Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Zusenzo

Zusenzo

29-11-2010 om 22:36

Auto en sneeuw

Wat een gedoe vanavond om thuis te komen. Sneeuw, niks gestrooid, glad, glibber. Ik moet nogal wat binnenwegen met veel rotondes. Iedere rotonde: remt ie wel of remt ie niet, sta ik op tijd stil en ik reed wel 30km/uur ofzo. Tig keer gedacht: ik stop, manlief moet me maar op komen halen. Ik heb 't gehaald maar zie als 'n berg op tegen morgenvroeg. Hoe is 't jullie vergaan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

29-11-2010 om 22:44

Drukdrukdruk

onderweg, rustig gereden, heb inmiddels wel aardig wat ervaring met dit soort weertypes, dus er waren stukken waar ik niet harder dan 60 ging op de snelweg....Veel file, lang en druk en langzaam...Op zich mag ik niet klagen, anderhalf uur om thuis te komen op een stukje van nog geen 30 km....

(Janneke67)

(Janneke67)

30-11-2010 om 09:30

Pelle

All-weatherbanden zijn niet standaard hoor....

Ik hoor hier nog heel veel mensen die op zomerbanden rijden en ja, dan weet je zeker dat je gaat glijden.
Met winterbanden heb je allicht meer grip, oke, als alles is gladgereden en het is een ijsplaat, dan heb je aan winterbanden ook niet veel....maar het is toch een stuk veiliger op de stukken waar het geen ijsplaat is.

Chippie

Chippie

30-11-2010 om 09:54

Hier ook winterbanden

Al heel erg lang. Het scheelt gewoon teveel. Ook met bv regenachtig weer merk ik wel het verschil.

Mamvantwee

Mamvantwee

30-11-2010 om 10:03

Ondanks winterbanden

Ik heb ondanks de winterbanden toch met 30 km/uur over de snelweg gesukkeld gisteren. Dat deed iedereen trouwens. Met de zomerbanden was het vast nog erger geweest, maar ook nu glibberde de auto zo nu en dan onder mij vandaan. En de abs doet het nog steeds, weet ik nu...
Gisteren bijna 2 uur over 40km gedaan, vanmorgen datzelfde stuk in dezelfde tijd...wat een gedoe zeg.

Toch vind ik sneeuw wel leuk!

groet, Mamvantwee

Yura

Yura

30-11-2010 om 10:50

Winterbanden komen nog

Afspraken staan voor de 9e (mijn auto) en de 13e (mans auto). Normaal heeft alleen echtgenoot winterbanden omdat we met zijn auto op wintersport gaan, dit jaar gaat die van mij ook mee (rijdt familie in), dus ook winterbanden en eigenlijk vond ik het toch in NL ook veiliger. Gisteravond mans auto gepakt, want dacht dat dat veiliger was (groter en zwaarder), maar ik maakte een flinke slip terwijl ik heel langzaam reed, schrok ik wel van, had nog nooit in zijn auto gereden met sneeuw en zonder winterbanden. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat een kleine auto met zomerbanden mogelijk minder snel slipt dan een grote zonder winterbanden. Tnt heb ik met mijn kleinere en lichtere auto altijd zonder winterbanden gereden (ook vorig jaar met de strenge winter) en ben nog nooit geslipt en nu een keer met de zijne en gelijk raak.

Rembrand

Rembrand

30-11-2010 om 11:01

Niet je handrem gebruiken met dit weer!

Vanaf gisteren heb ik mijn auto niet meer op de handrem staan. Gewoon in de eerste versnelling dus.
Het is mij jaren geleden een keer overkomen dat de handrem bevroren was, en dan kom je dus niet weg.
Verder staat de slotontdooier in de gangkast zodat ik niet misgrijp mocht het nodig zijn.
M.

fladder

fladder

30-11-2010 om 11:04

Accu

Ik heb een splinternieuwe accu en die deed gisteren alweer moeilijk. Hoe kan ik de pit in mijn accu houden?

