Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Relithe

Relithe

08-04-2013 om 16:57

Agressie op straat

Tijdens het wandelen met de honden ben ik net nogal agressief benaderd, ik ben er behoorlijk ondersteboven van en liep te huilen op straat.
Ik had mijn honden aan de lange lijn en achter mij kwam een man aan fietsen. Ik zag hem te laat en haalde zo snel mogelijk mijn honden bij me terwijl hij keihard doorfietste waarbij hij bijna mijn honden raakte.
Ik vind dat niet normaal dus ik vroeg licht geirriteerd of hij niet even had kunnen wachten zodat ik de honden bij me kon roepen.
Krijg ik me toch een grote mond terug dat ik beter moet opletten en mijn honden bij me moet houden enz.
Ik leg nogmaals uit dat ik geen ogen in mijn rug heb en dat hij ook even had kunnen bellen zodat ik op tijd de honden bij me heb (lijkt me vrij normaal). En dat ik het asociaal vind dat hij mijn honden willens en wetens bijna omver rijdt.
De man stopt en dreigt dat wanneer ik mijn mond niet houd, me de sloot in te gooien, vervolgens ben ik de trut en ligt het niet aan hem.
Is dit tegenwoordig normaal gedrag?
Ik weet het niet hoor, vorig jaar ben ik ook al eens door een buurman uitgescholden voor rotte vis omdat ik vroeg of hij (na tien uur) kon stoppen met zijn machine omdat mijn dochter niet kon slapen.
Toen was ik ook behoorlijk overstuur.
Mag je helemaal niks meer zeggen en moet je alles maar accepteren wat een ander doet?
Ik word hier gewoon bang van..


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tigress

Tigress

08-04-2013 om 17:25

Ander voorbeeld

Ik werk voor een stichting die uitstapjes organiseert voor ouderen. Ik rij dan met mensen ergens heen: een mooie tocht met koffiestop, een bezoek aan kleine dierenparken, musea, winkel- en tuincentra... Dergelijke dingen.
Laatst waren we naar Burgerveen gereden om paling te kopen. Ons plan was spontaan om bij een eerder gepasseerd etablissement koffie te gaan drinken. We waren met 2 busjes voor 9 personen. We komen daar binnen en de uitbater had al een tafel voor ons neergezet in de serre??? Hij had ons zien parkeren en meteen maar geregeld dat we daar moesten gaan zitten. Sommige oude dames gingen zitten waar zij wilden maar daar was meneer niet van gediend. " Deze tafel is voor u speciaal neer gezet en u moet hier gaan zitten." Ik en de andere chauffeur wilde ook apart gaan zitten. (Voor ons is dat koffiedrinken een soort pauze en dan zitten we liever apart van onze klantjes) Ook tegen ons dat verhaal over die tafel die speciaal voor ons etc etc. Mijn collega zei rustig dat hij niet aan die tafel wilde gaan zitten. Die uitbater meteen van: "U praat tegen mij met stemverheffing en daar ben ik niet van gediend en als u daarmee doorgaat verlaat u beter dit restaurant, dit is mijn restaurant." Onderwijl zelf steeds harder pratend, het werd gewoon een vertoning. Je begrijpt dat wij dus zijn weggegaan. De oudjes zijn eensgezind opgestaan (en je hebt er bij die over alles kunnen zaniken) en pakten hun jas. Alleen al in mijn bus was het commentaar op de man niet mals. Dat iemand die zo weinig gastvrij is vooral een restaurant-café moet runnen.

Vic

Vic

08-04-2013 om 20:53

Kaatsen en bal verwachten

Ik kan mij voorstellen dat iemand geïrriteerd raakt als er honden op het fietspad lopen, en al helemaal als de eigenaar van die beesten je dan op vinnige toon iets toebijt. Schelden gaat dan natuurlijk veel te ver.
Ik ben altijd heel erg vriendelijk, ook tegen asociale mensen. Laatst in de supermarkt werd ik bijna omver gelopen door iemand die als eerste bij een nieuw opengaande kassa wilde zijn. Heb ik gezegd: 'Goh meneer, u heeft vandaag een goede dag. Bent u toch zomaar lekker als eerste bij de kassa. Knap hoor.' Het levert je niets anders op dan een verbaasde of geërgerde blik, en zelfvoldoening over zo'n gevatte opmerking natuurlijk

Stenna

Stenna

08-04-2013 om 23:16

Kassalol

Haha, Vic, die is leuk. Ga ik ook eens proberen als variatie op mijn standaardreactie op asocialen aan de kassa ("Ach als u zo'n vreselijke haast heeft mag u wel even voor hoor").

