Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

anoniem

anoniem

11-01-2011 om 10:26

Afval in container van buren

Hallo,
Af en toe kom ik niet helemaal uit met de hoeveelheid vuilnis voor de grijze container. Vanmorgen was er ruimte in een container die al aan de weg stond en daar wilde ik 1 zak bij doen. Maar de overbuurman zag dit en wilde dit niet hebben. Wij betalen niet per gewicht, maar per keer dat de container aan de weg staat. Deze container stond ook aan de weg.
Waarom mag dit nou niet? Is het asociaal? Niemand heeft er toch last van? Alles was netjes dicht verpakt in een vuilniszak, dus de container wordt er niet vies van.

Toch maar eens een grotere container vragen, want met al die luiers redden we het net niet. En aanstampen mag ook al niet. Hoe lossen jullie dit op?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

11-01-2011 om 10:40

Vragen

als je het gevraagd had, was er waarschijnlijk geen probleem geweest.
Maar als je nu standaard ruimte te kort komt lijkt me het logisch om een grotere containere aan te vragen. Sinds ik het plastic apart houd, heb ik nog maar 1/3 van het volume.

Fiorucci

Fiorucci

11-01-2011 om 11:15

Pluk

Dat kan niet overal, een grotere container aanvragen. Toen ik ooit drie kinders in de luiers had, heb ik een tweede aangevraagd en gekregen, maar ook dat kan niet meer hier.

Guinevere

Guinevere

11-01-2011 om 11:22

Raar

Ik vind dat wel heel gek, dat je niets in een halflege container erbij zou kunnen doen. Dat doe ik ook als het nodig is. Tegenwoordig is die bak halfleeg vanwege het plastic, maar vroeger gebeurde het regelmatig dat we elkaars containers gebruikten. De buurvrouw hier vraagt zelfs regelmatig een van onze groenbakken te leen.

Puck

Puck

11-01-2011 om 12:06

Beetje kinderachtig

Ik ben niet zo wantrouwend als Zelazny dat ik denk dat de buren fout afval in mijn bak zouden doen dus als mijn bak aan de weg staat zou ik er niet zo'n probleem van maken als één van de buren er nog een zak bijdoet. Al zou ik het wel prettiger vinden als ze het even zouden vragen. Maar het zou niet in me opkomen om te zeggen dat de zak er weer uit moet en dat ik het niet wil hebben. Ik zou het overigens wel een ander verhaal vinden als je per gewicht zou moeten betalen, dan zou ik ook niet zo'n trek hebben in de vuilniszak van de buren.

Karin

Karin

11-01-2011 om 12:10

Teveel afval

Als je je afval goed scheidt kun je - zelfs met drie kinderen in de luiers - gewoon toe met een reguliere vuilnisbak. Sorteer je echt al je papier (ja, dus ook het pak macaroni), GFT, plastic en glas? Dan houdt je alleen maar wat melk/sappakken en luiers over. Als je de pakken plet en de luiers goed oprolt neemt het ook nog eens nauwelijks plek in. Hier een gezin met 5, twee kinderen in de luiers en we hebben minder vuilnis dan de buren met twee volwassenen.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-01-2011 om 12:45

Eens met overbuurman

Enerzijds ben ik heel erg van leven en laten leven maar ik zou het ook onprettig vinden als iemand zonder te vragen afval in mijn container zou stoppen. Dan maak je maar minder troep! Zeker weten dat je container groot genoeg is als je zoveel mogelijk papier en glas in de respectievelijke bakken gooit. Ik lees thuis geen krant maar breng toch minstens een keer per week een tas oud papier weg. Ook herinner ik me dat ik in de luiertijd de luiers meestal strak oprolde en met de plakstrips bij elkaar hield, zo neemt een vieze luier veel minder plaats in. Als je het netjes aan mij zou vragen, zou je best een keertje een zak in mijn container mogen onderbrengen maar als het vaak voor zou komen zou ik in staat zijn te kijken wat er wel niet allemaal in die zak zit en een opmerking maken over je weggooigedrag.

