Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
NaShA

NaShA

13-05-2011 om 21:00

Wederom bezuiniging kinderopvang

http://www.nu.nl/geldzaken/2514584/kinderopvangtoeslag-alleen-gewerkte-uren.html

Kinderopvangtoeslag alleen voor gewerkte uren
Uitgegeven: 13 mei 2011 17:02
Laatst gewijzigd: 13 mei 2011 20:10

DEN HAAG - De kinderopvangtoeslag voor ouders met kinderen op de crèche of bij een gastouder wordt vanaf volgend jaar gekoppeld aan de gewerkte uren. Daarbij wordt gekeken naar de uren van de minst werkende partner.

© ThinkstockBij kinderen tot 4 jaar kunnen ouders of verzorgers maximaal 140 procent van de gewerkte uren declareren. Zo wordt ook rekening gehouden met de reistijd van het werk naar de opvang.

Dat staat in een brief die minister Henk Kamp (Sociale Zaken) en staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) vrijdag naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.

Directe relatie

Voor buitenschoolse opvang (BSO) voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar kan nog maximaal 70 procent van de gewerkte uren worden opgegeven bij de Belastingdienst als opvanguren. Voor de BSO kan minder gedeclareerd worden, omdat deze kinderen ook naar school gaan.

Kamp en Weekers hopen misbruik van de kinderopvangtoeslag tegen te gaan door een directe relatie aan te brengen met de gewerkte uren. ''Het doel van de kinderopvangtoeslag is om de arbeidsdeelname te ondersteunen.

Daarom is het onwenselijk dat er toeslag wordt verleend voor opvanguren die niet gerelateerd kunnen worden aan gewerkte uren van de ouders of verzorgers'', stelt Kamp.

Oneigenlijk gebruik

Volgens een woordvoerder van de minister is deze maatregel niet direct bedoeld als bezuiniging. Maar het is volgens de twee bewindslieden wel van belang om oneigenlijk gebruik aan te pakken om de kosten van de kinderopvangtoeslag beter beheersbaar te maken en draagvlak te houden in de maatschappij.

Kamp komt volgende maand nog met plannen om fors te besparen op de kinderopvangtoeslag, omdat de kosten hiervan de afgelopen jaren steeds maar weer zijn toegenomen. In het regeerakkoord van het minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV staat dat het vooral de bedoeling is om de steun aan hogere inkomens af te bouwen.

Fraudegevallen

Volgens Kamp en Weekers maakt het overgrote deel van de ouders op een goede wijze gebruik van de overheidssteun. Maar komen ook geregeld fraudegevallen aan het licht. Om dit tegen te gaan, is het straks ook niet meer mogelijk voor ouders om achteraf in een keer een groot bedrag aan kinderopvangtoeslag te vragen in plaats van een maandelijks voorschot, zoals gebruikelijk.

Verder kunnen ouders nog maximaal 230 uur aan toeslag per kind per maand voor alle soorten opvang samen aanvragen.

Moeite

Steeds meer ouders hebben moeite de kosten van de kinderopvang te betalen. Zij zijn daaraan dit jaar 1200 tot 1500 euro meer kwijt, zei voorzitter Gjalt Jellesma van Boink vrijdag. Boink is de belangenvereniging van ouders in de kinderopvang en peuterspeelzalen.

De problemen worden alleen maar groter, omdat het kabinet de komende drie jaar blijft bezuinigen op de bijdrage aan de kinderopvang. Het is 'buitenproportioneel' dat ouders over drie jaar 4800 tot 6000 euro meer moeten betalen, aldus Jellesma.

Heilloos beleid

De verhoging kan wel worden teruggedraaid, maar met veel schade. Afgelopen jaar was er al veel uitval onder mensen met lage inkomens, omdat die de kosten niet langer konden opbrengen doordat de eigen bijdrage verdubbelde of verdrievoudigde. De komende jaren zullen veel hoger opgeleide vrouwen minder gaan werken door de sterk oplopende kosten, aldus Jellesma.

