Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Stelle

Stelle

19-03-2009 om 09:53

Auto of ooto -> uitspraakirritaties ;-)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

19-03-2009 om 19:30

Kopje

kofje....iemand in mijn omgeving wilde ook eens netjes praten, dus vroeg niet om een bakkie koffie, maar keurig om een kopje kofje....

MLN

MLN

19-03-2009 om 19:32

Kopjen kofjen

........

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2009 om 19:59

Aaah

Swiebert)

Tirza G.

Tirza G.

19-03-2009 om 20:01

Vriendin

Zegt ogtont (ochtend), zaddoek (zakdoek) en doezze (douchen). Heel wonderlijk.

Tirza (vooral véélzeggend)

Minet

Minet

19-03-2009 om 20:02

Turbines

Opa had het altijd over volle turbines in het stadion

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2009 om 20:03

Therapuit natuurlijk

Ieuwig (of iw-wig zoals Roefel schrijft) voor eeuwig is volgens mij echt streektaal van hier. Je moet niet zo peeuwen (janken, piepen), wat meer uitgesproken wordt als pieuwen.

Asa Torell

Asa Torell

19-03-2009 om 21:03

Ooto (en ootomobilist)

En ook uit het midden van de randstad, dus hier is het kennelijk (zo te lezen in deze draad) de gebruikelijke uitspraak. Ik moest er trouwens best een paar keer hardop op oefenen, wat ik eigenlijk zeg. Man zegt trouwens auto, maar dat is een duitser dus logisch, daar is dat de vaste uitspraak.
Vergeleken met duitsers is onze uitspraak van engelse woorden (ook door niet koiboi-ers) trouwens erg vervormend, die zeggen echt Cahp voor het engelse Cup, ipv Kup, en Pahnk voor punk, etc.

Zizi

Zizi

19-03-2009 om 21:13

Uil

Ik lig altijd met mijn moeder in de clinch. Zij zegt school en uil met een dikke vette L op het eind en moet dan dus de oooooo en de uiuiuiuiui goed duidelijk uitspreken. Uílllll. Met een L alsof de L vóóraan een woord staat, dus zoals bij lachen. Hoe ik die uil zelf uispreek kan ik niet eens opschrijven haha. euhl? eehl? Zoals ik school uitspreek als schol..

Maar ik niet alleen hoor, al mijn streekgenoten gelukkig, het ligt vast niet aan mij.

Robert ten Brink zegt altijd douzont als hij duizend bedoelt.

Guinevere

Guinevere

19-03-2009 om 21:16

Konienin

Het is toch konienin en niet koninGin?
Uil kan ik ook niet zeggen. Het schijnt Ui-L te zijn maar bij mij komt ie er ook uit als euhl. In het meervoud kan ik 'm wel goed zeggen.
Leeuw lukt me ook niet goed. Ik zeg liw.

Kiki

Kiki

19-03-2009 om 21:19

Oei, jullie zouden je behoorlijk aan mij ergeren

Ik zeg auto, ik zeg restauran op zijn frans en niet restauranT, het is een Renoo Senieque

Ik zeg zeven, dzjel, twallet, puuzel, therapeut en niet therapuit

En zeggen jullie Han-doek of Hand-doek 1 keer D of 2 keer d
en Postkantoor of poskantoor, postzegel of possegel

Zizi

Zizi

19-03-2009 om 21:22

Koningin

De ning van koningin is als in ring. Mijn man zegt konening!! Zijn moeder ook dus die handicap is familiair.

De leeuw gaat bij mij goed en de uilen in meervoud ook. Ik breek mijn nek over afspraak. De fspr is me net een medeklinker te veel denk ik.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-03-2009 om 21:32

Auto

Ik zeg AUto. Dat staat er toch? Je zegt toch ook AUtomatisch? Of heb ik leerlingen met een Otistisch Spectrum Syndroom? Ik zie het als overcorrectie, dat uitspreken van de 'au' als 'o'.
Wij gaan naar de wc, bij het woord 'toilet' zie ik een kettingrokende blonde mevrouw voor me met zo'n schoteltje naast de asbak: "50 cent a.u.b.".
Wat zeven/negen betreft: onze dochter (net 2) zegt al maanden 'neven' tegen beide. Wel zo handig.
Groetjes
Massi

Guinevere

Guinevere

19-03-2009 om 21:38

Otomaties

Nee hoor, ik zeg ootoomaaties en ootisties...
Huh, kan je dochter al tellen dan? Zoon hier (23 mnd) zei vandaag tot mijn stomme verbazing voor het eerst: "een, twee...." toen hij in zijn kinderstoel getild wilde worden. Overigens met de goede uitspraak, behalve AUto ipv OOto zegt ie alles keurig (gnagna voor de AUtozeggers).

