Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Olivia

Olivia

08-11-2016 om 12:28

Amerikaanse verkiezingen

Ik vind het best spannend, de Amerikaanse verkiezingen. Ik betrap mij erop dat ik steeds op diverse nieuwssites kijk hoe het staat met de strijd tussen "crooked" Hillary en Donald "grab them by their pussy" Trump, ook al heb ik mij verbaasd over de hele campagnetijd. Ben ik de enige?


Ad Hombre

Ad Hombre

13-11-2016 om 14:42

Li & Kaaskopje

Sorry voor de mix up

Polderpolitiek

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/4414128/2016/11/13/Een-grote-mond-verdient-een-scherpe-pen.dhtml

" het gaat populisten dankzij hun overdrijving gemakkelijk af campagne te voeren tegen een vermeende 'politieke elite', maar die kracht slaat om in zwakte zodra het aankomt op verantwoordelijkheid. Dan doet zich het gebrek gelden aan een coherent program, de ruggesteun van een ervaren partij en aan het vermogen electorale macht politiek vorm te geven en om te zetten in resultaten.

In Nederland hebben de LPF en de PVV die zwakte gedemonstreerd. Prozaïsche polderpolitici als Arie Slob, Bram van Ojik en Alexander Pechtold hielpen het land uit de brand, toen Wilders in 2012 wegliep en de regering op een crisis afstevende. Zij leverden daarmee het beste bewijs dat de tegenstelling volk-elite onzin is, een politieke constructie van degenen die namens het volk zeggen te spreken maar aan invloed van wie dan ook geen boodschap hebben."

Nou hopelijk klopt dat dus wel. Ook al wordt er massaal protest gestemd. Door de afhankelijkheid van andere partijen in de kamer zijn er ook altijd corrigerende trends en worden er door anderen handen uit de mouwen gestoken.

Archie Bunker


https://www.youtube.com/watch?v=6qhAw4PICfE

Getriggerd door ' The Choice' over het leven van Trump en Clinton, nog bedankt Charis, heb ik even Archie Bunker opgezocht.
Volgens een van de figuren in de film zijn ' Archie Bunkers' de primaire achterban van Donald Trump.

Archie Bunker als kampioen bigot, racist, misogenyst in de serie ' All in the Family" . Zoon had er nog nooit van gehoord maar op mijn leeftijd is het een begrip.

De tekst van de openingsong:
" Boy the way Glen Miller played
Songs that made the hit parade.
Guys like us we had it made,
Those were the days.
And you knew who you were then,
Girls were girls and men were men,
Mister we could use a man
Like Herbert Hoover again.
Didn't need no welfare state,
Everybody pulled his weight.
Gee our old LaSalle ran great.
Those were the days."

Tuinstoel

Tuinstoel

13-11-2016 om 22:26

Ach AnneJ

Nou trap jij ook al in die valkuil van het stigmatiseren van Trump stemmers. In Nederland wordt dat ook gedaan en daarmee worden ze weggezet als domme oude witte mannen. Terwijl van de 'white college graduates' 45% op Clinton stemden en 49% op Trump. De allerarmsten, van wie de meesten dus zonder noemenswaardige opleiding, stemden in meerderheid op Clinton. Is ook logisch, want de Democraten staan van oudsher meer in voor hun belangen. Maar te stellen dat Trump stemmers dom zijn is echt onjuist.

Wat een veel grotere rol speelde is waar men vandaan komt. Trump stemmers komen niet uit de stad maar van het platteland. Hechten aan religieuze tradities, maar dit heeft niets met opleidingsniveau te maken.

Bron: http://www.nytimes.com/interactive/2016/11/08/us/politics/election-exit-polls.html?_r=0

In Nederland zie je dat toch ook. In Limburg is Wilders het grootst, terwijl daar volgens mij veel minder problemen zijn met ontspoorde Marokkaanse jeugd of asielzoekers. Dus hoe komt dat? Dat is een interessante kwestie. Zijn mensen van het platteland banger om Nederlandse tradities te verliezen? Misschien kunnen anderen dat beantwoorden. Ik woon zelf in een grote stad.

Tuinstoel

http://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/11/hillary-clinton-white-women-vote/507422/

" The way women voted in the presidential election is nuanced and complicated. Still, at least one thing is clear: Clinton did win women voters. Not only did she win women voters overall, but she succeeded in winning women who might have voted for the Republican candidate in any other election. Those votes weren’t enough to deliver Clinton victory, but that doesn’t mean women are responsible for her defeat."

Vergeleken met Latino's en Black's hebben 'witte' vrouwen veel minder op Clinton gestemd. Probably Edith Bunkers?