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2013 om 00:07

Eira

De man was duidelijk behoorlijk onaardig en dat verdient niemand, maar ik vind wel dat de man terecht geïrriteerd was over de hinder van jouw honden. Waarom liep je met ze op het fietspad? Is dat een fietspad waar je ook gewoon op mag lopen? Wij wonen ook vlakbij zo'n fietspad en liepen daar ook wel eens met onze honden. Dan weet je dat je de honden kort moet houden om hinder te voorkomen. Wij hebben meerdere honden gehad, maar hebben het gebruik van een lange lijn nooit begrepen. Met een lange lijn kun je nooit snel genoeg reageren. Bovendien kan het gevaarlijk zijn, voor mensen die in het donker op het fietspad rijden en die hondenriemen niet goed kunnen zien.

Tja eira

Jij moet je honden bij je houden bij een fietspad. Ik zou mij kapot schrikken als ik bijna tegen een hond op zou fietsen en niet blij worden van een uitbrander van de hondenbaas. Maar ik zou je niet in de sloot gooien hoor . Daarmee dreigen gaat wel te ver. Ik zou het als ik de fietser was wel vervelend vinden, maar er niets van zeggen. Door deze mijnheer weet je dat je je honden voortaan bij je moet houden als je bij een fietspad loopt. Dus dat is dan wel weer aardig van hem (geintje).

Relithe

Relithe

09-04-2013 om 07:51

Geen fietspad!

Ik snap niet hoe jullie er bij komen dat ik op een fietspad liep!
Ik,liep op een stukje waar je kunt fietsen en lopen omdat er geen stoep is, het is denk ik zelfs bedoeld om te lopen omdat er aan het eind van het weggetje hekjes staan waar je niet tussen door kunt fietsen.
Ik hou mijn honden kort als er iemand aan komt maar deze meneer kwam van achteren heel hard aan fietsen, dus hij zag mij en ik hem niet. Hij ziet dat ik de honden naar me toe haal en fiets dan net zo hard door zodat ie rakelings langs mijn honden scheert.
Wie is er dan fout, ik niet toch?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Relithe

Relithe

09-04-2013 om 07:53

Fietspad

Heb mijn stukje nog eens door gelezen en zie idd nergens staan dat ik op een fietspad loop..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hombre

Hombre

09-04-2013 om 09:04

Eira

Je ziet in ieder geval dat er behoorlijk wat ergernis leeft bij 'gewone' mensen jegens hondenliefhebbers die hun liefjes aan lange lijnen (of zelfs helemaal los) laten lopen. Vandaar ook die (misschien wat overdreven) boze reactie van die heer. Maar toch, je hoeft maar een keer verkeerd te vallen en je hebt er de rest van je leven last van.

Mijn zoontje van 6 werd een maandje terug godbetert door een loslopende hond van z'n fiets getrokken. Oh, gelukkig geen schade, de eigenaresse was ontsteld en heel vriendelijk hoor, maar toch... Vind je het gek dat mijn familie iedere hond die niet kort aangelijnd is met wantrouwende ogen bekijkt?

Dat hele hondengedoe is zwaar uit de hand gelopen. Er zijn er gewoon teveel. Sommigen hebben er drie of vier. De vechthonden zijn vreselijk populair (in woonwijken). Daar moet maar eens paal en perk aan gesteld worden. In ieder geval de bestaande losloop- en opruimwetgeving handhaven.

