Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Miekemieke

Miekemieke

21-08-2018 om 17:27

Aan de 50 en 60 plussers hier


The Voice Senior

Heerlijk genoten van de Voice Senior. Leuke oude nummertjes: James Brown, Johnny Jordaan, Mamma's and the Pappa's.

Nog verrassend goede stemmen. Niets mis met de derde levensfase.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2018 om 23:37

Wilgenkatje

Speelde in jouw geval misschien ook mee dat je toenmalige woonplaats in de biblebeltstrook, die door Nederland loopt, ligt? De vrouw thuis bij de kinderen heeft daar misschien toch langer als het hogere doel van de vrouw standgehouden.

Is het nu echt zo dat de meeste gezinnen twee auto's hebben?

Ik weet nog dat onze buren gingen scheiden, eind '70, begin '80. Dat was al wat, maar toen moest buurvrouw werken. En nóg hadden mijn ouders kritiek als ze zomaar midden op de dag, haar vrije dag dus, in een boek zat te lezen. Had ze niks nuttigers te doen? Ledigheid is des duivels oorkussen....

Wilgenkatje

Wilgenkatje

25-08-2018 om 10:27

@Kaaskopje

Ons toenmalige dorp was niet zo kerkelijk als de regio waar ik nu woon, ik denk niet dat het daaraan lag. Ik denk dat er in veel dorpen sowieso in die tijd nog nauwelijks kinderopvang vanaf de babyleeftijd was.
Als ik terugdenk aan klasgenoten van mijn oudste kinderen waren er weinig vrouwen die werkten zolang er een klein kindje in het gezin was. Je moest het hebben van oppasfamilie, die had ik in die periode niet. Als er incidenteel oppas nodig was (ik deed soms invalwerk in die jaren) dan vroeg ik een vriendin.

Twee auto's per gezin - ja hoor, het is bij veel gezinnen heel gewoon Kaaskopje. Als je tenminste in een plaats met parkeerruimte woont. Van kennissen in Amsterdam hoorde ik van nieuwbouwwoonruimte nadrukkelijk zónder parkeerplaats. Het is maar net waar je woont en wat de mogelijkheden/behoeften zijn.

Antje

Antje

25-08-2018 om 10:43

Kdv

In 1991 ging mijn eerste kind naar het kdv een dorp verderop. En toen hij naar school ging moest hij met een reguliere taxi (zonder begeleidster) naar de bso bij datzelfde kdv. Ik was blij dat er in groep 6 ook nog een jongetje ging. Konden we de taxi kosten delen. En toen ook nog geen kinderopvangtoeslag, ongeveerd mijn hele inkomen was ik kwijt aan de opvang en taxi. Ik denk dat dat veel vrouwen tegenhield om te gaan werken.
En nu ben ik 53. Heerlijk! Kinderen volwassen, weer lekker doen wat je wilt, en genieten als de kinderen langskomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2018 om 01:38

Wilgenkatje

Aanvankelijk vonden man en ik het heel normaal eigenlijk dat ik bij de kinderen bleef en hij 40 uur werkte. Dat ik in de WAO zat, maakte dat die keus ook niet bepaald moeilijk. Ik vond het in die tijd ook nog een beetje zielig als kinderen naar een kdv moesten. Vrienden van ons vonden dat heel normaal, dus die deden dat toen al wel. Maar toen ik dan toch weer aan het werk was gegaan, heb ik een totale omslag in denken gemaakt. Je moet als vrouw een voet tussen de deur houden, al is het maar met 12 uur of 20 uur werken. Man zou het ook niet erg gevonden hebben om minder te werken en ik meer. Als er maar genoeg geld binnenkomt.

Wat twee auto's betreft... dat vind ik nou onnodig.

Triva

Triva

26-08-2018 om 08:30

Kaaskopje

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=81845NED&LA=NL

Als ik dit lees ben ik zo blij dat mijn jongste kind nog net voor mij 30ste kwam. Wij zitten nu al plannen te maken voor vakanties met z'n tweeën, de broer van mijn man is nu een jaar kindloos ivm stage en daar zaten we dan opeens: na bijna 20 jaar weer bij ze op bezoek zonder de drie zonen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2018 om 09:54

Auto's en leeftijd

Triva, als ik het goed zie, valt het dus eigenlijk wel mee met die tweede auto. In bepaalde situaties vind ik een tweede auto vrij logisch. Als je in de knoek op het platteland woont, ben je dermate afhankelijk van eigen vervoer, dat het onzinnig zou zijn om braaf te wachten tot de enige auto weer op de oprit staat. Maar in stedelijk gebied, met snel bereikbare bussen, trams, treinen en waar de fiets misschien zelfs ook handiger is dan een auto, snap ik die tweede auto een stuk minder. En dan trek ik dat ook door naar het klimaat-onderwerp, maar het is niet mijn bedoeling om dat in dit draadje verder te bespreken. Dat kan los voor wie daar behoefte aan heeft.