Fraz

Fraz

19-03-2009 om 21:38

Tja

ik zeg auto en zeuven en schrijf bieb en zeg euro en renoo sieniek. Vriend verbetert me altijd met zeven maar goed. Oj ben op en top van boven de rivieren

Auto

Ik zeg AUto, automatisch, restaurant, dzjel, zeven, pe-tró-leum, koningin (ng = net als in gang), enerzjie, renoo seniek.

Mijn vader zei altijd enerGie en tjek tegen een check (ik zeg sjek).

Een hoogleraar thermodynamica had het altijd over djauwl als wij zjoel (joule) bedoelden. Later begreep ik dat Joule de naam is van een Engelse wetenschapper, dus die leraar had ws gelijk.

Hier in het oosten des lands heeft iedereen het ook altijd over autobaan ipv snelweg. Ws komt dat van het Duitse Autobahn.

Verder hoor ik vaak mensen zo'n klein meestal 4-p vliegtuigje Tjesna (Cessna) noemen terwijl dat eigenlijk Sessna moet zijn.

Hier in het geldersche...

Moest ik even wennen aan de uitspraak van een overbuurman voor het woord opticien. Hij sprak het namelijk uit als opticijn. Was even wennen.
Vonda

Jolijt

Jolijt

20-03-2009 om 07:40

Gelders

Ach Vonda, toen ik voor het eerst bij mijn mans gelderse opa kwam verstond ik helemaal geen woord! (en dat kon ik later bijna niet meer begrijpen).
Daar werd naast heel veel plat/dialect ook gesproken over de koopuhrasie (de Co-op supermarkt).

Nog eentje : viejadag (verjaardag)

En manlief zegt djieuwen ipv duwen " hij djieuwde mij" (brrrr)

Pinguin is hier ook altijd strijd : pinkwin (met een zachte k weet niet goed hoe ik het anders moet omschrijven), man en kinderen zeggen pingwing

Haarlems

na 6 jaar Eindhoven waar ik geweigerd heb over te stappen op Brabants zit ik nu al weer zo'n 7 jaar in Haarlem en ik heb het idee, en dat vind ik best wel erg, dat ik langzaamaan wat platter begin te praten.

Auto dus en dat rolt er best wel volks uit volgens mij.... oh erg. Aan de andere kant hebben we iemand ver in de familie die we 1 keer per jaar zien en dan heb ik weer genoeg inspiratie om hem de rest van het jaar na te doen, die spreekt alles zo overdreven bekakt namaak Frans uit, lachwekkend.
Zeven ! Zeuven doet mij altijd aan zeugen denken.

Zizi

Zizi

20-03-2009 om 09:37

Sinilind (ot)

Piemel?? Nee ik ben niet boos, ik lig dubbel! Haha wat een bak. Ik dacht ach laat ik weer eens een nieuwe nick nemen maar ik geloof dat ik even verder moet zoeken.

Tja, slechts schoolfrans he, dat blijkt wel.

Ik neem weer afscheid van mijn zizi, tis jammer ik vond hem wel lief..

Thanx

reina

reina

20-03-2009 om 09:55

Hier

auto, twalet, therapuit, koningin zonder G en kristelijk

Jessy69

Jessy69

20-03-2009 om 11:40

Deze discussie

kennen we hier thuis) Volgens manlief is het absoluut ooto, dochter heeft dat absoluut overgenomen, dus elke keer als zoon auto zegt wordt ie onverbiddelijk gecorrigeerd: het is OOTO!

Mij maakt het overigens niks uit. Uit mezelf zeg ik AUto, maar ja dan krijg ik meteen dochter over me heen)))

Vic

Vic

20-03-2009 om 11:43

Tandpasta, aanrecht en aardappels

Dat spreek ik uit zoals het er staat. Diverse mensen in mijn omgeving maken daar tampasta, arech en aarpollen van.
Ik zeg ook auto, en corrigeer de kinderen als ze oto zeggen.

angel3

angel3

20-03-2009 om 11:54

Ha ha sini

hier in het deurp (oh nee dorrup) een restaurant dat ZIZI heet en zich erg frans profileert (grote foto's van parijse taferelen e.d ), onhandig gekozen dus die naam.