Waar zouden dit soort dingen toch vandaan komen?

http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2013/04/worst-gevuld-met-spijkers-gevonden

krin

krin

09-04-2013 om 09:21

Los van de honden

en los van losse honden: die man reageerde buitensporig, dus ik begrijp best dat je daardoor van je stuk was, Eira. Hij was geschrokken, misschien, en werd daar boos van, je hebt van die mensen. Handig vind ik het niet. Ik weet niet of je iets anders had kunnen zeggen waardoor het niet geëscaleerd was. In mijn ervaring is beginnen met sorry een goede susser, of je dat nou terecht vind of niet. Dan zijn mensen eerder geneigd ook de hand in eigen boezem te steken.
Ik ken het gevoel in elk geval wel, van zo'n uit de hand lopend akkefietje op straat. Het maakte niet uit wat ik zei (en ja, ik begon en ging door met sorry), die vrouw bleef maar tetteren. Naar.
Aan de andere kant: ik ben een keer op een fietspad zo hard tegen een plots overstekende hond opgereden dat hij piepte, en daar reageerde de eigenaar weer heel aardig op. Sorry zei hij dan net weer niet, maar ik ook niet, niemand werd boos, we vervolgden onze weg in goede harmonie. Het kan dus nog wel.

toja

toja

09-04-2013 om 09:35

Twee kanten

Elk verhaal heeft twee kanten. Ik raak ook van slag als iemand mij boos of agressief benaderd. Je durft haast niets meer te zeggen. Dat snap ik dus heel goed.
De andere kant snap ik ook. Man fietst dagelijks naar zijn werk, deels door bos/hei, over een fietspad. Hij fietst met een behoorlijk tempo en elke keer schrikt hij weer van hoden. Hij is al een keer verstrikt geraakt in zo'n lange lijn, achter na gezeten door een hond. Hij stopt dan en krijgt dan vervolgens een verwijt van baas, dat hij maar niet naar de hond moet kijken. Hij wordt vaak boos benaderd door baasjes, net zoals jij geïrriteerd reageerde naar die man.
Hij is er zo klaar mee....
Trouwens pubers kunnen er ook wat van als je er eens langs wil fietsen en ze weigeren aan de kant te gaan. Daar begint het al met de brutale mond.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Relithe

Relithe

09-04-2013 om 10:20

Bewust

Ja ik hou heel erg van honden en die van mij zijn geen pitbulls maar een klein Maltezertje en een Duitse staande, beide erg lief en zonder kwaad in de zin. Deze man had kunnen bellen dat ie er aan kwam, dan was ik eerder geweest met de lijnen inhalen. Als ik een fiets of andere wandelaar aan zie komen doe ik dat ook altijd en laat mijn honden wachten tot degene voorbij is.
Nogmaals liep ik Niet op een fietspad want dan doe ik de honden kort en snap ik mensen die slechte ervaringen met honden hebben maar die reageren anders.
Deze meneer reed bewust keihard door terwijl hij zag dat ik de honden bij me riep en de lijnen inhaalde.
Dat is asociaal, een normaal,mens past zijn tempo dan wat aan maar deze man was duidelijk al geirriteerd dat ik daar liep en zal ws een hekel hebben aan honden of aan mij.
Dan nog doe je niet zo omdat het belachelijk is dat je een dier bewust aanrijdt.
Als je op een fietspad loopt met je honden, hou je ze kort en rekening met de fietsers.
Dit verhaal heeft geen twee kanten, onzin, die man was goed fout en dan mij bedreigen?
Abnormaal gedrag vind ik dat!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Relithe

Relithe

09-04-2013 om 10:20

Bewust

Ja ik hou heel erg van honden en die van mij zijn geen pitbulls maar een klein Maltezertje en een Duitse staande, beide erg lief en zonder kwaad in de zin. Deze man had kunnen bellen dat ie er aan kwam, dan was ik eerder geweest met de lijnen inhalen. Als ik een fiets of andere wandelaar aan zie komen doe ik dat ook altijd en laat mijn honden wachten tot degene voorbij is.
Nogmaals liep ik Niet op een fietspad want dan doe ik de honden kort en snap ik mensen die slechte ervaringen met honden hebben maar die reageren anders.
Deze meneer reed bewust keihard door terwijl hij zag dat ik de honden bij me riep en de lijnen inhaalde.
Dat is asociaal, een normaal,mens past zijn tempo dan wat aan maar deze man was duidelijk al geirriteerd dat ik daar liep en zal ws een hekel hebben aan honden of aan mij.
Dan nog doe je niet zo omdat het belachelijk is dat je een dier bewust aanrijdt.
Als je op een fietspad loopt met je honden, hou je ze kort en rekening met de fietsers.
Dit verhaal heeft geen twee kanten, onzin, die man was goed fout en dan mij bedreigen?
Abnormaal gedrag vind ik dat!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