Wat je blijdschap over hoe je leven is verlopen betreft, snap ik dat heel goed. Dat mag ook. Helaas is het leven voor mij anders gelopen. Deels door eigen keuzes, deels door de omstandigheden. Ik had ook een hele andere toekomst voor ogen, dan twee oudjes die door beperkingen minder geld en minder gelegenheid zouden hebben voor vakanties. Ik kan daar ook echt verdrietig van worden. Ik heb zelf veel meer de behoefte om weg te gaan dan man, maar het zou in financieel opzicht niet eerlijk zijn om die behoefte altijd maar te volgen.

Je voorbeeld van jullie bezoek aan je zwager zonder kinderen snap ik niet helemaal. Wij zaten al veel eerder zonder kinderen bij andere mensen op bezoek. Nam je ze tot nu toe altijd mee dan? Was zijn kind altijd thuis?

Paasei

Paasei

26-08-2018 om 13:21

Ik lijk steeds meer op mijn moeder

De reflectie van het ouder worden.. steeds minder vaak (alle) kinderen + aanhang thuis.. Toevallig dit weekend eens wel en dus 'volle bak'.. Hotel Mama.
Ik sta in de keuken te mijmeren hoe graag ik altijd naar mijn ouders ging. Hoe mijn moeder dan alles in huis had gehaald wat ik lekker vond en nee, natuurlijk hoefde ik geen koffie te halen of af te wassen. Zo'n bezoek was ff lekker verwend worden in de moederschoot. En ik realiseer me dat ik nu hetzelfde voor mijn kinderen doe.. ze vinden het nu vast net zo vanzelfsprekend als ik het vond. De waardering komt later pas..

Hoeveel werk het was heb ik me toen ook nooit gerealiseerd. Al zorgde mijn moeder vast met liefde, zoals ik nu ook doe. En toch.. stiekem zie ik graag zo'n weekend komen maar ook blij weer gaan..

Triva

Triva

27-08-2018 om 02:04

Kaaskopje

Ze wonen op 250 km afstand en onze bezoekjes zijn altijd logeerpartijen van 2-4 nachten.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2018 om 23:44

Triva

Ah, ja dan ligt het anders inderdaad. Ik heb fijne herinneringen aan het logeren bij mijn oom en tante. Ook wel aan de lange autoritten naar andere ooms en tantes. Maar aan alles komt een eind😊

Wilgenkatje

Wilgenkatje

30-08-2018 om 22:24

aftiteling met grappige vondsten en bloopers

Eerst een sombere noot, dan hebben we die gehad: ik heb weleens het gevoel in de lange aftiteling van een boeiende film te zitten. Geweldig dat ik erin speelde, zelfs een rol die me van alles bracht wat ik als tiener nooit had gedacht. Maar de aftiteling begint voorzichtig te lopen, ondersteund door mooie muziek en met hier en daar een aardige vertoning van enkele 'making-of-momenten en wat bloopers.
Straks is de film uit en ik ben verheugd dat de generaties na ons deel 2, 3 en wie weet hoeveel nog zullen vertonen. Jammer dat ik daarvan geen getuige meer zal zijn.

Ik ben momenteel gezond, maar dat kan zomaar anders zijn. Mijn allerbeste vriendin is er al vier jaar niet meer, een andere jeugdvriendin leeft na ziekte met een flinke beperking, een bekende van vroeger ligt op de IC na een zware operatie die niet direct bracht wat gehoopt was. Kortom, het einde komt in zicht. Al kan het net zo goed nog dertig jaar verderop liggen. Maar dat worden dan wel jaren waarin heel wat van je flexibiliteit zal worden verwacht. En niet vanwege de leuke avonturen...
De gezelligheid van een gezin mis ik soms, ik heb er met veel plezier volop energie in gestoken. Ik had de uitgevlogen kinderen vaker thuis verwacht. Maar ja. Druk leven en andere prioriteiten. Als we ziek of hulpbehoevend zouden zijn, kwamen ze vast

Genoeg somberte vermeld.