Lou

Lou

11-01-2011 om 12:46

Nou karin

Spreek voor jezelf. Ik had toen ik nog aan die containers vast zat, daar altijd te weinig aan, dat heeft heus niet per se met afval scheiden te maken. En ik vond het ook vreemd dat mijn buurman niet wilde dat ik zijn halfvolle kliko opvulde. Hoe wantrouwig kun je zijn?

Gelukkig woon ik nu weer daar waar je net zo veel vuilniszakken op de stoep mag zetten als je wilt. Deze week worden het er denk ik acht, ik heb namelijk de zolder opgeruimd

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-01-2011 om 13:22

Uitzonderingen

Luiers vind ik geen excuus, een zolderopruiming weer wel. Het is zelfs zo dat ik, toen ik het berghok uitmestte die een vorige bewoner vol rommel had achtergelaten, ik ook weleens zonder te vragen een zak bij een ander in de container heb gedaan. Had de eigenaar me erop aangesproken, dan had ik met het schaamrood op mijn kaken excuses aangeboden.

Waar ik woon staan een paar vuilcontainers voor algemeen gebruik aan de weg, daarnaast bakken voor glas, papier en plastic. Eind vorig jaar staakten de vuilnismannen en na een paar dagen vulden de straten zich met torenhoge bergen afval op en naast de vuilcontainers. Maar de recyclebakken waren nagenoeg leeg. Heel raar vond ik dat, men wist dat het vuil niet werd opgehaald maar deed niets om de overlast te beperken.

Misschien was de buurman trouwens helemaal niet achterdochtig maar gewoon trots op zijn halflege container.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-01-2011 om 13:27

Lou

Als jij altijd te weinig had aan je container dan had je een tweede kunnen aanvragen. En ja, dat kost geld, maar ik begrijp dat je tegenwoordig de mazzel hebt in een buurt te wonen waar de kleine vervuilers indirect meebetalen aan het verwijdern van jouw royale porties.

Papier

Ik heb hier vaak te veel papier voor mijn papierkliko. Dus als het ophalen is, mik ik dat dus wel in andermans kliko. Dat vraag ik echter niet. Het is schoon afval, en men betaalt niet per kliko. Ik heb er ook geen moeite mee als een ander afval in mijn grijze kliko mikt. Ik heb een kleine kliko, maar altijd ruimte over (gezin met 2 kinderen). Ik vermoed dat er dus ook weleens een zak in onze kliko verdwijnt.

anoniem

anoniem

11-01-2011 om 14:25

Reactie

Nou, veel verschillende reacties. Ik ga niet direct uit van het slechte in de mens en het zou dan ook niet bij me opkomen om mijn chemisch afval lekker bij de buren in de container te gooien. zoals ik al zei gaat het om gewoon huis en keukenafval. dus geen plastic, geen karton, papier of glas of tuinafval. dat zamel ik al netjes apart in. maak jullie geen zorgen.

het gaat mij meer om de reactie van mijn overbuurman. als hij toch ruimte over heeft, wat maakt het dan uit?

is een beetje verdraagzaamheid over en weer teveel gevraagd in deze tijd?

netjes van te voren vragen doe ik volgende keer aan een andere buurman/vrouw, in de hoop dat die dan thuis is en het huisnummer op de container staat.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-01-2011 om 14:29

Anoniem

Het siert je wel dat je je vraag anoniem stelt, je schaamt je kennelijk toch een beetje. Eén ding snap ik niet: je betaalt per keer dat de container aan de weg staat maar je kunt óók een grotere container vragen? Moet je daar extra voor betalen? En wordt het ophaaltarief dan ook hoger? Waarom zet je niet gewoon je container wat vaker aan de weg zolang je kinderen in de luiers zitten? Nu ik de vraag nog eens overlees snap ik de reactie van de buurman ook beter, hij zal gedacht hebben: "Dan zet ze de container maar wat vaker buiten". Weinig solidair, dat wel, aan de andere kant zet zijn houding de medemens aan om bewuster om te gaan met de individuele afvalproductie.