Wat een van hen daarover meldt:
" To understand that kind of calculation, consider how one white woman voting for Trump explained her support to New York magazine ahead of the election:

There isn’t any perfect person on the planet. I heard that he said something about groping women, and I’m thinking, Okay, No. 1, I think that’d be great. I like getting groped! I’m heterosexual. I’m a woman, and when a guy gropes me, I get groping on them! I grope them back. Groping is a healthy thing to do. When you’re heterosexual, you grope, okay? It’s a good thing. Try it."

rode krullenbol

rode krullenbol

13-11-2016 om 22:54

Vraagje aan Tuinstoel

Waar rept AnneJ over 'dom'? De figuur Archie Bunker is overigens ook al geen vertegenwoordiger van de allerarmsten.

Tuinstoel

Tuinstoel

13-11-2016 om 23:02

rode krullenbol

Archie Bunker is een simpele working class man. Een arbeider vol vooroordelen over vrouwen en minderheden. Dus nee, niet bepaald het toonbeeld van intelligentie. Vind jij van wel dan?

Begrip

Minuut 22.30: Edith legt aan Mike, haar schoonzoon, uit waarom Archie zo tegen hem schreeuwt. Archie is jaloers op Mike.
Archie is van school gegaan om te werken voor zijn familie en kan alleen eenvoudig werk doen en is te oud om dat te veranderen. Mike is jong en krijgt een universitaire opleiding en kan de hele wereld aan. En daarom schreeuwt Archie tegen hem en is jaloers.

Tuinstoel

Vooroordelen over vrouwen en minderheden is niet opleidingsafhankelijk. Ik vind het inderdaad geen toonbeeld van intelligentie, maar er zijn toch massa's hoogopgeleiden die racistisch en vrouwonvriendelijk zijn?

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2016 om 01:07

Intelligente mensen die op Trump stemmen

Daar begrijp ik dus niets van. Die zouden met hun intelligentie toch door al die 'mooie' praat heen moeten kunnen prikken? De man heeft zichtbaar zakelijk instinct. Maar hoe hij dat gedaan heeft, moet je denk ik ook niet onder de loep leggen. Hillary moet de gevangenis in, maar Trump komt blijkbaar weg met jarenlang niet belasting betalen. Hij noemde dat feit 'slim'. Als hij al die illegalen wegstuurt, wil ik nog wel eens zien hoe blij die intelligente Trumpstemmers dan nog zijn. Daar gaat hun goedkope schoonmaakster, geen broodje meer onderweg naar het werk, want die kar is weg. Waar haal je mensen vandaan die moeten helpen de oogst binnen te halen? Ik zeg niet dat illegale werknemers een ideale situatie is, maar als een maatschappij er voor een groot deel op drijft, wil ik nog wel eens zien hoe leuk ze het over een half jaar vinden als die mensen het land uitgezet zijn (als dat al realiseerbaar is).

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2016 om 01:15

Tuinstoel

Van Wikipedia:
De mijnsluiting in de Nederlandse provincie Limburg in de jaren 1960 en 1970 begon met een historische toespraak van de toenmalige minister van Economische Zaken Joop den Uyl in de Stadsschouwburg van Heerlen op 17 december 1965. De nota die als basis diende voor deze toespraak is bekend geworden als de Eerste Mijnnota.[1]

De minister, gesteund door gouverneur Charles van Rooy en Frans Dohmen, voorzitter van de Nederlandse Katholieke Mijnwerkersbond (NKM, gaf in deze toelichting aan dat de Limburgse mijnen -zowel de staatsmijnen als de particuliere mijnen- binnen tien jaar allemaal zouden worden gesloten. De minister deed hierbij de belofte dat geen sluitingen zonder vervangende werkgelegenheid zou volgen. Desondanks vervielen door het sluiten van de mijnen op den duur 45.000 directe, en zo'n 30.000 indirecte, arbeidsplaatsen.===

Daar zit nog een hoop oud zeer en boosheid richting Den Haag.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2016 om 01:20

Tuinstoel, PVV en VVD

Stel nou dat die twee de meeste stemmen krijgen en net als nu met VVD en PvdA en regering kunnen vormen? De VVD sluit niets uit. Halbe Zijlstra is volgens mij niet eens zo héél erg vies van de PVV-aanhang, dus waarom niet? Na de Brexit en Trump, ben ik nergens meer verbaasd over hoor.