toja

toja

09-04-2013 om 10:49

Dat zeg ik toch ook niet

Dat jouw verhaal twee kanten heeft, ik zeg alleen dat ik het van twee kanten wel kan snappen. Dat deze man zo asociaal reageert is dan ook helemaal niet nodig. Mijn man heeft nog nooit zo agressief of boos gereageerd, hooguit geïrriteerd.
Deze man was de irritatiegrens blijkbaar voorbij.
Ik hou ook niet van agressie op straat, dus ben ik het helemaal met je eens

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

mirreke

mirreke

09-04-2013 om 10:59

Eira, honden

Als eerste even: jij kunt wel schatten van honden hebben die ongelooflijk goed luisteren, maar dat weten andere mensen die jouw honden niet kennen natuurlijk niet.

Ten tweede: ik ben het helemaal met je eens: zo had dit echt niet hoeven gaan. Die persoon had eerst moeten/kunnen bellen. Klaar. En afblaffen en bedreigen moet al helemaal niet mogen.

Waarschijnlijk sta jij ook nog eens in je recht, en mag je daar eigenlijk helemaal niet fietsen. Ik denk ook nog eens stiekem aan die 'Russische toestanden' waarbij mensen proberen een slaatje uit zelfveroorzaakte verzekeringstoestanden te slaan. Maar waarschijnlijk was dit gewoon een superaso.

Zelf heb ik geen honden, en ik ben ook niet altijd weg van hoe hondenbezitters hun honden opvoeden, uitlaten, los laten lopen. En zelf vind ik lange lijnen behoorlijk eng, ik ben er wel eens een paar keer bijna over gevallen. Het zijn vaak vrij dunne touwtjes die je helemaal niet goed ziet met zo'n zelfopwind-mechanisme als je de vergrendeling loslaat. Maar schelden heb ik maar een keer gedaan toen mijn net lopende kereltje van een jaar door vijf (5!) dobermanns werd bepoteld, die met een ongehoorde snelheid op het ventje af kwamen rennen en eerder bij hem waren dan ik. Toen ben ik zo verschrikkelijk geschrokken, en ik was zo boordevol woede, dat ik als het nodig was geweest die vijf honden stuk voor stuk verscheurd zou kunnen hebben. Door mijn geschreeuw en enorme woede (ik was op dat moment zeker een alfa-vrouwtje) gingen ze iets uit de buurt en bleven rond ons draaien, en ik ben me toen losgegaan op die (aso) eigenaar....! Normaal doe ik dat echt nooit zo. Ik probeer juist altijd open en vriendelijk te zijn en in gesprek te gaan als de situatie daar is, om eventuele uitbarstingen als een ballonnetje leeg te prikken.

Echt, probeer altijd de eer aan jezelf te houden, blijf aardig, probeer het goede of het beste in anderen te zien, want als wij zelf nou altijd aardig en vriendelijk blijven doen, kunnen we het tij misschien nog keren. Ga niet mee in deze akelige tendens om anderen aggressief te bejegenen.

Merel

Merel

09-04-2013 om 11:00

Je weet het niet

Je weet het niet, misschien was hij ergens bijna te laat en reed hij daarom zo hard? Of hij was gewoon bloedsjacherijnig? Ik heb het eens met de auto gehad. Ik reed naar huis op een normale rustige straat. Aan mijn kant staat een auto geparkeerd dus daar moest ik omheen. In de verte zag ik wel een fietser aankomen, maar gezien het tempo wat ik bij de fietser inschatte kon ik er makkelijk nog omheen rijden voordat de fietser bij dezelfde plek was.
Wat ik niet verwachtte was, dat de fietser ineens harder ging fietsen en we ineens samen door het smalle stukje moesten (wat nog net wel paste, maar dan had ik wel gewacht) en ik dus ineens de asociaal was die de fietser niet voor liet gaan.
Tja.... hij had ook gewoon op hetzelfde tempo door kunnen fietsen, dan was er niets aan de hand geweest, maar het leek er op deze manier bijna op alsof ie op ruzie uit was. Ik heb mijn schouders maar opgehaald, maar baalde er wel van, zou ik nou zelf nooit doen, ik hou wat meer van samenwerken hoor, beetje geven, beetje nemen.