Fiorucci

Fiorucci

11-01-2011 om 14:51

Karin

Toen mijn kinderen in de luiers zaten, kon plastic nog niet gescheiden worden. En ja, de rest scheidde ik toen wel netjes, en nee, een bak was niet genoeg. Een mens ruimt namelijk ook weleens een kamer uitgebreid op. Afval bestaat niet alleen uit eten.

Fiorucci

Fiorucci

11-01-2011 om 14:52

Slimme brunette

Dan zet je 'm wat vaker aan de straat? Dat kan hier toch werkelijk maar 1x per twee weken hoor. Ik wil 'm wel vaker buiten zetten maar geleegd word ik echt niet.

Ik zou er geen probleem mee hebben anoniem

Als de poepluiers netjes verpakt zitten en het gaat om een gewone vuilniszak mag hij best in mijn kliko. Ik zie het probleem ook niet.
Ik stop regelmatig een vuilniszak bij mijn alleenstaande buurvrouw in de kliko. Maar goed, ik veeg ook haar stoepje als het sneeuwt.
En als ik de kliko vol heb en nog lang moet wachten eer hij geleegd wordt zet ik `m een straatje verderop. Zo heb ik `m iedere week leeg als het nodig is. Inderdaad, als ik aan het puinruimen ben geweest.

Lou

Lou

11-01-2011 om 15:24

Brunette

Ja, ik had een tweede kunnen aanvragen en het geld maakte me niet uit, maar ik wist dat ik daar niet al te lang zou wonen dus heb daarom gewoon de moeite niet genomen. Eerlijk gezegd heb ik me nooit gerealiseerd dat de buurman kennelijk een punt had met zijn halflege kliko. Maar ik had ook niet kunnen bedenken dat dat iets is om trots op te zijn, een halflege kliko. Daar werd de kliko trouwens ook elke twee weken opgehaald, het haalt dan natuurlijk niet zo veel uit om hem vaker aan de straat te zetten.

De kleine vervuilers die nu voor mij betalen: tja, zo is het systeem hier. Ik kan je verzekeren dat ik geen rare of illegale dingen weggooi, en ik ruim ook niet zo heel vaak de zolder op...

Het ging mij er meer om dat er meteen een link gelegd werd naar "scheid je je afval wel goed genoeg", dat is wel een beetje moraliserend meteen, toch?

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-01-2011 om 15:30

Fiorucci

Oud speelgoed en andere overbodige voorwerpen kunnen toch best twee of vier weken ergens in een hoekje van je huis blijven wachten tot het legaal weggegooid kan worden? Dat gaat toch niet rotten of stinken? Ik heb verteld over het uitmesten van een schuur die tot de nok vol stond met rotzooi, toen (tien jaar geleden) heb ik het ook zo gedaan, alleen aan het eind heb ik wat spullen in een container van de buren gestopt, me totaal bewust van het twijfelachtige karakter van mijn actie. Dat je snel van vieze luiers afwilt kan ik me voorstellen maar andere spullen kunnen best wachten. Ben ik erg overdreven als ik een parallel trek naar lege frisdrankverpakkingen op afgelegen plekken in de natuur? Men sleept een anderhalveliterfles mee op een urenlange wandeling maar als ie leeg is, is de fles opeens te zwaar om mee te sjouwen? Hetzelfde wat betreft overbodige spullen in huis: als ze weken of maanden niet echt in de weg lagen, waarom moeten ze dan stante pede weg als ze in eenmaal compact bijeengebracht in een zak of doos zitten?

N.B. Ik woon klein.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-01-2011 om 15:39

Lou

Scheid je je afval wel goed genoeg is in principe gewoon een suggestie, al is het natuurlijk wel een beladen onderwerp. En dat er niets raars in die zak zat geloof ik meteen. Als ik het wat rottig heb opgeschreven zal het wel komen omdat ik me groen en geel erger aan de mensen in mijn buurt met wie ik een aantal grote vuilcontainers moet delen. papier, plastic flessen, glas... Misschien dat de ontoeschietelijke buurman zich ook aan zulke dingen ergert en net die dag met zijn verkeerde been uit bed was gestapt en daarom zo onvriendelijk reageerde? Kan me voorstellen dat iemand - al dan niet terecht - denkt: "Ja zeg, ik moeite doen om te recyclen en de buuf vrolijk haar overmatige afval bij mij in de container dumpen".