Tuinstoel

Tuinstoel

14-11-2016 om 09:05

Kaaskopje/VVD

De VVD zal worden gedwongen om tijdig (vlak voor de verkiezingen) kleur te bekennen. Gaan zij wel of niet met de PVV in zee? Als ze dat wel doen, zal dat ze ongetwijfeld veel stemmen kosten.

Dat is dan ook de lastige spagaat waarin zij verkeren. Tegelijkertijd willen zij nl wel het rechtse geluid laten horen en het redelijke alternatief voor de PVV zijn.

Tuinstoel

Tuinstoel

14-11-2016 om 09:11

Kaaskopje/illegalen

Ik vind dus wel dat illegalen uitgezet moeten worden, dus op dat punt ben ik het met Trump eens. Andere keuze is ze te legaliseren, maar zoals het nu gaat (zowel in de VS als in NL) is het drie keer niks.

Illegaal betekent toch dat je ergens niet wettig woont (en werkt)? Dan moet je dat handhaven. Simpel, regels zijn regels.

Als je dat niet wilt als land, moet je ze allemaal legaliseren maar daar ben ik persoonlijk dus geen voorstander voor want dat heeft een aanzuigende werking.

Jij denkt dat men dan in de problemen komt door een tekort aan lager personeel. Ik denk dat de lonen van dat lagere legale personeel misschien wel weer ietsepietsje zouden stijgen. Omdat er weer een beetje krapte komt. Prima toch?

Tuinstoel

" zoals het nu gaat (zowel in de VS als in NL) is het drie keer niks"

Voor zover ik weet doet Nederland wel degelijk pogingen om illegalen uit te zetten. Maar tussen droom en daad staan nogal wat praktische bezwaren in de weg. Ik probeerde wat op een rijtje te zetten, maar toen ik e.e.a. wilde checken zag ik dat mensen van het NRC dat al hadden gedaan:

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/05/04/wat-mis-kan-gaan-bij-een-uitzetting-1544123-a715857

Veel mensen 'verdwijnen in de illegaliteit'. Als ze in beeld van de autoriteiten komen kan het zijn dat iemand in vreemdelingenbewaring wordt gezet met het oog op uitzetting. Als duidelijk is dat die uitzetting er niet op afzienbare termijn gaat komen dan moet men de vreemdeling weer laten gaan. De meeste mensen proberen uiteraard uit die vreemdelingenbewaring te blijven, door vooral de aandacht niet op zich te vestigen. Gekscherend gezegd zijn illegalen daarom de enige categorie inwoners van dit land die altijd brandend licht op de fiets heeft en nooit door rood licht loopt.

Wil je van de groep uitzetbare illegalen er daadwerkelijk meer uitzetten dan er nu toevallig tegen de lamp lopen (bijvoorbeeld bij controles door de arbeidsinspectie in de tuinbouw en de horeca), dan moet je heel actief illegalen gaan opsporen. Dat kan zoveel op razzia's gaan lijken dat daar toch uiteindelijk niet voor gekozen wordt. Bovendien: de opsporingscapaciteit is ook maar beperkt, en er is veel voor te zeggen om die niet te richten op (keurig van fietslicht voorziene etc) illegalen, maar om boeven te gaan vangen.

Hoe het in de VS zit weet ik niet, in Nederland is normaal werken voor illegalen zo goed als onmogelijk. Er wordt door illegalen gewerkt (bijvoorbeeld zoals gezegd in tuinbouw en horeca, vast ook in de schoonmaak), maar of dat om zulke aantallen gaat dat dat drukkend werkt op de lonen waag ik te betwijfelen eerlijk gezegd. Kan best dat dat in VS heel anders ligt.

Groeten,

Temet

Tuinstoel

Tuinstoel

14-11-2016 om 14:02

uitzetten

Ik snap dat er een groot aantal praktische bezwaren aan kleeft, maar als iets niet mag zal je dat hoe dan ook moeten handhaven. Er wordt in NL getracht vrijwillig vertrek te stimuleren middels 'oprotpremies', maar deze blijken in de praktijk juist een aanzuigende werking te hebben.

Trump wil zich in eerste instantie richten op criminele illegalen, drugsbendes, etc. Het gaat hier niet om vluchtelingen uit Syrië he, maar gelukszoekers uit zuid Amerika. Dat maakt nogal verschil. Als zij zich schuldig maken aan crimineel gedrag moeten ze gewoon teruggezonden worden. Ik snap niet hoe je daarop tegen kunt zijn.