Hij spreekt van een heilloos beleid, dat geld kost in plaats van oplevert. ''Ze zijn precies met de verkeerde beweging bezig. We hebben het laagste werkloosheidscijfer van heel Europa, we hebben die vrouwen hard nodig. Je kan het wel terugdraaien, maar dan zijn de opvangplaatsen inmiddels weg."


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

13-05-2011 om 21:01

Dan maar op zoek naar een gastouder

dan heb ik alleen maar opvang nodig als mijn man werkt...

Nou leuk

man gaat wrs volledig in de WAO. Krijg je dan nog wel vergoeding? Hij werkt dan niet meer, maar voor de kinderen zorgen gaat ook niet. Leuke gedachten, maar zonder visie.

Monet

Monet

13-05-2011 om 21:16

Eindelijk

gaan we weer terug naar de situatie zoals hij er was voor de Wet Kinderopvang.
Je krijgt dat wat je nodig hebt, niets meer en niets minder.

En hoezo zou jij de opvang moeten stoppen Nasha, en op zoek gaan naar een gastouder? Ik snap die redenatie niet?

NaShA

NaShA

13-05-2011 om 21:23

Omdat

mijn man onregelmatig werkt en mijn kinderen zitten dus weleens gewoon op de opvang terwijl hij thuis is....Dat wordt dan onbetaalbaar als ik niet meer vergoed krijg als er niemand werkt (hoewel ik me nog wel afvraag hoe ze dat allemaal willen controleren) of als ze een max uren vaststellen, dan zal ik dus moeten gaan kijken naar flexibeler opvang....

cqcq

cqcq

13-05-2011 om 21:31

Niet goed begrepen

Straks mag je niet meer uren declareren dan 140 % van het aantal uren dat de minst werkende partner werkt. Volgens mij kom je daar meestal wel mee uit.

NaShA

NaShA

13-05-2011 om 21:56

Wel goed begrepen

want ik heb BSO en daar geldt 70%!

Monet

Monet

13-05-2011 om 21:58

Natuurlijk nasha

ze zitten toch een flink aantal uren per dag op school? Dan is die 70 procent toch logisch en ruim genoeg?
En nee, ze zullen echt niet naar het dienstrooster van jouw man kijken, maar naar contract-uren per week.

angelina ballerina

angelina ballerina

13-05-2011 om 22:01

Lijkt me prima

Eerlijk gezegt lijkt me dit wel terecht. Nasha, als jij 20 uur werkt per week mag je niet meer als 140% hiervan, dus 28 uur per week opgeven. Dus het is niet zoals jij denkt.
Ik ken behoorlijk wat mensen die bijv. 1 dag werken en kind 2 dagen naar de opvang doen. Prima maar waarom moeten anderen dat betalen? Kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming van de belastingdienst om het mogelijk te maken dat mensen kunnen werken. Waarom moet de overheid(dus de belastingbetaler) de kinderopvang betalen voor mensen die tijd voor zichzelf willen hebben? Prima dat je dat wil hoor maar dat kan dan op eigen kosten.
Ik zie alleen wel een probleem in het feit dat je bij veel kinderdagverblijven bijv. 10 of 11 uur per dag moet betalen, ook als je je kind maar 6 uur wilt brengen omdat je maar 6 uur werkt. Dan kan je dus niet alleen maar gewerkte uren tellen en afnemen, aangezien je verplicht bent meer af te nemen. Wat dat betreft geeft een gastouder dan meer flexibiliteit misschien al vragen de meeste gastouders tegenwoordig ook gewoon voor hele dagen geld en niet meer alleen afgenomen uren.

angelina ballerina

angelina ballerina

13-05-2011 om 22:02

En bij de bso

krijg je dus 14 uur. Dat zijn 3 a 4 middagen, lijkt me genoeg.

NaShA

NaShA

13-05-2011 om 22:03

Ik heb bso!

en daar gaat het om 70%!! Als de kinderopvang ook flexibel gaat worden, ja, dan kunnen ze gewoon blijven, maar inderdaad, zolang je daar volledig moet afnemen ook als je het niet gebruikt....En wat dacht je van vakanties??? als ze wel de hele dag gaan??

