Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Stelle

Stelle

19-03-2009 om 09:53

Auto of ooto -> uitspraakirritaties ;-)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Amk, maw

Jouw verhaal doet me denken aan dat van een Noord Ierse vriendin van mij die ooit een vakantiebaantje had als docent Engels in Polen. Nou had ze een accent waar je punten van kon snijden, dus ik vrees dat er een hele stoet Polen rondloopt die Engels spreekt alsof ze uit Magherafelt, Co Derry komen...

Maw, dat 'nuuws' vind ik ook hoogst irritant. Waren het nou maar Brabanders, die dat zeiden, dan snapte ik het nog (net zoals ik het snap als Westfriezen 'hil' zeggen), maar ook dat hoor(de) je hier in Amsterdam op AT5 en volgens mij hadden die geen Brabantse presentatoren. Vooral de nogal Surinaams ogende Iwris Kelly was erg dol op het 'nuuws'

Lidwientje, er zijn ook bosjes mensen die doceren uitspreken als doseren. Dus dat compenseert dan weer. Wat niet gezegd kan worden van dezember ipv december, dat kan immers niet omgekeerd

Groeten,

Temet

Vic

Vic

27-03-2009 om 15:01

Doceren

Spreek je niet uit als 'doseren'? Hoe dan wel? En is het echt de bedoeling om doseren uit te spreken als 'dozeren'? Je hebt het toch ook niet over dozis?

Paula B

Paula B

27-03-2009 om 15:12

Jawel (dozis)

Vic, jawel: dosis spreek je uit als dozis, doseren als dozeren en doceren (lesgeven dus) als doSeren.
Grappig hoeveel verwarring hierover is. Al diegenen die het hebben over een zak-doek en voet-bal en niet over zaddoek en voedbal/voebbal maken zich 'schuldig' aan hypercorrectie - het is correct als de stemloze medeklinker onder invloed van de direct daarop volgende stemhebbende medeklinker ook stemhebbend wordt (uit m'n hoofd gezegd heet het assimilatie).

groene specht

groene specht

29-03-2009 om 23:33

Medalje

en olUmpiese spelen (van Frits Barend). Doen mij altijd heel ouderwets aan, alsof je oom uit de jaren '50 is overgekomen. En dan ook nog Frits heten.
Prachtig.
We spraken vroeger thuis de eind-t nie uit, maar da's Brabants.
Ik vind accenten altijd heel besmettelijk, heb binnen een uur in Friesland de klemtoon heel anders liggen dan ik van vroeger uit gewend was. Daar kan dat dan, maar als ik de stationsomroepers de klemtoon van een stad verkeerd hoor zeggen, roep ik bijna hoe het wel moet. ZAANdam hoorde ik laatst, en ROtterdam, en WINterswijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.