Sjips of tjips?

We zeiden vroeger altijd sjips, maar ik zeg nu tjips. En haal je snoep bij Sjamin of Jamin?
Ik heb moeite om vanuit het engels weer naar het nederlands om te schakelen in de spreektaal, ik voel me dan zo "boers" (no offense). Bijvoorbeeld het engelse woord band, dan zeggen ze in NL bent, terwijl t engels is..
groetjes, Olief

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

20-03-2009 om 13:27

Hier in het zuiden

zeggen ze auto noch ooto. Ze zeggen "wagen". Jawel. Voorkomt wel een hoop problemen . Al zeggen ze dat ook tegen koekblikauto's en daar moet ik dan altijd heel erg om (glim)lachen.

Ik kom zelf uit het midden van het land (ik woon alleen in het zuiden zeg ik altijd, haha) en zeg zowel auto als ooto, vraag me niet wat wanneer...

Stelle

Stelle

20-03-2009 om 15:26

Euhl en biep

Ik probeer zo erg geen 'euhl' te zeggen tegen een uil, dat het bij mij weer meer op uiwel lijkt. En de afkorting van bibliotheek is natuurlijk gewoon fonetisch 'biep'. ('Bib' vind ik ook raar, zo bibberig, dan liever bieb. Of bibli.)

Stelle

Stelle

20-03-2009 om 15:29

Tampasta

... zeg ik ook. En arech, inderdaad. En aarDappelen. (Vic, zeg jij dan ook aarTappelen?) Behalve als ze in de stoemp gaan, dan heten ze AUtomatisch piepers.

Vic

Vic

20-03-2009 om 15:49

Haha

Ja, aard-appelen, natuurlijk, en geen aar-dappelen. Ik zeg dan wel weer han-doek, en ik noem een winkelwagentje steevast 'karretje', dus heb ook wel wat eigenaardigheden

Bezemlijn

Mijn dochter na een van haar eerste tennislessen: en toen moest ik op de bezemlijn (baseline, achterste lijn op het veld) gaan staan.

Ken je deze al? (lang maar leuk)

ONZE TAAL

Men zegt wel eens, dat Nederlands voor buitenlanders moeilijk is te leren.
Als u onderstaand rijmpje leest, zult u dat misschien kunnen begrijpen:

Men spreekt van één lot en verschillende loten
Maar ‘t meevoud van pot is natuurlijk geen poten
Zo zegt men ook altijd: één vat en twee vaten
Maar zult u ook zeggen: één kat en twee katen?
Laatst ging ik eens vliegen, dus zeg ik: ik vloog
Maar zeg nou bij wiegen beslist niet: ik woog
Want woog is dan afkomstig van wegen
Maar is dan: ik voog een vervoeging van vegen?
Wat hoort er bij zoeken? Ja zeker, ik zocht
En zegt u bij vloeken dus logisch: ik vlocht?
Wel nee, beste mensen, want vlocht komt van vlechten
En toch is: ik hocht niet afkomstig van hechten
En bij lopen hoort liep, maar bij kopen geen kiep
En evenmin zegt men bij slopen: ik sliep
Want sliep, moet u weten, dat komt weer van slapen
Maar fout is natuurlijk: ik riep bij het rapen
Want riep komt van roepen, ik hoop dat u ‘t weet
En dat u die kronkels beslist vergeet
Dus kwam ik u roepen, dan zeg ik: ik riep
Nu denkt u van snoepen, dat wordt dan: ik sniep?
Al weer mis, m’n beste, maar u weet beslist
Dat ried komt van raden, ik denk dat u ‘t wist
Komt bied dan van baden? Welnee, dat wordt bood
En toch volgt na wieden beslist niet: ik wood
Ik gaf hoort bij geven, maar ik laf niet bij leven
Zo zegt men: wij drinken en hebben gedronken
Maar echt niet: wij hinken en hebben gehonken
‘t Is moeilijk, maar weet u: van weten komt wist
maar hoort bij vergeten nou logisch vergist?
Juist niet zult u zeggen, dat komt van vergissen
En wat is nu goed? U moet zelf maar beslissen:
Hoort bij slaan nu ik sloeg, of ik slig of ik slond?
Want bij gaan hoort ik ging, niet ik goeg of ik gond.
En noemt u een mannetjesrat soms een rater?
Dat geldt toch alleen bij een kat en een kater.
U ziet, onze taal, beste dames en heren,
Is net als ik zei, soms maar moeilijk te leren!

Corine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.