NaShA

NaShA

13-05-2011 om 22:07

67 uur per maand

zou ik dan nog maximaal mogen declareren, terwijl omgerekend ik 80 uur per maand per kind afneem, omdat de vakanties doorgerekend worden....Dan mis ik dus 13 uur aan vergoeding....per kind! 26 uur maal 6 euro is dus nog eens 156 euro per maand meer, terwijl ik ook dit jaar al behoorlijk minder kreeg....

angelina ballerina

angelina ballerina

13-05-2011 om 22:19

Hoeveel dagen

hoeveel dagen bso neem je dan af? En kan je alleen maar een 52 weken contract kiezen?

angelina ballerina

angelina ballerina

13-05-2011 om 22:20

80 uur

80 uur bso lijkt me namelijk wel heel erg veel als je maar 22 uur in de week werkt.

NaShA

NaShA

13-05-2011 om 22:25

24 uur over 3 dagen

en ik zei al, de vakanties zitten er ook al bij in....dan betaal je 3 dagen voluit! van 7:30 tot 18:00. plus alle dagen dat school dicht is...

angelina ballerina

angelina ballerina

13-05-2011 om 22:31

Oke

Ik snap wat je bedoelt maar toch lijken het me wel heel veel uren voor wat je nodig hebt en afneemt. Dit ligt grotendeels aan de hoeveelheid uren die sommige kdv's en bso's rekenen, dat was idd precies wat ik al als opmerking plaatste. Ik hoop dat daar dan ook iets aan wordt gedaan. Een gastouder is in deze niet altijd een oplossing hoor want, hier in de regio in elk geval, rekenen gastouders ook hele dagen en vakanties gewoon door.

De berekening van kdv en bso

Die is inderdaad heel hoog, dat je 11 uur betaald per KDV dag terwijl je die echt niet nodig hebt.

En er zijn heel veel BSO's die ook alle uren rekenen en waar je niet flexibel dagen of vakanties kan inkopen.

Ik vraag mij alleen af of het zin heeft om daar wat aan te doen, want gaat de uur prijs niet omhoog als je minder uren betaald? Hou je het zelfde probleem...

Er is al heel veel discussie geweest hierover en ik ben er nog steeds niet uit wat volgens mij nu de beste oplossing is. Meer vrouwen werken ja, maar opvang moet dan ook een mannen probleem worden! En het geld moet ergens vandaag komen..
Ik heb ook wel eens gehoord dat de subsidie helemaal moet vervallen omdat kinderopvangcentra nu de prijzen kunstmatig hoog houden vanwege de subsidie..

Ik vind wel dat je moet betalen voor de uren die je gebruikt, dat is bij een gastouder wel makkelijker maar dan krijg je weer die bemiddelingskosten...

Kortom wat is volgens jullie de oplossing?

Monet

Monet

13-05-2011 om 23:09

De kinderopvang

zal hier vast en zeker op gaan inspelen, ze willen hun klanten nl. graag binnenhouden!
Net zo goed als dat ouders misbruik konden maken van de grote mazen in de wet, konden ook de kinderopvangorganisaties dat. Nu zal een en ander dus weer terug moeten worden gedraaid, en reken maar dat de kinderopvangorganisaties nu heel hard gaan nadenken hoe ze volgend jaar hun klanten binnen kunnen houden. Er zal dus weer meer maatwerk mogelijk worden, ipv de door de organisatie verplicht gestelde 10 of 11 uur terwijl je maar een half dagje werkt.
Adem in ..........adem uit zeg ik dus. Komt tijd komt raad! Het is pas mei, de kinderopvangorg. hebben nog tot 30 sept. de tijd om de ouders een nieuw aanbod te doen voor het nieuwe jaar.

Rosase

Rosase

14-05-2011 om 20:03

Ik kom wel uit denk ik

Maar de vakanties zijn hier het grote probleem. Vorig jaar is onze oudste wel geteld 0 dagen geweest in de grote vakantie, terwijl de betaling gewoon doorloopt.