Net zag ik Hollandse Zaken met generatiegenoten die bij/na het ontstaan van het lege nest niet alleen de kinderen maar ook de relatie uit beeld zagen verdwijnen. Gelukkig kunnen wij ons voegen bij het ene stel dat een uitzondering op die regel was. Ben bijzonder blij dat onze relatie enorm opgefleurd nu er meer ruimte is. Letterlijk en figuurlijk. Geen commentaar van de jeugd om allerlei dingen; altijd tevreden aan tafel bij de dagelijkse maaltijd; een huishouden dat weinig tijd kost en een lagere energierekening. Vrijheid om eigen plannen en werkzaamheden uit te voeren.
We zijn blij met elkaars gezelschap, geven elkaar ruimte voor eigen dingen én vermaken ons samen - en hopen dat dat nog lang zo mag zijn. Vertrouwd met elkaar, veel gedeelde herinneringen. Gelukkig gezond. 'Koester wat je hebt, dat vergeten we veel te makkelijk' schreef Martin Bril.

Grappig mijn jongste is ook 9. Ik ben dus ook een late moeder. Vroeger bij mij op de lagere school werd de moeder van een vriendinnetje 50 en ik vond me dat toen toch oud! Laat kinderen krijgen was absoluut niet mijn keuze maar dingen lopen zo. Hier dus nog geen kinderen de deur uit en rustig een nieuwe fase in. Na jaren van onrust en verdriet na onze scheiding heb ik de boel aardig op de rails maar nu begint mijn lijf flink tegen te sputteren en heb ik al een aantal jaren geen vaste en behoorlijke baan meer, dat zijn voor mijn de laatste twee hordes die ik nog moet nemen en dan heb ik hopelijk meer rust.

corine

corine

31-08-2018 om 15:44

Hier 52 en een moeilijke periode hier. Ik heb net als Wilgenkatje een beetje het gevoel dat het beste wel geweest is. Dit in combinatie met een zeer lange mantelzorg adem vanwege schoonvader van 90 , wat ons erg zwaar valt en een slechte gezondheid van onszelf.

Mijn rugproblemen zijn al 25 jaar chronisch en dat wordt steeds erger, gecombineerd met diverse andere klachten en operaties de afgelopen jaren, ben ik nu niet echt blij en ook bang dat dat onze toekomst wel eens zou kunnen verpesten.

Met de relatie wel alles goed gelukkig en ook gaat dochter prima in haar studie en is een leuke, zelfstandige meid aan het worden. Dus dat zijn wel dingen om blij over te zijn natuurlijk.

Pam

Pam

27-09-2018 om 11:04

Als bijna 30-er...

...zijn dit hele inzichtelijke berichten allemaal. Ik vind het fijn om te lezen.

Al herken ik sommige dingen nu al, maar dat ligt dan aan persoonlijkheid denk ik haha.

Ik merk wel dat narmate ik ouder wordt ik steeds rustiger wordt. Ik lees dat dat alleenmaar doorgaat. Heel fijn. Bedankt voor het delen allemaal!

treurig

Ik lees "Ik heb net als Wilgenkatje een beetje het gevoel dat het beste wel geweest is". En dat vind ik echt treurig.
Ik herken dat gevoel helemaal niet. Er zijn nog steeds leuke dingen om te doen en om naar uit te zien. En als ik die niet meer zie, dan ga ik al die boeken lezen die nog wil lezen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-09-2018 om 12:34

hm, treurig

ik zie het als realistisch.

Er zijn allerlei dingen in het leven die je erg leuk/bijzonder/mooi hebt gevonden en die niet meer gaan gebeuren.
Er komen allerlei dingen in je bestaan die minder fijn zijn. Minder weerstand, gezondheidskwaaltjes, meer verlies - de eerste begrafenissen van leeftijdgenoten heb ik inmiddels meegemaakt, en dat zal doorgaan. Als je heel oud wordt, heb je meestal ook heel veel vrienden verloren... En wat is nu waardevoller in het leven dan goede vrienden?)
Het leven gaat zo snel voorbij...

Natuurlijk is het leven niet allemaal kommer en kwel en zijn er leuke dingen om te doen en naar uit te zien. Maak je niet ongerust over treurigheid. Dat valt reuze mee. En er wachten inderdaad veel mooie boeken. Dus een betere leeslamp, een scherpere bril en een betere stoel, dan kan ik jaren vooruit. Als senior

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2018 om 13:01

Wilgenkatje

Jullie zijn inmiddels opa en oma, dus dat kunnen jullie van de grote levensgebeurtenissen afstrepen, maar je gaat nu toch niet al in het standje 'wachten tot het afgelopen is' staan hoop ik?

Ik ontdekte deze week trouwens dat mijn oma (helaas nooit gekend) dezelfde achternaam heeft als van jouw man (en dus ook van jou). Hoe grappig is dat!?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-09-2018 om 15:56

vast uit Noordholland o.t.

