Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Anne

Anne

10-05-2012 om 11:05

Balans - werk/privé en alles wat daarbij hoort


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Praktisch

De praktische kant van de tip: Om te zorgen dat een kostenpost je niet boven het hoofd groeit, kun je het beste iets verzinnen waardoor die kostenpost je geld oplevert. Kamer verhuren dus.
In een gelijkvloerse woning kan dat bovendien veel makkelijker met waarborgen voor privacy dan in een woning met verdiepingen.
"En aan de andere kant, ook een schuld die groter is dan wat deze woning op dit moment zou opleveren "
Dat is het probleem. Je kunt er wel alles aan willen doen om die maandlast dragelijker te maken, maar daarmee heb je je huis nog niet boven water (boven de waarde van de hypotheek).
Even ter vergelijking: Ik heb vorig jaar een huis gekocht. Nu, 15 maanden later, staat er een huis in mijn straat te koop met een vraagprijs die er omgerekend op neer komt dat ik in die 15 maanden, 50.000 euro ben verloren.
Gelukkig heb ik daarop gerekend. Het is geen schuld, slechts een waardevermindering.
Maar om dat soort bedragen gaat het dus bij het onder water staan. Het lijkt mij in praktische zin zinnig om een mes te vinden dat aan twee kanten snijdt: én die kamer verhuren, én meer gaan werken, én structureel bezuinigen op het bestaan: aflossen zodat die virtuele restschuld slinkt.
Het niet praktische deel: Calculeer ook je virtuele verliezen mee. Die lasten worden binnen 15 jaar, reële lasten (je moet verhuizen of oversluiten, de bank wil geld zien, de hypotheekregels veranderen weer). Je bent er niet als je maandelijks wel uitkomt met de lasten. Dat is niet ambitieus genoeg.
Groet,
Miriam Lavell

Zus

Zus

17-05-2012 om 22:05

Knurf

"Roodhoofd: sparen heeft geen zin zolang je nog rood staat" eN Knurf: je kunt bijvoorbeeld een aantal maanden sparen en dan dat bedrag in zijn geheel gebruiken om je roodstand op te heffen."
Elke dag dat je rood staat, maar wel spaart, kost het je geld. Voor elke gespaarde euro krijg je 2 cent rente waartegenover je voor elke schuldeuro je 7 cent rente kwijtraakt. Dus natuurlijk meteen afbetalen, niet eerst sparen.

Gevaar creditcard

is dat je maar een minimum bedrag HOEFT af te lossen. Zolang je iedere maand alles aflost is het geen enkel probleem, maar als je dat niet doet, betaal je over het restant veel rente en zo kun je een hele grote schuld opbouwen.

Snuggle's

Snuggle's

18-05-2012 om 00:35

Nou

Een kamer verhuren terwijl het nu nog goed gaat vind ik wel ver gaan. Dat zou ik echt een noodsprong vinden als de nood aan de man is.
Of het gelijkvloers wonen moet inhouden dat je in een grote bungalow woont waar je een eigen ingang kan maken en dergelijke. Maar voor de meeste mensen met 'normale' huizen zou het toch inhouden dat iemand ook gebruik moet maken van jouw douche en keuken. Dat is toch niet iets wat je doet als het niet echt heel erg nodig is?