Puck

Puck

30-11-2010 om 11:15

Fladder

Wil je me even wat gegevens van je accuutje mailen, ik zal Puckman wel vragen.
En wat betreft winterbanden. Onder de 8 graden en bij modderige en natte wegen zijn ze gewoon beter dan all weatherbanden. Je remweg is er aanzienlijk korter mee.
Maar dat wil natuurlijk niet dat je met winterbanden als Jantje Lammers kunt gaan scheuren over de sneeuw, ook daarmee zal je nog steeds erg rustig en beheerst moeten rijden. Maar ook ik merk heel duidelijk verschil met mijn kleine autootje dat de winterbanden er weer onderzitten.

mirreke

mirreke

30-11-2010 om 11:57

Ja winterbanden

Toen ik vorig jaar nog geen winterbanden had, in die enorme sneeuw van toen, was het echt glibberen geblazen. Ik merkte direct verschil met de winterbanden. Denk aan het verschil tussen met snowboots lopen of met zomerschoenen met veel gladdere zolen. Je hebt veel meer grip. Het is natuurlijk niet zo dat je nu helemaal niet meer wegglijdt. Maar die slippende banden en een auto die ondertussen maar niet van zijn plaats komt, dat heb je niet met winterbanden.

mirreke

mirreke

30-11-2010 om 11:58

Maar waarom de eerste versnelling?

Maakt dat verschil met de tweede? Ik zet 'm namelijk altijd in de tweede en gebruik nooit de handrem, ook in de zomer.

Puck

Puck

30-11-2010 om 12:07

Mirreke

Volgens mij zal dat niet uitmaken in welke versnelling je de auto wegzet. Zolang hij maar in de versnelling staat om wegrollen te voorkomen.
Maar het is toch veel logischer om je auto in de eerste versnelling weg te zetten? Dat is ook de versnelling die je als eerste gebruikt als je weer wegrijdt. Jij moet altijd eerst naar de 1 schakelen, ik kan gewoon wegrijden naar het starten. Ik heb ook bij rijles volgens mij geleerd om hem in zijn 1 te zetten. Volgens mij is hij dan ook minder makkelijk weg te rollen want als je een auto aan moet duwen (omdat hij niet wil starten) in zijn 2 is dat veel lichter dan wanneer hij in zijn 1 staat. Dus misschien daarom ook verstandiger om hem in zijn 1 te parkeren?

mirreke

mirreke

30-11-2010 om 12:08

Nou, grappig genoeg

Heb ik ooit geleerd om hem juist niet in de eerste weg te zetten, maar in de tweede. Ik zal eens googelen. Had volgens mij juist te maken met dat je dan niet direct wegscheurt of zo?

Koppeling intrappen

Wat ook helpt tegen wegslippen in bochten is de koppeling intrappen als je de bocht neemt. Je creëert daardoor tijdelijk als het ware een 4-wielaandrijving waardoor je stabieler op de weg ligt.

Ik had trouwens wel een heel bekend gevoel gisteren toen ik in de auto stapte met die sneeuw. Alsof het nog maar heel kort geleden was dat ik zo reed.

Chris

Hmm daar zeggen jullie wat..

Ik zal het hier maar eerlijk gaan bekennen. Mijn winterbanden zitten er nog steeds onder, ben er gewoon mee doorgereden in de zomer....

Nou ja, ik ben in elk geval wel op tijd. Tjonge jonge wat gaat de tijd snel zeg, voor mijn gevoel zitten ze er nog maar net onder

Ik zal eens kijken hoe het met de kwaliteit van mijn winterbanden is, of ze nu niet versleten zijn.

Nasha 1st

Nasha 1st

30-11-2010 om 19:47

Handrem....tja....

als je een auto hebt die automatisch op de handrem gaat, is dat erg lastig....

Rembrand

Rembrand

30-11-2010 om 21:26

Nasha.

Dat is wel lullig.
Ik zou de dealer eens bellen hoe dat zit met strenge vorst.
M.

Nasha 1st

Nasha 1st

30-11-2010 om 21:29

Vorige winter

heeft het eigenlijk ook geen problemen gegeven, maar ik zal het nog eens navragen....
Overigens, met dit soort dingen denk ik ook wel vaak, zijn het geen spookverhalen, stammend uit vroeger tijden toen de handremmen veel meer open en bloot lagen en dus blootgesteld werden aan vocht???

Niet alleen van vroeger

Vanochtend op het nieuws nog, bij het meekijken met de pechhulpdiensten (hee, mooi lingo-woord ): vastgevroren handremmen...