Tsja.....

"Ik had mijn honden aan de lange lijn en achter mij kwam een man aan fietsen. Ik zag hem te laat en haalde zo snel mogelijk mijn honden bij me terwijl hij keihard doorfietste waarbij hij bijna mijn honden raakte.

Ik vind dat niet normaal dus ik vroeg licht geirriteerd of hij niet even had kunnen wachten zodat ik de honden bij me kon roepen."
Tsja, misschien had die man wel heel veel haast omdat zijn kind gewond was geraakt op school en wilde hij daar graag snel bij zijn? Dan loopt daar iemand doodgemoedereerd met twee honden de weg te versperren en óók nog eens geïrriteerd te reageren als je in je haast bijna één van die honden raakt met je fiets.

Gr. Poezie.

Maylise

Maylise

09-04-2013 om 12:18

Fietsers

Onze vorige woning stond in zo'n typische buitenwijk met allemaal kleine paadjes tussen de huizen. Nadrukkelijk geen fietspaden. Fietspaden zijn er ook maar dan gewoon naast de weg. Ik erger me altijd wild aan fietsers die menen dat elke stoep en elk pad een fietspad is en die meestal zonder op te letten in woest tempo overal langs vliegen. Ik ben ook wel eens uitgevallen tegen iemand die me bijna van de sokken reed. Niet netjes maar fietsers kunnen echt verschrikkelijk vervelend zijn. Fiets toch gewoon op de weg of het fietspad en zeker niet op de stoep. En mocht je op een pad fietsen dat geen echt fietspad is pas dan je tempo aan en ga er niet vanuit dat voetgangers je altijd maar horen aankomen of vlug genoeg op zij gaan.

Ik kan me je reactie dus goed voorstellen Eira. Als het om een fietspad was dan was het een heel ander verhaal maar op niet-fietspaden verwacht je dat de fietser zich aanpast aan de voetganger.

Relithe

Relithe

09-04-2013 om 13:27

Buitenwijk

Precies, het was in onze wijk met allemaal tussendoor straatjes, in zo'n straatje.
Of je daar niet mag fietsen weet ik niet maar lopen iig wel
De man had idd haast, maar ja dan nog kan ik dat niet zien omdat hij Achter mij kwam en als ik doodgemoedereerd met mijn honden aan een lange lijn wil,lopen dan mag dat volgens mij ( bij mijn weten is dat niet verboden). Dat iemand zich daar aan ergert is zijn probleem en op een fiets zit een bel waarmee je hoort te bellen (verkeersregel) als je er langs wil en iemand ziet je niet.
Als ik daar gelopen had met een paar kleine kinderen die lekker om me heen dartelden, was het dan ook geoorloofd wat deze man deed? Keihard doorrijden en een kind schampen.
Ook al heb je haast ergens door, dan hou je toch ook rekening met anderen? Het zou een mooie boel worden als iedereen elkaar maar omver gaat rijden omdat ie toevallig haast heeft, hahaha.
Maar ik geloof dat sommigen hier een hekel aan honden en hun bazen hebben en dit een voor of tegen honden discussie wordt waar ik geen zin in heb.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Openstaan voor kritiek

Eira, als ik je verhaal zo lees, dan vind ik dat je volkomen in je recht staat. De man had kunnen bellen, had even wat vaart kunnen minderen zodat jij je honden bij je had kunnen roepen. Kan het me dus helemaal voorstellen!
Anderzijds had ik het geloof ik niet zo nodig gevonden om die man terecht te wijzen. In elk geval zou het me dan niet zo verbazen als er ruzie van kwam. Mensen met enorme haast staan zelden open voor feedback op hun gedrag. Althans dat is mijn ervaring.
n@nny