Nou

Het ligt nog wel wat genuanceerder. Ook geadopteerde jongeren uit Korea waarvoor de adoptieouders geen eigen verblijf geregeld hebben, bijvoorbeeld omdat er problemen ontstonden, niet ongewoon bij adoptie, en er kwam hulpverlening en/of reclassering aan te pas, dreigen uitgezet te worden. Inmiddels volwassen kinderen die nog nooit een stap in Korea hebben gezet en daar niemand kennen.
In een bureaucratie heb je al snel slachtoffers door het regeltjes werk.
Niemand zal er tegen zijn om buitenlandse criminelen uit te zetten. Helaas treffen dit soort maatregelen juist vaak gewone mensen in kwetsbare situaties.

Tuinstoel

Tuinstoel

14-11-2016 om 15:24

nee joh

AnneJ, jij lijkt ook in complottheorieën te geloven. Als er geadopteerd wordt zonder geldige papieren hebben we te maken met illegale adoptie. Kinderhandel. Daar moet zeker wat aan gedaan worden, maar dat is iets heel anders dan waar jij het over hebt.

Heel veel 'verkiezingsbeloftes' zullen er nooit komen. Geloof jij echt dat er een hek komt langs de hele grens met Mexico?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2016 om 15:24

Nee, inderdaad

met criminelen heb ik ook minder compassie. Je weet wat je te verliezen hebt, doe het dus niet.

Ik snap ook dat je de aanvoer van illegalen niet moet aanmoedigen, maar ik denk dat het best voelbaar is, wanneer ze abrupt uit de samenleving verwijderd zouden worden. Ik heb het nu vooral over het zuiden van de VS. Als de lonen vervolgens stijgen omdat de vraag groter is dan het aanbod, zullen sommige bedrijven dat niet kunnen dragen. Het lijkt me zinnig om daar over na te denken voor de bezem erdoor gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2016 om 15:25

Tuinstoel

Even los of hij dat binnen vier jaar voor elkaar gaat krijgen was hij er gister nog steeds heel stellig over.

Niets illegaals aan die Koreaanse adopties

http://www.foxnews.com/us/2016/10/26/us-to-deport-south-korean-man-37-years-after-his-adoption-by-american-couple.html

"Crapser's plight mirrors those of thousands of others. Yoon's group says an estimated 35,000 intercountry adoptees lack U. S. citizenship. It is backing legislation in Congress to address that.
Seven years after Crapser and his older sister were adopted, their parents abandoned them. The foster care system separated Crapser when he was 10 from his sister.
He was housed at several foster and group homes. When Crapser was 12, he moved in with Thomas and Dolly Crapser, their biological son, two other adoptees and several foster children.
There, he was physically abused, Crapser has said. In 1991, the couple was arrested on charges of physical child abuse, sexual abuse and rape. They denied the charges. Thomas Crapser's sentence included 90 days in jail, and Dolly Crasper's included three years of probation."

Obama's uitzettingsbeleid

http://abcnews.go.com/Politics/obamas-deportation-policy-numbers/story?id=41715661

"Based on statements so far, Trump's plan to remove the undocumented immigrants who have committed crimes is similar to what President Obama declared in 2014. Here's a look at some of the numbers:

How many people have been deported under Obama?

President Barack Obama has often been referred to by immigration groups as the "Deporter in Chief."
Between 2009 and 2015 his administration has removed more than 2.5 million people through immigration orders, which doesn’t include the number of people who "self-deported" or were turned away and/or returned to their home country at the border by U.S. Customs and Border Protection (CBP)."

"President Obama directed U.S. Immigration and Customs Enforcement (ICE) to focus on criminals, not families, during his November 2014 executive action on immigration.

According to their website, "ICE has continued to increase its focus on identifying, arresting, and removing convicted criminals in prisons and jails, and also at-large arrests in the interior."

In fiscal year 2015, 91 percent of people removed from inside the U.S. were previously convicted of a crime."

Tuinstoel

Tuinstoel

14-11-2016 om 15:45

Kaaskopje

"Als de lonen vervolgens stijgen omdat de vraag groter is dan het aanbod, zullen sommige bedrijven dat niet kunnen dragen. Het lijkt me zinnig om daar over na te denken voor de bezem erdoor gaat."

Ga je het nou opnemen voor bedrijven die illegalen in dienst nemen? Vaak niet voor niets: tegen slechte salariëring en dito arbeidsomstandigheden. Dit soort bedrijven moet ook aangepakt worden en zeker niet de hand boven het hoofd gehouden worden.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2016 om 17:33

Tuinstoel

"Ga je het nou opnemen voor bedrijven die illegalen in dienst nemen?"