Er wonen erg veel mensen met die achternaam in jouw regio. Mijn man komt echter uit een andere Noordelijke provincie.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2018 om 20:43

Wilgenkatje

Ja Volendam is dat. Mijn familie komt uit Brabant/Rotterdam van moederszijde en de andere familie Overijssel.

Tihama

Tihama

28-09-2018 om 08:45

Nieuwe dingen doen

Net als Alkes zie ik vooral heel veel nieuwe kansen.
Hier zijn de kinderen voorlopig nog niet het huis uit, maar ze wonen als prettige kamerbewoners bij ons. Koken af en toe, doen boodschappen en zo.
Ze hebben soms wat steun nodig rondom de studie maar dat lijkt het laatst jaar in rustiger vaarwater te komen.

Mijn vrije tijd is flink toegenomen. Ik gebruik die tijd vooral om nieuwe dingen te ondernemen. Extra taken rondom mijn werk. Mijn vakgebied is een beetje aan het exploderen dus er liggen nu heel veel kansen om dingen die ik al jaren wil te versnellen. Nu is mijn werk ook mijn passie (braakwoord, maar in mijn geval echt waar)

Ik ben een half jaar geleden begonnen Russisch te leren. Elke dag 10 minuten en het is kicken om te merken dat het steeds beter gaat.
Ik kies elke keer een nieuw boek uit de Gids voor de Wereldliteratuur. Eindelijk lees ik de klassieken die al jaren op mijn verlanglijst stonden.
Man en ik delen ook nog samen hobbies, en ook na 30 jaar hebben we het samen heel fijn.

Het voelt als een enorme grabbelton van allerlei dingen die ik nu kan doen waar ik vroeger geen tijd voor had.

Ik vind het leven vooral erg fijn. Mijn pa is nu 80 en onderneemt ook nog steeds van alles met zijn nieuwe vrouw. Daaruit concludeer ik dat ik nog lang niet te oud ben.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2018 om 09:38

Dit jaar met fitness begonnen en nieuwsgierig blijven

Vorig jaar ben ik met wandelen begonnen, omdat ik vond dat er iets gedaan moest worden. Ik was gevallen en kon toch gewoon niet meer in de benen komen! Het was gelukkig donker, dus geen al te openbaar schouwspel, maar ik schaamde me gewoon. Door dat wandelen ontstond wel een nieuw fenomeen, ik kreeg regelmatig rare steken rond mijn wreef/enkel en mijn knie voelde ook raar zwabberig. Dus ik naar fysiotherapie. In plaats van me gewoon te masseren, zette deze fysiotherapeute me aan het werk en ik merkte dat het er niet best voorstond. Ik ben opnieuw bij mijn zus gaan 'jengelen' (had ik al eerder gedaan) of ze met me naar fitness wilde gaan en tot mijn grote verrassing zei ze dit keer ja. Ze heeft een nieuwe vriend en die heeft haar over de streep geduwd . Samen doen we nu aardig ons best en ik moet zeggen dat ik me door al het bewegen fitter dan ooit voel. Was ik vroeger bang dat ik met tuinieren door mijn rug zou gaan, tegenwoordig schepperdeschep ik er lustig op los. Dat ik in anderhalf jaar tijd flink ben afgevallen helpt natuurlijk ook heel erg.

Moraal van het verhaal... ik constateer dat je ook in dit opzicht nog heel wat kunt verbeteren, als je het gevoel krijgt oud te worden. Poeh poeh... nou je kunt wel merken dat ik ouder word...., dat werk . Natuurlijk worden we ouder en gaat het zo her en der kraken, maar in beweging blijven helpt, merk ik nu dus ook, wel degelijk.

Wat ik voor mezelf van grote waarde vind, is nieuwsgierig blijven. Wat gebeurt er in de wereld? Mee kunnen praten met jongere generaties, wél openstaan voor wat zij mooi vinden, dus niet bij voorbaat al 'vreselijk' roepen omdat het van nu is.

Oogst

Toen de kinderen nog op school zaten, heb ik veel tijd in de zorg gestoken. Denk aan het met de fiets brengen naar school en naar sport etc. Maar ook het tijd maken voor de begeleiding van huiswerk. Het was een tijd waardoor je leerde flexibel te zijn maar ook je ‘your battles to picken’.

Nu kan ik ze meer loslaten. Het is zelfs zo rigoreus; het zijn geen kinderen meer maar huisgenoten. Dat is omschakelen, tegelijkertijd het geeft mij ook in zekere zin meer tijd om leuke dingen voor mijzelf te doen. Ook al is dat van korte duur..