Zelf heb je ook een week of 4 à 5 vrij, en bij dit kdv betalen we tijdens de vakantie dus ook gewoon door. Ik denk dat mogelijk daar iets in gaat veranderen, dus dat je verplicht wordt om een week of 3 per jaar je kinderen niet te brengen, dan zit je meteen wat realistischer met het aantal uren.

Ben blij dat onze oudste er van de zomer afgaat en dat onze jongste nog maar een jaartje kdv hoeft. Ik geloof niet dat het nog zo goed zal zijn als de afgelopen jaren. De gouden tijden zijn voorbij...

Annet

Annet

14-05-2011 om 22:33

Ik hoop dat dan ook de bso's aangepakt worden

Wij zijn verplicht de vakantieweken af te nemen. Dat betekent dat wij minimaal 7 weken afnemen zonder dat we er gebruik van maken.
Helaas heeft de bso het contract zonder vakantieweken afgeschaft. Dat vind ik niet passen bij de aangepaste wetgeving kinderopvang.
Een bezuiniging vind ik het inderdaad niet. Wel een logische aanscherping. Nu nog zorgen dat de bso ook aanscherpt!

Monet

Monet

15-05-2011 om 07:23

Annet

Door zitting te nemen in de oudercommissie van de bso kun je wijzigingen in het gevoerde beleid voorstellen als de organisatie niet zelf bedenkt dat het beter/anders kan. Niemand anders kan nl. de organisatie hiertoe bewegen.

Annet

Annet

15-05-2011 om 20:43

Monet, je hebt gelijk

maar ik heb daar geen zin in. Jongste gaat maar één dagdeel per week. Toevallig moest ik in januari veranderen van bso, die toen net deze nieuwe regeling had ingevoerd. Andere ouders krijgen een overgangsregeling.
Ik gebruik mijn energie liever voor andere dingen.
Maar gezien de nieuwe regelingen kinderopvang, vind ik het wel absurd dat je verplicht bent uren af te nemen (en te betalen) terwijl je er niet bent. Ze willen wel graag een opgave wanneer je kind er is, zodat de bezetting hier op afgestemd kan worden. Misschien moet ik voortaan zeggen dat mijn kind elke vakantieweek komt. Dan heeft een ander kind hier nog wat aan....

Hier

Wij betalen ook voor de vakanties wat op zich niet nodig is. Maar ze hebben het er naar hun zin dus ik laat ze in de vakantie gewoon gaan. Dagje rust in huis vind mama niet erg

Sascha2

Sascha2

16-05-2011 om 09:19

Bso en vakantie

Bij onze organisatie kun je vakantiedagen inkopen. Half december moet je besluiten hoeveel vakantiedagen bso-opvang je het komende jaar wilt hebben. Dit jaar heb ik voor mijn twee oudsten 19 bso-vakantiedagen ingekocht. Uitgaande van ongeveer 2 bso-vakantiedagen per vakantieweek en zelf 3 weken vrij. Onze kinderen gaan drie dagen per week naar de opvang en wij werken 32 resp. 28 uur momenteel. De kinderen hebben een continurooster en de schootijden zijn 08.30-14.00. Volgens mij moet het zo uitkomen met vso, nso en vakantieopvang. Ik neem gemiddeld per maand (dus inclusief vso en vakantieopvang) per kind 72,42 uur af. 70% van 28 uur is 19,6. Op jaarbasis is dat 1019,2 en dat is per maand 84,93 uur. Ergo: als ik het goed bereken dan kom ik met de huidige vakantieopvang en bso-opvang goed uit.
Wat ik inderdaad ook kwalijk blijf vinden is het feit, dat je per dag(deel) een vast aantal uren betaalt, terwijl je die niet altijd nodig hebt. Ik heb het artikel in de Parool over de mogelijk nieuwe regeling gelezen en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de toonzetting is, dat het niet zo mag zijn dat ouders genieten van een dagje vrij terwijl de kinderen op de opvang zitten op kosten van de belastingbetaler. Op zich kan ik mij daar best in vinden. Alleen, die toonzetting vind ik verkeerd. Op dit moment is het zo dat de belastingbetaler opdraait voor alle extra gedeclareerde uren die de ouders niet nodig hebben. Ik heb vier kinderen op de opvang (drie dagen per week) en betaal per week totaal 18 uur, waarvan ik geen gebruik maak. En met mij betaalt de belastingbetaler daar dus aan mee, omdat die uren wel onder de toeslag vallen. En dat vind ik veel kwalijker dan de gedachte dat ouders lekker een dagje vrij zijn terwijl de kinderen op de opvang zitten. Een oplossing heb ik daar nu niet in. Ik vrees ook dat als opvangorganisaties verplicht worden of zelfstandig regelen dat de opvang voortaan gelinkt wordt aan de precieze afname van uren, de tarieven veel hoger worden.