Tirza G.

Tirza G.

11-01-2011 om 16:46

Goeie help

Nou, kom maar naast mij wonen hoor. Al pletter je hem helemaal vol. Het gaat over áfval, waar heb je het over. Bij ons komt die vuilnisauto (ene week grijs, andere week groen) tussen 7.30 en 8.30 - ik ben al blij als ik hem op tijd aan de straat heb staan. Ik zou het niet eens zien als er iemand nog iets bij zou mikken.
Ik weet dat mijn schoonmoeder zich er ma-te-loos over op kon winden toen ze nog op zichzelf woonde. Dat haar buren (het waren nog buitenlanders ook tsk tsk) wel eens wat in háár container gooiden, men men men, wat kon ze daar pissed over worden. Heb ik nooit begrepen. Het gaat over afval. Een grote bak vol. Als we nou met z'n allen zorgen dat dat een beetje prettig wordt afgevoerd is iedereen toch blij?

Tirza

Ulrike

Ulrike

11-01-2011 om 16:52

Hier doen we dat allemaal

Het is dat we nu ruimte over houden, sinds ik plastic ook moet scheiden. Maar hiervoor was ik zo nu en dan wel aan het zoeken naar een legere bak, zodat ik nog een zak kwijt kon. Vaak lukte dat wel, want we hebben een paar alleenstaanden in de straat wonen. Niemand vond dat een probleem (we betalen niet voor het gewicht hoor) dus eigenlijk snap ik niet zo waarom de buurman het niet wilde. (vraag anders eens waarom hij het een probleem vond?)

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-01-2011 om 17:21

Ulrike, daarom dus!

Toen je het plastic nog niet apart hield was je weleens aan het zoeken naar een legere bak zodat je nog een zak kwijt kon. Maar nu moet je plastic scheiden. Kijk, dat bedoel ik nou, het kan altijd beter. Misschien is de buurman een milieu-fanaticus? Of misschien heeft hij gewoon wel slechte ervaringen met container uitlenen? Een boete wegens verboden afval van buren, een vieze natte container door lekkende zak, een vastzittend stuk afval zoals de struik van hiervoor, redenen zat om het zekere voor het onzekere te nemen en dan maar voor onsympathiek te worden versleten.

Fiorucci

Fiorucci

11-01-2011 om 17:40

Slimme brunette

Als je zo redeneert ben je dus niet aan het opruimen maar verplaatsen. Als ik de afgelopen jaren zo had geredeneerd zou het een bende zijn hier. Als ik schoon vuil netjes in een zak doe, dichtknoop en in een kliko doe die binnen de kortste keren wordt opgehaald, zit ik daar niet mee. Een ander mag dat ook bij mij doen. Maar dat lukt niet denk ik..
Je parallel snap ik niet, trouwens, wat suggereer je daar mee?

dynastie

dynastie

11-01-2011 om 17:57

Ben even nieuwsgierig zelazny....

hoe kan de gemeente nou in een bak op zoek gaan naar waar foute spullen vandaan komen? Iemand gooit een vuilniszak in jouw bak, die bak wordt geleegd en zo komt die zak temidden van honderden andere zakken te liggen. Hoe wil men die vuilniszak dan ooit kunnen herleiden tot jouw bak? En als men op zoek gaat naar adreslabeltjes in diezelfde vuilniszak, komt men toch terecht bij degene van wie die vuilniszak is? Ik snap het echt niet hoor.

Het maakt mij echt niet uit als men er een gewone zak bij gooit als de kliko toch aan de weg staat om geleegd te worden. Heb weleens buren betrapt op het vullen van mijn kliko nadat deze geleegd was (ze konden niet zien dat ik boven uit het raam keek). Die hebben de zakken wel netjes over de schutting teruggekregen, daar zit ik niet op te wachten en dat vind ik wel schofterig gedrag.