Nood is nu

Snuggle's:"Een kamer verhuren terwijl het nu nog goed gaat vind ik wel ver gaan. Dat zou ik echt een noodsprong vinden als de nood aan de man is."
Dat is een verschil van opvatting over nood. Ik denk dat die nood er nu al is.
De maandlasten zijn te hoog voor het inkomen dat er is. Dat past bij de aankoop van het huis tussen 2005 en 2008 met een tophypotheek (6 x het inkomen). En dat past weer bij een aanschafprijs die vandaag niet meer reëel is. Zomaar 50 - 100 duizend euro onder water.
Een kamer verhuren levert 400 euro in de maand op. Dat is een druppel op een gloeiende plaat als je het over dit soort bedragen hebt. Maar smeer het uit over 15 jaar en je hebt 72.000 euro: misschien wel precies het bedrag dat de hypotheek onder water staat.
Op een andere manier dan in kleine beetjes, kom je niet tot zulke bedragen.
Misschien heb je tussentijds mazzel en stijgen de huizenprijzen weer, maar daar onder deze omstandigheden een voorschot op nemen is niet zo verstandig. Je kunt tegen die tijd altijd nog besluiten om de kamerverhuur te stoppen.
Ondertussen zorgt het aflossen zelf ervoor dat de maandlast daalt. Aanvankelijk in kleine minibeetjes, maar uiteindelijk tikt het toch aan. Het is in die zin sparen aan twee kanten.
Het scenario zichtbare nood doet zich voor als de bank aanklopt met een nog hogere rente (goed mogelijk) of een dringend oversluitadvies waarbij je gedwongen wordt af te lossen, of natuurlijk als het inkomen helemaal wegvalt.
Dan alsnog iets met verhuren gaan doen, slaat nergens op. Die 400 euro in de maand gaat dan helemaal niks betekenen. De bedragen zijn te groot.
"Maar voor de meeste mensen met \'normale\' huizen zou het toch inhouden dat iemand ook gebruik moet maken van jouw douche en keuken. Dat is toch niet iets wat je doet als het niet echt heel erg nodig is?"
Dat dat onwenselijk voelt, kan ik helemaal begrijpen. Maar om de woning zo aan te passen dat er een aparte douche/kookgelegenheid is, moet je toch geld hebben. Dus maar even doorbijten dan met de gedeelde voorziening en van de inkomsten sparen totdat je het kan scheiden. Dan kan de huurprijs ook weer een tikkie omhoog.
10 jaar geleden was het vreselijk hip om het over je overwaarde te hebben. Banken kwamen het gratis voor je taxeren en smeerde nog een hypotheek aan. Dat er inmiddels sprake is van onderwaarde is wel bekend, maar tegelijkertijd is het ook geheim. Geen bank die het gratis voor je komt taxeren. Niemend die het weten wil. Maar het is er wel.
Er is een boekje http://www.hpdetijd.nl/2012-05-13/mijn-hypotheek-los-ik-zelf-wel-af/
Groet,
Miriam Lavell

Lezer

Nee hoor dat hoeft niet, jij hebt zelf ingesteld/ bedongen dat het van je salarisrekening wordt afgeschreven.
Er zijn zelfs CC companies, die de schuld van je CC overnemen en dan kun je bij hun "fijn verder bouwen" aan je schuld :o( .
Waar dacht je dat de winsten( en bonussen) van bv Barclays o.a. vandaan komen ?

Olivia

Olivia

18-05-2012 om 11:21

Hoe het hier gaat

Er zijn al heel veel goede tips gegeven. Zelf heb ik een keer een overzicht gemaakt in een groot schrift (op de computer gaat het misschien sneller, maar ik ken mezelf, dan ben ik meer bezig met het uitvogelen van het programma of allerlei excel opties aan het uitproberen). Dus gewoon een schrift en alle 12 maanden in kaart brengen, dan blijf ik bij de les. Als je dit doet en bijvoorbeeld een tijd lang alle bonnetjes bewaart (die je dan ook weer noteert, een keer per week of per maand, dan krijg je overzicht) (en ik vond het op een gegeven moment leuk om bij te houden)
Vervolgens misschien een keer een dagje vrij nemen om in een keer (vraag desnoods een vriendin je te helpen) je achterstand in te lopen. Alles wassen en drogen (ik doe graag dingen in de droger, zorg er gewoon voor dat ik geen dingen koop die beslist niet in de droger kunnen) zodat alles ook in een dag te doen is. Die planten; weggooien en nieuwe, sterkere kopen of wat neppers (ik heb een paar nepplanten van Ikea die het goed doen) en een paar die echt soms maar een keer per maand water krijgen. Als ze te lelijk worden, koop ik nieuwe (1 keer per jaar, soms houden ze het langer uit)
Eten? Ik kan niet vooruit denken (of wil het niet) dus ga een keer per dag naar de supermarkt, soms kan ik wel een dagje overslaan. Maar als je daar geen tijd voor hebt, dan toch minstens voor 2 of 3 dagen inkopen, of voor 2 dagen koken meteen maar (heb je weer tijd over voor andere dingen)
Al sinds de kinderen klein zijn betrek ik ze bij het opruimen. Tijdens het eten spreek ik dan af dat we na het eten allemaal even gaan opruimen en gezellig maken Toen ze klein waren hield dat in dat de ene alle lampjes mocht aan doen en de kussentjes mooi ging leggen op de bank, nu ze ouder zijn wordt er echt opgeruimd. We rennen dan met zijn drietjes door het huis (we doen het vaak als man niet thuis is) en dan hebben we binnen een half uur alles spic en span (incl. tafel afruimen en alles in de vaatwasser zetten) Het lijkt altijd wel een soort wedstrijdje. En ik betrek de kinderen en man ook wel bij het onthouden van dingen. Dus als ik morgen iets moet doen, dan zeg ik het wel eens in het algemeen tegen de anderen (willen jullie me helpen herinneren dat dit en dit nog moet gebeuren)
Echte afspraken zet ik altijd wel in mijn agenda, het komt zelden voor dat ik dubbele afspraken maak, dat gaat wel goed dus. Als ik niet zeker weet of ik kan dan maak ik de afspraak gewoon nog niet, of onder voorbehoud, of ik vraag de ander me 's avonds nog even te bellen (in plaats van dat ik beloof dat ik wel terugbel, scheelt weer iets om te onthouden)
Mijn idee is wel, dat wanneer je alles iets gestructureerder doet (bijv. mobiel en sleutels ALTIJD op een vaste plek neerleggen) je veel meer tijd overhoudt (je hoeft niet alles te zoeken)