Vic

Vic

16-05-2011 om 09:39

Lijkt me ook lastig administreren

Mijn kinderen gaan 2 en 3 dagen naar de bso. Over het algemeen betaal ik zo'n 10 uur per week teveel, die ik niet afneem (bso is tot 18.30 uur open, en de leidsters beginnen een uur voordat de school uitgaat). Het lijkt me lastig administreren als je alleen de afgenomen uren hoeft te betalen. Het komt wel eens voor dat ik een half uur later ben (of eerder), zou dat dan ook verrekend moeten worden? Volgens mij kom ik wel goed uit. Ik werk 5 dagen, en heb 3 dagen opvang. Ik ken niemand die meer dagen opvang heeft dan dat er gewerkt wordt.

Vic

Vic

16-05-2011 om 11:01

Wachtlijsten

Ik las dat de partijen ook hopen dat met opvang per uur de wachtlijsten korter zullen worden. Dat zie ik al helemaal voor me. Die 10 uur per week die ik niet gebruik kunnen ze dan aan een ander aanbieden. Krijgt die 5 x 2 uur opvang
Ik zie helemaal niets in dit voorstel. Veel handiger is het als de vakantie-opvang losgekoppeld wordt van de schoolweken. En bijvoorbeeld op woens- en vrijdag de keuze tussen opvang tot 15.30 uur of 18.30 uur (wat vaak wel mogelijk is, maar nog niet overal).

NaShA

NaShA

16-05-2011 om 20:31

Ja de ideeen

vliegen je om de oren, maar ik vrees dat het meeste onbetaalbaar gaat worden. want per uur dat je afneemt betalen gaat me een administratie geven, en ik vraag me ook af of dat echt haalbaar en te doen is....Het zou het mooiste zijn, maar ja....

Tijgeroog

Tijgeroog

16-05-2011 om 20:56

Dan wordt de uurprijs duurder

Een kinderopvangorganisatie heeft bepaalde kosten. Voor het gebouw, voor de mensen, organisatiekosten. Die moeten toch betaald worden. Als je alleen nog maar het aantal uren betaalt dat je afneemt moeten de kosten dus door een kleiner aantal uren gedekt worden en gaat de uurprijs flink omhoog.
En het is ook niet helemaal terecht. Als je nooit de laatste 1,5 uur afneemt is die tijd toch voor jou gereserveerd. Ze kunnen in die tijd geen ander kind opvangen.

NaShA

NaShA

16-05-2011 om 21:09

Precies

dus je gaat dan wel flexibele uren krijgen, maar je betaalt er wel de hoofdprijs voor, waar je dan maar 70% van terugkrijgt?

Klopt tijgeroog

Ons kinderdagverblijf kent dagopvang van 11 uur, halve dagopvang van 5,5 uur en driekwart dagopvang van 7,5 uur. De prijs voor een halve dag en driekwartdag is wel ruim een anderhalve euro per uur meer dan de prijs voor een hele dagopvang.

En dat gecombineerd met een al eerder bericht dat het uurtarief slechts tot 5 euro vergoed wordt, vind ik dat niet erg aantrekkelijk.

Wij gaan zodra alle plannen bekend zijn maar eens goed rekenen wat nou voor ons het beste uitkomt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.