Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Danielle

Danielle

20-01-2009 om 23:19

Tutlapje

Ik ben gastouder en mijn nieuwste gastkind, meisje van twee, heeft een tutlapje waar ze altijd mee slaapt en ook tussendoor af en toe graag wil hebben als 'troost'. Nu is dit tutlapje zo te zien al nog nooit (twee jaar) gewassen. Het is helemaal bruin (weet niet wat de oorspronkelijke kleur geweest is) en staat stijf van het 'vuil'. Het meisje is ook altijd verkouden, heeft altijd veel kwijl en snot in haar gezichtje. Het klinkt niet aardig, ik vind haar een schatje hoor. Maar ik ben eerlijk gezegd erg vies van dat tutlapje, durf het nauwelijks op te pakken en vind het geen prettig idee als ik bedenk wat er aan bacterien in zal zitten, ook voor de andere kindjes. Ik heb het er met de ouders nog niet over gehad, omdat die er zelf niks over gezegd hebben en ben bang dat dit gevoelig ligt. Er zit natuurlijk wel een 'vertrouwde geur' aan voor het meisje. Is dit iets dat ik met de ouders mag bespreken of stel ik me aan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pmw

pmw

21-01-2009 om 00:10

Met een smoesje

Ik werk in de kinderopvang..
Mijn collegas hebben eens een knuffel gewassen die was te vies om op te pakken en rook naar urine. Ze hebben toen gezegd dat de knuffel vies was geworden van het een of ander..Dit leugentje om bestwil was ergens om.. Maar normaal gesproken zou ik het liever gewoon zeggen. Eens een ouder gehad die vond het geen probleem als de knuffel gewassen werd op het kdv. Want thuis lukte dat absoluut niet. Ik zou kiezen voor eerlijk zeggen maar ik weet niet hoe de verhoudingen met de ouder zijn..En wat het doet met het kind.

Linda99

Linda99

21-01-2009 om 08:57

Wassen!

Eventueel met een smoeosje inderdaad of anders gewoon tussendoor nonchalant aan de ouders vragen of het goed is dat je hem wast. Als zij aangegeven dat het kind er een probleem van maakt kun je zeggen dat je er een mooi knuffel-was-feest van gaat maken. Zo pakken wij het hier thuis aan. We doen samen de knuffel in de was, dochter mag het deurtje dicht doen en daqn gaan we hard zwaaien

Ik heb trouwens 2 reserve exemplaren van de knuffel zodat ie vaak gewassen kan worden. Misschien dat het tutlapje nog verkocht wordt en je dat als tip aan de ouders kunt geven?

Prulletje

Prulletje

21-01-2009 om 11:48

Oeps!

Hij is in de wc gevallen. Of in de chocoladevla, of in de kattenbak, of in de erwtensoep of ...
Dus ja, dan MOET hij wel gewassen worden!

Prulletje

Vic

Vic

21-01-2009 om 12:22

Gewoon zeggen

Mijn oudste had ook een knuffel die nogal intensief werd gebruikt. Ik had zelf niet zo door dat het beest behoorlijk ranzig was geworden tot ik daar door de kdv-leidster op werd gewezen. Ze vroeg heel vriendelijk of ik de knuffel eens in de was wilde doen omdat ze hem niet echt fris meer vonden ruiken.

Wassen!

ik zou het ook eens met de ouders bespreken, echt zo'n blinde vlek als ouder volgens mij. ik was er zelf ook nogal laat mee bij de oudste. nu heb ik inmiddels vijf reserve exemplaren, de eerste is gisteren zelfs al versteld door me met een extra lapje. Zoonlief weet inmiddels dat er meerdere zijn die ook in de was gaan. Hij vraagt nu zelf zelfs wel eens om een schone!

Ja, en als je het niet durft te bespreken, dan in de was met het wc-excuus, maar als dat kindje dan helemaal overstuur is, heb je wel een probleem. En kan je de ouders nog recht in de ogen kijken als je 'm stiekem wast?

Toke

Toke

22-01-2009 om 00:06

Bespreken

Ja, ik zou het in jouw geval gewoon bespreken. Je stelt je zeker niet aan. Jij vindt het zelf vies, dat mag je best aangeven, maar bovenal vind je het niet zo hygiënisch naar de andere kinderen. En daar draag je als gastouder wel een bepaalde verantwoordelijkheid. Dat kun je prima bespreken met de ouders van het meisje. Zijn ze daar niet gevoelig voor of willen ze het om een heel andere reden toch niet wassen, dan zou ik niet zo snel kiezen voor de wc-methode (vind ik op een bepaalde manier respectloos), maar aangeven dat het tutlapje als bron van bacteriën bij jou niet meer overal gebruikt mag worden. Alleen in bed en verder gaat het in een bakje of zo (misschien hanteer je soortgelijke maatregel voor speentjes?). Dan leg je het probleem bij de ouders neer.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat de ouders gewoon niet door hebben hoe vies dat tutlapje eigenlijk is. Daar sta je als ouder van een kind met tutlapje niet altijd bij stil.

Annet

Annet

23-01-2009 om 21:55

Zeggen en hulp aanbieden

Eerst vertellen dat je het lapje vies vindt.
Daarna vertellen dat je weet dat wassen vaak lastig is.
Daarna hulp aanbieden in het wassen, bijvoorbeeld door er chocolademelk overheen te gooien. Kind zal het wassen makkelijker bij jou accepteren dan thuis.
Of er is geen probleem, ouders wassen thuis maar hadden daar nooit bij stil gestaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.