Sancy

Sancy

09-04-2013 om 19:03

Absurd

"Ik had mijn honden aan de lange lijn en achter mij kwam een man aan fietsen. Ik zag hem te laat en haalde zo snel mogelijk mijn honden bij me terwijl hij keihard doorfietste waarbij hij bijna mijn honden raakte.
Ik vind dat niet normaal dus ik vroeg licht geirriteerd of hij niet even had kunnen wachten zodat ik de honden bij me kon roepen.
Krijg ik me toch een grote mond terug dat ik beter moet opletten en mijn honden bij me moet houden enz. "
Allereerst: absurd dat die man zo enorm uitviel tegen je. Dat geeft geen pas en is onnodig, je kunt ook beleefd blijven en als dat te veel moeite kost, in ieder geval normaal praten.
Je schrijft aan het eind van je eerste posting: "Mag je helemaal niks meer zeggen en moet je alles maar accepteren wat een ander doet?" Natuurlijk mag je wat zeggen, maar het is ook de toon die de muziek maakt. Je eerste reactie op die meneer was naar eigen zeggen ""Ik vind dat niet normaal dus ik vroeg licht geirriteerd...". Nou, reflecteer dan daar ook even op?
Ik heb een hond en ik zal nooit een uitlooplijn gebruiken (ik sta daar net zo in als Kaaskopje). Laatst presteerde iemand het om in gezelschap van iemand met rollator 2 honden uit te laten; iedere hond aan een lange uitlooplijn. Ik fietste de hoek om en knalde nog net niet tegen de mensen op terwijl ze aan het oversteken waren. De uitlater en de persoon met rollator stonden midden op de weg, en de ene hond stond links op de stoep, de ander rechts. De hele weg was dus geblokkeerd daardoor en die lijnen waren in de schemering niet te zien. Gelukkig heb ik goede reflexen en even goede remmen op mijn fiets, dus ik kon een borting voorkomen. Maar als die uitlater op dat moment 'licht geïrriteerd" aan mij gevraagd had of ik niet even had kunnen wachten, nou dan had hij van mij de wind van voren gekregen. Van schrik.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2013 om 00:29

Fietspad

Eira, je vroeg hoe we er bij kwamen dat je op een fietspad liep en deze zin: "Ik had mijn honden aan de lange lijn en achter mij kwam een man aan fietsen." was voor mij de aanleiding. Het leek er in je tekst op dat de man op hetzelfde pad reed als jij liep. Daarom vroeg ik mij af of dat pad gedeeld wordt door wandelaars en fietsers. Ik heb geen idee hoe de verdeling van lopen en fietsen bij jou in de wijk is, maar bij ons heb je stukjes fietspad met daarnaast een voetpad. In zo'n geval vind ik dat je moet voorkomen dat honden op het fietspad lopen. Als je op een gedeeld pad loopt, dus fietsers en wandelaars, met de honden vind ik dat je de lijn zo kort moet houden dat de hond naast je moet lopen. Maar ik zeg er wel bij, dat áls ik mensen met een hond tegenkom op zo'n gedeeld stuk straat ik sowieso al op mijn hoede ben voor onverwachte bewegingen van de hond. Ik zou dus zelf al vaart minderen en eventueel zeggen dat ik langs een bepaalde kant ga inhalen. Maar ik zie dat wel als 'service'. Ik vind niet dat wandelaars met honden ervan uit moeten gaan dat een fietser wel even belt als hij/zij erlangs moet. Als een fietser belt vanwege zo'n akkefietje is het eigenlijk te laat. Ik ben dan degene die niet goed opgelet heeft. Maar dan nog steeds geeft dat zo'n fietser geen recht om zo van leer te trekken.