De opgedane ervaringen van zorg en plannen en flexibel zijn, komen nu heel goed van pas, want ik heb de laatste tijd ook mijn handen vol aan de zorg van van mijn moeder. Ik vind deze periode ergens ook enerverender dan de zorgtijd voor mijn kinderen, omdat je niet aan een demetende kan vragen waar ze haar sleutel het laatst heeft gebruikt. Ik heb ook geen grip op het tanden poetsen etc etc.
Alleen ben ik nu meer door de wol geverfd, dat scheelt. Hier pluk ik nu de vruchten van en blijf ik rustig.
Tien jaar geleden was ik nog niet zo ver.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

28-09-2018 om 10:22

@kaaskopje

Nou. Nu ben ik wel bekend😏😜

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2018 om 10:33

Wilgenkatje

Ik had het nog niet verstuurd, of ik realiseerde me ook dat dat niet zo slim was. Gelukkig hebben ze daar meer achternamen, dus dat scheelt. Maar... sorry.

Juist blij met tweede auto

Vroeger hadden we één auto. Omdat het leven vooral in dezelfde grote plaats, plaats vond en ik ook met de tram op plaats van bestemming kon komen, was er geen noodzaak, eerder kwestie van afstemmen.
Nu ben ik wel blij met de tweede auto want ik ben zo mobieler. Dat is belangrijk voor de vele keren dat ik langs mijn moeder ga, daar de rit zonder de file al minimaal een half uur bedraagt. Per OV kost dit vijf kwartier enkele reis. Ik heb ook nog rekening te houden met haar lunchtijden in het restaurant.

Als ik geen auto tot mijn beschikking had, had ik niet à la minute voor haar klaar kunnen staan.
Daarnaast ben ik regelmatig de vliegende keep voor de kinderen want het leven speelt zich niet alleen binnen de stad af. Juist niet; hou ouder, hoe wijder je wereld. Dat is mijn ervaring.

Brunei

Brunei

28-09-2018 om 17:12

Burn out

ben ik nu , met 50 jaar. Ik hoop dat ik over een tijd net zo genieten kan van deze fase (nog wel een stapel pubers in huis) als een aantal posters hier. Wat achter me ligt is mooi en verdrietig tegelijk. Het heden is moeizaam- maar ook mooi en verdrietig tegeliojk. Ik hoop van harte dat hierna rust komt en ruimte voor andere dingen.
Moet ik me er wel toe zetten tegen die tijd denk ik.

@Emma

@Emma

28-09-2018 om 17:37

alles nieuw

Hier veel nieuwe dingen na mijn 55e:
-nieuwe relatie
-carrièreswitch met behulp van werkgever en zonder verlies van inkomen of rechtspositie
-veel overwaarde op mijn huis waar ik van kan profiteren, ook als de huisenbubbel inklapt
-dochter die steeds meer haar eigen weg vindt. (Twee stappen vooruit, dan weer één achteruit, dat dan weer wel.....)
Dat was 5 jaar geleden echt wel anders allemaal.

Stramme spieren wegen hier niet tegenop. Opvliegers en slechte nachten ook niet echt.
Ik tel tegenwoordig mijn zegeningen.

Marijn

Marijn

28-09-2018 om 18:46

Heilige tijd

Ja zestig en helemaal geen behoefte aan nieuwe opleidingen (hoewel, net een afgerond) nieuwe liefdes, verre reizen.
nee ik pak deze tijd als Heilige Tijd: naar binnen gaan, me verhouden met mijn ziel, en als ik mijn ogen weer opendoe is zelfs het kleinste blaadje of grasprietje lichtgevend van goddelijkheid.
Klinkt zweefteverig? Interesseert me geen hol Ik weet hoe het voelt: zo wil ik leven.

na 50

Hier ook rond/na 50 de nodige veranderingen. Nieuw huis, ander werk (na 18 jaar bij dezelfde werkgever gewerkt te hebben), nieuwe relatie.
En wat Tihama ook al aangaf meer vrije tijd omdat de kinderen minder zorg vragen. Ik spreek vaker met vriendinnen af, ga geregeld naar een concert en doe wat bestuurswerk buiten mijn werk en sport weer wat.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-09-2018 om 18:08

Ik ben 46 maar zit nog middenin de hectiek met een (bewerkelijk) kind in de tweede van de middelbare. De oudste heeft overigens ook nog wel graag bemoedering, maar heb ik toch al eens een week alleen gelaten. Ik denk dat ik dat toch wat vaker moet gaan doen want ze mopperen al als ik een keer uit eten ga.
Ik ben niet meer zo fit als 15 jaar geleden, phpd en een leesbril nodig. Nee, dat vind ik niet zo leuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.