Natuurlijk. Dat is allemaal verklaarbaar. Voor de PC brigade is het bestrijden van Trump/Wilders/Le Pen nl. tot hoofddoel uitgeroepen. Dus zelfs illegalen uitbuitende bedrijven, die normaal gesproken van mensenhandel beticht worden, moeten in bescherming worden genomen als dat zo uitkomt.

Kwestie van prioriteiten.

Je ziet dus dat er eigenlijk geen linkse principes meer zijn, alles staat in dienst van het bestrijden van het populistenspook.

Maar hier prikken de intelligente mensen ook door heen...

Eerst was Hillary voor oorlog in Irak en toen het misliep was ze tegen. Amerikanen willen geen president die 180graden omdraait. Dat schept geen vertrouwen.
Die recente info over Irak-tapes en haar prive-mail, maakt de Amerikaan weer bewust van haar dubbele agenda. Hoe zeer ze streeft naar roem en glorie in dat politieke web. Maar dat heeft een groot deel van de bevolking nu blijkbaar door. Daarom gaan ze liever voor een president die praat over de opbouw van Amerike als landsbelang.
Ze weten dat Trump al veel (op)gebouwd heeft gezien de bouwwerken. Ze weten dat hij een team kan leiden en met mensen kan samenwerken, anders bereik je geen succes.
Amerikanen hebben over het algemeen veel respect voor een selfmade man. En eerljk gezegd. Tijdens de afleveringen van the apprentice, luisterde hij goed naar zijn adviseurs en nam hij verstandige besluiten. Ik kwam hem eens tegen tijdens een bezichtiging van de Trumptower. Helemaal niet verwaand of arrogant.
Zijn oog voor vrouwlijk schoon is niet zijn sterkste kant, maar daar had Bill ook last van.

Ik zie niet in waarom Hillary beter is.

https://www.clingendael.nl/publication/irak-ook-de-oorlog-van-hillary

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2016 om 22:20

Flanagan

Hmm, het zal allemaal wel. Ik ben misschien rechts, maar dat is Hillary ook. Als ik een Amerikaan was zou ik toch voor haar gestemd hebben. Ik geloof van geen van twee dat ze het uit idealistische overwegingen doen. Ze willen allebei 'roem en glorie'. Maar dan heb ik toch liever Clinton, voorspelbaarder en minder risico.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2016 om 23:32

Tuinstoel

Ik laat Ad Hombre maar even kletsen... (PC Brigade??). Nee, ik neem het niet op voor bedrijven die illegalen in dienst nemen, maar ik heb het over de impact van een uittocht van illegalen op een bedrijfsleven dat daar al heel lang op draait. Ik ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2016 om 23:42

Ad Hombre

Met je reactie aan Flanagan ben ik het eens. Het Amerikaanse links is ons rechts en Hillary voelt veiliger, ondanks alles wat ze fout deed. Maar goed, dat boek is dicht.

Ad Hombre

Ook als je je baan kwijt was geraakt omdat de overheid toestemming gaf aan de verhuizing van het bedrijf naar een goedkoop producerend land?

Clinton is niet voorspelbaarder, niet zoals de huidige president Obama. Ze is een politicus en stemde zelfs mee in een oorlog uit politieke overwegingen.
Ik vind haar geraffineerd en zeker geen tweede Merkel.

Tuinstoel

Tuinstoel

15-11-2016 om 09:28

Kaaskopje

"Nee, ik neem het niet op voor bedrijven die illegalen in dienst nemen, maar ik heb het over de impact van een uittocht van illegalen op een bedrijfsleven dat daar al heel lang op draait. Ik ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien."

Ik denk dat dat reuze meevalt. Bovendien is het typisch Nederlands om het om die reden maar te gedogen. Nee, wat fout is is fout en daar moet je wat aan doen.

Ik denk dat we Trump gewoon een kans moeten geven. Hij is echt geen gek die zomaar oorlog gaat verklaren aan alles en iedereen. Hij wordt omringd door een superleger van adviseurs en kan helemaal niet van alles in z'n eentje beslissen. Om draagvlak te creëren en eenheid binnen de samenleving zal hij zich milder opstellen.

Grote kans dat relaties met Poetin en Israel verbeteren terwijl er misschien eindelijk schot zit in alle ellende in Syrië. Ik vind Obama een geweldig vent, maar erg veel daadkracht heeft hij ook niet getoond terwijl de wereld dat van de leider van de VS wel nodig heeft. Europa is veel te verdeeld en Rusland moet niet de overhand krijgen.

Dat hij zijn economie en banen wil beschermen, snap ik heel goed. Gek dat ik de tegenstanders van TTIP hier niet hoor juichen. Volgens mij komen die vooral uit linkse hoek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.