Eira: goed of fout

Tuurlijk mag zo'n fietser niet zo tekeer gaan. Maar ik vind wel dat er twee kanten aan het verhaal zitten. Jouw honden liepen op een pad waar gefietst wordt (je weet zelf niet zeker of je daar mag fietsen of niet, maar je weet dat er gefietst wordt). Man fietst te hard door terwijl hij ziet dat jouw honden er lopen. Jij gaat ervanuit dat die man expres bijna tegen jouw honden aanfietst en zegt daar geirriteerd wat van. Man wordt boos. Jij herhaald je standpunt en noemt gedrag van man asociaal. Man wordt nog bozer.
Nogmaals, tekeer gaan is niet goed. Maar je hebt wel een aandeel in deze verbale aanvaring. Wat mij opvalt is dat je dat helemaal niet wilt zien en zelfs boos wordt als anderen je erop wijzen. En ik heb geen hekel aan honden, en vind niet dat iemand tekeer tegen je mag gaan. Maar dit is hoe ik het zie, op basis van jouw geschreven verhaal.

Lizelot

Lizelot

10-04-2013 om 07:53

Allebei fout

Die man hoort op zo een pad niet zo hard te fietsen,maar op zo een pad hoor je ook je honden niet aan een lange lijn te houden,om verschillende redenen.
Daarbij zeg je zellf dat de man niet remde en hard doorgefiets is.Als je dan iemand iets wil zeggen of vragen moet je al gaan roepen,de afstand is dan meteen te groot,je zegt zelf dat je geirriteerd was.Ik kan me dan wel voorstellen dat de man zich aangevallen voelde door je en zo reageerde uit verdediging.
En lange lijnen is vragen om irritatie van medeweggebruikers.Ik heb zelf 2 honden,zit op 2 verenigingen met de honden. Gehoorzaamheid en agility,heel diervriendelijk,maar lange lijnen zijn verboden en worden ook thuis afgeraden.Je hebt de hond aan de lijn of als hij gehoorzaamd los,waar het kan,op uitlaatvelden of in het bos.Zeker in het verkeer hoort je hond aangelijnd en kort bij je te zijn.Of dat nu een fietspad,stoep of smal wandelpad is.Mijn honden weten ook ,dat als ze naast me lopen er niet gesnuffelt of geplast wordt,dat zou me met een lange lijn ook niet lukken.

Relithe

Relithe

10-04-2013 om 10:19

Kaaskopje e.a.

Duidelijk, daarin verschillen we dan in mening maar dat mag.
Het is een paadje waar eigenlijk nooit iemand fietst dus dan laat je je honden al gauw aan de vrije lijn. Btw, iedereen loopt hier met de honden los en dat vind ik weer niet kunnen, maar goed, moeten ze zelf weten verder..
Ik word boos omdat er vanalles bijgehaald werd aan voorbeelden, Dobermanns die kleine kinderen lastig vallen, mensen op fietspaden die achterna gezeten worden door honden, e.d.
Zoals ik eerder noemde, moeten kleine kinderen die ook nog wel eens iets onverwachts doen dan ook maar aan een lijn, kort weliswaar
Of rijden we die ook gewoon omver omdat we haast hebben.
Ik schreeuwde niet naar de man maar hij hoorde dat ik geirriteerd reageerde. Hij vroeg wat ik zei dus ik vroeg of hij niet even wat langzamer had kunnen rijden zodat ik mijn honden bij me kon roepen.
Toen werd hij grof.
Ik,kan me voorstellen dat jullie de situatie zo op een forum niet goed in kunnen schatten maar weet bijna zeker dat als je er bij was geweest je het met me eens zou zijn.
Ik laat mijn honden iig niet meer aan de lange lijn op rustige paadjes binnen de wijk, gelukkig wonen we dichtbij het bos waar ze los mogen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hond of kind

Het valt me wel vaker op bij hondenbezitters, dat ze hun hond gewoonweg 1 op 1 vergelijken met een kind. Zo bizar vind ik dat!
Ik heb weinig geduld meer met hondenbazen. Veel en veel te veel slechte ervaringen inmiddels. Overigens mogen honden ook niet zomaar overal in het bos los, alleen in de vastgestelde losloop gebieden. Helaas voor alle andere bosbezoekers is dit ook zoiets waar bijna geen hondenbezitters zich aan houdt. Wij wonen vlak bij een heidegebied waar schapen lopen. Overal bij elke ingang (waar je met een trap over moet klimmen) staan grote borden met "streng verboden voor honden". Toch kom je er iedere keer weer mensen met honden tegen. En als je dan zegt dat ze daar niet mogen komen worden ze bijna zonder uitzondering boos.
Echt, er zijn uitzonderingen hoor, maar over het algemeen vind ik hondenbezitters nare, onredelijke mensen die veel overlast veroorzaken.

