Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Stelle

Stelle

19-03-2009 om 09:53

Auto of ooto -> uitspraakirritaties ;-)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Stelle

Stelle

20-03-2009 om 19:29

Lidwientje!

Bedankt, geweldig! Die voeg ik toe aan het rijtje interessantklinkende doch volkomen nutteloze wetenswaardigheden (waarin ik ooit hoop te grossieren)!

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2009 om 20:49

Aardappels

Ik zeg altijd aarpels. Ik heb het ook over het fornuis, terwijl het een kookplaat is die ingebouwd is in het aarecht. Mijn tong gaat al wel naar mijn verhemelte om een n te zeggen tussen aa en recht, maar dat strand in een neuzelig dingetje wat net geen n is.
Waar ik echt wel een beetje sneu mee ben is mijn naam. Ik heb wat problemen met de combinatie van de r en de l. Laat dat nou midden in mijn naam staan... De l vind ik ook een lastige letter. Het lijkt wel of mijn tong er niet geschikt voor is. Woorden als school, kool e.d. komen er niet echt soepel uit. Manlief kan zich overigens flink ergeren aan de uitspraak van school zoals ook wel gebezigd wordt door de mensen van het Jeugdjournaal, dat klinkt meer als schol.

Minet

Minet

21-03-2009 om 09:08

Schiën

Mijn moeder, opgegroeid in twente waar elke sch als een sk wordt uitgesproken heeft het, sinds ze daar niet meer woont en keurig abn wil praten, altijd over schiën

Massi Nissa

Massi Nissa

21-03-2009 om 13:44

Minet

Vertel je moeder maar dat sommige mensen (waaronder ik) een grote zwak hebben voor Twents.
Groetjes
Massi

Monique D*

Monique D*

21-03-2009 om 15:20

Volgens mij is deze discussie in het archief te vinden..

.. omdat ik deze draad nog kan herinneren.
Ja, ik maak mij ook schuldig aan de woorden "oto", "otomatisch" en "zeuven". En het woord 'zeuven" is wel goed als je nummers moet doorgeven door de telefoon. Het verschil tussen de cijfers 9 en 7 is dan toch duidelijk te horen.
Aardappelen zijn voor mij ook geen aard-appelen, maar aarDappelen.
Mijn oma noemt de koningin "koninGin".

Monique D*

Monique D*

21-03-2009 om 15:30

Peeuwen, geen zaans?

"Je moet niet zo peeuwen (janken, piepen), wat meer uitgesproken wordt als pieuwen."
Het woord "Peeuwen" ken ik van mijn Zaanse vriendin. Aangezien Roefel of Kaaskopje er nu mee komen ga ik er er van uit dat dit woord ook wordt gebezigd wordt in het gebied boven Zaanstad?
Komt het woord "ouwenelen" ook daar vandaan?

Boven de zaan

word idd gepeeuwd. In 2 versies. "Zit niet zo te peeuwen" als in zit niet zo te zeuren en/of dreinsen. "Ophouden met peeuwen" als in stop met huilen.
Ouwenelen doen ze hier ook wel, maar ik denk dat dat ergens anders in Nederland ook gedaan word.

Achterhoek

Wij hebben het niet over peeuwen of pieuwen, maar noemen dat neùlen (of moet ik nølen schrijven?)

Tirza G.

Tirza G.

21-03-2009 om 22:05

Niet zaans

Maar Zeeuws. Hier wordt ook gepeeuwd, waarbij de ee een soort klank is tussen een lange eeeee en een lange ieieiieie.
Het betekent hier jammeren, zeuren, klagen.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2009 om 03:06

Niet persé zaans

Hoewel het best kan zijn dat ze het daar ook zeggen hoor. Van Zaandam is me opgevallen dat mensen de ui niet uitspreken zoals 'het hoort'. Het klinkt meer als eu. Ik vind het een beetje wonderlijk klinken. "ik zit in de teun en lees mijn boek eut.'
Misschien is peeuwen het wel kustplaatstaal, want ik ken het vooral van 't Derp, alwaar ik ruim 3 jaar op school heb mogen zitten (en nu ben ik benieuwd wie weet wat het Derp is).

Monique D*

Monique D*

22-03-2009 om 16:14

Bedoel je met 't derp egmond?

