die firma.
Het is een kleine nuance, maar wel eentje die precies het onderscheid maakt dat we gewend zijn: ja, de overheid kan onaangekondigd toezicht laten uitvoeren op ondernemingen, maar niet op burgers.
Wacht even met boos worden op mij want dat ben ik ook niet echt op jou. Het zal wel een bedrijfscultuurdingetje zijn dat jij dat wat kennelijk in sommige gemeentes gebeurt, doodnormaal vindt. Er zal wel weer ergens een gemeenteraadsbesluit over genomen zijn, dan wel een directie van een of ander GGD gewichtige woorden hebben gesproken om het eigen inspecterend personeel in deze bizarre bocht te wringen.
Maar daarmee is wat er gebeurt nog niet recht gesproken.
Gelukkig is het ook niet doodnormaal, zelf heb je het over 5% controle. Het is dus tamelijk uitzonderlijk. En bovendien ook nog heel vreselijk onrechtmatig. Helaas gaat het hier over rechten die in het bestuursrecht wel vaker in gedrang komen. Vooral ook omdat je in eerste aanleg geen antwoord op je vraag zult krijgen bij de rechter. Die toetst slechts marginaal.
Maar helemaal aan het einde van de rit, bij de Raad van State, zal er een andere aap uit de mouw komen.

Mijntje

Mijntje

28-12-2013 om 17:58

reactie van ouder van kleine kinderen

Sunja, ik vind wel dat je het licht opneemt. Jij bent gastouder, dan zul je toch moeten weten dat kleine kinderen onvoorspelbaar zijn en het wel prettig is dat ze niet kunnen vallen in de kelder. Dat heeft niet met opvoeding te maken, sommige kinderen zijn nu eenmaal erg ondernemend, hoe goed jij ze ook opvoedt. Die inspectie heeft erbij wel een punt om je huis veiliger te maken, het zijn niet alleen je eigen kinderen.Daarbij is het altijd goed om dingen te verbeteren om je toko beter te maken, toch?

Verder snap ik niet dat er een oppas is. Dat zou ik als ouder niet prettig vinden. Die oppas ken ik nl niet.

Het lijkt mij wel dat een oppas nooit iemand binnen moet laten, want dat die mensen controleren zonder jouw bijzijn vind ik ook niet kunnen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

28-12-2013 om 20:08

Mijntje

Als ik het goed begrijp zijn het de éigen kinderen van Sunny die in haar éigen huis door de éigen oppas worden opgevangen. Niets geen vreemde kinderen, gewoon de vaste oppas in het gezin. En het zijn er maar twee omdat nummer drie met Sunny meekomt.

Om in te lijsten

De reactie van Mijntje komt voort uit de vaste overtuiging dat gewone mensen, gewone ouders, dit soort inspectie niet op hun dak en in hun huis krijgen. En zo zou het moeten zijn.
Maar er zijn Inspecteurs die menen wél bij Jan en Alleman binnen te mogen zonder kloppen

ah, stom

...ik had niet gezien dat het al zo'n oud draadje is.

bibi63

bibi63

28-12-2013 om 23:52

Hadewich:VOG

In het onderwijs, toch een belangrijke sector voor een VOG, mag deze max een half jaar oud zijn bij aanvang dienstverband, en hoeft niet verlengd of opnieuw aangevraagd te worden. De accountants die jaarlijks komen controleren bij het bestuur over van alles en nog wat, w.o. VOG, stuiteren als er geen VOG aanwezig is in het dossier van iemand, en gaan volledig akkoord als iemand al 20 jaar in dienst is met een VOG van 20 jaar oud.

Mijntje

Mijntje

29-12-2013 om 08:55

o wat stom

dan heb ik het verkeerd begrepen, er wordt bij de reacties weer gesproken over gastouderopvang.
Maar dan is dit volkomen idioot. Dan zou ik ook laaiend zijn.

Hadewich

Hadewich

29-12-2013 om 10:13

Bibi63

Oh, dan zit het 'm daarin, dat ik als invaller steeds een nieuwe VOG moet regelen.

Ondervangen

Zou de hele santemekraam ondervangen zijn als de vraagouder in het kontrakt met het gastouderbureau ondertekent, dat zij (vraagouder) verantwoordelijk blijft voor de risico's die verbonden zijn aan het huis? Met andere woorden, dat het gastouderbureau geen enkele verantwoordelijkheid aanvaardt voor de huis- tuin- en keukenrisico's van een particuliere gezinswoning?

Of toch de raad van state afwachten voor een antwoord op de vraag of de woning van een particuliere klant valt onder het toezicht op een instelling? Kan ook interessant zijn voor instellingen die thuiszorg leveren. alhoewel ik ook een keer een vrouw in wanhoop aantrof, zij had haar been gebroken, mocht weer het ziekenhuis uit, maar had van de thuisorganisatie een behoorlijke lijst gekregen met zaken die in huis aanwezig zouden moeten zijn voordat de thuishulp kon komen (trapje zus, schoonmaakveger met een steellengte van weet ik hoeveel etc. etc.). Het is niet moeilijk om het mensen heel lastig te maken.

Tsjor

bibi63

bibi63

29-12-2013 om 23:11

Klopt hadewich

En wij als medewerkers sal./p&o adm worden daar ook wel eens tureluurs van. M.n met invalkrachten,, die elke keer weer opnieuw aangesteld moeten worden met de alle toeters en bellen. Maar ja, zo willen de accountants het zien.....het hele systeem is natuurlijk grote flauwekul, maar hoe het dan wel waterdicht is..... ?
Gr Bibi

Katniss

Katniss

29-12-2013 om 23:28

Wat een verspilling!

Dat is iedere keer weer ruim 30 euro voor een nieuwe VOG? Ik heb begrepen dat invalwerk vaak met poules werkt. Is het dan niet voldoende dat de medewerkers in de invalpoule 1 keer een VOG overleggen? Of dat het uitzendbureau die verklaringen beheert?

Hadewich

Hadewich

30-12-2013 om 08:22

Verspilling inderdaad...

En een gedoe ook, voor de administrateurs en de invallers. Ik vroeg me ook al af of dat niet anders kon.

Vervelend die controle!
Ik ben 8 jaar Nanny.
Na controle zagen ze dat mijn opleiding kraamverzorgster niet meer voldoet.
Nu stop ik bij mijn gezin en kan ik niet meer officieel via een bureau werken!
Gekkenwerk,  met deze tijd tekort aan goed personeel. 
Ga nu wat anders doen.
Gr Helma 
Sterkte,  die controle komt elk jaar terug. 

Tonyyet schreef op 22-11-2021 om 18:06:

Vervelend die controle!
Ik ben 8 jaar Nanny.
Na controle zagen ze dat mijn opleiding kraamverzorgster niet meer voldoet.
Nu stop ik bij mijn gezin en kan ik niet meer officieel via een bureau werken!
Gekkenwerk, met deze tijd tekort aan goed personeel.
Ga nu wat anders doen.
Gr Helma
Sterkte, die controle komt elk jaar terug.

Tja, 2013 was het bericht, 8 jaar verder. Denk dat TO inmiddels er wel overheen is ...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.