Is dat wel zo?

Ik fiets voor de kortste weg naar mij werk over een fietspad waarvan vele hondebezitters 'denken' dat het ook een wandelpad is. En wordt ook gek van de mensen die hun honden los laten lopen of aan een lange lijn.
En écht het is een fietspad!
Alleen schijnen niet alle mensen bordjes te kunnen lezen waarop toch zeer duidelijk een fiets staat! Ik ben al verschillende keren aangesproken/toegeschreeuwd door boze mensen die mij kwalijk nemen dat ik op een fietpad fiets en dan dus meer snelheid heb dan zij. En ik fiets niet eens keihard, maar gewoon gewoon. Maar ik ben er zo spuugzat van dat ik de hele tijd moet afremmen en moet bellen of slaommen om die hondebezitters dat ik dat tegenwoordig bijna niet meer doe. Oke voor een oma-tje of opa-tje wil ik nog wel eens afremmen/bellen en misschien ook nog net voor hele kleine zenuwpeeshondjes, maar voor de rest fiets ik door.....Ik heb al verschillende keren verstrikt gezeten in riemen en ben ook al verschillende keren door boze blaffende honden een stukje achternagezeten. 1 van die honden heeft zelfs een trap van me gehad omdat ie in mijn broekspijp hing.
Ik heb al meerdere discussie gevoerd over wel/niet fietspad en verwijs ze altijd naar de bordjes die aan het begin staan...ze houden áltijd vol dat het wél een wandelpad is en dan sta je meestal dus niet bij het bordje. Opvallend is dat als ik diezelfde mensen later weer tegenkom dat ze er nooit op terug komen, ze houden zich dan opvallend stil........iets wat je toch anders zou verwachten als ze gelijk zouden hebben niet?
Echt vandaag of morgen rijd ik er 1 aan en het kan me nog niks schelen ook. Zó genoeg heb ik ervan. Laat ze op de stoep wandelen. Daar fietst niemand.
Dus ga voor de zekerheid eens kijken aan het begin van dat pad!
groeten albana

Wat is het?

En ervan uitgaan dat het een wandelpad is 'omdat er verschillende mensen lopen' met hond of zonder hond is geen enkele aanduiding dat dat ook mág. Dat is ook het geval bij dit fietspad, tientalle lopers waarvan vele met honden lopen eroverheen. Overigens heb ik vernomen dat de wijkagent van plan is om mensen te waarschuwen/bekeuren dat het géén wandelpad is want er schijnt een ongeluk geweest te zijn met een racefietser en een hond aan de lijn.
groeten albana

Maylise

Maylise

10-04-2013 om 11:38

Fietspad

Inderdaad is in dit geval het meest belangrijke om te weten wat voor soort pad het is. Als het een fietspad is dan is het volkomen logisch dat fietsers voorrang hebben. Eventuele andere gebruikers horen daar dan niet te komen.

Als het om een wandelpad gaat dan is het een heel ander verhaal en dan hoort die fietser daar gewoon niet.

Gaat het om een gedeeld pad dan moet de fietser zich aanpassen aan de voetganger. De voetganger is namelijk langzamer en is meer kwetsbaar. Je bent niet zo vlug en ook niet zo wendbaar als voetganger. Zeker als die voetganger een kind, hond of rollator bij zich heeft. Als fietser zou het fatsoenlijk zijn om daar rekening mee te houden door je tempo aan te passen en de voetganger in alle rust te passeren. Helaas zijn de meeste fietsers niet zo fatsoenlijk.

Als de fietser in dit geval zijn tempo had aangepast dan had Eira alle tijd gehad om de honden naast zich te laten lopen. Ook als Eira overigens geen honden bij zich had gehad dan vind ik dat de fietser alsnog haar in een rustig tempo kan passeren.

Lizelot ot

Heb jij heel toevallig een BM?

Relithe

Relithe

10-04-2013 om 12:27

Zucht...

Ik ga hier niet meer op in...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.