Ik kan mij nog een posting herinneren dat je zei dat je een tijdje in Egmond woonde.. o ja, nu weet ik het weer: dat was een draad over de plaats Bergen.
Als kind heb ik een keer een strandwandeling gemaakt van Egmond aan Zee naar Bergen en we hebben daar nog een aquarium bezocht.
En ik ben aardig bekend in Zaandam, ik weet dat men de ui verandert in de eu.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2009 om 16:27

Door naar de bonusronde

Het is niet Egmond in het algemeen, maar Egmond aan Zee, een gróót verschil Ik heb er alleen op school gezeten, omdat in ons dorp geen christelijke school was, maar alleen een katholieke en openbare. Tja, een groot probleem in die tijd.
Mijn meester kwam blijkbaar ook niet echt uit Egmond dus toen hij van een paar klasgenootjes een sprookjesverhaal in het Derps moest voorlezen zei hij na afloop "Goed ik heb het gelezen, maar wat vertelde ik nou eigenlijk??" Grote hilariteit natuurlijk, omdat meester nu eens iets niet wist.

bibi63

bibi63

22-03-2009 om 17:15

Wat dacht je van mijn man en familie:

porsje i.p.v. portie (ik denk dan aan een auto...)
en krepfruit i.p.v. kreepfroet (fonetisch maar even..)
Groetjes
Bibi

Bibi

Die krepfroet, die ken ik. Ik heb een bijbaan in een groentezaak gehad, en een van de collega's had het altijd over 'rooie krep'. Op de markt heb ik rode grapefruit zo ook wel eens op een bordje geschreven zien staan (maar ja, wat ze op de markt met de spelling uithalen tart elke beschrijving...)

Groeten,

Temet

Mareld

Mareld

22-03-2009 om 20:26

Paprika en eu

Mijn man zegt "pap-rieka" en ik zeg "paaa-prieka". Heb heel lang aan zijn uitspraak moeten wennen.

En ik las pas een opmerking van de juf op werk van een kind uit groep 3 dat je de "eu" uitspreekt als "uu" maar dus "eu" schrijft! Huh??? Dat mensen "uuro" zeggen weet ik wel (maar snap het niet), maar zijn er mensen die ipv deur, "duur" zeggen?? Of zich "beschuren" van het lachen??

persicaria

persicaria

23-03-2009 om 09:52

Eu in deur

Bedoelde de juf niet dat de eu in eur wordt uitgesproken als u? Dat klopt namelijk wél: je hoort ur (met een iets langgerekte u) en niet de eu van reus in het klankstuk eur. Bij oor hoor je een o (or) en bij eer een i (ir). Wel iets langerekter, maar duidelijk geen oo en ee.
Ingroep 3 is de eer/oor/eur nu zo'n beetje aan de orde, vandaar dat ik denk dat je dit wellicht bedoelt.
Persicaria

persicaria

persicaria

23-03-2009 om 09:54

Sorry, afzender verkeerd

de afzender is niet mareld maar persicaria, ik weet niet wat er mis ging......vast te haastig geweest.

Mareld

Mareld

23-03-2009 om 11:37

Ja zou kunnen

Dat ze een langgerekte "u" bedoelde, maar er stond echt "uu"...Beetje vaag dus, maar ze zal het inderdaad wel zo bedoeld hebben zoals jij beschrijft Persicaria!

Op de lagere school (1e klas) moesten we het woord 'het' tijdens het hardop lezen uitspreken als 'ut'. Vreselijk vond ik dat. Ik zeg namelijk ook echt HET als ik spreek!

Tango

Tango

24-03-2009 om 10:34

Grappig draadje

is dit. Vroeger zei ik altijd OOtoo omdat mijn ouders ook ootoo zeiden. Inmiddels wisselt het een beetje omdat partner AUto zegt. Onze kinderen zeggen ook AUto.
We komen allen van boven de rivieren.

Wat betreft die verschillen van boven en onder de rivieren, dat klopt volgens mij toch wel een beetje.
Ik herinner me nog goed een discussie met mijn nicht, 2 jaar ouder dan ik. We waren toen (gokje) zo'n 9 en 11 jaar. Ik zei: daar rijdt een trEktor en zei lach in een deuk omdat zij vond dat het trAktor was Ik voelde me echt aangevallen. Maar mijn ouders zeiden dus trEktor.

Ik weet niet meer wie het schreef, maar over leeuw. Tangoman kan geen leeuwtje zeggen, maar zegt altijd leeltje.
Verder zeggen we hier gewoon weecee en heel soms als we ergens op bezoek zijn twalet (niet tooilet) en zakdoek en geen zaddoek (vind ik zo raar klinken).

Tango

Tango

24-03-2009 om 10:53

Oja

Nog eentje. Ik moet altijd inwendig erg lachen als mensen SPiechiater zeggen i.p.v. PSiechiater als ze een psychiater bedoelen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor SPiecholoog.
En sommige mensen zeggen ook consequent wePS i.p.v. weSP. Overigens zei mijn opa altijd wrisp voor wesp. Waar dat nou weer vandaan komt?????? Nou ja, hij had wel meer rare woorden hoor, nu ik er zo eens over nadenk. Zo noemde hij een scheet een prot. Dat was volgens hem een heel net woord voor zo'n vies geluidje.