Lou

Lou

11-01-2011 om 18:23

Brunette, karin

Dat kan ik me voorstellen hoor. De irritatie van mijn kant zat meer in het berichtje van Karin:

"Als je je afval goed scheidt kun je - zelfs met drie kinderen in de luiers - gewoon toe met een reguliere vuilnisbak. Sorteer je echt al je papier (ja, dus ook het pak macaroni), GFT, plastic en glas? Dan houdt je alleen maar wat melk/sappakken en luiers over."

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-01-2011 om 19:04

Parallel

Fiorucci, de vergelijking met de frisdrankflessen is: zolang iets zijn nut heeft wordt het in huis getolereerd maar eenmaal afgedankt moeten spullen zo snel mogelijk het huis uit, alsof het besmettelijk is. Wat is er mis met een zak of doos oude spullen te laten staan totdat er plaats is in de container? Iedereen heeft toch wel een schuurtje of grote bergkast? Ikzelf toevallig niet maar zelfs ik heb ruimte in mijn appartement weten te maken om afval te scheiden en als ik met het Nederlandse containersysteem te maken had dan zou ik de resten van een grote schoonmaak ergens in een kast bewaren totdat ik me er op een nette manier van kan ontdoen, desnoods maar stukje bij beetje.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen afval. Ik blijf het ongevraagd gebruiken van andermans container een omgekeerd soort stelen vinden, hoeveel meningen ik er ook over lees.

Vragen als het kan!

Mijn overburen stopten ook regelmatig afval bij mijn container in. Daar was ik niet altijd blij mee, want vaak werd de container pas in de middag geleegd en bedacht ik net dat ik de inhoud van de prullenbakken boven en op zolder nog even in de container kon doen, maar helaas, dat ging dus niet meer door hun afval.
En een keer gehad dat het deksel helemaal open bleef staan door bijgestopt afval. Daar was ik echt niet blij mee, want ik had zelf al 1 waarschuwing gehad en bij een 2e legen ze je container niet meer.
Dus, eerst even vragen, zou ik zeggen.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-01-2011 om 21:21

Conclusie

De ene vindt het erg als er een vreemde vuilniszak in zijn container zit, de ander niet...
Bij twijfel niet doen. Dus niet automatisch ervan uitgaan dat je iets heel onschuldigs doet door ongevraagd een zak afval in andermans container te stoppen.

Tirza G.

Tirza G.

11-01-2011 om 21:47

Pelle

Maar als jij ook een kleine bak hebt en een kleine prijs betaalt: wat maakt dat dan uit? En als jij voor jezelf al een grote bak nodig hebt en toch al de grote prijs betaalt: wat maakt dat dan uit?
Als je nou een grote bak moet gaan betalen omdat je door het vuil van de buren niet uitkomt met je kleine bak, tja, dán heb je een punt.

Tirza

Pluk53

Pluk53

11-01-2011 om 22:40

Tirza

degene ("A") met de halfvolle lege bak betaalt eigenlijk te veel; degene ("B") die niet genoeg heeft aan een kleine bak te weinig. De gemeente berekent grosso-modo wat de afvalstoffenheffing is op basis van de totaal-kosten, omgeslagen per bak. De totaal-verwerkings-kosten zijn een "vast gegeven". Als de helft van de bevolking uit B's bestaat, en de helft uit A's, en alle B's gaan meer betalen, dan zal het bedrag voor de A's dalen. Meneer A heeft er dus baat bij om mevrouw B's afval te weigeren.

Fiorucci

Fiorucci

11-01-2011 om 22:44

Slimme brunette

Mijn bak zit meestal vol na twee weken, ivm groot gezin.
Als ik alles apart zet, nogmaals,is het verplaatsen,niet weggooien. En nee, ik woon vrij bescheiden, met drie kinderen + regelmatige aanhang,dus veel extra plek heb ik niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.