Zusenzo

Zusenzo

30-11-2010 om 23:48

Vorst, glad

Oke niet op de handrem, doe ik anders altijd wel. Mag 't dan ook in de achteruit want ik begin 's ochtends achteruit. Winterbanden?, ik heb all-weather maar gister was combi sneeuw, half-ijzel en niks gestrooid. Begrijp niet goed waarom dat niet gebeurd was, op de sneeuwradar zag je 't van verre aankomen. Gelukkig vandaag al een stuk beter te doen, alleen de laatste paar km. een ijsbaan.

fladder

fladder

01-12-2010 om 09:17

Puck

Ik heb eigenlijk geen idee waar ik welke gegevens van de accu kan geven... Ik zal de bon eens zoeken!

Op de accu zelf?

@Fladder, kijk eens op de accu zelf?

Nasha 1st

Nasha 1st

01-12-2010 om 12:58

Gebeld met garage

het kán inderdaad gebeuren, maar het hoeft niet. Ook hijzelf heeft er nog nooit last van gehad en heeft ook een automatische handrem, ook vorige winter geen problemen gehad, net als wij. Hij heeft wel uitgelegd hoe ik de handrem kan uitschakelen....

Wat is het nadeel

van in de zomer met winterbanden rijden ?

Nasha 1st

Nasha 1st

01-12-2010 om 19:17

Bij extreem hoge temperaturen

"smelten" ze een beetje en slijten daardoor iets sneller, maar ja, hoe vaak hebben we hier meer dan 30 graden?

Puck

Puck

01-12-2010 om 20:57

Nadeel winterbanden in de zomer

Volgens de deskundige:
Ten opzichte van een zomerband wordt de remweg wat langer vanwege een andere rubbersamenstelling.
Ze geven in de zomer meer lawaai dan een zomerband
Tegenwoordig valt het sneller slijten door een zachtere rubbersoort van winterbanden heel erg mee.
Deskundige zegt er ook wel bij dat het wel afhankelijk is van hoeveel kilometers die je rijdt en waar je ze rijdt.
Als je erg weinig kilometers rijdt dan rijdt je waarschijnlijk in de winter meer dan in de zomer dus dan ben je beter af met jaarrond winterbanden dan omgekeerd.

Mamvantwee

Mamvantwee

01-12-2010 om 21:18

Bedankt voor de herinnering

Gisteren las ik dit draadje en las over het probleem van de vastvriezende handrem. Ben ik even blij met die herinnering...vanmorgen kon ik wegrijden dankzij de parkeerstand in de eerste versnelling (had wel bijna een gat in de garage bij het starten...). De hele dag heeft de handrem vastgezeten, maar ik heb hem dus niet nodig gehad.

groet, mamvantwee

Bedankt nasha en puck

In 13 jaar Schotalnd vorig jaar voor het eerst een echte winter en over winterbanden gesproken en nu alweer heel veel sneeuw.
Dus nu gaat het gebeuren en laten ze er dus waarschijnlijk zomers ook om. 30 graden, dat overleven de mensen hier niet :o)

fladder

fladder

02-12-2010 om 08:07

Accu

Ja, even de motorkap opendoen...

Ik ben een lui wijf en wacht tot het wat minder hard waait...! Tjakkie, wát een takkewind...!

Wilma

Wilma

04-12-2010 om 13:18

Over winterbanden gesproken ...

daar had ik 't toevallig gister op school over. Is dat iets van de laatste tijd? 'k Kan me niet herinneren dat dat een jaar of vijf ofzo geleden ook al zoveel ter sprake kwam. Ja, mensen die op wintersport gingen hadden 't daar wel eens over. Ik geloof dat ik nog nooit winterbanden gehad heb en dit jaar hoor ik 't zó vaak om me heen dat ik me ga afvragen of ik die ook nodig heb of dat het iets is wat je "aangepraat" wordt.

Dit bedoel ik gewoon als vraag hè, niet als aanval ofzo (daarvoor heb ik te weinig verstand van winterbanden en auto's), maar ik vond 't wel frappant dat iemand op school dit net zo beleefde als ikzelf.

Groetjes,
Wilma

Nasha 1st

Nasha 1st

04-12-2010 om 14:20

Ik zal eerlijk zeggen

ik merk wel licht verschil tussen onze beide auto's. Grote Espace, wel winterbanden, ligt toch wel iets beter op de weg nu, meer grip, maar kan ook net zo goed glijden als je niet voorzichtig bent.

De iets kleinere Space Star heeft geen winterbanden, maar daardoor wel iets meer glibberen en glijden nu.

Dus het maakt wel iets verschil, maar feit blijft dat je ook met winterbanden nu niet met 120 over de snelweg moet gaan rijden....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.