Stelle

Stelle

24-03-2009 om 11:12

Prot...

... is heel normaal Vlaams voor een scheet. Ik vind het eignelijk juist een nogal vies woord, veel te veel klinkend naar hoe het klinkt (haha, lekker duidelijk). Zo vind ik 'wind' (of windJE) ook viezer klinken dan scheet. Maar dat zal mijn afwijking wel zijn.
Mijn voorheen keurig abn'ende zoontje zegt nu btw ineens 'haaai' als hij 'hij' bedoelt. Vind ik ook geen gehoor, maar als ik er wat van zeg, wordt het natuurlijk alleen maar dikker aangezet. Pfff....

Stelle!

Nou ja zeg! wij zeggen ook weleens 'prot' en ik dacht dat dat thuistaal was, blijkt het gewoon correct Vlaams te zijn. Amaai! Misschien in het onderbewuste blijven hangen na een aflevering van Flikken ofzo (vriend en ik hebben nog eens een week lang om de haverklap het woord 'crapuul' gebruikt, zo mooi vonden we dat)

Mijn ergernis: mensen die schol zeggen ipv school, vul ipv vuil en hil ipv heel, terwijl ze verder geen dialect spreken.
Bijvoorbeeld die mensen bij onze dorpszender AT5, toen ze verslag deden van die steekpartij op een scholplein. "schOOlplein"! roep ik dan telkens naar de tv. Tevergeefs...

Groeten,

Temet

Julie

Julie

25-03-2009 om 17:10

Dan gooi ik deze er ook maar in...

...mijn echtgenoot zegt 'restaurân' op z'n frans, ipv restauranT. Heb er smakelijk om gelachen met vrienden, wat wel een beetje zielig was, maar hij hield vol dat het zo hoorde. Wat denken jullie?

En deze

Onze buren zeggen altijd karaazje ipv gaaraasje (garage) zoals wij.
Geen idee wat nou beter is, volgens mij kan het allebei.

Margoth

Emmawee

Emmawee

25-03-2009 om 23:28

Nuuws

Die hoor ik echt heel vaak en vind ik zo gek. "Dit was het nuuws van woensdag 25 maart." Is dit nou Brabants of is het gewoon een maniertje?
Volgens mij bestaan er ook erg weinig mensen die uit zichzelf het woord "munitie" juist uitspreken. Valt mij altijd op.
Julie, in Frankrijk heeft je man gelijk, volgens mij. Hoewel ik het meervoud 'restaurants' toch ook zonder t zou uitspreken. Jij?
Leuk draadje dit.
Groeten, Maw.

Jippie

Jippie

26-03-2009 om 09:33

Zeebeving

"Wat ik trouwens ook heel STOM vind is als ze het op het nuuws hebben over een 'zeebeving'. Alsof er iets anders beeft dan gewoon de aarde, alleen maar omdat er op dat punt toevallig zee is. "

Daar ben ik nou juist weer blij mee: het geeft in 1 woord extra informatie: "aardbeving met epicentrum in zee, waardoor er een tsunami kan ontstaan" is veel te lang voor een nuuwsuitzending

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2009 om 10:58

Mijn tante

Mijn tante had soms wat moeite met de uitspraak van 'exotische' gerechten. We hebben heel erg gelachen om haar uitspraak van nasi. Ze zei dat meer als nazzi, de zetten echt heel nadrukkelijk uitgesproken. We hebben 'm er thuis een poosje ingehouden. Ha, lekker nazzzi!

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2009 om 11:07

Oh ja

Diezelfde tante woonde in Ass'n. Ze spraken daar thuis met de tongval van die omgeving. Toen ze tijdens een zomer een zomerhuisje bij ons in het dorp hadden gehuurd werden mijn neefjes opvoedend toegesproken: Jullie moet'n wel hollands prat'n anders val'n jullie hier zo op! Arme neefjes... als ze het nou geleerd hadden...

amk

amk

26-03-2009 om 23:08

Ook zo'n voorbeeld

Spaanse collega leerde Nederlands van een echte twentse docente. Vervolgens kregen wij 'westerlingen' het verwijt dat we zo plat praten.
Ze vond het erg vreemd dat wij letterijk slap lagen van het lachen.

Bij haar promotie herinnerden wij haar hieraan en ze moest idd toegeven dat het overgrote deel van NL toch niet praatte zo als haar docente.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.