Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Vraag i.v.m Kinderopvang

Dag allemaal,

Ik zou graag willen vragen naar advies van andere moeders en vaders hier op dit forum. Ik ben een vader van 34 en woon samen met mijn vrouw met ons dochter van 1.5 jaar.

Ongeveer 8 maanden geleden heb ik mijn dochter aangemeld bij een kinderopvang in Rotterdam. Enkele dagen geleden, kreeg ik te horen dat mijn dochter nu welkom is.

Wij hadden eerst 2 dagen per week in gedachten. Maar omdat ik een digitaal beroep beoefen werk ik 3 dagen thuis en 2 dagen op kantoor. Mijn vrouw werkt momenteel niet, maar in principe zouden we elkaar ook altijd kunnen afwisselen. Zij is bezig met haar inburgeringscursus 

De reden dat ik mijn dochter heb aangemeld heb is niet omdat opvang nodig is, maar om het feit dat ik haar met andere kinderen wil laten spelen. Dat ze leert hoe ze met andere kinderen moet omgaan, voor haar ontwikkeling en natuurlijk voor de gezelligheid.

Kinderopvang biedt geen optie voor halve dagen terwijl dit wel vermeld staat. Het enige wat mogelijk is 1 dag per week en dat zou ongeveer 400 euro per maand kosten.

Nou kan ik het wel betalen, alleen moet ik ook een aanvraag indienen bij de Belastingdienst voor een kinderopvang toeslag. Dit duurt ook gemiddeld 3 maanden. Dat betekent, dat je in de tussentijd  als ik het goed heb begrepen, zelf moet betalen.

Zijn er wellicht ook andere opties uit jullie ervaring wat ook fijn is en goed werkt? Het belangrijkste is dat zij gewoon kan spelen en nieuwe vriendjes kan maken. Want ja, haar energie, en hoe druk ze soms is... niet normaal! Dat ik denk heb je ook een uit knop? Haha. 

Alvast bedankt voor het lezen en alle tips zijn van harte welkom!


In jullie geval is de peuterspeelzaal eerder van toepassing. Dat is 1 of 2 dagdelen, meestal de ochtenden per week.

De aanvraag doe je op de site toeslagen en niet direct bij de belastingdienst, en ja dat duurt even maar wordt ook gecorrigeerd voor de maanden die je nog niet gehad hebt.

Nog een half jaartje wachten, dan mag ze naar een peutergroep.

Tajo

Tajo

18-01-2023 om 16:19 Topicstarter

Ysenda schreef op 18-01-2023 om 16:17:

omdat je vrouw op dit moment niet werkt hebben jullie op dit moment geen recht op kinderopvangtoeslag. Die aanvraag bij de belastingdienst is daarom niet nodig.

Dag, vergeten te melden zij volgt een inburgeringscursus. Maar goed, daar is zij dan ook klaar mee over 3 maanden. Stel dat je akkoord krijgt en wel recht hebt en ze dan niet werkt komende paar maanden. Dan kun je dus alles terug gaan betalen. 

Nee joh, die aanvraag voor kinderopvang duurt over algemeen echt geen 3 maanden maar is binnen maand wel geregeld. Maar als je vrouw niet werkt heb je vaak geen recht op kinderopvangtoeslag.  

Ik ga me onze kinderen daarnaast naar babyzwemmen. Ofja inmiddels peuter zwemles maar zijn begonnen toen ze 4 maanden oud waren. Daar zien ze ook andere kinderen. Je zou ook kunnen kijken naar dreumesdans/gym maar net wat ze in jullie buurt aanbieden. Misschien voor je vrouw ook fijn om zo andere ouders te leren kennen.

Tajo schreef op 18-01-2023 om 16:19:

[..]

Dag, vergeten te melden zij volgt een inburgeringscursus. Maar goed, daar is zij dan ook klaar mee over 3 maanden. Stel dat je akkoord krijgt en wel recht hebt en ze dan niet werkt komende paar maanden. Dan kun je dus alles terug gaan betalen.

Dat klopt, maar je kunt je toeslag voor 2023 nog aanvragen tot begin 2024.

En ook gedurende het jaar wijzigingen doorgeven, dat is vrij makkelijk te doen en ook snel verwerkt.