Lezer

Ik denk dat we elkaar wel snappen ;o).
Mijn punt is dat als je voor " op afbetaling" kiest ( en dat zul je doen als je het geld niet hebt), je dus heel snel een grote schuld kunt opbouwen. Natuurlijk ben je daar zelf bij, maar het ging om XXX die zich afvroeg hoe je geld kunt uitgeven wat je niet hebt: met een CC dus.

oregano

oregano

18-05-2012 om 19:45

Even nog over die google agenda

Ik heb sinds een week ook een smartphone en het lijkt me heel handig voor mijn structuur en chaotische aanleg (zeer herkenbaar) om de agenda te gebruiken, ik heb een gmail account. Waar vind ik dan die agenda? Ik heb een samsung, en daar staat ook een agenda in. Maar deze agenda is denk een een andere dan die van google.
Alvast bedankt, oregano

oregano

oregano

18-05-2012 om 20:12

Al gevonden, fantastisch

en inderdaad, alles wat ik al in de samsung had gezet zie ik hier ook terug. Wat een vondst weer ,naast alle andere leuke nieuwigheden en alle leuke apps ☺
Gr Oregano

Rosase

Rosase

19-05-2012 om 22:25

Ik nog niet

Kunnen jullie me een beetje op weg helpen? Die agenda lijkt me namelijk ook wel wat.

margje van dijk

margje van dijk

20-05-2012 om 11:58

Rosase

Waar heb je hulp bij nodig?

Om een google account aan te maken ga je naar google.com.
Eenmaal ingelogd zie je langs de bovenlijn een aantal dingen staan, waaronder Gmail en Agenda. (Ik heb altijd Engels op m'n computer dus bij mij heet-ie Calendar).

Klik op de Agenda, dan zie je dus de agenda. Je kunt aangeven of je een dag wilt zien, een week of een maand. Met pijltjestoetsen kun je door de weken/maanden heen lopen.

In de linker kantlijn zie je staan: Mijn agenda's. Daarnaast staat een pijltje: als je daar op klikt krijg je o.a. de optie Nieuwe Agenda Maken. Deze agenda geef je een naam (bv 'gezinsagenda').

Verderop zie je een staan: Deze agenda openbaar maken. Dat doe je natuurlijk niet. Maar pal daaronder staat: Delen met bepaalde personen. Hier vul je per persoon het email-adres van je gezinsleden (of wie dan ook) in. Daarnaast geef je aan wat ze mogen, bv. 'Wijzigingen aanbrengen in afspraken' (dat mogen mijn kinderen) of 'Wijzigingen aanbrengen EN toegang beheren' (dat mag mijn man). In dat laatste geval kan iemand zo nodig ook weer nieuwe mensen toevoegen aan de agenda e.d. Tenslotte klik je op de knop 'Agenda maken'.

Terug in je Agenda zie je nu ook 'gezinsagenda' staan in het rijtje 'mijn agendas'.

Elke keer als je een afspraak in je agenda zet (door op de rode knop linksboven 'Maken' te klikken, of door gewoon in de agenda zelf te klikken) kun je aangeven of deze afspraak in je eigen agenda moet of in de gezinsagenda. Hij krijgt automatisch een verschillende kleur (kleuren kun je ook nog ingeven als je wilt).

Op je smartphone kijk je bij de Agenda bij Instellingen, Agenda's. Daar kun je aanvinken welke agenda's je op je telefoon wilt zien. Klik je ook de gezinsagenda aan, dan zie je die er voortaan ook bij.

Hopelijk helpt dit.

Groeten Margje

Rosase

Rosase

20-05-2012 om 23:14

Oooh margje

Ik dacht dat het een app was...

En bovendien heb ik geen smartphone, maar een tablet. En daar staat geen agenda bij de instellingen.

Maar evengoed toch bedankt! Ik denk dat ik er nu wel uitkom.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.