Tajo

Tajo

18-01-2023 om 16:26 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 18-01-2023 om 16:20:

Nee joh, die aanvraag voor kinderopvang duurt over algemeen echt geen 3 maanden maar is binnen maand wel geregeld. Maar als je vrouw niet werkt heb je vaak geen recht op kinderopvangtoeslag.

Ik ga me onze kinderen daarnaast naar babyzwemmen. Ofja inmiddels peuter zwemles maar zijn begonnen toen ze 4 maanden oud waren. Daar zien ze ook andere kinderen. Je zou ook kunnen kijken naar dreumesdans/gym maar net wat ze in jullie buurt aanbieden. Misschien voor je vrouw ook fijn om zo andere ouders te leren kennen.

Juist! Goed en leuk advies. Ik zal inderdaad eens kunnen kijken naar dreumesdans/gym leuk! Dank je

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/kinderopvangtoeslag/kan-ik-kinderopvangtoeslag-krijgen-als-ik-niet-werk/ik-volg-een-inburgeringscursus

Ook als je een inburgeringscursus volgt heb je recht op kinderopvangtoeslag.  Begrijp ik goed dat jij tijdens het thuiswerken ook de zorg voor je kind draagt de dagen dat je vrouw bezig is met haar inburgering?  Ik zou die dag kinderopvang gewoon nemen, volgens mij heb je die gewoon nodig.

Tajo

Tajo

18-01-2023 om 16:35 Topicstarter

Ook als je een inburgeringscursus volgt heb je recht op kinderopvangtoeslag. Begrijp ik goed dat jij tijdens het thuiswerken ook de zorg voor je kind draagt de dagen dat je vrouw bezig is met haar inburgering? Ik zou die dag kinderopvang gewoon nemen, volgens mij heb je die gewoon nodig.

Ja klopt, zijn wel 3 uurtjes per dag. Het is niet dat ik een hele dag alleen met haar ben. Wellicht is een peuterspeelzaal toch een betere optie. Nog even half jaar wachten dan maar. Dreumes dans lessen is ook een goed optie. Gaat mij er alleen om dat ze vriendjes maakt en het gezellig heeft. Want met de Belastingdienst wil ik geen Russische roulette spelen. Dank voor je advies!

Ysenda schreef op 18-01-2023 om 16:22:

[..]

Dat klopt, maar je kunt je toeslag voor 2023 nog aanvragen tot begin 2024.

En ook gedurende het jaar wijzigingen doorgeven, dat is vrij makkelijk te doen en ook snel verwerkt.

Nee, je kan de kinderopvangtoeslag enkel aanvragen met drie maanden terugwerkende kracht. Dit is een uitzondering vergeleken met de andere toeslagen.

To, vraag gewoon toeslag aan zodra je een plek hebt op de opvang. Dit duurt doorgaans geen drie maanden. Als je het voor 1 februari aanvraagt, gaat je aanvraag mee met de eerste beschikkingsronde en kan je zelfs twee weken later de voorschotbeschikking hebben. Betaling vind dan plaatst op 20 februari.

Je werkt zelf maar je vrouw volgt een inburgeringscursus. Dus beide voldoen aan de voorwaarden. Let op, dit moet wel gaan om een verplichte inburgering. Iemand uit een EU land kan bijvoorbeeld vrijwillig een inburgeringstraject volgen maar voor die situatie bestaat geen recht omdat personen uit de EU recht hebben op vrije doorgang naar alle EU landen. 

Als jij zelf fulltime werkt, is er recht op 5 dagen (230 uur per maand) opvang per week. Ondanks dat je vrouw wellicht maar 20 uur besteed aan inburgering. 

Mocht je het om wat voor reden één of twee maanden moeten "voorschieten", dan zijn kinderopvangcentra's echt coullant, als je dit even communiceert met de opvang en betaal je die periode enkel je eigen bijdrage die je anders ook zou moeten betalen. Zodra de toeslag dan met terugwerkende kracht wordt uitbetaald, kun je daar dan de nog openstaande facturen mee betalen. 




Dat betekent, dat je in de tussentijd als ik het goed heb begrepen, zelf moet betalen.

Je krijgt dat later allemaal terug. 

Je kan op de site van toeslagen een proefberekening doen voor hoevel KOT je kan krijgen. Bij de grotere Kinderopvangorganisaties kan je wel afspreken dat je totdat de toeslag binnen is je het netto bedrag betaalt. 

Je zou haar ook naar de peuterspeelzaal kunnen laten gaan. Als jullie al een basisschool op het oog hebben kan je de psz nemen die bij de school hoort. Omdat je vrouw  niet Nederlands is kom je hierbij in aanmerking voor een VVE-arrangement (vroegtijdige voorschoolse educatie). Ze mag dan vier dagdelen naar de psz. 

VVE-indicatie regel je via het CJG

Tajo

Tajo

18-01-2023 om 20:16 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 18-01-2023 om 19:17:

Je kan op de site van toeslagen een proefberekening doen voor hoevel KOT je kan krijgen. Bij de grotere Kinderopvangorganisaties kan je wel afspreken dat je totdat de toeslag binnen is je het netto bedrag betaalt.

Je zou haar ook naar de peuterspeelzaal kunnen laten gaan. Als jullie al een basisschool op het oog hebben kan je de psz nemen die bij de school hoort. Omdat je vrouw niet Nederlands is kom je hierbij in aanmerking voor een VVE-arrangement (vroegtijdige voorschoolse educatie). Ze mag dan vier dagdelen naar de psz.

VVE-indicatie regel je via het CJG

Dank je voor je advies. Stel dat mijn vrouw volgend maand klaar is met verplicht inburgeren. En krijg ik iedere maand achteraf KOT en werkt zij nog niet 6 maanden bijvoorbeeld. Moet ik dan niet alles terug gaan betalen? Dat de Belastingdienst zegt van, wacht even... u werkt niet maar ontvangt wel toeslagen. 

Zij is nog aan het inburgeren en heeft wel een verblijfsvergunning. VVE-arrangement geldt dit vanaf 2 jaar? 

Tajo

Tajo

18-01-2023 om 20:21 Topicstarter

Bloem75 schreef op 18-01-2023 om 17:31:

[..]

Nee, je kan de kinderopvangtoeslag enkel aanvragen met drie maanden terugwerkende kracht. Dit is een uitzondering vergeleken met de andere toeslagen.

To, vraag gewoon toeslag aan zodra je een plek hebt op de opvang. Dit duurt doorgaans geen drie maanden. Als je het voor 1 februari aanvraagt, gaat je aanvraag mee met de eerste beschikkingsronde en kan je zelfs twee weken later de voorschotbeschikking hebben. Betaling vind dan plaatst op 20 februari.

Je werkt zelf maar je vrouw volgt een inburgeringscursus. Dus beide voldoen aan de voorwaarden. Let op, dit moet wel gaan om een verplichte inburgering. Iemand uit een EU land kan bijvoorbeeld vrijwillig een inburgeringstraject volgen maar voor die situatie bestaat geen recht omdat personen uit de EU recht hebben op vrije doorgang naar alle EU landen.

Als jij zelf fulltime werkt, is er recht op 5 dagen (230 uur per maand) opvang per week. Ondanks dat je vrouw wellicht maar 20 uur besteed aan inburgering.

Mocht je het om wat voor reden één of twee maanden moeten "voorschieten", dan zijn kinderopvangcentra's echt coullant, als je dit even communiceert met de opvang en betaal je die periode enkel je eigen bijdrage die je anders ook zou moeten betalen. Zodra de toeslag dan met terugwerkende kracht wordt uitbetaald, kun je daar dan de nog openstaande facturen mee betalen.


Ook dat is inderdaad een optie om te vragen of het wellicht mogelijk is om alleen het bedrag te betalen wat ik verschuldigd ben natuurlijk. Bij een berekening kwamen ze uit voor 4 dagen op 450 euro behoorlijk duur dus.

Ik zal nog eens even kijken of dreumesdans of over een half jaar via de gemeente peuter speelzaal meerdere opties zijn mogelijk.

VVE is inderdaad vanaf 2. Zover ik weet kan consultatiebureau je daarvoor doorverwijzen.

kijk inderdaad naar peuterspeelzaal, maar ook naar andere activiteiten die hier al genoemd zijn (dans, gym, zwemmen, muziek op schoot). Vaak zijn er ook activiteiten voor ouders en peuters in bijv bibliotheek (voorleesuurtje) of buurthuis. Misschien ook leuk voor je vrouw om dat te doen. Verder zou je ook overdag naar de kinderboerderij kunnen, daar zijn op die tijdstippen vaak ouders met kindjes die nog niet naar school gaan. 
Allemaal natuurlijk afhankelijk van wat er bij jou in de buurt is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.